Gå til innhold

Når man har fått dato for KS/planlagt igangsettelse av fødsel..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er den datoen den nye termindatoen da?

Anonymkode: 8bd4b...f8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både og.

Termindato handler jo også om vekstberegning, det endrer seg ikke.

Du må heller ikke justere på den i søknad om foreldrepenger. Men dersom du er i full jobb i forkant så har du mulighet til å starte permisjon tidligere, de tre ukene før fødsel forsvinner jo bare om de ikke brukes. 

Samtidig greit å huske på at ved igangsettelse kan det ta flere dager før fødsel.

• Liker 2
Skrevet

Har du fått keisersnitt eller igangsettelse? Det er to vidt forskjellige ting. 

Anonymkode: 56ee7...204

Skrevet

Nei. Om du tar keisersnitt i uke 39, blir barnet født i uke 39. Om du tar keisersnitt i uke 35, er barnet prematurt og ikke født til termin. Terminen er den som blir satt på OL i uke 19 ca.

Anonymkode: fd05b...8a6

Skrevet

Hvis du har fått dato for planlagt keisersnitt er det såvidt jeg vet den som regnes som "termindato" når du søker foreldrepenger. 

Sjekk med NAV. 

• Nyttig 1
Skrevet

"Vanligvis starter foreldrepengene dine tre uker før termindato. Hvis du har fått en dato for keisersnitt som er tidligere enn termindato, kan du søke om foreldrepenger i de tre ukene før keisersnittdato.

I søknaden om foreldrepenger legger du inn dato for keisersnitt på spørsmålet "Når er termindato". Søknaden vil da foreslå at du starter med foreldrepenger tre uker før keisersnittdato. På denne måten får du brukt de tre ukene med foreldrepenger som kun kan tas før fødsel."

Screenshot 2024-01-18 at 12.31.39.png

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg skal ha planlagt KS i uke 35, og er den datoen jeg søkte permisjon ut i fra, men min termindato er fremdeles den opprinnelige termindatoen😊 med mindre noen halvkjente/ukjente spør om når termindatoen er, da sier jeg bare KS-datoen for å slippe forklaringer😅

Anonymkode: 62ed5...254

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg skal ha planlagt KS i uke 35, og er den datoen jeg søkte permisjon ut i fra, men min termindato er fremdeles den opprinnelige termindatoen😊 med mindre noen halvkjente/ukjente spør om når termindatoen er, da sier jeg bare KS-datoen for å slippe forklaringer😅

Husk å søk pleiepenger så lenge dere er innlagt på sykehus, da får du utsatt permisjonen.

Anonymkode: 57ece...4ed

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Husk å søk pleiepenger så lenge dere er innlagt på sykehus, da får du utsatt permisjonen.

Du får vel ikke det for ks i uke 35 ? Eller har de myket opp mer? Bra om de har myke opp altså 

Anonymkode: ef4dc...352

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Får man det? Man får pleiepenger for sykt barn, ikke fordi man har tatt keisersnitt og barnet er prematurt. Barnet kan være friskt og prematurt :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får man det? Man får pleiepenger for sykt barn, ikke fordi man har tatt keisersnitt og barnet er prematurt. Barnet kan være friskt og prematurt :) 

Det er jo ikke usannsynlig at man blir liggende en stund på sykehus med prematurt barn selv om det er «friskt».

Man bør i alle fall ha det i bakhodet at man kan søke.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Meg du siterte, takk for tips😊 skal ha det i bakhodet!

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er jo ikke usannsynlig at man blir liggende en stund på sykehus med prematurt barn selv om det er «friskt».

Man bør i alle fall ha det i bakhodet at man kan søke.

Ja, det kan hende at noen er, mens andre kan dra hjem - men det er legen som må beskrive hvorfor man er lenger på sykehuset, og bakgrunnen. Så jeg bare ville understreke det er ikke slik at man får det på automatikk fordi man føder prematurt. Men anbefaler spørre etter sosionom på sykehuset- de kan hjelpe søke!

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du får vel ikke det for ks i uke 35 ? Eller har de myket opp mer? Bra om de har myke opp altså 

Man får pleiepenger hvis barnet er innlagt… 

Anonymkode: 7c3ca...c41

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis barnet er innlagt ja. Å være på sykehus for fødsel, og barsel, er ikke nødvendigvis å være innlagt. Uansett uke. 

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, om det er over normalen på et barselopphold kan man få det.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...