Motelvibes Skrevet 19. januar 2024 #21 Skrevet 19. januar 2024 truodi skrev (9 timer siden): Hva er det Ta ut i kontanter det du skal bruke den uken, og ikke bruk mer. Det som blir til overs, spares. Spar gjerne også F eks 200kr/mnd til bursdag, jul etc. legg i konvolutt så blir det ikke så dyrt den dagen gave skal kjøpes etc. 2
Gjest Anonvm Skrevet 19. januar 2024 #22 Skrevet 19. januar 2024 Ikke vær en person som må se gjennom kontoutskriften hver måned for å se hva du har brukt penger på. Sett opp et budsjett og forhold deg til det.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #23 Skrevet 19. januar 2024 Motelvibes skrev (47 minutter siden): Ta ut i kontanter det du skal bruke den uken, og ikke bruk mer. Det som blir til overs, spares. Spar gjerne også F eks 200kr/mnd til bursdag, jul etc. legg i konvolutt så blir det ikke så dyrt den dagen gave skal kjøpes etc. Skal man begynne å betale med kontanter igjen mener du? Anonymkode: fba33...cac
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #24 Skrevet 19. januar 2024 Anonvm skrev (36 minutter siden): Ikke vær en person som må se gjennom kontoutskriften hver måned for å se hva du har brukt penger på. Sett opp et budsjett og forhold deg til det. Man skal jo uansett se gjennom kontoutskriften for å sammenligne med budsjett og se etter nye innsparingsmuligheter. Anonymkode: 5107b...958 4
Motelvibes Skrevet 19. januar 2024 #25 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Skal man begynne å betale med kontanter igjen mener du? Anonymkode: fba33...cac Jeg mener ingenting. Det er bare et tips som faktisk fungerer, opp til hver enkelt hva man velger å gjøre. 2 2
Gjest Anonvm Skrevet 19. januar 2024 #26 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Man skal jo uansett se gjennom kontoutskriften for å sammenligne med budsjett og se etter nye innsparingsmuligheter. Anonymkode: 5107b...958 Hvorfor det? Hva skal du se etter om du vet hva du bruker? Jeg har budsjett. Som et eksempel har jeg satt opp 0,- i februar til klær. Da blir det ikke kjøpt klær. Enkelt og greit. Jeg har satt opp 200,- til diverse. Jeg får det med meg om jeg kjøper ei brus da. Hvis du må se gjennom kontoutskriften for å se hva du bruker penger på bruker du penger helt bevisstløst. Og det er en slik adferd du (?) og ts må bort fra om vedkommende vil spare. Mikrosparing bidrar til en slik adferd. Budsjetter med ditt beløp til sparing og sett det på sparekonto straks du får lønn. Å bruke penger for å spare penger henger ikke på greip. Kortet du bruker kan du fryse. Helt bokstavelig. Finn en boks, fyll på vann og putt den i frysen. Da vil du føle deg som en idiot når du har fått for deg at du skal kjøpe noe du egentlig ikke trenger når du må tine opp kortet.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #27 Skrevet 19. januar 2024 Anonvm skrev (7 minutter siden): Hvorfor det? Hva skal du se etter om du vet hva du bruker? Jeg har budsjett. Som et eksempel har jeg satt opp 0,- i februar til klær. Da blir det ikke kjøpt klær. Enkelt og greit. Jeg har satt opp 200,- til diverse. Jeg får det med meg om jeg kjøper ei brus da. Hvis du må se gjennom kontoutskriften for å se hva du bruker penger på bruker du penger helt bevisstløst. Og det er en slik adferd du (?) og ts må bort fra om vedkommende vil spare. Mikrosparing bidrar til en slik adferd. Budsjetter med ditt beløp til sparing og sett det på sparekonto straks du får lønn. Å bruke penger for å spare penger henger ikke på greip. Kortet du bruker kan du fryse. Helt bokstavelig. Finn en boks, fyll på vann og putt den i frysen. Da vil du føle deg som en idiot når du har fått for deg at du skal kjøpe noe du egentlig ikke trenger når du må tine opp kortet. Nå sparer(og investerer) jeg store summer hver måned, så har ikke noe behov for å stramme inn noe sted, men alle har ikke en så enkel økonomi som du tydeligvis har, slik at de har mulighet til å gå rundt å huske all kortbruk i løpet av en måned og det er faktisk veldig smart å gjøre det til an vane å gå gjennom kontoutskrifter hver måned for å se om det er rom for justeringer. Anonymkode: 5107b...958 4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #28 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Menskopp!! Anonymkode: 4081c...e52 Hormonspiral 😉 Null mens på 10 år. Anonymkode: 06a6f...836 4
Gjest ti10 Skrevet 19. januar 2024 #29 Skrevet 19. januar 2024 Jeg har brukt trumf og fått rabatt på drivstoff og mat i "alle år", men nå har jeg oppdaget at man også kan bruke det på netthandel, hoteller osv. Mulig det er kjent for alle andre, men det var nytt for meg, i alle fall. Det er noen produkter jeg jevnlig handler på nett, så her ser jeg for meg at jeg kan få inn litt ekstra
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #30 Skrevet 19. januar 2024 Motelvibes skrev (12 timer siden): Konvoluttmetoden. Denne metoden funker veldig godt, men det går an å gjøre den digitalt (i nettbank) også. Jeg praktiserer min egen variant av "cash stuffing/konvoluttmetoden", der jeg ikke bruker kontanter eller konvolutter, men kontoer. Jeg setter f.eks 3000 inn på strømkonto, regningen ble 2700 kr. De 300 kr som ble spart blir en buffer. Jeg setter 10 000 inn på husholdningskonto, men bruker 9300. De 700 som ble spart blir en buffer. (Dette er den eneste kontoen jeg har kort til) En slik metode er veldig god for å forhindre overforbruk ut i fra budsjett, men for å spare trengs det litt andre tiltak i tillegg. ---------------------------- Ts, du ønsket tips til å spare penger. Mat er som oftest den største utgiftsposten, og mitt enkleste tips er å være bevisst på å skille mellom hverdagsmat, og helgemat/festmat. Hverdagsmat er gjerne enkel og billig. Tenk supper, gryter, rester, hjemmebakt brød, enkelt og billig pålegg, så kan man heller bruke litt mer på helgematen, og samtidig spare mye. Bruk mest av de billigste ingrediensene (f.eks potet), og mindre av de dyreste ingrediensene (f.eks rent kjøtt). Vær bevisst på å følge med på tilbud, og kjøp litt mer når det er billig. (For eksempel kjøper jeg alltid mel for ca 3 mnd forbruk når det er på tilbud før jul) Klær - samme råd som over - vær bevisst på å skille mellom borteklær og hjemmeklær. Du trenger x sett pene klær å bruke ute på jobb eller sosialt, og hvis du er nøye med å bytte til hjemmeklær tar det lengre tid før uteklærne blir utvasket og slitt, og du må bruke penger på nye klær. Anonymkode: 1b2ac...c41 5
Gjest Anonvm Skrevet 19. januar 2024 #31 Skrevet 19. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå sparer(og investerer) jeg store summer hver måned, så har ikke noe behov for å stramme inn noe sted, men alle har ikke en så enkel økonomi som du tydeligvis har, slik at de har mulighet til å gå rundt å huske all kortbruk i løpet av en måned og det er faktisk veldig smart å gjøre det til an vane å gå gjennom kontoutskrifter hver måned for å se om det er rom for justeringer. Anonymkode: 5107b...958 Hvis du sparer og invester store summer og ikke har behov for å stramme inn noe sted har du egentlig noen råd å gi i en tråd om sparing? Vanlige arbeidsfolk har enkel økonomi, samme hvor mange de er i familien og hvor gamle de er. Hvorfor skal disse dra kortet sitt uten mål og mening? Det er jo bare å bestemme seg for å ikke gjøre det. Og bestemme seg for hva man vil. De kan bestemme seg for at Disney pluss og Spotify holder for familien. De kan bestemme seg for at ett besøk i svømmehallen i måneden holder. De kan bestemme seg for at smågodt for barna og ei flaske vin til de voksne holder på lørdager. Og bikkje spiser vel jevnt over den samme sekken med for over den visse periode. Arbeidsfolk kan ikke løpe rundt som hodeløse høner og trekke kort i hytt og pine. Er det slik at hvis Per og Kari Arbeider får akutt demens på butikken og bare lesser på med dritt og lort, og det samme skjer når de sitter med mobilen - at plutselig blir de svært tilbakestånde når betalingsløsningen Klarna dukker opp? Endret 19. januar 2024 av Anonvm
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #32 Skrevet 19. januar 2024 Anonvm skrev (2 minutter siden): Hvis du sparer og invester store summer og ikke har behov for å stramme inn noe sted har du egentlig noen råd å gi i en tråd om sparing? Vanlige arbeidsfolk har enkel økonomi, samme hvor mange de er i familien og hvor gamle de er. Hvorfor skal disse dra kortet sitt uten mål og mening? Det er jo bare å bestemme seg for å ikke gjøre det. Og bestemme seg for hva man vil. De kan bestemme seg for at Disney pluss og Spotify holder for familien. De kan bestemme seg for at ett besøk i svømmehallen i måneden holder. De kan bestemme seg for at smågodt for barna og ei flaske vin til de voksne holder på lørdager. Og bikkje spiser vel jevnt over den samme sekken med for over den visse periode. Arbeidsfolk kan ikke løpe rundt som hodeløse høner og trekke kort i hytt og pine. Er det slik at hvis Per og Kari Arbeider får akutt demens på butikken og bare lesser på med dritt og lort, og det samme skjer når de sitter med mobilen - at plutselig blir de svært tilbakestånde når betalingsløsningen Klarna dukker opp? Hvis det hadde vært så lett for "vanlige folk" som du skisserer her så hadde jo f.eks Luksusfellen ikke eksistert... Anonymkode: 5107b...958 4
Bombasi Skrevet 19. januar 2024 #33 Skrevet 19. januar 2024 Sett opp budsjett, og før regnskap, over forbruket. Og så forholder du deg til budsjettet, og følger begge deler opp slavisk. Sådan blir du også oppmerksom på unødvendig pengesluk. Ellers noen tips: Bruk èn streamingtjeneste pr. måned, prut på forsikringene, prut på renta, velg det billigste mobilabonnentet, velg den billigste strømleverandøren, velg den billigste internettleverandøren og kutt diverse abonnenter slik at du får ned dine faste utgifter. Så kutter du unødvendig forbruk ellers. Tenk gjerne kalorier når det kommer til mat. F.eks så er mange grønnsaker fri for kalorier og er fulle av vann, trenger du dette til matlagingen? Bytt til de billigste merkene. Få deg Trumf, ViaTrumf, Æ og Coop-medlemskap. Følg med på tilbudsbladene til kjedene når du skal handle. Skal du handle noe større som du "må" ha, så bruk prisjakt.no og handle når varene er på salg eller tilbud. Se etter rabattkoder. Vær tålmodig. Sammenlign priser. Handle julegaver på tilbud hele året. Kan du sykle, gå eller la være å fare ut foran å kjøre bil? Ellers bør fokuset være å bruke minst mulig på det nødvendige, slik at du får ned dine variable utgifter. Utover det kan du alltids prøve å selge ting du ikke bruker, du kan se etter bedre betalte jobber eller ekstrajobber, du kan ta på deg diverse betalte oppdrag, du kan forhandle lønn osv for å øke dine inntekter. La det gå sport i sparing. En 100-lapp her og en der, blir fort 1 000,- i måneden og da 12 000,- i året. 2
Queen94 Skrevet 19. januar 2024 #34 Skrevet 19. januar 2024 . Anonym. skrev (13 timer siden): Enig her. Spis mat med muggsopp. Hahhahahahhahha! Døde
Gjest Anonvm Skrevet 19. januar 2024 #35 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvis det hadde vært så lett for "vanlige folk" som du skisserer her så hadde jo f.eks Luksusfellen ikke eksistert... Anonymkode: 5107b...958 Deltakere i Luksusfellen kan ikke noe om økonomi. Når de har lært om privatøkonomi har de nok like lett for det som alle andre deler av befolkningen. Hva er enklest? Bestemme seg for å ikke drikke Pepsi Max eller se over ei kontoutskrift der Pepsi Max ikke fremkommer blant flere hundre trekk?
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #36 Skrevet 19. januar 2024 ti10 skrev (3 timer siden): Jeg har brukt trumf og fått rabatt på drivstoff og mat i "alle år", men nå har jeg oppdaget at man også kan bruke det på netthandel, hoteller osv. Mulig det er kjent for alle andre, men det var nytt for meg, i alle fall. Det er noen produkter jeg jevnlig handler på nett, så her ser jeg for meg at jeg kan få inn litt ekstra Du får også trumf på apotek1 🙂 Anonymkode: 06a6f...836 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #37 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Skal man begynne å betale med kontanter igjen mener du? Anonymkode: fba33...cac Har dere sluttet helt med kontanter nå i Norge?? Anonymkode: 4081c...e52
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #38 Skrevet 19. januar 2024 Slutt å gå på kjøpesentre/klesbutikker. Se på det som en konkurranse, hvor lenge klarer du deg på 300 kr for eksempel. Denne uka har jeg brukt 52 kr for eksempel. Anonymkode: 7c266...f9d 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #39 Skrevet 19. januar 2024 Anonvm skrev (12 minutter siden): Deltakere i Luksusfellen kan ikke noe om økonomi. Når de har lært om privatøkonomi har de nok like lett for det som alle andre deler av befolkningen. Hva er enklest? Bestemme seg for å ikke drikke Pepsi Max eller se over ei kontoutskrift der Pepsi Max ikke fremkommer blant flere hundre trekk? Det har til og med vært personer som er utdannet innen økonomi som har vært på Luksusfellen. Og de fleste vet at ting koster og at det må betales. Det de mangler er oversikt og kontroll på hva de bruker. De føler at de må kunne unne seg ting og fordi de aldri logger seg på nettbanken og faktisk ser på kontoutskrifter så lukker de øynene for hvor mye de egentlig sløser. Anonymkode: 5107b...958 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #40 Skrevet 19. januar 2024 Motelvibes skrev (17 timer siden): Ta ut i kontanter det du skal bruke den uken, og ikke bruk mer. Det som blir til overs, spares. Spar gjerne også F eks 200kr/mnd til bursdag, jul etc. legg i konvolutt så blir det ikke så dyrt den dagen gave skal kjøpes etc. Det går også å å lage konvuluttene i banken, det gjør jeg. Har forskjellige kontoer til gaver, fornøyelser, helse, transport etc. Jeg har et fast beløp som går inn på hver av de kontoene hver måned, men jeg bruker ikke alt hver måned, så det fyller seg litt opp for hver måned, sånn at jeg har litt penger til feks gaver, når jeg trenger å kjøpe en eller flere gaver på et tidspunkt. Har du en konto til ferie, har du spart opp til ferie gjennom flere måneder. Anonymkode: 990a8...79d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå