Gå til innhold

Hvorfor blir så mange nordlendinger irritert over dekning av snøfall på Østlandet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det kan jo være MINST like ille i Nord-Norge hver eneste vinter. Uten at Oslo-gryta bryr seg en forbanna døyt. Men en måned eller to med dette snøværet i Sør-Norge, så blir det jo fullstendig ramaskrik og krigsoverskrifter i media. 

At Sør-Norge ikke er i stand til å kjøre bil på noen få centimeter snø, har sikkert litt å si det også...  

Anonymkode: 543e9...26b

Vi er jo kanskje ikke like vant med det i sør, og det er uansett stor forskjell...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Norge generelt er vel lei den bobla Oslofolk lever i.

Anonymkode: a96dc...31a

Boble?? Det bor folk fra hele landet i Oslo, og jeg forstår ikke hva du mener med boble....

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, det blir SÅÅ mye oppstuss når folk på det sentrale østland har værproblemer. Hvem lager store oppslag og krisestemning når andre deler av landet er rammet? Kanskje vi skal begynne å sutre mer vi og. For vi HAR dårlig vær ellers i landet og for den som ikke trodde det. 

Anonymkode: 35166...cc7

Det er kanskje mer oppstuss fordi det er så stor del av Norges befolkning som bor her, og det rammer så mye mer... Jeg bor ikke på Østlandet, men har ingen problemer med å forstå omfanget. Sutr i vei, du :) 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Folk i sør er så bortskjemte med alt mulig at det er greit for de i nord å le av oss når vi for én gangs skyld opplever litt motgang.

Anonymkode: 1da6a...f56

Bortskjemte? På hva, egentlig? Mange med mye motgang i sør som i nord! Å le av andre, er uansett en dårlig egenskap!  

Anonymkode: 299af...74b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

aazy skrev (1 time siden):

Interessant take dette her - at det ikkje er utfordrande å brøyte anna plasser enn Oslo. Har du ei anna kjelde enn personleg erfaring frå Innlandet?

Det er klart det er utfordrende mange plasser, men Oslo er så mye større enn alle andre norske byer. Det er den eneste «storbyen» vi har. Jeg har bodd i Trondheim i 5 år, og der var det aldri noe problem, men Trondheim er en liten by. Har også bodd i en mindre by i Vestfold, men dette kan ikke sammenlignes med Oslo. 

Problemet i Oslo er at det er vanskelig å kvitte seg med snøen fordi byen er så stor og mange steder er det trangt. Så når det faller 20 cm snø på tolv timer, så dytter man bare snøen rundt. 

Anonymkode: edd51...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det snør mye i nord-Norge så sier de bare…jatta jatta…og seiler avgårde på snøskuteren sin. 
Når det snør mye på Østlandet og bussen har kjørt seg fast, så sitter alle passasjerene og kikker på hverandre mens de ser på bussjåføren slite alene med å fjerne snøen utenfor. 

Anonymkode: 9a981...24e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ser at flere fra nord går ut og klager over østlandets håndtering av snøfallet. De skjønner ikke hvorfor busser og alt står stille.

Til det vil jeg si: 

Det er noe helt annet å brøyte snø i en liten by i nord kontra Oslo. Oslo er stor og mange steder er det smalt, noe som gjør det utfordrende å kvitte seg med snøen. Man får ikke snøen enkelt ut av byen.

Man må også se på folketall. I i en «stor» by som Tromsø så bor det skarve 65000. I Oslo bor det 630000. Det er altså kanskje 350000 mennesker som skal ut av huset sitt og komme seg på jobb og skole. Det går biler og busser og trikker hele tiden. Problemet er at hvis to eller tre busser sperrer veien et sentralt sted, så er det nok til at hele infrastrukturen nærmest kollapser fordi biler, trikker, busser og brøytemannskap ikke kommer seg frem.

Det samme med e18 rundt Oslo, hvor det passerer 100000 biler pr dag. Det er nok at et par biler kjører av veien og sperrer - det vil lage fullstendig kaos.

Jeg er selv fra innlandet, og om det ligger en bil i grøfta kjører man bare forbi - det har ingen videre konsekvenser. Det er enkelt å brøyte også.

Virker ikke som at nordlendinger skjønner hvor mange som faktisk bor i sentrale Østlandet og hvor mye trafikk det er. De tror at alt er like enkelt som i den lille byen de kommer fra.

Østlandet er ikke bare Oslo. Finnes små tettsteder og småbyer her også, og det er helt sinnsykt dårlig organisering av brøytinga her. Skjønner godt at de klager. De har MYE å lære fra nord.

Anonymkode: e7f76...6e6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er nordlenning. Syns ikke det er rart eller for mye dekning - klart det blir kaos med så store mengder snø og få brøytebiler osv!! Er helt klart kollosale mengder som har kommet.

Det jeg generelt reagerer på (ikke spesifikt til dette da) er at i Oslo er det liksom så mye mer, alt sammen, hele tiden. Når det regner i Oslo, så ropes det som om det regner mer enn det gjør på et år i Bergen. Det er aldri noen som har så mye regn som Oslo når der regner. Samme med vind. Er aldri mer vind noen steder i Norge enn i Oslo når det blåser. I følge de i Oslo. Samme med kulde. Ingen nord i Norge har noengang hatt det så kaldt som de har det i Oslo når det er kaldt der. 

Jeg fikk bilde av en kompis her nå ved siste snøfall.....hen måtte gå til jobb med snø over skotuppen. Var visst ikke med måte på så mye snø det var! OVER skoen!! 😲😲😲😲

Anonymkode: 8b455...081

østlendinger er selvhøytidelige :P tør nesten ikke å være med østlendinger, aller minst snakke med dem! de er så rare, og ikke minst arrogante. klarer ikke å takle noe med humor. alt er krise, alvorlig og forferdelig. 

Anonymkode: 10513...52e

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (4 timer siden):

Det handler nok om at folk i nord føler seg nedprioritert. Det er forståelig. Vi bygger nytt sykehus i Oslo, Drammen osv, men skal bare legge ned i nord. Vi bygger fornebubane til en haug av milliarder mens i nord har de ikke tog engang

Nå er vel Hammerfest sykehus under bygging nå og blir ferdig i år. Narvik sykehus er også helt nytt. UNN får et nytt hovedbygg psykisk helse og rus. 

Deler du nyinvesteringer på antall personer så skal du se at det er sentrale østland som får mindre enn de nordpå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er klart det er utfordrende mange plasser, men Oslo er så mye større enn alle andre norske byer. Det er den eneste «storbyen» vi har. Jeg har bodd i Trondheim i 5 år, og der var det aldri noe problem, men Trondheim er en liten by. Har også bodd i en mindre by i Vestfold, men dette kan ikke sammenlignes med Oslo. 

Problemet i Oslo er at det er vanskelig å kvitte seg med snøen fordi byen er så stor og mange steder er det trangt. Så når det faller 20 cm snø på tolv timer, så dytter man bare snøen rundt. 

For meg er forskjellen at Trondheim er gode på brøyting og strøing. Det tek knapt nokre timar i nabolaget mitt før både bil- sykkel og gangveg er brøyta og strødd. Trondheim er 1/3 av Oslo i folketal men ikkje særleg mindre i storleik. Også her er idiotene gateparkert i eit trangt, historisk prega sentrum og det er tidvis utfordande for brøytebilen å kome til, og det er endelause strekker med eineboligstrøk der kvar krik og krok skal vere køyrbart innan døgnet etter store snømengdar. I ein stor, men veldig tett by, som attpåtil har betre økonomi enn dei fleste andre kommunar, burde budsjettet strekke til å ha betre beredskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det snøkaos på vestlandet i følge Nrk. Dette har jeg ikke sett en eneste nordlending reagere på, merkelig nok.

Anonymkode: e37ba...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i nord når det har kommet store mengder med snø, og ler nå av nordlendinger som rister på hode av søringer. For sannheten er at det ikke er noe bedre nordover når det faller mye snø på en gang. Det er like mye kaos, men mye færre folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser disse trådene så lurer jeg på om folk i nord har ganske store komplekser.

Anonymkode: bf6a4...400

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (4 timer siden):

Det handler nok om at folk i nord føler seg nedprioritert. Det er forståelig. Vi bygger nytt sykehus i Oslo, Drammen osv, men skal bare legge ned i nord. Vi bygger fornebubane til en haug av milliarder mens i nord har de ikke tog engang

Spot on.

Anonymkode: 6bfdf...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når jeg leser disse trådene så lurer jeg på om folk i nord har ganske store komplekser.

Nå må vi ikke dra debatten ned på det nivået. Ikke mange tiårene siden det stod i boligannonsene Leies ikke ut til nordlendinger. Så hets må en være forsiktig med. 

Anonymkode: 9a981...24e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Må jo være det da dem ikke klaget på vestlendinger som nå i dag sliter med det samme som vi på Østlandet gjorde. Buhu... Må være noe alvorlig galt å bli født og oppvokst der oppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nordlendinger er sytpeisa, rett og slett. Neida, ikke alle. Men man trenger bare lese kommentarfelt på nesten hva som helst. Ingen sak kan skrives om noe syd før trøndelag før kommentarene kommer om at "Norge er mer enn Østlandet". Og se hva som skjer når flyselskapene legger ut kampanjer. Evig syting hvis det koster mer å fly dobbelt så langt nordfra. Og hvis det står noe om tog "vi i nord har ikke tog". Osv osv. 

Anonymkode: ec7d8...fed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nordfra, og null interessert i om det snør sørpå. Like lite interessert som de er om det snør her. Derfor blir jeg smålei over at media drukner oss i tilstandsrapporter sørfra. Snø er vanlig om vinteren i Norge. Lær dere å leve med det været dere har.

Anonymkode: fe91d...6f7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aazy skrev (2 timer siden):

For meg er forskjellen at Trondheim er gode på brøyting og strøing. Det tek knapt nokre timar i nabolaget mitt før både bil- sykkel og gangveg er brøyta og strødd. Trondheim er 1/3 av Oslo i folketal men ikkje særleg mindre i storleik. Også her er idiotene gateparkert i eit trangt, historisk prega sentrum og det er tidvis utfordande for brøytebilen å kome til, og det er endelause strekker med eineboligstrøk der kvar krik og krok skal vere køyrbart innan døgnet etter store snømengdar. I ein stor, men veldig tett by, som attpåtil har betre økonomi enn dei fleste andre kommunar, burde budsjettet strekke til å ha betre beredskap.

Kommer an på hva du definerer som byen, men bysentrumet i Trondheim er jo knøttlite. I Oslo kan du sitte på en buss i 25 minutter og fortsatt være i tett by uten nevneverdige åpne plasser å dumpe snø. 
Jeg bodde i drabantby utenfor Oslo før og der var de også raske med å brøyte, men sentrumstrøk i Oslo byr på helt andre utfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så krenka. Morsomt å føle seg støtt som østlending, åpenbart. Hilsen østlending.

Anonymkode: 33327...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye generaliseringer gitt! Husk at fordommer fordummer folkens;)

Anonymkode: 9e28e...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

østlendinger er selvhøytidelige :P tør nesten ikke å være med østlendinger, aller minst snakke med dem! de er så rare, og ikke minst arrogante. klarer ikke å takle noe med humor. alt er krise, alvorlig og forferdelig. 

Anonymkode: 10513...52e

Altså, føler meg skikkelig morsom og lite selvhøytidelig som vokst opp i Oslo og bor nå noen få mil utenfor. Som veldig mange andre her på Østlandet. Må jo ikke tro alle er som de folka media drar fram her og der. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan nok alle kjenne oss igjen over å godte oss litt ekstra om noen havner i en situasjon man selv har vært i men takler det dårlig.

MEN vi er ikke vandt til dette været. Jeg bor ikke i Oslo, men i vest, og det har nå snødd mye hele uka. Det brøytes, men snøen den faller og faller og veiene snør igjen nesten før brøytebilen er kjørt forbi.

Det blir kaos når man ikke er vandt til slike tilstander. Joda vi har hatt snø, men tror nesten vi må tilbake nesten helt til 2010 siden vi hadde tilstander som dette her. Det er klart om det går 10 år mellom hver gang vi har slike ekstreme mengder, så er vi rett og slett ikke forberedt, for det generelt sett ikke er nødvendig.

Man kan gjerne bli irritert over at Oslo alltid skal være de som havner i media når de har problemer. Men «thats life». Det er et sted med en hel del innbyggere, det er hovedstaden, den står i sentrum. Bor man slik som meg også, på små steder, så er det ikke like viktig i det store media.

Anonymkode: 08e4c...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...