AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #1 Skrevet 18. januar 2024 Har sett meg ut et hus som jeg føler kan bli drømmehuset hvis jeg får renovert det. Boligen er 150kvm. Bad, kjøkken, nytt gulv, elektriske anlegg osv må gjøres noe med. Hvor mye må jeg regne med å bruke på oppussing? Kommer jeg langt med millionen? Tak, drenering, vinduer osv er ikke nødvendig før om 10-15 år. Anonymkode: 7efee...df6
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #2 Skrevet 18. januar 2024 Ville budsjettert med en million, minst Anonymkode: 4e12f...16a 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #3 Skrevet 18. januar 2024 Ville nærmere beregnet 2 millioner. Du kommer ikke langt med 1 million. men du kan jo fint bo i et hus som ikke er nyoppusset også. Så bruke 1 million på det viktigste. Ville prioritert å isolere huset, bytte vinduer, ordne det elektriske og fornyet badet rimelig (om det må tas tg3). Så hadde jeg nok heller tatt kjøkken når jeg hadde fått spart opp penger. Bare badet er 500.000, er det stort kjøkken må du kanskje ut med 350 000-400 000 om du ønsker splitter nytt med best kvalitet. Må gulv avrettes og byttes blir det fort 150 000. Elektrisk anlegg kan fort komme opp i 70 000 kr, avhengig av hvor mye som må gjøres, mtp den størrelsen Er det fukt må det legges på enda mer. Nye dører er lett å bytte selv, men det blir nok flere tusenlapper. Avhengig av hvor mange dører det blir Nye gulv koster masse. Vi byttet gulv på 70 kvadratmeter selv. Det ble 50.000 kr. Hadde vi betalt noen for det fikk vi prisanslag på 90.000 kroner. Skal du isolere huset går det enda flere tusenlapper her. Drenering kan koste skjorta. 10 års perspektiv er heller ikke lenge til. Oppussing tar tid. Tak er kjempe dyrt beregn i hvertfall 500 000 kroner til dette. Det er ca. beregninger da jeg ikke vet hvor stort hvert rom er, ei heller om dere kan gjøre noe av jobben selv. Må dere bytte varmtvannsbereder? Det kan fort bli 50.000 kroner avhengig av hvor mange som skal bo der. Det er utrolig dyrt å pusse opp en hel bolig. Anonymkode: 98342...660 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #4 Skrevet 18. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ville nærmere beregnet 2 millioner. Du kommer ikke langt med 1 million. men du kan jo fint bo i et hus som ikke er nyoppusset også. Så bruke 1 million på det viktigste. Ville prioritert å isolere huset, bytte vinduer, ordne det elektriske og fornyet badet rimelig (om det må tas tg3). Så hadde jeg nok heller tatt kjøkken når jeg hadde fått spart opp penger. Bare badet er 500.000, er det stort kjøkken må du kanskje ut med 350 000-400 000 om du ønsker splitter nytt med best kvalitet. Må gulv avrettes og byttes blir det fort 150 000. Elektrisk anlegg kan fort komme opp i 70 000 kr, avhengig av hvor mye som må gjøres, mtp den størrelsen Er det fukt må det legges på enda mer. Nye dører er lett å bytte selv, men det blir nok flere tusenlapper. Avhengig av hvor mange dører det blir Nye gulv koster masse. Vi byttet gulv på 70 kvadratmeter selv. Det ble 50.000 kr. Hadde vi betalt noen for det fikk vi prisanslag på 90.000 kroner. Skal du isolere huset går det enda flere tusenlapper her. Drenering kan koste skjorta. 10 års perspektiv er heller ikke lenge til. Oppussing tar tid. Tak er kjempe dyrt beregn i hvertfall 500 000 kroner til dette. Det er ca. beregninger da jeg ikke vet hvor stort hvert rom er, ei heller om dere kan gjøre noe av jobben selv. Må dere bytte varmtvannsbereder? Det kan fort bli 50.000 kroner avhengig av hvor mange som skal bo der. Det er utrolig dyrt å pusse opp en hel bolig. Anonymkode: 98342...660 Jeg måtte gjøre oppgraderinger på det elektriske anlegget i en 40 kvadrat leilighet i 2015. Dette var kun utbedringer og gjalt ikke hele anlegget en gang. Det kostet nærmere 70 000 kr. Anonymkode: 4e12f...16a
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #5 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg måtte gjøre oppgraderinger på det elektriske anlegget i en 40 kvadrat leilighet i 2015. Dette var kun utbedringer og gjalt ikke hele anlegget en gang. Det kostet nærmere 70 000 kr. Anonymkode: 4e12f...16a Å hjelp da var det verre enn jeg trodde. Vi oppgraderte vårt på 80 kvm, men mulig det ikke var så ille. Vi betalte 40 k i 2021. Anonymkode: 98342...660
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #6 Skrevet 18. januar 2024 Du får gjort overraskende lite med 1 million. Som andre har sagt, bare badet kommer fort på 500k. Tak, vinduer, drenering, kanskje bordkledning også om 10-15 år… der går det en ny million. Så kommer det også an på om du kan gjøre noe selv, eller om du skal bruke fagfolk til alt. Og hvis du gjør ting selv, har også det en kostnad i form av tid og stress. Uansett fagfolk eller hjemmegjort så tar det MYE tid og involverer mye stress og oppfølging. Anonymkode: 25fea...660 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #7 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Å hjelp da var det verre enn jeg trodde. Vi oppgraderte vårt på 80 kvm, men mulig det ikke var så ille. Vi betalte 40 k i 2021. Anonymkode: 98342...660 Etter litt rask søk fant jeg ut at det fort at det kan koste 150 000 kr for en bolig på 100 kvm. 150 kvm vil da være 225 000. Ut i fra de tallene. Men igjen, det kommer an på hva som må gjøres. Det er nok litt vanskelig å gi en pris, men greit å gå ur i fra det verste. Anonymkode: 98342...660
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #8 Skrevet 18. januar 2024 Det spørs veldig på hvor mye du gjør selv. Vi brukte 1,3 på alt uten bad på å totalrenovere hus på ca 150 kvm. Da byttet vi også alle vinduer og innerdører, utvendig kledning og la nytt tak. Alt elektrisk ble tatt. Vi gjorde alt utvendig arbeid selv, i tillegg til maling og gulvlegging. Hadde snekker på stenderverk og kledning innv vegger og tak, i tillegg til at vi fikk kjøkken ferdig montert. Dette var i 2019. Du får nok gjort mye for 1mill, men neppe alt. Anonymkode: 4f8f7...41f
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #9 Skrevet 18. januar 2024 Det kommer helt an på hva du kan gjøre selv, og hvor fort du trenger det gjort. Ville hvertfall gått over det elektriske anlegget, også bodd der og tatt litt og litt. Kanskje noen store ting før jeg flyttet inn. Vi har selv et gammelt hus, og har jevnlig vedlikeholdt det og gjort endringer. Første vi gjorde var å skifte kledning og isolere, samt skiftet det som trengtes av ytterdører og vinduer. Så tok vi rom for rom og det elektriske etterhvert som vi tok rommene, slik at vi fikk innebygget ledninger. Loftet og innredning av soverommene tok vi i en helhet, men det gikk raskt, da det ikke var noen vannrør og slike ting, kun stikkontakter og veggplater, samt nytt gulv. Kjøkkenet har vi også tatt, og nå står gang, vaskerom og baderom for tur. Noen her skriver 500.000,- for bad, men det kommer ikke vi i nærheten av engang. Vi river selv, og setter opp det vi kan, så tar vi inn elektriker og rørlegger til det vi ikke har lov å gjøre selv. Vi velger ikke den dyreste innredningen, og lever helt fint med det. Uansett, over alle disse årene, hadde det garantert vært billigere å bygge nytt, men beliggenheten slår alt for meg! Anonymkode: d46be...c51
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #10 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det kommer helt an på hva du kan gjøre selv, og hvor fort du trenger det gjort. Ville hvertfall gått over det elektriske anlegget, også bodd der og tatt litt og litt. Kanskje noen store ting før jeg flyttet inn. Vi har selv et gammelt hus, og har jevnlig vedlikeholdt det og gjort endringer. Første vi gjorde var å skifte kledning og isolere, samt skiftet det som trengtes av ytterdører og vinduer. Så tok vi rom for rom og det elektriske etterhvert som vi tok rommene, slik at vi fikk innebygget ledninger. Loftet og innredning av soverommene tok vi i en helhet, men det gikk raskt, da det ikke var noen vannrør og slike ting, kun stikkontakter og veggplater, samt nytt gulv. Kjøkkenet har vi også tatt, og nå står gang, vaskerom og baderom for tur. Noen her skriver 500.000,- for bad, men det kommer ikke vi i nærheten av engang. Vi river selv, og setter opp det vi kan, så tar vi inn elektriker og rørlegger til det vi ikke har lov å gjøre selv. Vi velger ikke den dyreste innredningen, og lever helt fint med det. Uansett, over alle disse årene, hadde det garantert vært billigere å bygge nytt, men beliggenheten slår alt for meg! Anonymkode: d46be...c51 Vil også si at vi har refinansiert og lånt opp litt mer penger for hver gang vi har startet et stort prosjekt, da vi garantert ikke hadde fått lån til alt da vi overtok. Det betyr at vi har betalt ned ganske mye, og merker ikke de store utgiftene. Anonymkode: d46be...c51
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #11 Skrevet 18. januar 2024 Det viktigste du går i gang med når det gjelder enebolig er å sørge for at alt det ytre er 100%. At alt er tett og alle tegn på slitasjer/råte skiftes eller renoveres. Tak, kledning, grunnmur/drenering. Å fikse på et hus innvendig ut å ta tak i dette blir som å plastre et dypt kutt som må syes. Det innvendig kan du ta etterhvert steg for steg utifra lommeboken din. Anonymkode: 090c7...88f
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #12 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det viktigste du går i gang med når det gjelder enebolig er å sørge for at alt det ytre er 100%. At alt er tett og alle tegn på slitasjer/råte skiftes eller renoveres. Tak, kledning, grunnmur/drenering. Å fikse på et hus innvendig ut å ta tak i dette blir som å plastre et dypt kutt som må syes. Det innvendig kan du ta etterhvert steg for steg utifra lommeboken din. Anonymkode: 090c7...88f Jeg gjorde som beskrevet over, 2.3 mill (startet i 2021) senere så er det nye vinduer (19stk) på hele huset, noe ny kledning og etterisolering, etterisolert nytt tak, alle overflater ink gulv, bad, samt nytt elektrisk i en etg (110kvm stue/kjøkken, 2sov og ett bad), samt en ny enkel garasje på gammel såle. Uetg gjenstår, der blir det ett sov, ett bad, ett vaskerom, to oppholdsrom, anslagsvis 1.2 i 2022 priser. En million er en fjert når man pusser opp ved bruk av fagfolk, men en grei start om man gjør 90% av jobben selv. Jeg prosjekterte selv, resten ble satt bort. Anonymkode: 6df3c...9a2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #13 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg gjorde som beskrevet over, 2.3 mill (startet i 2021) senere så er det nye vinduer (19stk) på hele huset, noe ny kledning og etterisolering, etterisolert nytt tak, alle overflater ink gulv, bad, samt nytt elektrisk i en etg (110kvm stue/kjøkken, 2sov og ett bad), samt en ny enkel garasje på gammel såle. Uetg gjenstår, der blir det ett sov, ett bad, ett vaskerom, to oppholdsrom, anslagsvis 1.2 i 2022 priser. En million er en fjert når man pusser opp ved bruk av fagfolk, men en grei start om man gjør 90% av jobben selv. Jeg prosjekterte selv, resten ble satt bort. Anonymkode: 6df3c...9a2 Glemte å si at uetg som gjenstår kun er 60kvm, og det er kun det innvendige som må tas. Vinduer er byttet Anonymkode: 6df3c...9a2
Bokormsen Skrevet 18. januar 2024 #14 Skrevet 18. januar 2024 Pusset opp to bad på ca 8-9m2 hver, samt en kjeller for ca 1 mill. Kjøkken blir vel fort 300k. Resten er bare laminat, gips, helsparkling og maling, ikke så dyrt, men 150m2, tenker 1 mill om det bare er et bad og du ikke skal flytte vegger og dører. 2 mill ved full pakke. Det beste er å kjøpe ferdig oppusset
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå