truodi Skrevet 18. januar 2024 #1 Skrevet 18. januar 2024 Noen som har noen lure tips og triks for å spare penger i mnd? Har selv prøvd å kutte matforbruket med ca 1000 kr i mnd, og det blir nesten 12 000 i året samlet sett! Noen som vet om alternative inntekstkilder på nett evt 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #2 Skrevet 18. januar 2024 Sånn jeg ser det, fungerer ikke små tips og triks på områder som økonomi. Å kutte åpenbare daglige uvaner kan selvfølgelig hjelpe litt. Men for å få til noe som virkelig monner, må man se hele budsjettet under ett, tenke gjennom hvordan men tenker om forbruk generelt, ellers risikerer man at vinninga går opp i spinninga, eller enda verre. Anonymkode: 2d4a4...e55 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #3 Skrevet 18. januar 2024 Registrer kortet på trumf Anonymkode: cc761...959 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #4 Skrevet 18. januar 2024 Ikke kast mat Anonymkode: 2fb2d...b47 7 2
truodi Skrevet 18. januar 2024 Forfatter #6 Skrevet 18. januar 2024 Motelvibes skrev (2 minutter siden): Konvoluttmetoden. Hva er det 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #7 Skrevet 18. januar 2024 Enig med tipset om å se over egne tanker om forbruk. Skal ikke belære da jeg ikke vet hvordan andre ser på det, men for meg fungerer det å se på alle penger brukt nå, som noe som ikke går inn i fond. Og da mister jeg renters rente-effekten på de kronene. Så 100 kroner brukt nå, er 1000 (bare tall dratt ut av rumpa) kroner jeg ikke har om 25 år. Sparer til å kunne gå av med tidlig pensjon, om jeg skulle ønske det, evt å ha mer å rutte med når jeg blir pensjonist. Jeg ser heller ikke på ting som noe som er verdt å imponere andre med. Hvorfor skal jeg ha en dyr veske, om en billig fungerer like bra. Skjønner at noen vesker er god kvalitet og derfor holder lenger. Dette er tatt med i beregningen. Men mange betaler for merker fordi man tror man får status av p flashe hva man har råd til (eller hva man prioriterer..) Kjøper ikke ting som er in nå. Det blir ut om noen år, og da var de pengene bortkastet. På lønningsdag dras en sum penger inn på fond. Vi har ikke dette tilgjengelig for forbruk og lever som om vi tjente tilsvarende mindre. Vipps er koblet til fondskontoen. Alt jeg får inn på Vipps havner der. Det som går ut med vipps trekkes fra brukskonto. Elsker derfor å låne folk penger 😅 Jeg legger alltid inn ekstra på boliglånet slik at det er et rundt tall der. Det vi har igjen på slutten av måneden går også inn der. Vi kjøper ikke julegaver til særlig mange, og ønsker ikke å få det fra særlig mange. Samvær er viktigere enn ting. Skjønner ikke at julen skal handle så mye om ting 😕 Går når jeg kan heller enn å ta kollektivt eller kjøre. Ekstra skritt i hverdagen (som jeg også «samler» på). Og det gir tid til å høre på podcast 🤗 Bytt jobb iblant for å gå opp i lønn! Alternative inntektskilder kommer an på hva du kan. Jeg har et ENK som ikke har generert noe på et par år da jeg har nok med min vanlige jobb. Vurderer iblant å gjøre noen hyggelige private oppdrag ved siden av vanlig jobb (som krever samme yrke). Vanskelig å gi tips da jeg vet hva andre har kompetanse på. Drikker heller hjemme enn ute. Ett glass ute koster omtrent det samme som en flaske fra polet. Anonymkode: b838f...f03 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #8 Skrevet 18. januar 2024 En bra ting kan være å gå igjennom kontoutskriften hver måned og faktisk se hva pengene går til. Jeg har spart mye penger etterhvert pga dette, fordi jeg har blitt mer bevist hvor mye penger det faktisk blir etterhvert om en kjøper en is her, kaffekopp der osv som det er så fort gjort å tenke at det er jo bare 50 kr... Ellers har jeg microsparing, så hver gang jeg bruker kortet mitt blir det overført 25 kr til tur kontoen. Anonymkode: ba12c...868 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #9 Skrevet 18. januar 2024 Selg huset! Små tips, bare to ord og ett utropstegn. 🤫 Anonymkode: 184fd...a66 1
Gjest Mr Bergen Skrevet 18. januar 2024 #10 Skrevet 18. januar 2024 Gi matbutikkenes egne merkevarer en sjanse
. Anonym. Skrevet 18. januar 2024 #11 Skrevet 18. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke kast mat Anonymkode: 2fb2d...b47 Enig her. Spis mat med muggsopp. Endret 18. januar 2024 av . Anonym.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #12 Skrevet 18. januar 2024 . Anonym. skrev (8 minutter siden): Enig her. Spis mat med muggsopp. du spiser jo maten lenge før den mugner Anonymkode: e21a2...75d 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #13 Skrevet 18. januar 2024 Hvis du er dame og bruker bind eller tamponger, bytt fra Always eller Libresse til butikkens egne merkevarer (First Price, Coop, Rema)...Her kan du sannsynligvis spare en hundrelapp i måneden... Anonymkode: 8c90f...0dd 6
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #14 Skrevet 18. januar 2024 Gå over kontoutskrift de siste månedene, få oversikt over hvor mye man betaler for ulike ting. Både mat, sosiale ting, hygiene, klær, streaming og andre kategorier. Deretter se om det er noe man faktisk trenger bruke så mye på. Trenger man fem streamingtjenester, eller holder det med 1-2 og heller rullere? Bruker man 5000,- på sosialt, så kan man kutte mye. Bruker man 500,- pr måned så er det ikke så mye hente på den posten. Ellers er det å gå over alle avtaler. Får man billigere forsikring andre steder? Har bilen riktig kjørelengde? Finnes det billigere mobilabonnement? Har man billigste strømselskap? Anonymkode: 96125...4f7 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #15 Skrevet 18. januar 2024 Sjekk datodisken i butikken Ta alltid med handlenett/egne poser slik at du slipper å kjøpe Bytt til billigere lånerente/forsikringer/strøm/TV-, internett- og mobilabonnement Kjøp jule- og bursdagsgaver i forkant når det er salg Anonymkode: 777d7...a40 5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #16 Skrevet 18. januar 2024 La være å planlegge middag minst 2 dager i uken, lag da noe av råvarene du har i hus. Her spørs det jo litt hvor mange dere er, men her har vi feks en kombinasjon av rester fra gårsdagen til to av oss og så lager jeg noe enkelt feks omelett eller annet enkelt til oss andre. Da slipper man å kaste mat. Dette var iallefall en vane vi sparte mye på å endre til, og det er mye enklere å bli kreativ for å tømme kjøleskapet. Ikke fyll tanken om bensinen er dyr, fyll da heller på 1/4 og fyll full tank når prisen er lavere. Sparer opptil 250 kr pr tank på dette hos oss, minst 3000 kr i året. Sett en begrensing på feks 5 nye plagg i året. Da tenker du mer over om plaggene faktisk er noe du MÅ ha. Teller ikke med sokker, sko og undertøy her. Bruk kredittkort med cashback til å handle mat med. Da ser du tydelig hvor mye du har brukt forrige måned så du blir mer bevisst, og du tjener samtidig litt på kjøpene. Hold hjemmet ditt ryddig så du slipper å kjøpe dobbelt av ting fordi du ikke finner de. Anonymkode: 63306...8ae 6
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #17 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hvis du er dame og bruker bind eller tamponger, bytt fra Always eller Libresse til butikkens egne merkevarer (First Price, Coop, Rema)...Her kan du sannsynligvis spare en hundrelapp i måneden... Anonymkode: 8c90f...0dd Menskopp!! Anonymkode: 4081c...e52 5 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #18 Skrevet 18. januar 2024 Får utbetalt ca 1500 pr år kun for å registrere gjenbrukspose på coop når jeg handler. Sparer ca 6000 pr år på å bake brød selv. Sparer ca 3000 på å bruke sodastream (vi drikker lite brus) Bare her er over 10.000 spart. Ett år solgte jeg alt mulig nips fra huset, klær, gardiner ol på å ha loppemarked samt bruke Finn.no. dette tjente jeg ca 30.000 på det året. Anonymkode: c7e95...a2f 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #19 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Får utbetalt ca 1500 pr år kun for å registrere gjenbrukspose på coop når jeg handler. ... Anonymkode: c7e95...a2f Du bruker over 4 poser hver eneste dag 7 dager i uka, hver eneste uke året igjennom...? Anonymkode: 5107b...958 8 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #20 Skrevet 19. januar 2024 Bak brød. Kan få 4 gode, mettende brød for prisen av ett fra butikken. Bak boller, formkake el.l og frys ned i passe biter. Blir mye billigere søndagskaffe enn å kjøpe wienerbrød eller noe hos bakeren. Inviter på vafler hjemme, heller enn å møte venninner på kafé. Puss sko!. De holder seg pene og vanntette mye lengre, forlenger levetiden. Skinnsko især blir som nye med litt børsting, fuktig klut og en god skopuss. Anonymkode: f1042...39f 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå