Egenskap Skrevet 18. januar 2024 #1 Del Skrevet 18. januar 2024 Hvem valgte soldat som karriere vei og hvorfor? Hvem valgte politikk som sin karriere vei og hvorfor? Var det en grunn til at Norge en gang rigget ned mange militærleirer? fordi moderne mennesker aldri ville skape krig? Hvem blir ufrivillig involvert i krig? Så når 90 000 soldater skal møtes for øve i regi NATO, betyr det noen verdens ting? Er det tallet som er viktig, eller treningsleiren? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Granita Skrevet 18. januar 2024 #2 Del Skrevet 18. januar 2024 Det har vært Nato øvelser mange ganger. Det går fint. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjollefyr Skrevet 18. januar 2024 #3 Del Skrevet 18. januar 2024 Det er litt rart å si det, men slike øvelser er til en viss grad fredsbevarende. "fiender" kikker på de, og ser i grove trekk hva Nato besitter av kunnskap og resurser. Vi kikker på Russland sine øvelser, og tenker det samme. Spionasje og etterretning er samme greia. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 18. januar 2024 #4 Del Skrevet 18. januar 2024 Alle blir involvert dersom det blir krig. Forventer at alle nordmenn stiller opp med det de kan bidra med dersom et fremmed land invaderer oss. Alternativet er jo landssvik... 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 18. januar 2024 #5 Del Skrevet 18. januar 2024 Hensatt skrev (3 timer siden): Alle blir involvert dersom det blir krig. Forventer at alle nordmenn stiller opp med det de kan bidra med dersom et fremmed land invaderer oss. Alternativet er jo landssvik... Og hva forventer du selv å bidra med om det blir moblisering / krig. Personleg fester eg ikkje min lit til at myndigetene har noen handlingsplan for krig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 18. januar 2024 #6 Del Skrevet 18. januar 2024 Acer skrev (3 timer siden): Og hva forventer du selv å bidra med om det blir moblisering / krig. Personleg fester eg ikkje min lit til at myndigetene har noen handlingsplan for krig. Gjør såklar min borgerplikt og stiller opp der det er behov. Tror ikke jeg er krigsdyktig, men er alltid noe man kan bidra med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 19. januar 2024 #7 Del Skrevet 19. januar 2024 Skremmende egentlig. NATO gjør ikke dette uten grunn. Hva som faktisk er situasjonen opp mot Russland vet vi ikke, men at noe er det. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 19. januar 2024 #8 Del Skrevet 19. januar 2024 Stina234 skrev (15 timer siden): Skremmende egentlig. NATO gjør ikke dette uten grunn. Hva som faktisk er situasjonen opp mot Russland vet vi ikke, men at noe er det. Det er jo NATO øvelser ofte, ikke noe nytt dette vel 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjollefyr Skrevet 19. januar 2024 #9 Del Skrevet 19. januar 2024 lady90 skrev (1 minutt siden): Det er jo NATO øvelser ofte, ikke noe nytt dette vel Nei, det er jo en årlig ting. Battle Griffin/Strong Resolve het de annet hvert år da jeg forholdt meg til det. Hva årets heter vet jeg ikke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 19. januar 2024 #10 Del Skrevet 19. januar 2024 lady90 skrev (25 minutter siden): Det er jo NATO øvelser ofte, ikke noe nytt dette vel Dette er noe helt annet, Nato har aldri før arrangert en øvelse i denne store skalaen. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
evybergen Skrevet 19. januar 2024 #11 Del Skrevet 19. januar 2024 Stina234 skrev (2 minutter siden): Dette er noe helt annet, Nato har aldri før arrangert en øvelse i denne store skalaen. Det er jo ikke så merkelig de gjør dette akkurat nå. Altså å utvide årets øvelse. De prøver jo å avskrekke Russland. Noe annet ville være idiotisk 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 19. januar 2024 #12 Del Skrevet 19. januar 2024 evybergen skrev (5 timer siden): Det er jo ikke så merkelig de gjør dette akkurat nå. Altså å utvide årets øvelse. De prøver jo å avskrekke Russland. Noe annet ville være idiotisk Ja det er nok riktig, men jeg tror det er noe mer. Sverige er veldig spent på situasjonen. Det er også de baltiske landene. Jeg er oppriktig bekymret for hva som vil skje de neste årene. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dupers Skrevet 19. januar 2024 #13 Del Skrevet 19. januar 2024 5 hours ago, Stina234 said: Dette er noe helt annet, Nato har aldri før arrangert en øvelse i denne store skalaen. De hadde heller ikke arrangert noe på størrelse med trident juncture før de arrangerte trient juncture i 2019 eller når det var. Disse nato øvelsene blir større for hver gang de arrangeres, ganske naturlig når nato vokser og når mange av medlemslandene har styrker som vokser. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr X Skrevet 31. januar 2024 #14 Del Skrevet 31. januar 2024 Det har vel skjelden vært viktigere å øve sammen innen NATO enn nå. Det er ikke en samlet øvelse på 90000 soldater, men flere mindre som går omtrent samtidig. Det mest spesielle med årets Nordic Responce 2024 er, bortsett fra at Finnland nå er medlem av Nato, det unike at det skal øves i Nato regi i Finnmark. Dette har aldri skjedd før. Øvingsområdet vil være fra Alta i vest og mot Porsanger i øst. Norge har hatt en selvpålagt restriksjon med å ikke tillate alliert øving i Finnmark. Dette området er nå viktig mtp forsvaret av Finnmark og i 2024 er det nå viktig å øve i Finnmark. Det vil ikke være Nato aktivitet i øst Finnmark. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillix Skrevet 1. februar 2024 #15 Del Skrevet 1. februar 2024 (endret) On 1/18/2024 at 3:40 PM, Granita said: Det har vært Nato øvelser mange ganger. Det går fint. Ja, men NATO sier selv på en nylig konferanse at dette «ikke er normalt» å ha en så stor øvelse og at dette selvsagt henger i tråd med hva som skjer i verden nå (om man følger litt med). Han fortsatte med å forklare at sivilbefolkningen må være forberedt. Men hei. Det kan jo hende NATO bare tøyser litt med oss! Endret 1. februar 2024 av Lillix 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillix Skrevet 1. februar 2024 #16 Del Skrevet 1. februar 2024 On 1/19/2024 at 11:39 PM, Stina234 said: Ja det er nok riktig, men jeg tror det er noe mer. Sverige er veldig spent på situasjonen. Det er også de baltiske landene. Jeg er oppriktig bekymret for hva som vil skje de neste årene. Ja, jeg er heller ikke helt overbevist om at dette er/forblir kun en øvelse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillix Skrevet 1. februar 2024 #17 Del Skrevet 1. februar 2024 (endret) On 1/19/2024 at 5:30 PM, lady90 said: Det er jo NATO øvelser ofte, ikke noe nytt dette vel Selvfølgelig er dette noe nytt. Kan råde folk å følge med litt: “what hasn’t happen is that it’s more than the military that has to be able to operate in a war. It’s the whole of the society that will get involved, wether we like it or not! it’s not a given that we are in peace” «The fact that we now have „Steadfast defender“ with 90 000 troops. That is a record number (..) that is a big change!“ .. Fra toppledelsen I NATO Endret 1. februar 2024 av Lillix 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 1. februar 2024 #18 Del Skrevet 1. februar 2024 (endret) Lillix skrev (2 timer siden): Ja, jeg er heller ikke helt overbevist om at dette er/forblir kun en øvelse. Så du tror at denne øvelsen faktisk blir ekte krig nå?? De må jo såklart øve for et fremtidig scenario om at Russland fortsetter sin aggresjon, men det betyr ikke at det skjer for det Endret 1. februar 2024 av lady90 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nyhetsstrømmen Skrevet 1. februar 2024 #19 Del Skrevet 1. februar 2024 Nato øvelser er da ikke noe nytt. At de er større enn de har vært før er bare en reaksjon på at naboen vår har valgt å gå til krig. Fint at det øves, friheten vi har i dag må vi aldri ta for gitt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillix Skrevet 1. februar 2024 #20 Del Skrevet 1. februar 2024 (endret) 1 hour ago, lady90 said: Så du tror at denne øvelsen faktisk blir ekte krig nå?? De må jo såklart øve for et fremtidig scenario om at Russland fortsetter sin aggresjon, men det betyr ikke at det skjer for det Man ønsker da selvsagt ikke å gå rundt å tenke at det kan bli krig nå. Det er et veldig deprimerende scenario. Men at vi er nærmere en tredje verdenskrig nå enn vi har vært på lenge, er absolutt et faktum. Og noen vil til og med si at tredje verdenskrig allerede har startet, det kommer an på hvordan man definerer det. Økonomiske sanksjoner, land i Europa i krig. Store spenninger verden rundt. Vi har Kina som er interessert i Taiwan (om de prøver seg på Taiwan, da er vi virkelig en verdenskrig). Vi har den amerikanske basen i Jordan som ble angrepet denne uken , hvor Biden lover svar på angrepet, der Iran sier de skal svare enda hardere tilbake uansett hva USA svarer med. Man har en mulighet her for at USA og Iran havner i krig (dette er kun for å gi eksempel på spenninger). Vi har forsvaret i Tyskland, England, Polen og Canada (for å nevne noen få) som begynner å planlegge hvordan de kan rekruttere nye soldater inn i militære. Altså fra staten. Hvor det snakkes om obligatorisk innkallelse. Vet ikke om alle har fått med seg at mange nordmenn har fått brev om at militæret kan kreve kjøretøyet ditt til beredskap (dette er i Norge nå nylig). Det er kraftig opprustning militært verden over. Ledelser i Europa anbefaler befolkningene sine om å være forberedt mentalt på at en krig kan komme i nær fremtid. Vi har Russland og Ukraina, hvor Russland har overtaket da Ukraina mangler nødvendig våpen og utstyr, og flere soldater mister motivasjon til å kjempe. Så har vi Russland på sin side som blir presset mer og mer oppi et hjørne med ingen forbindelser til Vesten (nei,jeg forsvarer ikke Russland). Null sjans for fredsforhandlinger. Vi vet også at Russland er interessert i å komme tilbake til storhetstiden sin! Aka de baltiske statene (Estland, Latvia og Litauen). Hvor det skal plasseres enda flere NATO tropper. Dette er kun en liten del. Det viktigste er, når det er så mye spenninger som dette verden over, så skal det ikke mye til for at ting går skikkelig galt. Verdenskriger har alltid startet med mange mindre kriger over hele verden samtidig. Så om jeg tror det kommer til å bli krig? Ønsker ikke å si hverken ja eller nei, jeg håper absolutt ikke det. Men jeg tror at det er smart å ta innover seg hva NATO sier. Man bør se litt hva som foregår i verden nå. Ikke kun Norske nyheter, men også utenriks. Hvem vet, kanskje NATO planlegger noe mot Russland? Antageligvis ikke. Men det er mange tråder i lufta! Endret 1. februar 2024 av Lillix Rettelse 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå