Gå til innhold

Ideer til hjernetrim for hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal passe en hund som er veldig aktiv og som fort begynner å pipe. I tillegg til turer tenkte jeg å drive med litt hjernetrim for å aktivisere dem. Har noen tips til hvilken type leker som jeg lett kan lage i stand til hjemme?

Anonymkode: e605a...164

Videoannonse
Annonse
Gjest Linny111
Skrevet

Nosework er gøy. Hunden min liker det.

Skrevet

Gjem godbiter og lek søkelek.

Anonymkode: cc4d5...ac2

• Nyttig 1
Skrevet

Legg godbiter/ tørrfor i et badehåndkle og brett/ krøll det sammen så hunden må jobbe for å få ut maten.

Gjemme godbiter/ tørrfor rundt omkring i hjemmet.

Anonymkode: d8fd3...540

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kommer an på hva hunden er vant til fra før, for min hund er de forslagene som er kommet så langt ikke særlig krevende. Spør eier hva de gjør og hva som gjør hunden sliten. 

Anonymkode: d5ba1...ed5

Skrevet

Jeg samler små esker fra emballasje, og så putter jeg godbiter inni pg gjemmer dem i huset. 

Anonymkode: 81d5c...155

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det spørs litt hva hunden har gjort tidligere. Hjernetrim må gjerne øves opp (er vanskelighetsgraden for høy, vil ikke hunden føle mestring og vil miste motivasjon. Er det for enkelt, vil ikke hjernen få trimmet seg).

Spør eieren hva de bruker å gjøre, og bygg videre på det.

Men, noen idéer er: gjem godbiter rundt om i hjemmet og release the dog og gi masse skryt mens den løper rundt for å finne godbitene. Hjelp den litt om du ser at den ikke helt vet hva den skal/sliter. 

Har du tomme esker (frokostblanding, havregryn, pappesker, tomme doruller etc), legg godbiter inni, legg det i pappeske og la hunden grave og rive for å finne godbitene. 

Nosework/smeller. Nosework bruker spesifikke oljer, men du kan bruke te. Tøm tørr te i en liten beholder med hull i så duften kommer ut. Hold beholden ut lot hunden. Når den stikker nesa frem for å lukte, si "bra" og gi godbit. Repeter til du ser at hunden har skjønt at den skal borti med nesa. Sett så beholderen ned på gulvet sammen med et par andre tomme beholdere og be hunden undersøke disse. Når hunden er borti beholderen med te, si "bra!" og gi godbit. Etterhvert vil hunden forstå at det er lukten av te som fører til skryt og godbit, og at når den er borti beholderen med te, så skal den se på deg for å få te. Da kan du begynne å gjøre ting litt vanskeligere med flere tomme beholdere, eventuelt spre de mer utover gulvet etc. 

Spor. Dra en pølsebit langs bakken ute og legg pølsebiten på enden av sporet. Gjør sporet enkel først: gjerne en strak, kort retning. Vis hunden starten av sporet og oppfordre den til å følge. Noen raser tar det med én gang, andre raser trenger litt veiledning. 

Anonymkode: f57ae...b31

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...