AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #1 Skrevet 18. januar 2024 Hei! Vi har to barn som skal flytte fra privat skole til offentlig skole. På privatskolen fikk de alt de trengte av blyanter og fargestifter, men jeg regner med at det ikke gjelder på offentlig skole. Kan noen hjelpe meg med å fortelle meg hva barna trenger å ha med selv? (Barna går i 2. og 5. klasse) Anonymkode: d6b2e...ddc
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #2 Skrevet 18. januar 2024 Offentlig skole er også gratis, vi har blyanter og alt de trenger av materiell. Anonymkode: a4b51...0d2 1
Gjest jegerrinne Skrevet 18. januar 2024 #3 Skrevet 18. januar 2024 Vår erfaring de trenger fargeblyanter. De fikk 2 blyanter og 1 viskelær løpet av skoleåret. Så vi kjøpte inn pakning med 10 blyanter og så fikk de blyant etter som vi så de trengte. Så en kan evnt kjøpe et pedal som er ferdig fylt, så fyller du på etter som du ser det trengs det var det vi gjorde når våre gikk over til offentlig skole
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #4 Skrevet 18. januar 2024 Sekk, penal, blyanter, viskelær, fargeblyanter og linjal. Anonymkode: 6b875...053
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #5 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Offentlig skole er også gratis, vi har blyanter og alt de trenger av materiell. Anonymkode: a4b51...0d2 Vår skole har ikke delt ut noe materiell, kun skolebøker og skrivebøker, og en sekk i førsteklasse. Anonymkode: 6b875...053
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #6 Skrevet 18. januar 2024 jegerrinne skrev (1 minutt siden): Vår erfaring de trenger fargeblyanter. De fikk 2 blyanter og 1 viskelær løpet av skoleåret. Så vi kjøpte inn pakning med 10 blyanter og så fikk de blyant etter som vi så de trengte. Så en kan evnt kjøpe et pedal som er ferdig fylt, så fyller du på etter som du ser det trengs det var det vi gjorde når våre gikk over til offentlig skole Tusen takk for nyttig svar. Anonymkode: d6b2e...ddc
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #7 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Offentlig skole er også gratis, vi har blyanter og alt de trenger av materiell. Anonymkode: a4b51...0d2 Spørs hvem kommune en bor i. Bor en I rik kommune får en det meste. Men bor en I kommune med lav økonomi så får de til tider ikke mye. Her fikk de kun 2 blyanter og 1 viskelær til skoleåret. Ingen farger, ikke saks eller linjal. Da mine gikk på barneskolen fikk de ikke ipad en gang, de hadde datarom som alle på barnetrinnet delte på pc. Først på ungdomskolen de fikk egen pc, men ikke lov å ha med hjem. Så under korona så krevde de at ungene brukte pc som var i hjemmet, hadde en ikke så måtte vi ned på skolen å hente ark og bøker så fikk vi tekstmelding hva de skulle jobbe med Anonymkode: e6707...a64
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #8 Skrevet 18. januar 2024 På ungenes skoler har de fått nok av blyanter, viskelær, linjal, passer, kalkulator, vhromebook, Plutselig fant jeg lager av ting som ikke ble tatt med til skolen (linjaler brukt hjemme) Anonymkode: 1801a...dcd
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #9 Skrevet 18. januar 2024 Jeg deler ut blyant om en unge trenger det. Vi har farger elevene kan låne, men de fleste ønsker å ha eget pennal med det i. Sekk er praktisk å ha, men i utgangspunktet kan ungen ha tingene sine i en pose. Vil tro skolen tar kontakt hvis du går for pose. Ungen må ha med mat, du velger selv hva du vil pakke maten i. I forhold til miljøhensyn er det å foretrekke embalasje som kan vaskes og gjenbrukes. Sjeldent det er mulig å varme opp mat på skolen eller holde det kaldt, men det varierer fra skole til skole. Ellers er innesko og gymtøy noe barna må ha. Hvis du går for joggesko som innesko kan disse også brukes i gymtimen. Ellers må barna ha klær etter vær. Anonymkode: ad2bd...4d8
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #10 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vår skole har ikke delt ut noe materiell, kun skolebøker og skrivebøker, og en sekk i førsteklasse. Anonymkode: 6b875...053 De deler ikke ut, men på barnetrinnet har alle klssserom slikt utstyr. Anonymkode: 19cde...27f 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #11 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hei! Vi har to barn som skal flytte fra privat skole til offentlig skole. På privatskolen fikk de alt de trengte av blyanter og fargestifter, men jeg regner med at det ikke gjelder på offentlig skole. Kan noen hjelpe meg med å fortelle meg hva barna trenger å ha med selv? (Barna går i 2. og 5. klasse) Anonymkode: d6b2e...ddc De har alt slikt utstyr i klasserommet. Blyant, viskelær, linjal og skrivebøker får barna, i den grad elevene trenger det i dagens digitaliserte skole. I Norge har vi det vi kaller gratisprinsippet. Anonymkode: 19cde...27f 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #12 Skrevet 18. januar 2024 Varierer fra skole til skole. På vår skole har pennal blitt "forbudt" på småtrinnet og valgfritt på mellomtrinnet. Læreren har kasser med farger, blyanter, viskelær osv på kateteret. Grunnen er at spissing, glemming, låning, bytting og pennal med for mye dill, tar bort tid fra og forstyrrer undervisning. Anonymkode: de2df...7e8 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #13 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg deler ut blyant om en unge trenger det. Vi har farger elevene kan låne, men de fleste ønsker å ha eget pennal med det i. Sekk er praktisk å ha, men i utgangspunktet kan ungen ha tingene sine i en pose. Vil tro skolen tar kontakt hvis du går for pose. Ungen må ha med mat, du velger selv hva du vil pakke maten i. I forhold til miljøhensyn er det å foretrekke embalasje som kan vaskes og gjenbrukes. Sjeldent det er mulig å varme opp mat på skolen eller holde det kaldt, men det varierer fra skole til skole. Ellers er innesko og gymtøy noe barna må ha. Hvis du går for joggesko som innesko kan disse også brukes i gymtimen. Ellers må barna ha klær etter vær. Anonymkode: ad2bd...4d8 Jotakk du. De har gått på skole og jeg var ikke født i går. Men akkurat med pennal visste jeg ikke, så da spurte jeg. Men spørs om jeg må spørre skolen siden svarene spriker såpass. Anonymkode: d6b2e...ddc
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #14 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jotakk du. De har gått på skole og jeg var ikke født i går. Men akkurat med pennal visste jeg ikke, så da spurte jeg. Men spørs om jeg må spørre skolen siden svarene spriker såpass. Anonymkode: d6b2e...ddc Synes ikke svarene har «sprikt» i det hele tatt. Det enkle svaret er at barna får det de trenger. Skolen er gratis. Og de vi her snakker om, så kalt «fritt skolemateriell», er alltid gratis. Anonymkode: 19cde...27f
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #15 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Synes ikke svarene har «sprikt» i det hele tatt. Det enkle svaret er at barna får det de trenger. Skolen er gratis. Og de vi her snakker om, så kalt «fritt skolemateriell», er alltid gratis. Anonymkode: 19cde...27f Jeg synes det er stor forskjell på to blyanter og et viskelær i halvåret mens de fleste elever har egne pennal med utstyr, skolen holder alt av utstyr og «forbud mot pennal». Men hvis du ikke synes det er det greit for meg. 😝 Anonymkode: d6b2e...ddc 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #16 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): De deler ikke ut, men på barnetrinnet har alle klssserom slikt utstyr. Anonymkode: 19cde...27f Ja, men det er jo forventet at barna har med eget penal, så får de heller låne på skolen/få om foreldre av en eller annen grunn ikke passer på dette. Derfor blir det feil å si at offentlig skole står for alt materiell de trenger når dette ikke er noe som deles ut overalt. Ts spør jo om hva de bør kjøpe inn. Anonymkode: 6b875...053 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #17 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg synes det er stor forskjell på to blyanter og et viskelær i halvåret mens de fleste elever har egne pennal med utstyr, skolen holder alt av utstyr og «forbud mot pennal». Men hvis du ikke synes det er det greit for meg. 😝 Anonymkode: d6b2e...ddc Det var vel bare en som skrev om pennal- forbud. Uansett har alle skrevet at barna får farger, blyanter, viskelær, linjal og skrivebøker på skolen. Enten med seg hjem eller at det ligger til allmenn disposisjon i klasserommet. Skolen følger gratisprinsippet, Konklusjon: Du trenger ikke kjøpe det inn. Anonymkode: 19cde...27f
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #18 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja, men det er jo forventet at barna har med eget penal, så får de heller låne på skolen/få om foreldre av en eller annen grunn ikke passer på dette. Derfor blir det feil å si at offentlig skole står for alt materiell de trenger når dette ikke er noe som deles ut overalt. Ts spør jo om hva de bør kjøpe inn. Anonymkode: 6b875...053 Fette stod i TS: «På privatskolen fikk de alt de trengte av blyanter og fargestifter, men jeg regner med at det ikke gjelder på offentlig skole» Svar: Jo, dette får de også i offentlig skole. Ikke gjør det så komplisert, da. Det er et enkelt ja/nei-spørsmål. Anonymkode: 19cde...27f
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #19 Skrevet 18. januar 2024 Det et variasjon fra skole til skole innad i kommunene og. Jeg ser helst at elevene har egne pennal, om det blir stort forbruk av materiell, så vi pes av ledelsen, alt handler om penger. Det går og ekstremt mye tid på at elever mangler blyant og viskelær, blir mye vandring i klasserommet og mas. Anonymkode: 30300...38b 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #20 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fette stod i TS: «På privatskolen fikk de alt de trengte av blyanter og fargestifter, men jeg regner med at det ikke gjelder på offentlig skole» Svar: Jo, dette får de også i offentlig skole. Ikke gjør det så komplisert, da. Det er et enkelt ja/nei-spørsmål. Anonymkode: 19cde...27f Det er jo du som gjør det komplisert her 😅 det hun i grunn spør om er om de bør ha med penal i offentlig skole. Og svaret er ja, de fleste steder. Privatskoler har nok en annen praksis, men i offentlig skole er det helt vanlig at elevene selv har med utstyrt penal. Man kan selvsagt la være og la ungen bruke av skolens materiale, men det er ihvertfall forventet på vår skole at elevene har med dette selv og heller låner om de har glemt eller mangler noe i penalet. Dette har vi spesifikt fått beskjed om. Anonymkode: 6b875...053 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå