Gå til innhold

Hva gjør jeg med dette...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har slitt litt økonomisk ifra midten av 2023 noe som har gjort at jeg har vært hengende bak 1 mnd på huslånet, var i møte med min rådgiver i bank i slutten av oktober og prøvde og forklare grunnen til at det var blitt slik det var blitt og om det var noen mulighet og prøve og finne en løsning slik at jeg kom på rett vei igjenn, eneste hun kunne hjelpe meg med var 3 mnd avdragsfrihet ,jeg betalte inn den mnd som jeg hang bakom da jeg var der slik at det skulle bli ok, rådgiver sa da at jeg kom til og fortsette og være 1 mnd bak fram til jeg hadde nokk til og betale 2 innbetalinger på rappen noe jeg bare har forsonet meg med at slik var det. Nå den 2/1-24 kom det regning fra inkasso på 1,5 milioner noe jeg ikke helt skjønte hvordan gikk til men viser seg etter jeg logget inn i nettbank at lån ikke var blitt trekkt helt siden jeg var i møte og null beskjeder i nettbank at det ikke ble trokket, tok kontakt med inkassoselskap om det var noe mulighet og finne en løsning for og komme på rett kjør og fikk da til svar at jeg kunne betale litt over 50.000 i ajourbetaling innen den 1/2 noe jeg ihvertfall ikke har noe sjangs til.... e det noen som har noen tips hva jeg kan gjøre ? hva skjer etter dette ? Kjenner man får angst av dette...

Anonymkode: 12e44...dff

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei, har slitt litt økonomisk ifra midten av 2023 noe som har gjort at jeg har vært hengende bak 1 mnd på huslånet, var i møte med min rådgiver i bank i slutten av oktober og prøvde og forklare grunnen til at det var blitt slik det var blitt og om det var noen mulighet og prøve og finne en løsning slik at jeg kom på rett vei igjenn, eneste hun kunne hjelpe meg med var 3 mnd avdragsfrihet ,jeg betalte inn den mnd som jeg hang bakom da jeg var der slik at det skulle bli ok, rådgiver sa da at jeg kom til og fortsette og være 1 mnd bak fram til jeg hadde nokk til og betale 2 innbetalinger på rappen noe jeg bare har forsonet meg med at slik var det. Nå den 2/1-24 kom det regning fra inkasso på 1,5 milioner noe jeg ikke helt skjønte hvordan gikk til men viser seg etter jeg logget inn i nettbank at lån ikke var blitt trekkt helt siden jeg var i møte og null beskjeder i nettbank at det ikke ble trokket, tok kontakt med inkassoselskap om det var noe mulighet og finne en løsning for og komme på rett kjør og fikk da til svar at jeg kunne betale litt over 50.000 i ajourbetaling innen den 1/2 noe jeg ihvertfall ikke har noe sjangs til.... e det noen som har noen tips hva jeg kan gjøre ? hva skjer etter dette ? Kjenner man får angst av dette...

Anonymkode: 12e44...dff

Du må betale de 50 000 for å komme ajour, hvis du ikke oppfyller dette innen fristen vil det gå videre til namsfogden. 

Ville også lest gjeldsbrevet du har med banken, alt ettersom hva som står der så kan de kreve boligen tvangssolgt. De har sannsynligvis allerede 1 pant i boligen.

Anonymkode: b4a6b...bb9

• Nyttig 2
Skrevet

Ta kontakt med banken og forklar! 

Anonymkode: ec220...67e

Skrevet

Hvis lånet ditt ikke har blitt trukket på flere måneder så har du vel mye av disse pengene liggende klare? 

Anonymkode: 64d3f...0ec

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Jeg lurer på om du skulle ha fått litt hjelp. Kanskje du skulle hatt verge? For dette skjer fordi du ikke følger med. Og det må du finne ut av. Er du syk. Sliten? Adhd? Bestill time hos fastlegen. 

Hvis du har arbeid, snakk med arbeidsgiver og be om å få ta ut tre uker ferie og feriepenger. 

Og du MÅ snakke med banken. 

Endret av Anonvm
Skrivefeil
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ta kontakt med banken og forklar! 

Anonymkode: ec220...67e

Ingen vits i å kontakte banken etter lånet har gått til inkasso.

Anonymkode: 3f97e...5b2

Skrevet

Det var kjedelig, Ts!

Sjekk banken din nøye. Hva har skjedd med de pengene som egentlig burde ha blitt trukket til huslånet?

Har alt gått til forbruk? 

1) Om svaret er nei, da burde de pengene være en plass. Sjekk alle dine bankkonto. Det burde da ikke være et problem å betjene kravet.

2) Om svaret er ja, så er jo pengene brukt opp. Undersøk om du kan selge alt av verdi (PC, TV, bil, osv) og om det er nok for å redde boligen. 

Hvis du ikke kan redde boligen, så burde du selge frivillig. Ikke vent til det blir tvangssolgt.

Lykke til!

Schmuhu

• Nyttig 1
Skrevet

Så du har ikke merket at pengene ikke har blitt trukket, og at du plutselig har hatt mer penger enn vanlig?

Anonymkode: 590b6...31d

• Liker 4
Skrevet

Snakk med banken. 
Kom a jour med lånet. Be arbeidsgiver om hjelp: forskudd på lønn, feriepenger eller lån av bedriften du jobber. Evt lån privat. 

Anonymkode: 4fb07...a14

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ingen vits i å kontakte banken etter lånet har gått til inkasso.

Anonymkode: 3f97e...5b2

Det kommer an på banken, en mindre lokalbank er ofte mer "kundevennlig" enn en stor bank. Her må det ha skjedd en misforståelse mellom kunderådgiver og TS siden lånet ikke har blitt trukket i tre måneder, så en telefon til rådgiver kan være greit.

TS; kan du prøve å få refinansiert boliglånet i annen bank? 

Anonymkode: e30ba...128

Skrevet

Når man er på kanten av huslånet må man da følge med ekstra godt ikke bare slappe av etter et møte.

Denne regningen er nå blitt 10-12000 dyrere det er vel gebyret for at det kommer opp i tingretten for oppsigelse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det kommer an på banken, en mindre lokalbank er ofte mer "kundevennlig" enn en stor bank. Her må det ha skjedd en misforståelse mellom kunderådgiver og TS siden lånet ikke har blitt trukket i tre måneder, så en telefon til rådgiver kan være greit.

TS; kan du prøve å få refinansiert boliglånet i annen bank? 

Refinansiere lån som er sendt til inkasso? Hvilken bank vil ha en kunde som ikke har betalt huslånet? Huslånet er førsteprioritet å betale.

Om banken ikke har trukket lånet på tre måneder, så er du vel på god vei til å ha beløpet som du innbetale til inkassoselskapet? 

Anonymkode: 4e481...b4a

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Be arbeidsgiver om hjelp: forskudd på lønn, feriepenger eller lån av bedriften du jobber. Evt lån privat. 

Alt dette bør Ts overhode ikke gjøre.

Å forskyve problemet til fremtiden og dermed få seg et enda hardere smell senere er uansvarlig. 

Problemet må løses nå. Pengene må skaffes nå. Uten å låne. Uten å trikse. Dette er en total katastrofe for Ts.

Dette er ikke en situasjon der Ts bare trenger mer tid. Her må det tas tak i.

Mulig at banken strekker seg men det hadde jeg ikke satset på. 

Hadde solgt huset og begynt på nytt.

:skya:

Anonymkode: af50d...ca5

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Refinansiere lån som er sendt til inkasso? Hvilken bank vil ha en kunde som ikke har betalt huslånet? Huslånet er førsteprioritet å betale.

Om banken ikke har trukket lånet på tre måneder, så er du vel på god vei til å ha beløpet som du innbetale til inkassoselskapet? 

Anonymkode: 4e481...b4a

Mange får refinansiert boliglån som ligger til inkasso, til og med etter at tvangssalg er begjært og igangsatt, f.eks Bank 2, men har også sett refinansiering via "vanlige" banker, det kommer an på hvor mye friverdi kunden har i boligen, om boligen er nedsyltet i utleggspant, betjeningsevne osv. Har jobbet med inkasso tidligere, så vet at det ikke er umulig å finne løsninger etter inkasso, men TS må få rævva i gir og jobbe for å finne løsninger. 

Tviler forøvrig på at TS har pengene liggende siden h*n ikke engang har merket at lånet ikke har blitt trukket over flere måneder.

Skrevet

Joda, banken kan trekke inkassosaken hvis TS kommer seg à jour med alle avdrag, renter og gebyrer som er tilkommet. Hvis lånet er oppsagt er det nok ikke en rettighet man har, men de fleste banker vil foretrekke at TS kommer tilbake til opprinnelig betalingsplan, fremfor et tvangssalg. 

Det viktigste for TS er nå øyeblikkelig, med alle mulige virkemidler, å skaffe nok penger til å komme à jour med lånet. Hvis du ikke er i stand til å betjene lånet på sikt, bør du snarest mulig forberede et frivillig salg av boligen.

Anonymkode: f33aa...dc0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis lånet ditt ikke har blitt trukket på flere måneder så har du vel mye av disse pengene liggende klare? 

Anonymkode: 64d3f...0ec

Ja, hvor er pengene som ikke ble trukket?
Har ikke du de, så har kanskje banken dem?
Ring banken, det kan ha skjedd noe feil ifm avdragsfrihet og dine innbetalinger.
Ring alltid banken først.

Har du derimot brukt opp pengene bør du snarest få deg kontroll over økonomien din. Man bør merke det om man sitter på mange tusen mer enn man skal...

Tips: Hos oss går boliglån fra egen konto, adskilt fra brukskontoer. Setter alltid igjen til boliglånet der når lønna kommer, og sender ås resten til en annen bank vi bruker som dagligbank. Slik får vi aldri noen sinne brukt opp pengene som skal trekkes som boliglån. Har ikke noe kort til den kontoen, kan ikke enkelt overføre fordi det er i samme bank osv. En god metode for å sørge for at det aller viktigste bli betalt. 

Tilsvarende har vi også egen regningskonto for alle andre regninger. Har oversikt over utgifter, og vet hvor mye som må stå der hver mnd for at alt skal bli trukket (avtalegiro, efaktura), setter det av på den kontoen. Handler mat og har kort knyttet til en matkonto, som da gjør at vi heller ikke får brukt opp det som skal gå til regninger ved å skeie ut i butikken. 

Litt sånne sikkerhetsmekanismer for å sikre at slikt du opplever ikke skal skje.

Anonymkode: a6512...8d4

Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...