AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #1 Skrevet 18. januar 2024 Hadde en forferdelig periode for litt siden. Møtte en svært så usympatisk lege som virket totalt blottet for empati og mellommenneskelige evner. Hun fikk oss til å tro at senabort var det beste i vårt tilfelle, men vi fikk komme tilbake etter to ukers tid for å sjekke en gang til før vi tok valget (eller gikk til abortnemnda, da). Da ble vi møtt av to andre leger som sjekket fosteret uavhengig av hverandre, og begge kom frem til at vi hadde all grunn til å være optimistiske og at abort var helt utelukket og ville vært totalt ubegrunnet. Først da fikk vi vite at den første legen bare hadde vært usikker fordi det fortsatt var litt tidlig å si noe sikkert, men det kommuniserte hun på ingen måte til oss. Hun gikk bare rett på å prate om abort og datoen for siste frist. Etter at vi googlet kom vi faktisk frem til at avviket de hadde funnet på ultralyd ikke er uvanlig, og at det i de aller fleste tilfeller går helt fint, og hvis ikke er det lett å behandle. Dette bekreftet også de to legene på den andre kontrollen, og selv en tredje lege på neste kontroll igjen sa det. Nå følges det opp fremover, men ingen av de vi har møtt på sykehuset er noe bekymret lenger. Jeg er så rystet etter denne opplevelsen, tenk å gå fra å få beskjed om at senabort kanskje er det beste, til at det bare er en filleting som i verste fall trenger litt behandling! Vet ikke hvorfor jeg skriver dette, men har opplevd det som vanskelig å få en skikkelig samtale med noen om dette, altså i det hele tatt få snakke gjennom opplevelsen med helsepersonell. Har snakket mye med mine nærmeste, men føler ikke jeg helt har fått utløp for den enorme sorgen jeg følte, men også den enorme lettelsen og gleden da vi fikk de gode beskjedene. Er så rystet av at det går an å få så forskjellige beskjeder på så kort tid. Tenk hadde den første legen bare vært litt mer forsiktig i uttalelsene sine og sagt hun var usikker? Da hadde vi nok blitt spart for den enorme sorgen som medfulgte. Anonymkode: ed5d8...50c 1 11
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #2 Skrevet 18. januar 2024 Helt grusomt! Jeg føler så led dere som ble satt i denne situasjonen. Kan du si hvilket sykehus/hvilken by dette var. Hatt en veldig ugrei opplevelse på oul vi å. Dette er så drøyt at jeg vil anbefale dere å kontakte statsforvalteren og be de åpne tilsynssak. Jeg har gjort det selv og det er veldig enkelt gjort på nett. Les alle journaler etter legebesøk og pass på at det dere snakker om faktisk blir skrevet ned. Om det mangler noe i journalene si fra så fort som mulig (kan gjøres på nett). Anonymkode: 9c6a6...cb1 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #3 Skrevet 18. januar 2024 Det er enkelte leger som aldri skulle ha vært i nærheten av pasienter. Ei jeg kjenner lå en hel dag på sykehus med beskjed om en blodpropp i hjernen, men det andre bildet viste at det første hadde en en "artifakt".. altså en feil på bildet. Legen burde ikke ha sagt noe som helst før bilde nr to ble tatt, ikke i ditt tilfelle heller. Tror sorgen og uroen din kanskje minker når barnet er født, for da får du et helt sikkert svar på om hun faktisk tok feil. Har du bedt om en samtale med den aktuelle legen? Anonymkode: b53f5...dad
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #4 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Helt grusomt! Jeg føler så led dere som ble satt i denne situasjonen. Kan du si hvilket sykehus/hvilken by dette var. Hatt en veldig ugrei opplevelse på oul vi å. Dette er så drøyt at jeg vil anbefale dere å kontakte statsforvalteren og be de åpne tilsynssak. Jeg har gjort det selv og det er veldig enkelt gjort på nett. Les alle journaler etter legebesøk og pass på at det dere snakker om faktisk blir skrevet ned. Om det mangler noe i journalene si fra så fort som mulig (kan gjøres på nett). Anonymkode: 9c6a6...cb1 Opplevelsen på OUL var grei her, selvsagt bortsett fra det avviket de oppdaget. Ingenting vondt å si om jordmor eller gynekolog som sjekket der. Den negative opplevelsen skjedde på St. Olavs som vi ble henvist til, og det var også der vi fikk den gode beskjeden med to nye leger etter en stund. På en måte har jeg lyst å varsle, men akkurat nå har jeg det ikke i meg. Tror jeg må vente til en stund etter babyen er født, håper ikke det er foreldelse på sånt? AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er enkelte leger som aldri skulle ha vært i nærheten av pasienter. Ei jeg kjenner lå en hel dag på sykehus med beskjed om en blodpropp i hjernen, men det andre bildet viste at det første hadde en en "artifakt".. altså en feil på bildet. Legen burde ikke ha sagt noe som helst før bilde nr to ble tatt, ikke i ditt tilfelle heller. Tror sorgen og uroen din kanskje minker når barnet er født, for da får du et helt sikkert svar på om hun faktisk tok feil. Har du bedt om en samtale med den aktuelle legen? Anonymkode: b53f5...dad Hjelpes! Nei, i mitt tilfelle burde nok legen maks sagt at hun var usikker, og at vi måtte komme tilbake om en stund. Det er heldigvis ikke vanskelig å se på ultralyd nå at hun tok feil, så har nesten slått meg til ro med at det går bra, men det er klart at en så dyp bekymring setter spor uansett. Har ikke bedt om noen samtale med legen. Opplevde henne som så innmari uproff (hun satt og bablet og fniste mens hun gjorde ultralyden og pratet om senabort!!) at jeg ikke tror det hadde hjulpet å snakke med henne. Var så forferdet etterpå at bare stemmen hennes gjør meg uvel, så for min egen del tror jeg det er best å la være. Anonymkode: ed5d8...50c
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #5 Skrevet 18. januar 2024 For en forferdelig opplevelse ❤️ Så glad for at alt gikk bra med dere. Anonymkode: 117f5...177
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #6 Skrevet 18. januar 2024 Kan jeg spørre hva slags avvik det var snakk om? Ble dere ikke tilbudt fostervannsprøve? Anonymkode: f04b2...5bb 1
Topsi Skrevet 18. januar 2024 #7 Skrevet 18. januar 2024 (endret) Det har vært et problem at bilder SV foster er tolket feil, kvinner har også vært inne til ultralyd og fått beskjed om at foster/embryo er dødt, og så har det vist seg når de skal ta abortpiller at det er liv likevel. Jeg fatter ikke at ikke slike bildet kvalitetssikres av minimum 2 leger før man leverer potensielt ekstreme beskjeder. Det har jo vært tilfeller der slikt ikke har blitt kvalitetssikret og fosteret er kommet ut friskt ved senabort... glad du slapp det ts og at du fikk second opinion automatisk Endret 18. januar 2024 av Topsi
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #8 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kan jeg spørre hva slags avvik det var snakk om? Ble dere ikke tilbudt fostervannsprøve? Anonymkode: f04b2...5bb Det er snakk om utvidet nyrebekken, men ikke alvorlig grad. Alvorlig grad kan kreve operasjon, men har forstått det sånn at det er sjelden det er nødvendig. I de fleste tilfeller kan det bare være som det er. Det de er redde for i slike tilfeller er jo at urinsirkulasjonen skal være stengt, for da produseres det ikke fostervann, lungene kan ikke utvikle seg og barnet dør ved fødsel. På lille i min mage er der ikke tegn til blokkering, men utvidet nyrebekken tyder på at det har vært det tidligere. Sirkulasjon, fostervann og lunger er helt fine, og nyrevevet ser også fint ut, som tyder på at nyrene ikke har tatt betydelig skade. Den første legen mente nok at det var for tidlig å vite at det skulle gå bra, og det er selvsagt fair, men hun burde latt være å lansere senabort som det beste alternativet. Spesielt uten en second opinion. Alt hun sa var på sparket samtidig som hun tok ultralyden. Vi gikk jo i de to ukene mellom undersøkelsene og var helt forberedt på senabort på grunn av det hun sa, og det var skikkelig hardt. Har forstått det sånn at utvidet nyrebekken ikke er helt uvanlig blant foster med downs, men dette måtte vi også google oss til i ettertid. Ingen informasjon fra legen i det hele tatt, bortsett fra at hun mente det absolutt var grunn for å ta fostervannsprøve, så jeg tok det. Heldigvis var prøven normal på alle punkter, og alt annet ved lille ser også fint ut. Anonymkode: ed5d8...50c
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #9 Skrevet 18. januar 2024 Topsi skrev (45 minutter siden): Det har vært et problem at bilder SV foster er tolket feil, kvinner har også vært inne til ultralyd og fått beskjed om at foster/embryo er dødt, og så har det vist seg når de skal ta abortpiller at det er liv likevel. Jeg fatter ikke at ikke slike bildet kvalitetssikres av minimum 2 leger før man leverer potensielt ekstreme beskjeder. Det har jo vært tilfeller der slikt ikke har blitt kvalitetssikret og fosteret er kommet ut friskt ved senabort... glad du slapp det ts og at du fikk second opinion automatisk Det er faktisk helt vilt at en second opinion ikke er obligatorisk i sånne tilfeller. Det kan jo få katastrofale konsekvenser. Vet faktisk ikke om det var gitt at vi skulle få en second opinion, for da vi var tilbake var hun pessimistiske på ferie siden det var i romjula. Tror faktisk det bare var flaks at vi fikk to andre leger til å se på det. Jeg går jo utifra at hun som var på ferie også ville gitt oss en lignende beskjed som den vi fikk på andre kontroll, men jeg er ekstremt glad for at jeg slapp å møte henne igjen, for jeg stoler ikke på at hun hadde kommunisert så klart og tydelig som kollegene sine. Anonymkode: ed5d8...50c
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #10 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er snakk om utvidet nyrebekken, men ikke alvorlig grad. Alvorlig grad kan kreve operasjon, men har forstått det sånn at det er sjelden det er nødvendig. I de fleste tilfeller kan det bare være som det er. Det de er redde for i slike tilfeller er jo at urinsirkulasjonen skal være stengt, for da produseres det ikke fostervann, lungene kan ikke utvikle seg og barnet dør ved fødsel. På lille i min mage er der ikke tegn til blokkering, men utvidet nyrebekken tyder på at det har vært det tidligere. Sirkulasjon, fostervann og lunger er helt fine, og nyrevevet ser også fint ut, som tyder på at nyrene ikke har tatt betydelig skade. Den første legen mente nok at det var for tidlig å vite at det skulle gå bra, og det er selvsagt fair, men hun burde latt være å lansere senabort som det beste alternativet. Spesielt uten en second opinion. Alt hun sa var på sparket samtidig som hun tok ultralyden. Vi gikk jo i de to ukene mellom undersøkelsene og var helt forberedt på senabort på grunn av det hun sa, og det var skikkelig hardt. Har forstått det sånn at utvidet nyrebekken ikke er helt uvanlig blant foster med downs, men dette måtte vi også google oss til i ettertid. Ingen informasjon fra legen i det hele tatt, bortsett fra at hun mente det absolutt var grunn for å ta fostervannsprøve, så jeg tok det. Heldigvis var prøven normal på alle punkter, og alt annet ved lille ser også fint ut. Anonymkode: ed5d8...50c Jeg har barn med ensidig utvidet nyrebekken. Abort var aldri nevnt fra gynekologen som fulgte meg opp! Det er jo helt utrolig at dere ble forespeilet dette med den diagnosen. Du vil få tett oppfølging resten av svangerskapet med jevnlige målinger av utvidelsen samt regelmessige undersøkelser av baby (ul og renografi) etter fødsel. Her kan du lese mer om diagnosen og behandling: https://www.helsebiblioteket.no/innhold/retningslinjer/pediatri/generell-veileder-i-pediatri/10.nyre-urinveier-og-kjonnsorganer/10.8-hydronefrose-og-medfodte-misdannelser-i-nyre-urinveier-uropatier Anonymkode: ada4f...90b
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #11 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har barn med ensidig utvidet nyrebekken. Abort var aldri nevnt fra gynekologen som fulgte meg opp! Det er jo helt utrolig at dere ble forespeilet dette med den diagnosen. Du vil få tett oppfølging resten av svangerskapet med jevnlige målinger av utvidelsen samt regelmessige undersøkelser av baby (ul og renografi) etter fødsel. Her kan du lese mer om diagnosen og behandling: https://www.helsebiblioteket.no/innhold/retningslinjer/pediatri/generell-veileder-i-pediatri/10.nyre-urinveier-og-kjonnsorganer/10.8-hydronefrose-og-medfodte-misdannelser-i-nyre-urinveier-uropatier Anonymkode: ada4f...90b Takk! Det er helt sprøtt ja, du kan tro vi var sjokkerte da vi kom hjem og googlet oss frem til at det ikke er spesielt alvorlig! Det vi leste samsvarte jo med beskjeden fra jordmor på OUL at det ikke trengte å være noe dramatisk i det hele tatt, så å komme til St. Olavs og få en så alvorlig beskjed i fleisen var helt surrealistisk. Etter den positive beskjeden på St. Olavs ble vi sendt tilbake til lokalsykehuset og har oppfølging ca. en gang i måneden fremover. Her er det tosidig, som tyder på at det har vært en blokkering langt nede i systemet. Var på kontroll for få dager siden og ting utvikler seg på aller beste måte 😊 Legen skrev ut bilder til oss, også ett i 3D av ansiktet, og nå klarer jeg endelig å slå meg til ro med at det kommer til å ordne seg, og faktisk klarer jeg endelig å glede meg også! Anonymkode: ed5d8...50c 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #12 Skrevet 23. januar 2024 Ts her. Må bare skrive litt for å få utløp for tankespinn. Var hos jordmor i dag på rutinekontroll. Alt fint på hennes målinger, både hos meg og babyen. Problemet mitt er at det å gå på svangerskapskontroll ripper veldig opp i de såre tingene jeg opplevde rett før jul, og sender meg ned i et vilt tankespinn som jeg ikke klarer å roe ned. Har et håp om at det å skrive det ned skal hjelpe litt. Alt jeg tenker er "tenk hvis..." og kommer på de fæleste scenarioer. Prøver å være rasjonell og tenke at hele tre leger har tatt ultralyd og funnet ut at ting ser bra ut. Men hvorfor i all verden var den første legen så ekstremt dyster og pratet om abort da? Hva om hun har rett og de andre feil? Har jeg misforstått noe her liksom? Tror de barnet kan være alvorlig sykt og at jeg bør forstå det selv? Da hadde de vel sagt noe? Jeg klarer bare ikke å slappe av. Anonymkode: ed5d8...50c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå