Gå til innhold

Noen med kjennskap til private vgs i Oslo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg undersøker litt for min datter som snart skal søke videregående skole. Har rundt 4 i snitt og de skolene hun kunne tenkt seg å gå på, har mye høyere nedre poenggrense (bl.a. Foss). Undersøker derfor litt om Akademiet, Heltberg m.m., men egentlig er det vanskelig å finne informasjon fra de skolene utenom fra deres egne nettsider. Jeg sendte epost og spurte hva som var nedre poenggrense for å komme inn ved siste opptak, men de ville ikke svare (skrev bare at det varierer fra år til år osv). Noen som kjenner til disse skolene? Er det godt miljø? Er det stort sett elever med gode eller mindre gode karakterer som går der? Vet at det koster penger, det er jo en ulempe, men kanskje vel verd det hvis det er en god skole med gøy trivsel. Kan også gjerne ta i mot tips til offentlige skoler i Oslo med godt miljø, som ikke er for vanskelig å komme inn på. Vi bor sentralt Oslo nord.

Anonymkode: cc816...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stort sett er det ikke veldig gode karakterer blant elevene på de private videregående i Oslo. Det er jo et lite marked, og de markedsfører seg stort sett mot elever som ikke kommer inn på skolene de vil inn på. Kanskje med unntak av Wang, som spesialiserer seg på toppidrett. Det er også litt av grunnen til at skolene er sentrumsbaserte, der også de mest attraktive offentlige skolene ligger, da de må ha noe å "skilte med" for å være attraktive. 

De fleste jeg kjenner gikk på offentlige videregående (da jeg selv også gjorde det), men jeg kjenner en del også fra private. Min mann bl.a., som ikke fant seg til rette i strukturen der han først begynte. Jeg kjenner også et par med opphav fra utlandet, der de hadde med seg en oppfatning om at privat stort sett trumfer offentlig (hvilket det jo gjør i land som USA, England osv.). En venninne fra skolen ble tatt for tyveri fra medelev, og begynte på Heltberg fordi hun da måtte slutte på skolen, og begynne et annet sted midt i skoleåret. Ellers kjenner jeg en til som gikk på OPG, da hun ville gå i byen og ikke kom inn der hun ville.

Skolene i Oslo er mye jevnere enn de var, ettersom det er åpnet mange nye. De er ikke like spredt som da jeg gikk på vgs, og du hadde Katta, OHG, Fagerborg og Nissen på toppen, med en spredning nedover. Nå ligger de fleste mellom 38 og 60, og det er vel kun fire skoler på østsiden som slipper alle inn.

Jeg hadde nok søkt i ordinært opptak hvis jeg var henne. 

Anonymkode: feeb0...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner Akademiet ganske bra og vil si elevmiljøet er veldig bra. Akademisk er de nok sånn midt på treet. 

Anonymkode: 46033...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som søkte tidlig med over 4 i snitt kom inn på flere av Akademiet filialene i Oslo. Bra opplegg, men krever mye selvstendighet og evne til å jobbe på skolen både muntlig og oppgaver. Lite prøver. Bra miljø på skolen, men folk kommer fra stort område så lite venner utenom skoletid.  De har mentorer, ikke kontaktlærere. 

Fordelen med disse private er at du kan få vite at du har fått plass før det ordinære opptaket. 

Anonymkode: 53323...2b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edvard Munch har i hvert fall noen linjer med ikke alt for høyt snitt, ligger midt i byen. Kommer an på hva hun vil gå selvfølgelig. Vi fikk oversikt over alle skoler og snitt på alle linjer da datteren min skulle søke, men ikke på de private. 

Anonymkode: babc2...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otto Treider. Passe stor skole, veldig bra oppfølging og veldig godt miljø.

Anonymkode: 95e9a...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig fornøyd med OPG. Kjenner ikke igjen at det er elever med dårligere karakterer på de private skolene. Egentlig tvert imot, da dette gjerne er barn av foreldre som tar skolen veldig på alvor. Klassene er nivåinndelt, så det vil jo da være noen forskjeller i karakterer. 

Standpunktkarakterene på OPG har i alle år ligget jevnt over lavere enn eksamenskarakterene, så det viser at det ikke er mulig å «kjøpe» seg gode karakterer. Har hørt at akkurat dette er litt annerledes på bl.a. Treider, men vet ikke om det stemmer. 

Anonymkode: fe86f...838

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på vgs var privatskolene kjent for å ha elever med lav motivasjon. Kan godt hende det er annerledes i dag, men det er mange gode offentlige skoler i Oslo. 

En ting jeg kan tipse om er å ikke velge en skole med altfor lang reisevei. Flere i klassen min brukte rundt 50 min, det er langt når man begynner tidlig og har full dag. 

Anonymkode: 53a4c...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da jeg gikk på vgs var privatskolene kjent for å ha elever med lav motivasjon. Kan godt hende det er annerledes i dag, men det er mange gode offentlige skoler i Oslo. 

En ting jeg kan tipse om er å ikke velge en skole med altfor lang reisevei. Flere i klassen min brukte rundt 50 min, det er langt når man begynner tidlig og har full dag. 

Anonymkode: 53a4c...296

Har samme inntrykk, jeg gikk på vgs 2007-2010. Elvebakken. 

De som gikk på privatskole hadde så dårlige karakterer at de ikke kom inn et annet sted, eller var sosiale utskudd. 

De virkelige gode skolene i Oslo er offentlige. 

Anonymkode: c0489...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...