AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #1 Del Skrevet 18. januar 2024 Jeg jobber som lærer på en ungdomsskole. Vi pleier å fortelle elevene at kvinner modnes fortere enn menn, men det er ikke helt sant. I realiteten er det bare noe vi sier for at jentene skal oppføre seg bedre. Det har fungert ganske godt tidligere, men særlig etter pandemien har det ikke bidratt nevneverdig. Jentene har blitt like urolige som guttene og kommer med ukvemsord og lugger og slår. Jeg mener ikke at det skyldes mer likestilling, men snarere all mobilbruken. Jeg merker at elevene fokuserer markant dårligere enn før og synes at vi lærere har fått det vanskeligere. Anonymkode: 0ac00...347 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #2 Del Skrevet 18. januar 2024 Ok Anonymkode: 6ea99...197 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #3 Del Skrevet 18. januar 2024 Så slutt å lyg til ungene. Den typen feilinformasjon leder jo ikke til noe annet enn at voksne menn forgriper seg på tenåringsjenter.. Anonymkode: 424fe...58c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #4 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så slutt å lyg til ungene. Den typen feilinformasjon leder jo ikke til noe annet enn at voksne menn forgriper seg på tenåringsjenter.. Anonymkode: 424fe...58c Jeg er ikke helt enig. Tidligere har det bidratt til at jentene liksom har himlet litt med øynene over guttenes "barnslige" påfunn og på den måten korrigert oppførselen deres indirekte. Så en slags funksjon har det jo hatt. Jeg mener bestemt ikke at voksne menn forgriper seg på mindreårige på grunn av dette. De forstår at man ikke er voksen når man er tenåring. Anonymkode: 0ac00...347 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #5 Del Skrevet 18. januar 2024 Mental modenhet kan variere så mye og vise seg så ulikt på ulike arenaer, men fysisk er det oftest jentene som er tidligst ute. De skal derfor i teorien være mer mentalt modne, enn guttene som enda ikke har kommet i puberteten. Når guttene kommer i puberteten, har mange jenter allerede vært der ei stund, kanskje opptil flere år. Så... Anonymkode: 9306c...983 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 18. januar 2024 #6 Del Skrevet 18. januar 2024 Det med at kvinner modnes tidligere er vel ikke bare noe lærere har funnet på? Jeg vil tro det ligger forskning bak(?). På den annen side er der veldig mye forskning og gamle "sannheter" innen psykologi som har blitt debunket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 18. januar 2024 #7 Del Skrevet 18. januar 2024 Synes jenter og gutter modnes ulikt bare, ikke at det kan påstås at jenter modnes fortere enn gutter. Gutter modnes ofte fortere angående å vite hvilken retning de vil ta i livet, og senere angående risikovurdering. Gutter "modnes" også raskere seksuelt, angående å ønske å faktisk ha sex, men ikke nødvendigvis angående seksuell forståelse, og dette kommer nok mer av at slikt innebærer mindre risiko for gutter enn for jenter enn faktisk modning. Det er også en noe større forventning til jenter om å oppføre seg generelt, men litt tvilsomt at å gjøre det i noe større grad beror på faktisk å være moden. Kan like gjerne være styrt av at det er større skam for jenter å vise uvettig og "ta plass ". Ofte synes jeg at det er mer modne og fremtidsrettede samtaler med unge gutter enn man kan ha med unge jenter, og at betraktninger rundt diverse er like modne/umodne hos begge kjønn. At begge kjønn har en ung og umoden betraktning av hvordan ting henger sammen som i liten grad er grunnfestet i erfaringer og forståelse av at ting ikke er svart eller hvitt, men mest gråtoner hvor situasjon for situasjon må vurderes. De er firkantet og tror de vet så mye, men har ikke levd og erfaringer som gir dybde og bredde i forståelse av kompleksitet i diverse. Naturligvis egentlig. Jeg klarer likevel ikke se at gutta henger etter jentene i slikt. Bare at å være ung er å være ung. Mer påståelig og med mer tro på at ting er opplagte og enkle enn man får med alder og virkelige erfaringer. Mer idealistiske enn det man rundes av til å bli etterhvert. Jeg husker at både jeg og mine venninner trodde vi var betydelig mer moden enn vi faktisk var da vi var tenåringer og unge voksne. Det ser jeg på neste generasjon også, samt at jentene kanskje tror mer på dette selv enn gutta, fordi de er noe flinkere til å regulere seg godt (utover i familien), men at det er forunderlig lite som faktisk tilsier at jentene er mer modne, og på enkelte felt helt klart at gutta i større grad har refleksjoner og planer for sin fremtid som jentene henger etter i. Det er gutta som mest har klare tanker om hva de skal bli når de blir store. En bevisst plan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #8 Del Skrevet 18. januar 2024 Hvordan hormonene i kroppen utvikles og påvirker kroppen i puberteten er ganske ulikt, men så skal man ikke undervurdere miljøet heller. Er det «kult» å ha dårlig impulskontroll blant jenter så kan det bli mye bråk der også. Anekdotisk kan jeg bare prate for egne barn. Gutt to år eldre enn jente. Begge tenåringer. Datteren er yngst og har i flere år mer vørt som storesøster enn lillesøster. Hun ordner opp for broren- er med og kjøper klær blant annet. Minner han på å rekke buss/tog. Lager mat til han. Hun har mere «life skills» og i møte med uvante situasjoner tar hun styringen. MEN, med skolearbeid er han mye flinkere, jobber hardere. Hun har ikke like mye tålmodighet… Han har tydelige ambisjoner, hun har ingen. Modenhet kommer på flere måter. Anonymkode: 9475a...441 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå