Gå til innhold

Sykemeldt - dårlig samvittighet for å sende barn i bhg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, jeg har så dårlig samvittighet hver dag ettåringen er i bhg! Er langtidssykemeldt med mulig utsikter mot AAP. Går i behandling 2 dager i uka og har behandlingsoppgaver jeg skal gjøre hjemme de andre dagene. I tillegg bør jeg hvile (selv om jeg synes akkurat det er vanskelig). 

I dag skal jeg egentlig hvile, men det eneste jeg gjør er å sitte og trippe og vente til kjernetid i bhg er ferdig så jeg kan hente barnet uten å virke helt skrullete.

Det føles så meningsløst å sitte her hjemme mens det jeg fremdeles anser som babyen min må være i bhg. Samtidig må jeg jo prøve å bli frisk.

Vet ikke hvor jeg vil med dette. Måtte bare ha et sted å få ut litt 😕

Anonymkode: 1b695...05a

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke sykemeldt for å være hjemme med barn ☺️

Anonymkode: 62b9f...c19

• Liker 11
  • Nyttig 14
Skrevet

Legg fra deg den dårlige samvittigheten. Du er sykemeldt. Din jobb nå er å ta vare på deg selv og følge behandlingsopplegget. Barnet ditt har det fint i bgh. God bedring ♥

Anonymkode: c884d...05a

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Du er sykemeldt for å bli bedre og ta vare på deg selv. Du er sykemeldt fra jobben din, og jobben din er nå hvile og behandling. Jeg sender min i barnehagen med god samvittighet for det gjør at jeg kan være en god mamma for han på morgenen og ettermiddagen. Jeg får noen dager lyst å ha han hjemme, og det gjør jeg også til tider, men jeg vet innerst inne, det hadde vært katastrofe over lenger tid. Det hadde også blitt en større belastning for hele familien. Jeg er glad vi kan gi han kortere dager; men utover det, så er jeg ikke hjemme for å ta vare på barnet. Hadde jeg hatt kapasitet til det, hadde jeg jobbet. 

Anonymkode: d5016...29f

• Liker 3
  • Nyttig 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Når det er et så lite barn, forstår jeg deg. Hadde det vært en 5-åring, hadde jeg svart som de over. Men en 1-åring har det stort sett best hjemme, spesielt med tanke på den lave bemanninga i mange barnehager for tida. Hva med å ha barnet hjemme de dagene du ikke skal til behandling? 

Skrevet
3 minutter siden, Anonymus Notarius said:

Når det er et så lite barn, forstår jeg deg. Hadde det vært en 5-åring, hadde jeg svart som de over. Men en 1-åring har det stort sett best hjemme, spesielt med tanke på den lave bemanninga i mange barnehager for tida. Hva med å ha barnet hjemme de dagene du ikke skal til behandling? 

Uenig. Man er ikke sykemeldt for å påta seg en annen jobb, selv om det er ens eget barn. Om man har kapasitet til å ta seg av barnet 8 timer i tillegg til morgen, ettermiddag og kveld, nesten hver dag, får man også jobbe det man klarer, og gå ut i gradert sykemelding. 

• Liker 21
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor skal du ha dårlig samvittighet, barnet ditt tenker jo ikke over at du har det. Om du opplever at barnet ditt har det bra i barnehagen så skal du ikke tenke på burde/skulle/måtte eller hva andre sier til det.  

Anonymkode: 48ea9...c2f

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt. Har vært gradert sykemeldt i ett år og vært på AAP et par måneder. Skal snart prøve meg i jobb igjen, men kjenner meg overhode ikke klar til det. Må likevel prøve pga økonomi. Den store feilen jeg gjorde var å prioritere husarbeid og alt som bør gjøres så høyt som jeg har gjort, for jeg har jo ikke klart å prioritere meg og min egen helse.. skulle bare gjøre unna alt det andre først. Hva om du lager en avtale med deg selv om å ha barnet hjemme en dag i uka, og så setter du av noen faste timer hver dag til «egenpleie/velvære» eller noe du synes er gøy å gjøre, slik at du husker å prioritere deg selv?  Og så har du jo mulighet til å ha barnet hjemme et par dager ekstra når det virker litt pjusk.

Anonymkode: beff6...60f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
7 minutter siden, Anonymus Notarius said:

Jeg vil også legge til - å hvile mellom behandling er også behandling for å bli frisk. Å belaste seg selv kan føre til mer sykdom. 

• Liker 11
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uenig. Man er ikke sykemeldt for å påta seg en annen jobb, selv om det er ens eget barn. Om man har kapasitet til å ta seg av barnet 8 timer i tillegg til morgen, ettermiddag og kveld, nesten hver dag, får man også jobbe det man klarer, og gå ut i gradert sykemelding. 

Å ta seg av eget barn er ikke det samme som å jobbe. De fleste klarer å ta seg av barnet sitt selv om de er syke. 

Da mine barn var små, var jeg hjemme med to på en gang. Om jeg var syk da, måtte jeg fortsatt ta meg av ungene, for de hadde ikke barnehageplass. Det gikk fint det.

Tror det at mange har begynt å se på det å ta seg av ett (1) barn som en fulltidsjobb, er mye av årsaken til at mange foreldre synes det å ha barn er så utrolig krevende for tida.

Skrevet

Jeg forstår deg, ts. Du har likevel best av å være hjemme og hente overskudd til å fungere som mamma resten av dagen. Prøv å tenke at jobben din er behandling og hvile. Hvis du hadde vært på jobb måtte barnet vært i barnehagen. Det er ikke enkelt, men for nå det beste for begge 

Anonymkode: 46f79...936

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vil også legge til - å hvile mellom behandling er også behandling for å bli frisk. Å belaste seg selv kan føre til mer sykdom. 

Det kommer nok veldig an på hva sykdommen er. 

Dersom TS ligger rett ut med 40 i feber, eller kaster opp og har diare, bør hun selvsagt sende ungen i barnehage når det er en mulighet. Men det høres ikke ut som om det er tilfellet her.

Skrevet

Åh den dårlige samvittigheten, alltid. Altså kjære søstre, SLUTT!!! 
Mannfolka tenker ikke på dette en gang. Jeg har en nabo som har to unger i bhg, har møtt på han når jeg skal hente ungen min i bhg utenfor bygget her. Helt ærlig sier han at han venter til siste sekund med å hente, hale ut egentiden mest mulig. Dette er menn flest. Vi kvinner går rundt og har dårlig samvittighet konstant, selv om vi er mest på barna, tar meste av husarbeidet og i tillegg jobber fullt. Vi er sterkere og har mer driv i oss enn mannfolka nå for tiden, vi gjør mer. Vi jobber like mye som dem, i tillegg jobber vi på det tredje skiftet. Mange kvinner knekker sammen av denne mengden. Vi er overrepresentert på deltidsarbeidende, samt på sykemeldinger når vi står i full jobb.

kravene er umenneskelige. Min lege sa at menneskekroppen er ikke lagd for det hamsterhjulet. Hviler vi ikke, så brenner vi ut all energien og får ikke ladet oss igjen.

Dårlig samvittighet??? Du er SYKEMELDT! Ungen din får mat, omsorg og lek i bhg. Alle primærbehov er dekket. Og jeg antar at de som jobber i bhg faktisk liker å jobbe der, de fleste i allefall, og de passer på de som begynner slurve med små barn. Det beste for ditt barn er at den tiden dere er sammen er du frisk, kvalitet over kvantitet. Slutt nå med denne dårlige samvittigheten. Ungene våre blir noen pingler hvis vi skal gå rundt og skjerme dem hele tiden. Skoleresultater viser jo konsekvenser av denne sy puter under armene oppdragelsen. Den minste motstand så knekker de sammen, får angstdiagnoser fordi noe er ubehagelig. Livet er beintøft, tipper at er du i bhg og lærer å stå opp for deg selv tidlig, så blir du ganske tøff og sterk. I kombinasjon med et kjærlig hjem, der mor og far fungerer. Eller bare mor og bare far. Alt ettersom.

At du blir frisk er noe av det viktigste for ditt lille barn!! Så kast vekk den dårlige samvittigheten. En mann hadde ikke hatt det, han hadde kost seg. 

Anonymkode: ea8e4...bab

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har selv på aap og min datter på 5 går i barnehage hverdag. For jeg vet hvor mye jeg takler og ikke takler. Og ofte meg jeg sette min helse først 

• Liker 1
Skrevet

Barnet har best av at mamma blir frisk. Derfor må du jobbe hardt for å bli frisk, mens barnet er i barnehagen.

Barn har det stort sett bra i barnehagen. Det er der de har vennene sine. Ettåringer leker ikke sammen på samme måte som større barn, men de har likevel stor glede av å leke med hverandre. 

Det er selvfølgelig slitsomt å være i barnehagen, men det betyr ikke at det er skadelig å være der.

Det er fremdeles mange timer etter barnehagen til å være med mamma.

Anonymkode: b1bd7...731

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Om du kan gi barnet korte dagar i barnehagen er jo det perfekt! Barnet har glede av å vere i barnehagen saman med andre ei stund, men dei ekstremt lange dagane er berre slitsomme for både små og større barn. 

Sjukmeldt mamma kan gjerne vere heime og ta vare på seg sjølv!

• Liker 1
Skrevet
39 minutter siden, Anonymus Notarius said:

Å ta seg av eget barn er ikke det samme som å jobbe. De fleste klarer å ta seg av barnet sitt selv om de er syke. 

Da mine barn var små, var jeg hjemme med to på en gang. Om jeg var syk da, måtte jeg fortsatt ta meg av ungene, for de hadde ikke barnehageplass. Det gikk fint det.

Tror det at mange har begynt å se på det å ta seg av ett (1) barn som en fulltidsjobb, er mye av årsaken til at mange foreldre synes det å ha barn er så utrolig krevende for tida.

Men, det er forskjell på å være kronisk syk og ha litt feber og presse seg gjennom noen dager eller en uke. Du ser vel det?

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
39 minutter siden, Anonymus Notarius said:

Det kommer nok veldig an på hva sykdommen er. 

Dersom TS ligger rett ut med 40 i feber, eller kaster opp og har diare, bør hun selvsagt sende ungen i barnehage når det er en mulighet. Men det høres ikke ut som om det er tilfellet her.

Men kronisk sykdom teller ikke i dine øyne? Jeg tror jeg hadde hatt mye lettere å ta meg av et barn med 40 i feber, spysyke og utslått, som jeg vet går over, enn en kronisk sykdom man er til vurdering for AAP for. 

• Liker 6
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Åh den dårlige samvittigheten, alltid. Altså kjære søstre, SLUTT!!! 
Mannfolka tenker ikke på dette en gang. Jeg har en nabo som har to unger i bhg, har møtt på han når jeg skal hente ungen min i bhg utenfor bygget her. Helt ærlig sier han at han venter til siste sekund med å hente, hale ut egentiden mest mulig. Dette er menn flest. Vi kvinner går rundt og har dårlig samvittighet konstant, selv om vi er mest på barna, tar meste av husarbeidet og i tillegg jobber fullt. Vi er sterkere og har mer driv i oss enn mannfolka nå for tiden, vi gjør mer. Vi jobber like mye som dem, i tillegg jobber vi på det tredje skiftet. Mange kvinner knekker sammen av denne mengden. Vi er overrepresentert på deltidsarbeidende, samt på sykemeldinger når vi står i full jobb.

kravene er umenneskelige. Min lege sa at menneskekroppen er ikke lagd for det hamsterhjulet. Hviler vi ikke, så brenner vi ut all energien og får ikke ladet oss igjen.

Dårlig samvittighet??? Du er SYKEMELDT! Ungen din får mat, omsorg og lek i bhg. Alle primærbehov er dekket. Og jeg antar at de som jobber i bhg faktisk liker å jobbe der, de fleste i allefall, og de passer på de som begynner slurve med små barn. Det beste for ditt barn er at den tiden dere er sammen er du frisk, kvalitet over kvantitet. Slutt nå med denne dårlige samvittigheten. Ungene våre blir noen pingler hvis vi skal gå rundt og skjerme dem hele tiden. Skoleresultater viser jo konsekvenser av denne sy puter under armene oppdragelsen. Den minste motstand så knekker de sammen, får angstdiagnoser fordi noe er ubehagelig. Livet er beintøft, tipper at er du i bhg og lærer å stå opp for deg selv tidlig, så blir du ganske tøff og sterk. I kombinasjon med et kjærlig hjem, der mor og far fungerer. Eller bare mor og bare far. Alt ettersom.

At du blir frisk er noe av det viktigste for ditt lille barn!! Så kast vekk den dårlige samvittigheten. En mann hadde ikke hatt det, han hadde kost seg. 

Anonymkode: ea8e4...bab

👏 En sykemeldt mann hadde aldri fått et forslag, ei så mye som et hint, om å ta barnet ut av barnehagen engang. 

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Uff, jeg har så dårlig samvittighet hver dag ettåringen er i bhg! Er langtidssykemeldt med mulig utsikter mot AAP. Går i behandling 2 dager i uka og har behandlingsoppgaver jeg skal gjøre hjemme de andre dagene. I tillegg bør jeg hvile (selv om jeg synes akkurat det er vanskelig). 

I dag skal jeg egentlig hvile, men det eneste jeg gjør er å sitte og trippe og vente til kjernetid i bhg er ferdig så jeg kan hente barnet uten å virke helt skrullete.

Det føles så meningsløst å sitte her hjemme mens det jeg fremdeles anser som babyen min må være i bhg. Samtidig må jeg jo prøve å bli frisk.

Vet ikke hvor jeg vil med dette. Måtte bare ha et sted å få ut litt 😕

Anonymkode: 1b695...05a

Jeg er også langtidssykemeldt. Barnet har ofte fri fra barnehagen en gang i uken. Men det er umulig å hen hjemme hver dag nå når jeg trenger ro og hvile. Hen maser om å leke hele tiden. 

Anonymkode: 3a7a8...97b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...