Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne som jeg har kjent I 10 år. Vi skriver til hverandre på messenger daglig og vi forteller hverandre alt. For 1 år siden fikk huk en nabo som hun har fått god kontakt med. Føler at hun har forandret seg med måten hun snakker til meg på etter hun traff nye naboen. Venninnen min har litt forskjellige utfordringer privat og med helsen. Noen ganger sender jeg melding og spørr om hvordan det går med det og det. Får så fortalte hun hvordan det har gått med f eks en legetime. Nå svarer hun ofte at hun vil ikke snakke om det akkurat no. Så nå tenker jeg at jeg kanskje skal slutte å spørre om hvordan det gikk med f eks legetime. Eller fortsette å spørre selv om hun svarer sånn?

Anonymkode: 5189b...b6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke dette helt? Hva mener du med forandret seg? Bare fordi hun svarer at hun ikke ønsker å snakke om legetimen akkurat idet du spør?

Folk som sliter med helsen, blir ofte lei av sykdomsprat og trenger å ta avstand fra det etter hvert. De trenger de pausene de kan få fra sykdom- og helseprat. Hva med å helle spørre henne hvordan det går med henne (på generelt grunnlag), så kan hun heller selv velge åpne opp for å prate om sykdom og helse om hun har behov for det.

Anonymkode: 80b64...5a0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje hun har erfart at hun overdeler. Mange endrer seg over tid. 

Anonymkode: 732b0...e96

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje du kan fortelle henne at du opplever det slik, og spørre om det har skjedd noe eller om det er en grunn til det.

Kanskje er det en misforståelse, eller kanskje hun har fått en kommentar fra noen om noe, eller kanskje det er en annen grunn.

Anonymkode: c754a...75b

Skrevet

Du kan jo spørre henne om hun blir lei seg av å snakke om det. Kansje hun trenger mer fokus på det som er positivt i livet. Ikke bare snakking om sykdom. 

Skrevet

Ville bare latt være å spørre om hun er litt avvisende. Hvis hun er blitt gode venner med den nye naboen og er tettere med denne en deg, akkurat, nå, så er det nok noe som balanserer seg med tid. Enten man får ny kjæreste eller nye nære venner så er det fort å glemme andre i livet litt, fordi noen er ny og spennende. Det går over!

Anonymkode: 15217...3a5

Skrevet

Kanskje hun får dekket sine behov med den nye venninnen? Har de barn på samme alder f.eks.? 

Anonymkode: 5d359...cb7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje hun får dekket sine behov med den nye venninnen? Har de barn på samme alder f.eks.? 

Anonymkode: 5d359...cb7

Kan også være at hun bare har sluttet å dele så mye personlige ting. Jeg roer ned med det om jeg opplever at folk er litt for intense feks. Kan jo være hun naboen er en kjip person som har fått henne til å ville holdde korta sine nærmere brystet. Blir man såret så trekker man seg jo litt vekk. 

Eller som noen sier over at hun vil heller dele med nabo. 🤷

Anonymkode: 4765c...c0f

Skrevet

Vil tro det er så enkelt som at hun har flere personer i livet sitt nå, til å dekke de sosiale og mellommenneskelige behovene sine.

Om det hovedsaklig har pleid å være deg hun pratet med ting om?

Nå har hun vært heldig og fått en person til inn i livet sitt, og som naboer har de sikkert anledning til å bruke endel tid sammen i hverdagen?

Det betyr ikke at vennskapet med deg er mindre viktig, men dialogen blir kanskje mindre ‘intens’?

Ja, jeg ville droppet direkte spørsmål om legetimer. Still heller åpne spørsmål som - hvordan går det med deg? Så kan hun selv velge hva hun deler :)

Anonymkode: 27bf6...7f5

Skrevet

Kan jo bli litt intenst med melding/kontakt hver dag. Jeg er kronisk syk, og har en veninne som melder ca hver 3.dag og spør hvordan det går. Og jeg tar meg selv i å lyve å si det går bra, fordi jeg blit lei intetsigende pjatt. “Ingen revolusjon ila de to siste dagene”, skrev jeg flere ganger. Evt svarer jeg “som vanlig”. Vet ikke hva jeg skal si, og ønsker å prate  om andre ting enn en kjip, men kronisk tilstand.

Anonymkode: 1ca43...044

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan jo bli litt intenst med melding/kontakt hver dag. Jeg er kronisk syk, og har en veninne som melder ca hver 3.dag og spør hvordan det går. Og jeg tar meg selv i å lyve å si det går bra, fordi jeg blit lei intetsigende pjatt. “Ingen revolusjon ila de to siste dagene”, skrev jeg flere ganger. Evt svarer jeg “som vanlig”. Vet ikke hva jeg skal si, og ønsker å prate  om andre ting enn en kjip, men kronisk tilstand.

Enig. Hvis man sender melding hver dag eller veldig ofte, og ikke har noe annet å snakke / spørre om enn "hvordan går det", da blir det for intetsigende. Det er ikke lett å finne noe annet å svare enn "bra", for det skjer ikke så mye i livet mitt, og hvis man er i en kjip situasjon uten noen utvikling, vil man kanskje ikke være den negative som bare snakker om negative ting.

Så er det jo det at av og til virker det som om andre som heller ikke har det så bra, kun vil høre om det negative, det kan virke som om de blir misunnelige hvis man har noe positivt å dele.

Anonymkode: e7dc6...374

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg skjønner ikke dette helt? Hva mener du med forandret seg? Bare fordi hun svarer at hun ikke ønsker å snakke om legetimen akkurat idet du spør?

Folk som sliter med helsen, blir ofte lei av sykdomsprat og trenger å ta avstand fra det etter hvert. De trenger de pausene de kan få fra sykdom- og helseprat. Hva med å helle spørre henne hvordan det går med henne (på generelt grunnlag), så kan hun heller selv velge åpne opp for å prate om sykdom og helse om hun har behov for det.

Anonymkode: 80b64...5a0

Veldig enig i dette. Selv forteller jeg ikke noe som helst for da begynner andre å prate om sine smerter og plager og da må vi prate om det hver jævla gang vi treffes så sykdomsprat holder jeg meg helt unna. Fåtall som vet jeg er ufør og for jeg orker ikke å du ser så frisk ut med andre ord, hva feiler deg og så må jeg forklare sånn at de ikke skal tro at det er noe psykisk og så blir de så satt ut av hva min medisinske historie er osv. Mye lettere å ikke si noe for har man sagt A må man videre ned alfabetet.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Haha, ja akkurat som om det er store endringer i formen i helsetilstanden. Blir bare mas,

Anonymkode: bff9a...666

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Veldig enig i dette. Selv forteller jeg ikke noe som helst for da begynner andre å prate om sine smerter og plager og da må vi prate om det hver jævla gang vi treffes så sykdomsprat holder jeg meg helt unna. Fåtall som vet jeg er ufør og for jeg orker ikke å du ser så frisk ut med andre ord, hva feiler deg og så må jeg forklare sånn at de ikke skal tro at det er noe psykisk og så blir de så satt ut av hva min medisinske historie er osv. Mye lettere å ikke si noe for har man sagt A må man videre ned alfabetet.

Haha, ja akkurat som om det er store endringer i formen i helsetilstanden. Blir bare mas,

Anonymkode: bff9a...666

Ikke sant😄Når min veninne understreker (sterkt) at HUN ikke er en person som klager, så vegrer jeg meg for å svare ærlig🫣😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...