Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som blir med å jobbe/spare /investere seg opp til sin første million?

Altså en tråd for oss som synes det er gøy å se pengene vokse og som kan tenke seg å dele litt om hvordan man kan komme seg opp til en million. 

Her tenker jeg da på andre ting enn verdien som ligger i egen bolig, men litt "friere" midler.

Anonymkode: 788c1...ff7

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er med! 
jeg tenker å spare i fond. Jeg sparer sammen med min mann og pengene skal gå til barna og til pensjon. 

pr dags dato har vi ca 6-700 000 i fond. Har 3-400 000 i aksjer

Mitt mål for tråden er å ha en mill i fond! 

mvh 

Sparegrisen

Anonymkode: c5790...6af

Skrevet

Jeg selv satser på crowdlending. For øyeblikket har jeg ca 800 000 investert i crowdlending og ca 100 000 i fond, men satte skattetrekket mitt lavt i fjor så en del vil gå til betaling av restskatt, slik at det blir et trinn tilbake før det går opp igjen.

Mitt mål er å ha 1 mill i crowdlending utenom det som er reservert til restskatt. Jeg sparer alene.

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Altså en tråd for oss som synes det er gøy å se pengene vokse

Jeg er med!

5 hours ago, AnonymBruker said:

Her tenker jeg da på andre ting enn verdien som ligger i egen bolig, men litt "friere" midler.

Hvorfor er bolig ekskludert 🤔 ?

Schmuhu

Skrevet
38 minutter siden, Schmuhu said:

Jeg er med!

Hvorfor er bolig ekskludert 🤔 ?

Schmuhu

Fordi målet er å ha 1 million i frie midler?

Hvem som helst kan jo legge sammen verdiene de har i bolig, biler, båter, hytter og verdisaker og få det til å bli en million, men det blir jo ikke det samme som å faktisk ha en million kroner. 

• Liker 4
Skrevet
Portia Catonis skrev (1 time siden):

Hvem som helst kan jo legge sammen verdiene de har i bolig, biler, båter, hytter og verdisaker og få det til å bli en million, men det blir jo ikke det samme som å faktisk ha en million kroner. 

Man kan jo spare inn på boliglånet? Jeg feks har igjen 1200 000 av boliglånet mitt og har flexilån opp til 3 mill. Det blir jo like frie midler om jeg betaler ned 1 mill på boliglånet og har igjen 200 000 som boliglån, da jeg kan når som helst ta de ut igjen, enn om jeg bare betalte rentene på boliglånet dette året og puttet 1 mill på sparekonto?

Anonymkode: 1b60c...4d1

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan jo spare inn på boliglånet? Jeg feks har igjen 1200 000 av boliglånet mitt og har flexilån opp til 3 mill. Det blir jo like frie midler om jeg betaler ned 1 mill på boliglånet og har igjen 200 000 som boliglån, da jeg kan når som helst ta de ut igjen, enn om jeg bare betalte rentene på boliglånet dette året og puttet 1 mill på sparekonto?

Ok, som du vil… Da er jeg millionær med mine 3 kjøretøy, båten og klokka mi. Alle kan jo selges når som helst.

• Liker 3
Skrevet

Blir med på denne :) 

Jeg kommer kun til å spare i vanlig sparekonto i bank. 

Starter på 143 554 kr

• Liker 5
Skrevet

Denne ville jeg være med på. Men da jeg la sammen fond, aksjer og innskudd, ble jeg positivt overrasket over å ikke være kvalifisert for denne tråden lenger likevel. Juhu! 🙂 (Fond og aksjer kan jo plutselig gå litt ned, så da blir jeg jo brått kvalifisert igjen, så hvem vet, kanskje jeg kommer tuslende tilbake hit)

Forsåvidt enig i at hus, båt og klokke ikke blir det samme som aksjer, fond og innskudd. Man vet ikke verdien på huset sitt før man faktisk har solgt det, det er jo ikke mer verdt enn markedet vil gi akkurat da.

K45

Anonymkode: fafb5...5a3

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Denne ville jeg være med på. Men da jeg la sammen fond, aksjer og innskudd, ble jeg positivt overrasket over å ikke være kvalifisert for denne tråden lenger likevel. Juhu! 🙂 (Fond og aksjer kan jo plutselig gå litt ned, så da blir jeg jo brått kvalifisert igjen, så hvem vet, kanskje jeg kommer tuslende tilbake hit)

Forsåvidt enig i at hus, båt og klokke ikke blir det samme som aksjer, fond og innskudd. Man vet ikke verdien på huset sitt før man faktisk har solgt det, det er jo ikke mer verdt enn markedet vil gi akkurat da.

K45

Anonymkode: fafb5...5a3

Ja, du tok poenget mitt😉. Om jeg tar ut en million fra banken og kjøper et hus, så har jeg ikke både hus og million, da har jeg kun et hus. «You can’t have a cake and eat it too»..

Jeg har forøvrig også over en million fordelt på fond, aksjer og bankinnskudd, men jeg blir gjerne med på å spare til million nr 2 og 3😊

Skrevet
Portia Catonis skrev (20 minutter siden):

Ok, som du vil… Da er jeg millionær med mine 3 kjøretøy, båten og klokka mi. Alle kan jo selges når som helst.

Jeg snakker ikke om å samle verdiene for salg. Jeg har også en bil uten lån, en sekundærbolig uten lån og primærbolig verdi 6 mill med 1.2 mill i lån.

Det jeg snakket om var at når man har flexilån, kan man hente ut det man har betalt inn, når man ønsker det. Som feks en ferie eller annet. Jeg ser ikke forskjell på å bare betale renter på flexilånet dette året og spare 1 mill på sparekonto. Jeg vil tjene mer (spare renter) ved å betale ned på flexilånet nå og heller ta pengene ut igjen om jeg trenger de til noe jeg ønsker.?

• Liker 1
Skrevet

Jeg er med! 98 k er startsum

Anonymkode: d8cb6...cfd

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, Portia Catonis said:

Ok, men da er jo det kun sparekonto som er gyldig? Fond og aksjer osv. er jo litt samme gaten som bolig. Det virker jo egentlig ikke smart å ha en hel million på konto i et lengre tidsrom. Det unngår jeg i alle fall.

Schmuhu

Skrevet
Schmuhu skrev (4 minutter siden):

Ok, men da er jo det kun sparekonto som er gyldig? Fond og aksjer osv. er jo litt samme gaten som bolig. Det virker jo egentlig ikke smart å ha en hel million på konto i et lengre tidsrom. Det unngår jeg i alle fall.

Schmuhu

Men gidd kverlureringen 🙄 Start din egen tråd med egne regler. 

Anonymkode: 09c72...4c7

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men gidd kverlureringen 🙄 Start din egen tråd med egne regler. 

Anonymkode: 09c72...4c7

Ikke nødvendig :) !

Schmuhgu

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg selv satser på crowdlending. For øyeblikket har jeg ca 800 000 investert i crowdlending og ca 100 000 i fond, men satte skattetrekket mitt lavt i fjor så en del vil gå til betaling av restskatt, slik at det blir et trinn tilbake før det går opp igjen.

Mitt mål er å ha 1 mill i crowdlending utenom det som er reservert til restskatt. Jeg sparer alene.

Dette er litt spesielt. Du har mye i crowdlending sammenlignet med fond, gitt. Hva er årsaken til det, og hva tenker du rundt risiko?

Anonymkode: c9c22...0a9

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er litt spesielt. Du har mye i crowdlending sammenlignet med fond, gitt. Hva er årsaken til det, og hva tenker du rundt risiko?

Anonymkode: c9c22...0a9

Crowdlending er en ypperlig måte å få pengene til å vokse på. Det er høye renter for tiden. Risikomessig ligger det mellom sparekonto og fond. I tillegg er det vesentlig mindre skatt på renteinntekter enn på avkastningen på fond.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Crowdlending er en ypperlig måte å få pengene til å vokse på. Det er høye renter for tiden. Risikomessig ligger det mellom sparekonto og fond. I tillegg er det vesentlig mindre skatt på renteinntekter enn på avkastningen på fond.

Crowdfunding blir vel betraktet som høyere risiko enn f.eks. Globale indeksfond, og kan på langt nær sammenlignes med sparekonto, med mindre man kun tenker på skattesatsen. 

Anonymkode: 75706...aa8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Crowdfunding blir vel betraktet som høyere risiko enn f.eks. Globale indeksfond, og kan på langt nær sammenlignes med sparekonto, med mindre man kun tenker på skattesatsen. 

Anonymkode: 75706...aa8

Hvilken type risiko man ønsker å ta er jo opp til den enkelte. Alle typer investeringer krever kunnskap og informasjonsinnhenting for å minimere risiko og for min del er det en selvfølge å sette seg grundig inn i det man velger å sette pengene sine i.

Til og med noe så "banalt enkelt" som å ha pengene på konto krever at man er bevisst på hva man gjør. Jeg oppdaget f.eks plutselig i en tilfeldig samtale at en kollega av meg hadde over 600 000 stående på en konto med 0,0 % rente...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...