AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #1 Skrevet 18. januar 2024 Bare så det er sagt: jeg er klar over at det er lurere å heller investere i fond/aksjer hvis man ønsker best mulig økonomisk gevinst. Men når hobbyen min uansett er lego vil jeg gjerne tjene noen kroner på det dersom det er mulig😅 … så, spørsmålet mitt er om det er risikabelt å investere i dyre legobrikker mtp. fremtidens teknologi? Hvis jeg kjøper en brikke til 5000,- som er spådd å bli verdt 50.000,- om 15 år, kan ikke tekologi (f. eks 3D-printing) gjøre det enkelt for allmennheten å forfalske brikkene slik at de mister sin verdi? Jeg har jo ikke noe sertifikat på at det er ekte vare? Hva tror dere? Anonymkode: 17d6f...9d4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #2 Skrevet 18. januar 2024 Jeg mente selvfølgelig invEstere (ref. tittelen)🙈 ts Anonymkode: 17d6f...9d4
Gjest takinova Skrevet 18. januar 2024 #3 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Bare så det er sagt: jeg er klar over at det er lurere å heller investere i fond/aksjer hvis man ønsker best mulig økonomisk gevinst. Men når hobbyen min uansett er lego vil jeg gjerne tjene noen kroner på det dersom det er mulig😅 … så, spørsmålet mitt er om det er risikabelt å investere i dyre legobrikker mtp. fremtidens teknologi? Hvis jeg kjøper en brikke til 5000,- som er spådd å bli verdt 50.000,- om 15 år, kan ikke tekologi (f. eks 3D-printing) gjøre det enkelt for allmennheten å forfalske brikkene slik at de mister sin verdi? Jeg har jo ikke noe sertifikat på at det er ekte vare? Hva tror dere? Anonymkode: 17d6f...9d4 Teknologien skal bli god før den forfalsker orginale esker, innpakning, manualer og selve brikkene. Skal du investere i LEGO, og håpe på verdiøkning så må du: - kjøpe alle de dyre settene - kjøpe alle spesialsett - kjøpe alt som har med populærkultur(star wars feks) - være på jakt etter alle spesielle minifigurer du kan finne - ikke åpne settene, pakke dem bort en plass hvor de ikke blir utsatt for sollys. - være tålmodig og heldig
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #4 Skrevet 18. januar 2024 du kan ikke investere i lego. Lego er laget av plast, plast er laget av olje, olje er hardnet men kommer til å gå tilbake til opprinnelige flyttende form. Ergo, alt av plast er ikke evigvarende. Lego fra 80-tallet er ikke anbefalt for bruk nå, pga det er helsefarlig. Så investering i LEgo gjør ingen mening, what so ever. Anonymkode: 9e9b1...818
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #5 Skrevet 18. januar 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: du kan ikke investere i lego. Lego er laget av plast, plast er laget av olje, olje er hardnet men kommer til å gå tilbake til opprinnelige flyttende form. Ergo, alt av plast er ikke evigvarende. Lego fra 80-tallet er ikke anbefalt for bruk nå, pga det er helsefarlig. Så investering i LEgo gjør ingen mening, what so ever. Anonymkode: 9e9b1...818 https://www.brickeconomy.com/sets/top/most-valuable-lego-sets Anonymkode: 43f87...718 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #6 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva tror dere? Anonymkode: 17d6f...9d4 utrolig dårlig ide 😂 men for all del, dine penger ditt problem. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvis jeg kjøper en brikke til 5000,- som er spådd å bli verdt 50.000,- om 15 år Anonymkode: 17d6f...9d4 Hvorfor kan ikke de spåmenenne kjøpe brikkene da. De spår (talk is cheap) for å få deg til å ta risikoen, de selger sikkert LEGO selv. .... Anonymkode: b7ba7...843 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #7 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): utrolig dårlig ide 😂 men for all del, dine penger ditt problem. Hvorfor kan ikke de spåmenenne kjøpe brikkene da. De spår (talk is cheap) for å få deg til å ta risikoen, de selger sikkert LEGO selv. .... Anonymkode: b7ba7...843 Du har åpenbart ikke peiling Anonymkode: 17d6f...9d4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #8 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): https://www.brickeconomy.com/sets/top/most-valuable-lego-sets Anonymkode: 43f87...718 Det ser ut som om de som er på toppen her ofte er veldig limited edition som ikke kan kjøpes i vanlig butikk. Dvs: Du vil stort sett ikke få tak i dem. Jeg tror du kan tjene penger på noen sett, om enn ikke de summene det er i linken med titusenvis av euro. Men du vil måtte lagre mye (ikke fuktig, ikke lys…), og for hvert sett du kan selge med fortjeneste, tipper jeg du brenner inne med to sett/selger to sett med tap. Anonymkode: 9eaaf...685
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #9 Skrevet 19. januar 2024 16 hours ago, AnonymBruker said: https://www.brickeconomy.com/sets/top/most-valuable-lego-sets Anonymkode: 43f87...718 dette er ikke investering. Du kan like godt "investere" i å spille lott, med samme mulig avkastning. Anonymkode: 9e9b1...818 2
Grønt blad Skrevet 19. januar 2024 #10 Skrevet 19. januar 2024 Investerer man i Lego kan man trygt vente seg negativ avkastning. De Lego-settene som blir verdt mye er gjerne sjeldne, dvs. lite populære slik at de fort gikk ut av produksjon eller det skjedde noe som gjorde at de ikke ble produsert mer, f.eks. maskiner som gikk i stykker, fabrikk som brant osv. I tillegg må man ha esken, helst ha absolutt alle klossene, og det bør aller helst være en uåpnet eske. Det passer jo dårlig om du liker å bygge Lego. De aller, aller fleste lego-settene er ikke verdt noe. Tipper sjansen som avkastning er større om du spille Lotto. Kjøp gjerne Lego, men ikke fordi du tenker du skal tjene penger på det.
Schmuhu Skrevet 19. januar 2024 #11 Skrevet 19. januar 2024 (endret) Hva med Lego aksje som alternativ? Sjekket dog ikke om de er listet på børsen men går ut fra det. Schmuhu Endret 19. januar 2024 av Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #12 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 18.1.2024 den 15.40): du kan ikke investere i lego. Lego er laget av plast, plast er laget av olje, olje er hardnet men kommer til å gå tilbake til opprinnelige flyttende form. Ergo, alt av plast er ikke evigvarende. Lego fra 80-tallet er ikke anbefalt for bruk nå, pga det er helsefarlig. Så investering i LEgo gjør ingen mening, what so ever. Anonymkode: 9e9b1...818 Pga mennesker som dette og at de kan få noe makt i styre og stell så er Lego dårlig investering. Plutselig en dag gjøres noe foesnking om at lego er miljøfiendtlig og må all Lego destrueres og blir verdt kr 0.... I disse galskapens tider kan man aldri vite. Anonymkode: 7ded1...f7b
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #13 Skrevet 19. januar 2024 Jeg har gjort litt penger på Lego tidligere, så det er mulig. Dessverre er det så mange som tenker i de baner nå, kombinert med at det er ekstremt mange spesialsett tilgjengelig, så jeg tror ikke det er like enkelt lengre. For 10-15 år siden var spesialsett sjeldnere, samt at de ikke solgte særlig, så da var det mulig å tjene noe. De voldsomme summene er det derimot ikke snakk om. Jeg hadde 4-5 tidlige modulhus (ikke de aller første), de solgte jeg for 3-4 gangen etter en del år. Tjente kanskje 15-18000 på de. Anonymkode: aab74...3b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå