Gå til innhold

Har du noen gang brukt sykedager når du egentlig ikke var syk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av og til kan ting bli litt for mye, spesielt med en travel jobb og hektisk familieliv, det vet jeg alt om.

Er det noen andre som har brukt egenmeldingen sin kun for å samle kreftene sine hjemme igjen? Sender partneren din på jobb og barn på skole/barnehage og bare tar en skikkelig time-out hjemme i 1-3 dager?

Jeg skal innrømme at jeg har gjort det og selv om det kanskje ikke føles så bra ut med tanke på samvittigheten så gjør det godt for helsa.

Husk folkens at helsa kommer før jobb, føler du at du blir utbrent så ta deg en dag eller 3 for å lade opp igjen.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: bb757...786

• Liker 1
Skrevet

Nei, helt uaktuelt.  Jeg har heller ikke økonomi til det.

Anonymkode: e81af...68b

• Liker 1
Skrevet

Nei, hadde jeg ikke hatt samvittighet til. Om jeg hadde gjort det så hadde jeg bare brukt dagen på å ha dårlig samvittighet så ser ikke vitsen. 

• Nyttig 1
Skrevet

Utbrenthet er også en sykdom, så om man er helt på felgen er det greit å ta seg en dag for å hente seg inn. Spesielt dersom du vet at den ene dagen kan forhindre en langvarig sykemelding.

Det er også innenfor å gi beskjed til arbeidsgiver dersom det blir for mye stress på jobben. Har selv fått innvilget noe tilrettelegging på grunn av mye hektiske perioder på jobb.

Anonymkode: f2752...138

• Liker 2
Skrevet

Nei, har jeg merket behovet så har jeg derimot pratet med mannen, så reiser han bort med barna, og jeg får da 2 døgn hjemme alene (fredag ettermiddag - søndag ettermiddag).

Anonymkode: 09c61...6e6

Skrevet

Jeg har gjort det. Er aldri syk nesten, men om jeg blir det er det alltid i en helg eller ferie. Ellers er jeg bare forkjølet/ hodepine og andre ting jeg fint kan komme på jobb med. Har brukt i snitt 2 sykedager per år for enten å gjøre noe fint for samboer eller i perioder jeg har sovet alt for lite. Har også brukt det en gang jeg var veldig bakfull. Ikke det de dagene er til osv, men resten av gjengen på jobben er jo syke annenhver uke med vondter her og der så jeg bryr meg ikke. 

Anonymkode: ee04e...431

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har gjort det. Er aldri syk nesten, men om jeg blir det er det alltid i en helg eller ferie. Ellers er jeg bare forkjølet/ hodepine og andre ting jeg fint kan komme på jobb med. Har brukt i snitt 2 sykedager per år for enten å gjøre noe fint for samboer eller i perioder jeg har sovet alt for lite. Har også brukt det en gang jeg var veldig bakfull. Ikke det de dagene er til osv, men resten av gjengen på jobben er jo syke annenhver uke med vondter her og der så jeg bryr meg ikke. 

Anonymkode: ee04e...431

😳 Som arbeidsgiver håper jeg inderlig at det innføres karensdag(er) snart! 

Anonymkode: 9ea3b...898

• Liker 6
Skrevet

Ja. Har ikke vært frisk og vært på trening, men småsyk så jeg strengt tatt kunne gått på jobb men når mann og barn er sendt ut av huset så har jeg sovet hele dagen, eller dagene. Altså fra 9-15. Og på natten, og hele dagen etter og hvis jeg tar flere dager. Jobber innen helse så er travle dager uansett, lytter jeg ikke til kroppen så går jeg på smellen til slutt.

Anonymkode: 1c284...9bb

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei, hvorfor skulle jeg det? Da risikerer jeg jo at om jeg plutselig er skikkelig syk en dag, så har jeg brukt opp disse dagene. 

I tillegg har jeg ikke samvittighet til sånt. Jeg er glad i jobben min og kollegaene mine, så jeg går på jobb så lenge jeg kan. 

Skrevet

Det har jeg gjort, ja. Hadde et fysisk tøft yrke og måtte noen ganger hente meg inn igjen med en dag eller to hjemme.

Anonymkode: e3645...521

Skrevet

Nei, eller kommer an på hvordan man definerer syk da. 
Har reist hjem fra jobb pga intense menssmerter, deretter på trening siden det lindrer smertene. Har stillesittende jobb, og det verste jeg gjør når smertene er som er verst er å sitte stille. Hjelper ikke med smertestillende så lenge jeg ikke er i bevegelse. 
Men, min nærmeste leder var informert, så føler det var innenfor.

Anonymkode: 8898e...43a

Skrevet

Nei, bortsett fra en dag da jeg var ung, dum og fyllasyk. Har alltid hatt høy arbeidsmoral, og dessuten jobber det var vanskelig å være borte fra. Etter at jeg rundet 40, har det blitt noen egenmeldinger pga sykdom. Hadde barn som var svært lite syke, så brukte ikke mange dager på det heller.

Hvis livet er så slitsomt at man ikke klarer å oppfylle kontrakten med arbeidsgiver, så må man heller faktisk gjøre noe med problemet. Fravær går ut over både arbeidsgiver og kollegaer.

Anonymkode: 7f7c0...848

Skrevet

Nei

Anonymkode: f5606...ff0

Skrevet

Ja, og det har flere her inne. vær ærlige.. slutt å lyv 😅

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, mange som gjør det. Meg inkludert. Skal sies at dagene er helt nødvendig for mental helse og forebygging av utbrenthet.

Anonymkode: 83047...9f7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Utbrenthet er også en sykdom, så om man er helt på felgen er det greit å ta seg en dag for å hente seg inn. Spesielt dersom du vet at den ene dagen kan forhindre en langvarig sykemelding.

Det er også innenfor å gi beskjed til arbeidsgiver dersom det blir for mye stress på jobben. Har selv fått innvilget noe tilrettelegging på grunn av mye hektiske perioder på jobb.

Anonymkode: f2752...138

Du er ikke utbrent hvis én sykedag henter deg inn igjen. Dersom det er så mye for mye på jobb at du blir syk av det, er det riktige å snakke med arbeidsgiver, og så (dersom førstnevnte ikke fungerer) snakke med legen.

Anonymkode: e3f63...0cf

• Liker 1
Skrevet

Føler at mental helse også har betydning da. Har vært et par ganger hvor jeg bare har kjent at jeg ikke hadde hatt sjans til å få meg selv på jobb, og at livet er alt for vanskelig. 

Så har jeg de dagene jeg kjenner at hvis jeg bare tar på meg et plagg som strammer, så må jeg faktisk bare bli hjemme. Da tar jeg den fineste "joggebuksa" jeg har og drar meg avsted likevel.

Livet skjer. Så lenge du ikke skulker, men blir hjemme for å kunne gjøre den beste jobben du kan gjøre resten av uka... så må du bare gjøre det du må. Karensdager kommer tidsnok. 

Anonymkode: 9457e...6b1

• Liker 1
Skrevet

Bruker alle egenmeldinger så jeg får langhelger til å slappe av. Arbeidslivet er hardt, holder ikke ut uten disse avbrekkene.

Anonymkode: 6cb59...908

Skrevet
Mr.Anon skrev (1 time siden):

Av og til kan ting bli litt for mye, spesielt med en travel jobb og hektisk familieliv, det vet jeg alt om.

Er det noen andre som har brukt egenmeldingen sin kun for å samle kreftene sine hjemme igjen? Sender partneren din på jobb og barn på skole/barnehage og bare tar en skikkelig time-out hjemme i 1-3 dager?

Jeg skal innrømme at jeg har gjort det og selv om det kanskje ikke føles så bra ut med tanke på samvittigheten så gjør det godt for helsa.

Husk folkens at helsa kommer før jobb, føler du at du blir utbrent så ta deg en dag eller 3 for å lade opp igjen.

Har brukt det til å hente meg inn slik det ikke ble skilsmisse. 

Anonymkode: a279b...5e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...