Gå til innhold

Går ikke ned i vekt selv med kaloriunderskudd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg startet på denne Wegovy sprøyten, og har gått ned 5 kilo. Veldig fornøyd med det. Men de tre siste ukene har ikke vekta rikket seg. 

Jeg loggfører alt jeg putter i meg, og ligger somregel på rundt 1400 kalorier daglig ca (alt mellom 1000- 1800). 
Trener med PT 2-3 ganger i uken styrke, og går 20-30 min tur hver dag. Veier 105 kg og burde jo virkelig gått ned. Min basalforbrenning er på 1500 - 1800 kalorier etter ulike målinger. Så når jeg spiser rundt 1400 kalorier daglig så burde jeg jo virkelig gå ned i vekt. 

1400 kalorier er jo ganske lite på en kropp på over 100 kilo. Jeg vet jeg ikke burde drikke alkohol, men det blir et par rødvinsglass i helgen, jeg regner med de i kaloriregnskapet. De alene kan jo ikke være utslagsgivende. De første fem kiloene fra 110 - 105 gikk jo lett som en plett uten at jeg telte særlig kalorier. 

Har noen vært borti noe lignende?

Anonymkode: 871b1...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet med så lite kalorier er vel at kroppen fort går i sikringsmodus og jobber alt den kan for å holde på kroppen. Har hørt at man ikke bør under 1800 hvis man vil ha vektnedgang. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trener styrke sier du? Svaret ligger nok der.

Anonymkode: e8cfb...f96

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IkkeStudentLenger skrev (3 timer siden):

Problemet med så lite kalorier er vel at kroppen fort går i sikringsmodus og jobber alt den kan for å holde på kroppen. Har hørt at man ikke bør under 1800 hvis man vil ha vektnedgang. 

Dette er ikke sant.

Anonymkode: c8b7f...943

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IkkeStudentLenger skrev (3 timer siden):

Jaha, hvordan klarte jeg å gå ned 50 kg på kalorier på 1200 da? 

Anonymkode: e3fc8...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg startet på denne Wegovy sprøyten, og har gått ned 5 kilo. Veldig fornøyd med det. Men de tre siste ukene har ikke vekta rikket seg. 

Jeg loggfører alt jeg putter i meg, og ligger somregel på rundt 1400 kalorier daglig ca (alt mellom 1000- 1800). 
Trener med PT 2-3 ganger i uken styrke, og går 20-30 min tur hver dag. Veier 105 kg og burde jo virkelig gått ned. Min basalforbrenning er på 1500 - 1800 kalorier etter ulike målinger. Så når jeg spiser rundt 1400 kalorier daglig så burde jeg jo virkelig gå ned i vekt. 

1400 kalorier er jo ganske lite på en kropp på over 100 kilo. Jeg vet jeg ikke burde drikke alkohol, men det blir et par rødvinsglass i helgen, jeg regner med de i kaloriregnskapet. De alene kan jo ikke være utslagsgivende. De første fem kiloene fra 110 - 105 gikk jo lett som en plett uten at jeg telte særlig kalorier. 

Vel noe feil gjør du siden du ikke går ned i vekt. Jeg gikk på saxenda noen måneder og gikk ned mye på 1 år. Er nå normalvektig. Men jeg gikk på knekkebrød dietten, og spiste middag, bare i mindre porsjoner. Tok kosttilskudd i tillegg. Spiste en melkerull hver fredag for litt godis. 

Anonymkode: e3fc8...a7e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har bare stagnert i 3 uker. Så ville bare ha fortsatt med du allerede gjør. Mulig det plutselig løsner igjen. Hvis ikke må du kanskje se over litt slavisk totalt inntak på ei uke. Bra jobba så langt👍

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IkkeStudentLenger skrev (17 timer siden):

Eh, hvor mange kalorier man bør ligge på er forskjellig fra person til person.

Man bør finne sin basalforbrenning og ligge litt under dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvis du ikke går ned i vekt så inntar du nok flere kalorier enn du forbrenner. Er du virkelig sikker på at du loggfører absolutt alt?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trener styrke, bygger kroppen muskler, og muskler binder vann. Det er også vanlig med vektplatåer. Det kan hende du mister cm, selv om du ikke mister kg, så det kan være smart å måle seg på strategiske steder. Husk at tallet på vekten er det bare du som ser, så om du krymper i cm er det det viktigste. 

Endret av HSV50
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, IkkeStudentLenger said:

Er det virkelig ennå folk som tror på det der med sparemodus!? Og ikke under 1800 kcal?! Spiser jeg det daglig blir jeg feit. Handler bare om et enkelt regnestykke. Kalorier inn og kalorier forbrent 

Anonymkode: 8cb98...6ae

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen går av og til i spare modus. Da kjenner man seg kald og med lite energi. Det kan være at kroppen er veldig i sparepluss. Likevel vil ikke kroppen nekte på å forbrenne energi viss du vil det. Om du trener, gjør husarbeid og er i aktivitet. Så gjør kroppen som du velger.

Jeg tror egentlig ikke at kroppen er i sparemodus. Jeg tror mye heller du feilberegner hvor mange kalorier du spiser. Sannsynligvis spiser du mer enn du hadde trengt om du ikke trente.

Anonymkode: 1d32d...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går nok ned, bare tallet endrer seg ikke :)

Måler du fett prosent? Måler du med målebånd på kroppen? DER vises det relativt bedre, enn å gå på vekta.

Vekta sier ingenting om HVA kroppen din består av (Fett, vann, muskler)

Muskler veier mer enn fett.

Det er viktig for oss å huske på, at tallet på vekta sier minimalt! Du kan ha gått ned flere cm rundt livet uten at vekta klarer å fortelle deg det. Du må sjekke fettprosent og måle med målebånd, så ser du :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det du spiser? Svaret kan ligge der, og når på døgnet spiser du? Jeg kan feks ikke spise havregryn eller avocado og må være forsiktig med nøtter - selv om jeg teller kalorier så eser jeg ut som en ballong dersom jeg spiser dette😬

Anonymkode: 98036...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 uker er ingenting, hvor lang tid tok det deg for å gå opp til 110 kg? Ikke 3 uker, ikke et år en gang. Se for deg at du skal gå ned til din normalvekt i likt tempo som du har gått opp, altså det vil nok ta år. Mest sannsynlig går du ned mer om et par uker, vektnedgang går plutselig fort,så plutselig stopper det opp, det er ikke en jevn nedgang. Men ville og tatt mål av midje og hofte for å følge med på det, det kan være motiverende når vekta ikke viser nedgang (vekt kan og vise plutselig et par kg opp uten at du gjør noe feil!) Så bare fortsett med det du gjør, stå på 🥰

Anonymkode: 37cdb...6ec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kutter du mer på maten.. Du spiser for mye. 

Bruk målebånd og ikke vekt. 

Anonymkode: 139fc...de3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

3 uker er ingenting, hvor lang tid tok det deg for å gå opp til 110 kg? Ikke 3 uker, ikke et år en gang. Se for deg at du skal gå ned til din normalvekt i likt tempo som du har gått opp, altså det vil nok ta år. Mest sannsynlig går du ned mer om et par uker, vektnedgang går plutselig fort,så plutselig stopper det opp, det er ikke en jevn nedgang. Men ville og tatt mål av midje og hofte for å følge med på det, det kan være motiverende når vekta ikke viser nedgang (vekt kan og vise plutselig et par kg opp uten at du gjør noe feil!) Så bare fortsett med det du gjør, stå på 🥰

Anonymkode: 37cdb...6ec

Kloke ord! Dette er helt riktig. Forsett med det du gjør, det vil "løsne" etterhvert. Og et tips som har hjulpet meg: øk mengden protein du spiser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ingenting om hva du spiser. Om du spiser fiberrik mat med vekt på proteiner, umettet fett mm. Eller om du kun ser på kaloriene. Spiser du mye saltholdig mat? Det binder vann - så en ting å tenke på.

Det er samtidig viktigere å måle kropp på midje m.m. heller enn å se på vekt. Ved styrketrening omgjøres masse, så det tar mindre plass - men kan veie like mye.

Anonymkode: 41c1b...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det virkelig ennå folk som tror på det der med sparemodus!? Og ikke under 1800 kcal?! Spiser jeg det daglig blir jeg feit. Handler bare om et enkelt regnestykke. Kalorier inn og kalorier forbrent 

Anonymkode: 8cb98...6ae

Kroppen kan faktisk kompensere for "kalorimangel" ved å redusere kroppens automatiske aktivitet. Vi gjør hele tiden bevegelser som er stort sett ubevisste, f.eks. noe så enkelt som å bevege på fingre eller tær. Alle disse små og ubevisste bevegelsene øker forbrenningen (fordi bevegelse krever energi).

Jeg er litt usikker på hvor stor effekten er. Den er nok ikke voldsomst stor, men det er nok til at kroppen kan justere forbrenningen ved å justere ned disse bevegelsene, og dermed forbruke litt færre kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, jabx said:

Kroppen kan faktisk kompensere for "kalorimangel" ved å redusere kroppens automatiske aktivitet. Vi gjør hele tiden bevegelser som er stort sett ubevisste, f.eks. noe så enkelt som å bevege på fingre eller tær. Alle disse små og ubevisste bevegelsene øker forbrenningen (fordi bevegelse krever energi).

Jeg er litt usikker på hvor stor effekten er. Den er nok ikke voldsomst stor, men det er nok til at kroppen kan justere forbrenningen ved å justere ned disse bevegelsene, og dermed forbruke litt færre kalorier.

Dette forklarer i stor grad hvorfor mennesker det meste av tiden, i størstedelen av verden, er normalvektige. Hvis vi måtte passe på å spise akkurat nok hele tiden, ville alle vært undervektige eller overvektige. Det er umulig å beregne inntak og forbruk av energi nøyaktig nok. Men kroppen ønsker altså å ha en viss balanse, og justerer derfor som du sier ved å skru forbrenning/aktivitet litt opp og ned hele tiden.

Anonymkode: c3622...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...