Proaktiv Skrevet 18. januar 2024 #1 Del Skrevet 18. januar 2024 Jeg håper det er noen med god juridisk kompetanse der ute som kan avklare noe for meg. Det finnes massevis av lover for å hindre vold og overgrep. Et eksempel er Straffelovens § 196. Du, jeg og naboen kan tiltales om vi bryter loven som pålegger oss å hjelpe. Loven sier bl.a. at: - «gjennom anmeldelse eller på annen måte å søke å avverge en straffbar handling eller følgene av den, på et tidspunkt da dette fortsatt er mulig og det fremstår som sikkert eller mest sannsynlig at handlingen vil bli begått» Kan også myndigheter (f.eks. politi/politiledere, kommuner(politikere og andre ledere, etc) anmeldes for æå ikke følge dette kravet ? Istanbul konvensjonen Kap II, Art. 13, Pkt 2 ble ratifisert av Norge i 2017 sier: " Partane skal ved lovgiving eller på annan måte treffe dei tiltaka som er nødvendige for å førebyggje alle former for vald som er omfatta av denne konvensjonen, frå einkvar fysisk eller juridisk person." Kan byråkrater anmeldes om de ikke forsøker å forebygge drap ved å utelate handlinger (dvs ikke gjøre nødvendige tiltak) ? Kommunehelseloven § 3-3-a sier bl.a.: " Kommunen skal legge til rette for at helse- og omsorgstjenesten blir istand til å forebygge, avdekke og avverge vold og seksuelle overgrep." For meg synes det som om disse lovene bare gjelder privatpersoner og ikke myndigheter som bryter lover. Hvis dette stemmer behandles vi som personer forskjellig. Hadde jeg, i en jobb i en privat bedrift, valgt å ikke gjøre noe iht Straffeloven § 196, kunne jeg utvilsomt bli straffet. Men om det skjer hos en byråkrat, f.eks. kommuneansatt eller statsansatt, kan vedkommende ikke straffes. Hvis dette er riktig blir det viktigere og viktigere å ikke stole på myndighetene, for de kan gi f... uansett. De tar saken "til etteretning", - og ferdig med det slik politiet sa i en av sakene. Lovene er skrevet og godkjent av vårt politiske system. Om en politiker blir truet pga sin stilling blir det stor ståhei og pressen lager saker om det. Om en politiker blir drept er det en katastrofe som blir omtalt i mange 10-år. Om det skjer med naboen trekker politikere, byråkrater og andre ansvarlige på skuldrene og sier: "Vi tar saken til etteretning". Om vi ikke er fornøyd med politikere som ikke bryr seg bør velge noen andre. Om vi ikke er fornøyd med byråkrater/politi som ikke bryr seg bør de gå over i en annen stilling (f.eks. privat sektor der de kan straffes). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 18. januar 2024 #2 Del Skrevet 18. januar 2024 Du må nesten være litt mer konkret. Hva slags tiltak er det du forventer? Om man skal forhindre ethvert voldstilfelle for enhver pris, fører det fort ut på glattisen med et samfunn de færreste ville ønske å leve i. Alle ville da måtte leve som i et høysikkerhetsfengsel, plassert i en enecelle der man bare kommer ut til bestemte tider under strengt tilsyn. Men hvem skal da utføre tilsynet? Så blir man vel bare sittende der, da. På den motsatte ytterligheten, dersom anmeldelser av både trusler og faktisk vold blir henlagt og ingen bryr seg, så er det jo en alvorlig systemsvikt. Men anmeldelser av kriminalitet selv med kjent gjerningsmann og åpenbart lovrudd blir også henlagt stadig vekk og det får ingen konsekvenser, så antar det samme gjelder her. Hjelper ikke å ha lovverk dersom de som skal håndheve det enten ikke kan eller ikke vil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Proaktiv Skrevet 18. januar 2024 Forfatter #3 Del Skrevet 18. januar 2024 Jeg tenker i første omgang på de sakene som faktisk kan forhindres. Basert på den informasjonen jeg leser fra politiets statistikker og den informasjonen jeg har funnet på internet og andre steder kan 30% av drapene med ganske stor sikkerhet forhindres om politiet (politidirektoratet ?) bruker den store sum av kr. 10.000,- for å lage en oversikt. Om vi ser på enkle og rimelige tilleggsfunksjoner for omvendt voldsalarm (teknologi og funksjoner som allerede finnes på tlf apper) kan ytterligere 10-15% forhindres. Men når det gjelder vold kan mange tusen tilfeller forhindres vha dagens teknologier uten at myndigheten gjør noe annet enn å liste opp de tiltakene som finnes og som hindrer at barn vokser opp uten biologiske foreldre. Problemet er at myndigheter (dvs politikere og regjeringsbyråkrater) generelt sett ikke vil kreve til at politiet vurderer alternative løsninger ettersom politiet har sagt at de ikke vil vurdere disse andre løsningene (sagt i brevform til meg). Dette er også bekreftet i en samtale jeg hadde med en person som arbeider i politiet. Dette gjør at Stortingspolitikere og Kommunepolitikere jeg har hatt kontakt med ikke vil gjøre konkrete tiltak utover "å snakke om det" (de referer riktignok til de politiske programmene men følger dem ikke). dette betyr at de politiske partiene heller ikke er interessert i å følge de 3 punktene jeg beskrev. Jeg håpet derfor at byråkratene ville ta tak i problemet men de snur seg bort. Jeg har ovenfor politikere og byråkrater i nesten 7 år forsøkt å få deres tilbakemelding på teknologier som kan brukes. Dessverre får jeg standard svar fra en "klipp og lim" tabell som at "dette ikke er deres arbeidsområde", at "de sender saken videre", dette er et alvorlig problem som de arbeider med eller de svarer ikke i det hele tatt. Den interessen pressen har vist og presset politikerne med de 3 siste ukene er 1000 ganger større enn den responsen jeg har klart å få fra politikerne de siste 7 årene tilsammen. Dette viser hvor viktig det er med pressedekning. Når det er sagt tror jeg politikerne håper "det går over" og at drap og voldtekt, etc kan fortsette som før bare de får litt tid på seg til å roe ned de som er utsatt. Hvis derimot myndighetene kunne blitt straffet for å ikke ta i bruk enkle og rimelige tiltak slik de er pålagt i de 3 lovene jeg referer til kunne det kanskje vært håp om en endring. Men uten det ser det veldig mørkt ut for våre barn som vokser opp nå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 23. januar 2024 #4 Del Skrevet 23. januar 2024 Proaktiv skrev (På 18.1.2024 den 13.28): Jeg håper det er noen med god juridisk kompetanse der ute som kan avklare noe for meg. Det finnes massevis av lover for å hindre vold og overgrep. Et eksempel er Straffelovens § 196. Du, jeg og naboen kan tiltales om vi bryter loven som pålegger oss å hjelpe. Loven sier bl.a. at: - «gjennom anmeldelse eller på annen måte å søke å avverge en straffbar handling eller følgene av den, på et tidspunkt da dette fortsatt er mulig og det fremstår som sikkert eller mest sannsynlig at handlingen vil bli begått» Kan også myndigheter (f.eks. politi/politiledere, kommuner(politikere og andre ledere, etc) anmeldes for æå ikke følge dette kravet ? Istanbul konvensjonen Kap II, Art. 13, Pkt 2 ble ratifisert av Norge i 2017 sier: " Partane skal ved lovgiving eller på annan måte treffe dei tiltaka som er nødvendige for å førebyggje alle former for vald som er omfatta av denne konvensjonen, frå einkvar fysisk eller juridisk person." Kan byråkrater anmeldes om de ikke forsøker å forebygge drap ved å utelate handlinger (dvs ikke gjøre nødvendige tiltak) ? Kommunehelseloven § 3-3-a sier bl.a.: " Kommunen skal legge til rette for at helse- og omsorgstjenesten blir istand til å forebygge, avdekke og avverge vold og seksuelle overgrep." For meg synes det som om disse lovene bare gjelder privatpersoner og ikke myndigheter som bryter lover. Hvis dette stemmer behandles vi som personer forskjellig. Hadde jeg, i en jobb i en privat bedrift, valgt å ikke gjøre noe iht Straffeloven § 196, kunne jeg utvilsomt bli straffet. Men om det skjer hos en byråkrat, f.eks. kommuneansatt eller statsansatt, kan vedkommende ikke straffes. Hvis dette er riktig blir det viktigere og viktigere å ikke stole på myndighetene, for de kan gi f... uansett. De tar saken "til etteretning", - og ferdig med det slik politiet sa i en av sakene. Lovene er skrevet og godkjent av vårt politiske system. Om en politiker blir truet pga sin stilling blir det stor ståhei og pressen lager saker om det. Om en politiker blir drept er det en katastrofe som blir omtalt i mange 10-år. Om det skjer med naboen trekker politikere, byråkrater og andre ansvarlige på skuldrene og sier: "Vi tar saken til etteretning". Om vi ikke er fornøyd med politikere som ikke bryr seg bør velge noen andre. Om vi ikke er fornøyd med byråkrater/politi som ikke bryr seg bør de gå over i en annen stilling (f.eks. privat sektor der de kan straffes). Hvis noen skal straffes så må det jo bevilges nok penger til at alle sakene faktisk kan følges opp 100%. Man kan ikke f.eks. sultefore politiet og forvente at de skal kunne jobbe som om de hadde 100% bemanning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 23. januar 2024 #5 Del Skrevet 23. januar 2024 Enda en tulling skrev (På 18.1.2024 den 17.21): Du må nesten være litt mer konkret. Hva slags tiltak er det du forventer? Merker meg at det egentlig ikke kom noe annet enn omvendt voldsalarm. Klarte du å tyde noe annet ut fra svaret? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Proaktiv Skrevet 24. januar 2024 Forfatter #6 Del Skrevet 24. januar 2024 jabx skrev (16 timer siden): Hvis noen skal straffes så må det jo bevilges nok penger til at alle sakene faktisk kan følges opp 100%. Man kan ikke f.eks. sultefore politiet og forvente at de skal kunne jobbe som om de hadde 100% bemanning. Javel. Men er det a) de som er utsatt som skal skaffe pengene eller er det de b) som skal utføre den som skal skaffe pengene ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 24. januar 2024 #7 Del Skrevet 24. januar 2024 (endret) Proaktiv skrev (5 timer siden): Javel. Men er det a) de som er utsatt som skal skaffe pengene eller er det de b) som skal utføre den som skal skaffe pengene ? Det er politikerne som må bevilge penger til etatene man tenker skal ha ansvaret for dette. Hvis man stiller krav til en etat som ikke er mulig å oppfylle fordi det ikke bevilges nok penger, så kan man jo ikke straffe noen i den etaten for å ikke oppfylle kravene. Man kan ikke kreve at man skal oppfylle umulige krav. Endret 24. januar 2024 av jabx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet 25. januar 2024 #8 Del Skrevet 25. januar 2024 Syns ikke man skal ansvarsfraskrive morderen i slike tilfeller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå