Gå til innhold

Fingre som stivner i kulda - normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine fingre blir helt stive når jeg er kald på hendene, vanskelig å bruke tomlene for å skrive meldinger og sånn, for eksempel.

Dette har jeg egentlig ikke tenkt så mye på tidligere, og tenkt at det har vært sånn det er. Men nå har jeg fått symptomer på artrose, og så slo det meg at dette kanskje kan være relatert, hvis det ikke er sånn for alle? 😅

Eller blir folk flest sine hender ubrukelige i kulda?

Anonymkode: b8f40...142

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig vanlig hvis man er over 30 i hvert fall. 

Anonymkode: e286d...637

Skrevet

Hvor kald er «kald på hendene»? Altså - snakker vi om at du velger å gå ut og gjøre ting uten votter eller hansker (Elelr hendene dypt og godt plassert i varme lommer? I så fall tenker jeg at det er et valg man primært gjør som tenåring, og som man sjelden kan unne seg som voksen. Kroppen til en 14-åring tåler vesentlig mer juling enn kroppen til en 32-åring. Svaret er i så fall å investere i votter og hansker av god kvalitet og gode varmeisolerende (som er vindtette, vanntette etc etter behov) og bruke dem når du går ut.

Eller er det snakk om «det er litt kaldt på kontoret, og fingre blir stive og ubrukelige ved tastaturet»? Dette er heller ikke unormalt (jeg har flere kollegaer med samme problem, uten at de har artrose), men det er et fenomen en bør ta opp med lege fordi det kan tyde på sykdom. Og arbeidsgiver plikter i slike tilfeller å tilrettelegge. «Så kald på fingrene at en ikke kan arbeide» utløser behov for og plikt til å sørge for at arbeidstakeren kan arbeide godt, på lik linje med behov for ny stol, terminalbriller etc,

Så, ja, det er ikke unormalt å få stive fingre av kulde. Det er likevel selvsagt mer normalt å ikke ha dette problemet. Og under sykdom (midlertidig som permanent) forverrer slike problem seg. 

Anonymkode: 1c84d...e6f

Skrevet

Blir de hvite? Kan være reynauds. ❤️

Anonymkode: ee46e...52a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mine fingre blir helt stive når jeg er kald på hendene, vanskelig å bruke tomlene for å skrive meldinger og sånn, for eksempel.

Dette har jeg egentlig ikke tenkt så mye på tidligere, og tenkt at det har vært sånn det er. Men nå har jeg fått symptomer på artrose, og så slo det meg at dette kanskje kan være relatert, hvis det ikke er sånn for alle? 😅

Eller blir folk flest sine hender ubrukelige i kulda?

artritt eller artrose?

Anonymkode: 79bb3...867

• Liker 1
Skrevet

Har du nok d vitamin og kalsium i kroppen da? 

Anonymkode: f7301...21c

Skrevet

Mine fingre blir stive og vonde i kulden. Jeg sover på kaldt soverom, og om nå om morgenene er fingrene veldig stive og vonde. Blir bedre utover dagen, om jeg holder hendene varme.

Anonymkode: 81c47...efb

Skrevet

Har Raynauds, det har jeg hatt siden i høst. Dette skal sjekkes opp, altså.

Men temperaturmessig så blir fingrene mine forholdsvis stive på jobb, og der vil jeg tippe det er rundt en 17 grader. Har en ganske stillesittende jobb, så får ikke altfor mye blod i sving i fingrene, så at de er kalde er forståelig. Men at de stivner? De er ikke helt ubrukelige, men sliter for eksempel med å skrive på telefonen, da jeg ikke får med meg tomlene i det tempoet jeg helst skulle hatt.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Har Raynauds, det har jeg hatt siden i høst. Dette skal sjekkes opp, altså.

Men temperaturmessig så blir fingrene mine forholdsvis stive på jobb, og der vil jeg tippe det er rundt en 17 grader. Har en ganske stillesittende jobb, så får ikke altfor mye blod i sving i fingrene, så at de er kalde er forståelig. Men at de stivner? De er ikke helt ubrukelige, men sliter for eksempel med å skrive på telefonen, da jeg ikke får med meg tomlene i det tempoet jeg helst skulle hatt.

Igjen, sjekk d vitamin. Ha GODE nivåer, ikke bare rett innenfor normalen. Du kan også sjekke kalsium, men blodprøver gir ikke et sant bilde av hva som er i kroppen. Har du gått med for lite d vitamin over tid, så hemmer det opptak av kalsium. Begge viktig mtp Raynaud´s. 

https://lonestarneurology.net/blog/vitamin-d-and-raynauds-disease/#:~:text=The Role of Vitamin D in Raynaud's Disease&text=And it may have a,frosty grip of Raynaud's disease.

Skrevet

Tar 1000 mg kalsium og 20 µg D-vitamin daglig. Men det er riktignok et halvt års tid siden sist jeg sjekka nivåene i blodet.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tar 1000 mg kalsium og 20 µg D-vitamin daglig. Men det er riktignok et halvt års tid siden sist jeg sjekka nivåene i blodet.

Å sjekke d vitamin om sommeren er ikke det mest gunstige, for da kan du ha fått påfyll fra sol som påvirker. Nivåene kan droppe ganske godt utover høst/vinter. Anbefaler veldig at du sjekker det på nytt nå på vinteren, og sørg for at nivåene dine ligger mer i den øvre delen av referanseområdet.
20 mcg kan være for lite (altfor lite for meg), og med Raynaud´s kan det være du har behov for mer pga dét. Det at fingrene dine plutselig har stivnet sånn, kan være et tegn på det, greit å sjekke det opp :) 

Husker du hva du lå på sist du sjekket? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å sjekke d vitamin om sommeren er ikke det mest gunstige, for da kan du ha fått påfyll fra sol som påvirker. Nivåene kan droppe ganske godt utover høst/vinter. Anbefaler veldig at du sjekker det på nytt nå på vinteren, og sørg for at nivåene dine ligger mer i den øvre delen av referanseområdet.
20 mcg kan være for lite (altfor lite for meg), og med Raynaud´s kan det være du har behov for mer pga dét. Det at fingrene dine plutselig har stivnet sånn, kan være et tegn på det, greit å sjekke det opp :) 

Husker på ingen som helst måte det 😅

Skal høre hva legen sier ved neste legetime!

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Husker på ingen som helst måte det 😅

Skal høre hva legen sier ved neste legetime!

Du kan sjekke det på helsenorge.no eller furst.no :) 

Da håper jeg legen din er mer oppegående og villig enn min, flere har blitt gniene på å teste dessverre. Jeg måtte gå privat å gjøre det, viste seg at jeg hadde lett mangel, til tross for 80 mcg tilskudd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du kan sjekke det på helsenorge.no eller furst.no :) 

Da håper jeg legen din er mer oppegående og villig enn min, flere har blitt gniene på å teste dessverre. Jeg måtte gå privat å gjøre det, viste seg at jeg hadde lett mangel, til tross for 80 mcg tilskudd. 

Sjekka faktisk nå, så at forrige måling, i august, var i nederste del av referansenivå hva gjelder D-vitamin.

Får håpe at symptomene, i kombinasjon med at jeg tok en gastric bypass for et år siden, gjør legen litt mer villig. Må følge litt mer med på verdiene mine etter en sånn runde 🙂

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Sjekka faktisk nå, så at forrige måling, i august, var i nederste del av referansenivå hva gjelder D-vitamin.

Får håpe at symptomene, i kombinasjon med at jeg tok en gastric bypass for et år siden, gjør legen litt mer villig. Må følge litt mer med på verdiene mine etter en sånn runde 🙂

Og dette var i august, den tiden av året hvor vi gjerne har høyest nivå. Si at du har økte smerter i ledd/muskler i tilleg til at du ikke klarer å rette fingre når kaldt, og at du tror at det er relatert til d vitamin og må få sjekket nivåene igjen. Jeg antar da at legen opererer med at 50 nmol er nedre grense. Vit at 50-74 nmol anses å være lett mangel. 

https://www.helse-mr.no/avdelinger/klinikk-for-diagnostikk/avdeling-for-medisinsk-biokjemi-og-blodbank/analyseoversikt-for-avdeling-for-medisinsk-biokjemi/vitamin-d-25-oh-vitamin-d/

Mtp d vitamin så er det flere ting som er viktig; spise nok mat med d vitamin. Fet fisk regelmessig, samt egg. Magnesium er viktig for opptak av d vitamin, og kan være vanskelig å få i seg nok av fra kosten. Riktig dose d vitamin er helt essensielt, og det er viktig å ta det med måltid og fett for best opptak. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2024 den 19.29):

Mange bommer på inntaket om sommeren også fordi vi har fått sol-fobi her i landet og alle bruker solfaktor 30-50 som sperrer for d-vit opptak

Anonymkode: 7044a...cdf

Skrevet

Jeg skulle strø salt får trappa utforbi var livsfarlig, tok fingrene rett i saltet å begynte å strø det utover 🙈 var vel 10-12 minus. satt meg i bilen å kjørte 100 meter så merket jeg  fingeren min kjentes helt merkelig ut , så på den å den var blitt helt hvit. Fikk helt panikk får kom på hvordan vi lagde is på skolen når man var små😂 så skjønte jeg måtte få varme i den , så venta på setet skulle bli varmt får bilen var iskald å fingeren helt stiv 😳 var sikkert softis inni der 🤣 den ble normal igjen etter 20-30 min 🙈 så noen dager etterpå så var jeg ute å skrapte bilen så kom følesen igjen i samme finger å jeg løp inn i panikk å rett under varmt vann å da kom den fortere til seg selv igjen. Jeg har aldri hatt det før eller siden. Dette var i desember 😂😂 i en 14 dagers periode etter dette brukte jeg votter utenfor , leste noe om på nettet at visst fingerene har fått frostskader eller noe så skal man holde de varme en periode frem i tid 🤷‍♀️

Anonymkode: f2b52...a25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...