Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Julegaver er ikke viktig for meg men det er såklart koselig og fint å få (og gi) personlige gaver som man vet at man ønsker seg, eller man vet at man kommer til å få bruk for. Dessverre får jeg hvert eneste år upersonlige gaver, f.eks hudprodukter/parfyme jeg ikke liker eller tåler, dill og dall som er langt fra min type stil osv. Uten byttelapp.

Regner med det er mange i samme situasjon, hva tenker dere om dette? Skyver dere gavene i ei skuff og lar det ligge å ta opp plass til dere har samvittighet til å kvitte dere med det? 

Misforstå meg rett, det er jo kjempehyggelig at folk har brukt tid på å kjøpe og pakke inn en gave til meg, men det merkes veldig når gaven er upersonlig og lite gjennomtenkt. For meg er det viktig å gi noe jeg vet folk ønsker seg eller har bruk for, og er jeg usikker kjøper jeg noe allsidig som alle blir glad for, f.eks forbruksvarer. 

Anonymkode: 4ad96...09e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sjeldent jeg får noe jeg ikke liker, eller kan bruke. Men du kan vel selge det eller gi det bort til noen andre?

Anonymkode: e62da...f01

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Julegaver er ikke viktig for meg men det er såklart koselig og fint å få (og gi) personlige gaver som man vet at man ønsker seg, eller man vet at man kommer til å få bruk for. Dessverre får jeg hvert eneste år upersonlige gaver, f.eks hudprodukter/parfyme jeg ikke liker eller tåler, dill og dall som er langt fra min type stil osv. Uten byttelapp.

Regner med det er mange i samme situasjon, hva tenker dere om dette? Skyver dere gavene i ei skuff og lar det ligge å ta opp plass til dere har samvittighet til å kvitte dere med det? 

Misforstå meg rett, det er jo kjempehyggelig at folk har brukt tid på å kjøpe og pakke inn en gave til meg, men det merkes veldig når gaven er upersonlig og lite gjennomtenkt. For meg er det viktig å gi noe jeg vet folk ønsker seg eller har bruk for, og er jeg usikker kjøper jeg noe allsidig som alle blir glad for, f.eks forbruksvarer. 

Dersom jeg får noe jeg ikke liker eller kan bruke (feks duftlys eller kremer etc) så ryker det ut av huset så raskt som menneskelig mulig. Kan det ikke byttes eller leveres gjenbruk eller selges så «spør man rundt på bygda» om noen vil ha det.

En gave har verdi for giver kun inntil den er overlevert. Dersom giver etter det ønsker innsyn i eller medbestemmelse i hva som skjer med gaven? Da er det ikke en gave - da er det en forpliktelse. Og det er dårlig folkeskikk å gi bort forpliktelser, så om mottaker forventer at du beholder gaven er det viktig at du både kvitter deg med den øyeblikkelig og er ærlig om det. Bare slik får du kvittet deg med forventningen om at du aksepterer forpliktelser.

Anonymkode: ea51f...f2e

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har kjent på det jeg også, f.eks fått parafyme som ikke er meg i det hele tatt, eller andre ting. Men det er heldigvis sjeldent. Blir egentlig til at jeg legger det bort også ligger det bare der. Ellers har jeg spurt noen andre om di vil ha det

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er sjeldent jeg får noe jeg ikke liker, eller kan bruke. Men du kan vel selge det eller gi det bort til noen andre?

Men det blir jo veldig dumt føler jeg hvis den som har gitt gaven oppdager det.

Skrevet

Hver jul får jeg alltid håndkrem, og det bruker jeg ikke, bruker bare bodylotion til hendene. Jeg gir dem videre til folk jeg vet bruker håndkrem, men ikke som gave. Jeg sier det som det er, dvs «Jeg fikk denne i julegave, men jeg bruker ikke håndkrem, vil du ha den?» Og det vil de jo. Samme med sjokolade og te. Synes det er bedre at folk bruker gavene enn at de går i søpla, eventuelt lagres til de går i søpla.

Anonymkode: 87ca3...9c2

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, hvorfor det? Hvis jeg missa med en gave til noen, ville jeg heller at de skulle gitt den til noen som trengte den eller likte den, istedenfor at den ble kastet eller lagt i en skuff og glemt.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hver jul får jeg alltid håndkrem, og det bruker jeg ikke, bruker bare bodylotion til hendene. Jeg gir dem videre til folk jeg vet bruker håndkrem, men ikke som gave. Jeg sier det som det er, dvs «Jeg fikk denne i julegave, men jeg bruker ikke håndkrem, vil du ha den?» Og det vil de jo. Samme med sjokolade og te. Synes det er bedre at folk bruker gavene enn at de går i søpla, eventuelt lagres til de går i søpla.

Er så redd for at de som har gitt meg gavene skal oppdage det og bli lei seg eller fornærmet… Samtidig er det jo synd at gaver som noen andre kunne fått glede av skal gå i søpla, eller bare bli liggende i en bod og ta opp plass. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, hvorfor det? Hvis jeg missa med en gave til noen, ville jeg heller at de skulle gitt den til noen som trengte den eller likte den, istedenfor at den ble kastet eller lagt i en skuff og glemt.

Hmm ja🙈 Vanskelig dette!

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da sier du bare at du dessverre ikke tålte gaven, så får du forhåpentligvis noe mer gjennomtenkt neste gang vedkommende gir deg gave. Det er jo uansett mye bedre at noe man har gitt til andre blir brukt, istedenfor at det ligger i en skuff en plass😊

Anonymkode: b4a7e...e34

• Liker 3
Skrevet

Jeg samler alt slik i en stor boks jeg har lagret. Supert å ha som lodd gaver til barnas skoleavslutninger/julekalender på jobb/vertinnegaver etc. Når jeg et par ganger i året donerer klær og utstyr til non-profit hjelpeorganisasjoner, så slenger jeg det med der. 

jeg har f.eks fått dyre krukker med kremer osv kjøpt på tax free som jeg ikke bruker, det er helt supert til overnevnte anledninger så lenge det er forseglet og i emballasje. 

Anonymkode: a644a...494

• Liker 5
Skrevet

Herregud, slutt med gaver? For noe materialistisk søppelprodusering

Anonymkode: e4560...044

• Liker 3
Skrevet

Til familie og venner har jeg ikke noe problem med å si jeg ikke liker/tåler ting.

«Hei Susan, takk for håndkremen. Bare så du vet, jeg tåler ikke XYZ stoff som den inneholder. Men jeg ga den videre til moster Mette, og hun elsket den.»

Eller noe i den dur. 

Anonymkode: 1f1f3...b0b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Bare pass på at du ikke gir den tilbake til den du fikk den av.

Anonymkode: a5c8c...0c0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Bare pass på at du ikke gir den tilbake til den du fikk den av.

Anonymkode: a5c8c...0c0

😂👏

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg samler alt slik i en stor boks jeg har lagret. Supert å ha som lodd gaver til barnas skoleavslutninger/julekalender på jobb/vertinnegaver etc. Når jeg et par ganger i året donerer klær og utstyr til non-profit hjelpeorganisasjoner, så slenger jeg det med der. 

jeg har f.eks fått dyre krukker med kremer osv kjøpt på tax free som jeg ikke bruker, det er helt supert til overnevnte anledninger så lenge det er forseglet og i emballasje. 

Anonymkode: a644a...494

Forsåvidt ganske god idè om man har oppbevaringsplassen til det og klarer å huske på det👌

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Så da er det bedre å kaste det, mener du? Nei, det er det ikke. Og hvordan kan vedkommende oppdage at du har gitt det til noen andre?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en gaveskuff i boden og alt som vi får i gave som ikke kan brukes eller byttes går i den. Da blir det regiftet eller brukt som loddpremier etc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

For mange så er hudpleieprodukter allsidig forbruksvarer.

Jeg tåler ikke så mye hudpleie, men jeg tar mye heller det enn kaffe, sjokolade, krydder, oljer og andre spiselige ting. Hudpleie er iallefall lettere gi videre.

Men vi som gir hverandre gaver i min krets kjenner hverandre så godt at det er sjeldent jeg får noe jeg ikke har behov for. De få gangene er det ett eller annet spiselig produkt, som krydderblandinger og oljer. Det står i skapet til jeg kaster det.

Anonymkode: 2812a...dee

• Liker 1
Skrevet

Kanskje du bør SI I FRA om ting du ikke tåler eller liker, så de vet det til neste gang?

Mine venner vet at jeg er minimalist, og de kjøper kun det jeg trenger eller ønsker meg. Har aldri opplevd at gaven ikke falt i smak.

Anonymkode: 1a687...73c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...