AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #121 Del Skrevet 21. januar 2024 Dere som insisterer på å sammenligne lønna til ingeniører og sykepleiere; Har dere tatt med det faktum at ingeniører flest har 40 timers arbeidsuke, mot en sykepleiers 35,5 t/u i todelt turnus, 33,6 t/u i tredelt turnus eller 37,5 timer ved kun dagstilling? Hvordan blir timelønna til sammenligning når man tar hensyn til redusert arbeidsuke for sykepleiere? Dersom man skal ta alle ulempene med i diskusjonen må også kompensasjonen for dette tas med i beregningen. Og man kompenseres ikke kun ved tillegg for ubekvem arbeidstid men også ved redusert ukentlig arbeidsplikt. AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Dette holder jo dessverre på å skje med spesialsykepleiere. Det offentlige sliter med å få tak i de fordi de flykter til det offentlige. Da får vi et todelt helsevesen for de som kan betale vs ikke. Sånn er det blitt i feks. i Storbritannia . Rart at det offentlige kan hoste opp penger for ingeniører men ikke spesialsykepleiere? Er enig forsåvidt enig i at politikonstabler har for dårlig grunnlønn hvis det stemmer. Men trodde alle i KS med 3 årig høgskole og universitet hadde samme minste tariff så skjønner ikke helt at det skal være lovlig hvis de er i ks også? Men de hører vel til et annet område. Anonymkode: 0df19...701 Dersom det offentlige ender opp med å måtte overby privat sektor for å rekruttere sykepleiere så er det jo nettopp det som kommer til å skje. 🤷♀️ Foreløpig er etterspørselen etter sykepleiere i privat sektor såpass liten sammenlignet med i offentlig sektor, men det behøver ikke nødvendigvis å fortsette slik. Jo dårligere behandling man får i det offentlige så høyere etterspørsel etter private helsetjenester blir det. Offentlig sektor sysselsetter langt færre ingeniører enn sykepleiere, så selvsagt kan de lønne ingeniørene høyere uten at det har vesentlig påvirkning på offentlige budsjett. Politi ligger ikke under KS, nei. Anonymkode: 0b59d...a6b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mitch92 Skrevet 21. januar 2024 #122 Del Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dere som insisterer på å sammenligne lønna til ingeniører og sykepleiere; Har dere tatt med det faktum at ingeniører flest har 40 timers arbeidsuke, mot en sykepleiers 35,5 t/u i todelt turnus, 33,6 t/u i tredelt turnus eller 37,5 timer ved kun dagstilling? Hvordan blir timelønna til sammenligning når man tar hensyn til redusert arbeidsuke for sykepleiere? Dersom man skal ta alle ulempene med i diskusjonen må også kompensasjonen for dette tas med i beregningen. Og man kompenseres ikke kun ved tillegg for ubekvem arbeidstid men også ved redusert ukentlig arbeidsplikt. Dersom det offentlige ender opp med å måtte overby privat sektor for å rekruttere sykepleiere så er det jo nettopp det som kommer til å skje. 🤷♀️ Foreløpig er etterspørselen etter sykepleiere i privat sektor såpass liten sammenlignet med i offentlig sektor, men det behøver ikke nødvendigvis å fortsette slik. Jo dårligere behandling man får i det offentlige så høyere etterspørsel etter private helsetjenester blir det. Offentlig sektor sysselsetter langt færre ingeniører enn sykepleiere, så selvsagt kan de lønne ingeniørene høyere uten at det har vesentlig påvirkning på offentlige budsjett. Politi ligger ikke under KS, nei. Anonymkode: 0b59d...a6b Men altså hvor mange tror du reelt jobber kun de timene? Lønnsstatistikk til sykepleiere viser nok høyere tall pga overtid og diverse. De som kun jobber sine 35,5 timer tjener nok ikke så mye som statistikken tilsier. Og redusert arbeidstid er uansett pga belastende turnus. Jobber man natt er det mye mer slitsomt, selv med 33 timer, enn en ren dag stilling. Man bruker mange dager på å stille seg tilbake. Så den ene fridagen i uken ifb men arbeidshelg brukes utelukkende på søvn/omstilling. Også kreftfremkallende å jobbe natt. Nei det kommer ikke nødvendigvis til å skje. Sykehusene bryr seg ikke videre om jordmormangelen feks. Flere der drar til det private eller kommunen. De byr ikke over og mangelen vedvarer. Ja budsjettene er et problem. Burde vært satt av mer penger fra staten. Øremerkede midler mener jeg da. for å gjøre noe med yrker med mangel på personell. Kommunene tuller jo bort penger på ski vm og lignende istedenfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #123 Del Skrevet 21. januar 2024 mitch92 skrev (1 time siden): Er derfor jeg legger til om det stemmer. Syns mye statistikk er litt lite ryddig sånn sett på lønn. Både sykepleiere og ellers. Feks regnes det med overtid eller ikke. For man kan ikke sammenligne en sykepleiers lønn med overtid med en ingeniørs lønn uten overtid. Man må sammenligne det samme. Men jeg trodde ingeniør var 3 årig og siving var 5 årig. For lønnstallene for siv ing er jo enda høyere.https://www.usn.no/hub/teknologi/dette-tjener-en-ingenior Her står det jo spesifisert at det lønner seg å ta to år ekstra. Startlønn til ingeniører er høyere enn sykepleieres startlønn. Men alle yrker vil nok aldri ha helt lik lønn. Men er sykepleiers lønn sånn helt krise dårlig? Nei. Men jeg mener nattilleggene er veldig dårlig. Knapt mer enn kveld. Men mye mer helseskadelig. Og med fordel burde man betalt mer for kveld og helg og. Så hadde man ikke slitt sånn med å dekke ubekvemme skift som arbeidsgiver alltid klager på. Jeg tjener ikke så mye mer på en kveldsvakt enn en dagvakt. Ikke sånn at jeg tenker det er verd å ta ekstra (med mindre det er forskyvd arbeidstid for det gir god lønn). Jeg tenker det viktigaste ift sykepleie er å øke tilleggene slik at man får mye igjen for ubekvem arbeidstid. Overtidsbetalingen og helligdagstilleggene er allerede gode. Men jeg tenker nå for å jobbe mer kveld, natt og helg . https://snl.no/ingeniør Ingeniørtittelen er ikke beskyttet. Jeg har flere kolleger med ingeniørstilling, og samtlige har master. De er ikke siv.ing. Anonymkode: 7821b...dcc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #124 Del Skrevet 21. januar 2024 mitch92 skrev (6 minutter siden): Men altså hvor mange tror du reelt jobber kun de timene? Lønnsstatistikk til sykepleiere viser nok høyere tall pga overtid og diverse. De som kun jobber sine 35,5 timer tjener nok ikke så mye som statistikken tilsier. Og redusert arbeidstid er uansett pga belastende turnus. Jobber man natt er det mye mer slitsomt, selv med 33 timer, enn en ren dag stilling. Man bruker mange dager på å stille seg tilbake. Så den ene fridagen i uken ifb men arbeidshelg brukes utelukkende på søvn/omstilling. Også kreftfremkallende å jobbe natt. Nei det kommer ikke nødvendigvis til å skje. Sykehusene bryr seg ikke videre om jordmormangelen feks. Flere der drar til det private eller kommunen. De byr ikke over og mangelen vedvarer. Ja budsjettene er et problem. Burde vært satt av mer penger fra staten. Øremerkede midler mener jeg da. for å gjøre noe med yrker med mangel på personell. Kommunene tuller jo bort penger på ski vm og lignende istedenfor. Tror du ingeniører jobber kun 40 timer i uka da? Dette er jo et typisk overtidsbelastet yrke, så at ukentlig arbeidstid ikke er relevant fordi sykepleiere jobber så mye overtid faller på egen urimelighet. 🤷♀️ Forskjellen må vel være at overtidsbetalingen slår tidligere inn for sykepleieren, samt at ingeniøren kun får 40 eller 50% overtidsbetalt uansett hvor mye h*n jobber, men sykepleieren får 100% overtid etter x antall timer (avhengig av tariffområde) Nå er alle arbeidssteder forskjellige, men da jeg jobbet i kommunehelsesektoren jobbet sykepleierne svært lite overtid sammenlignet med andre yrkesgrupper. Faktisk lå hoveddelen av overtiden på helsefagarbeidere og ufaglærte, da sykepleierne i liten grad var villige til å påta seg overtidsarbeid. Beordring var svært lite brukt men det var høy bruk av vikarbyrå. På sykehus, derimot, er det mer bruk av deltidsstillinger for å få turnusen til å gå opp, og man må jakte på vakter for å få full stilling. Det er selvsagt en uting. Anonymkode: 0b59d...a6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mitch92 Skrevet 21. januar 2024 #125 Del Skrevet 21. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Tror du ingeniører jobber kun 40 timer i uka da? Dette er jo et typisk overtidsbelastet yrke, så at ukentlig arbeidstid ikke er relevant fordi sykepleiere jobber så mye overtid faller på egen urimelighet. 🤷♀️ Forskjellen må vel være at overtidsbetalingen slår tidligere inn for sykepleieren, samt at ingeniøren kun får 40 eller 50% overtidsbetalt uansett hvor mye h*n jobber, men sykepleieren får 100% overtid etter x antall timer (avhengig av tariffområde) Nå er alle arbeidssteder forskjellige, men da jeg jobbet i kommunehelsesektoren jobbet sykepleierne svært lite overtid sammenlignet med andre yrkesgrupper. Faktisk lå hoveddelen av overtiden på helsefagarbeidere og ufaglærte, da sykepleierne i liten grad var villige til å påta seg overtidsarbeid. Beordring var svært lite brukt men det var høy bruk av vikarbyrå. På sykehus, derimot, er det mer bruk av deltidsstillinger for å få turnusen til å gå opp, og man må jakte på vakter for å få full stilling. Det er selvsagt en uting. Anonymkode: 0b59d...a6b Nei jeg har ingeniører i familien så er klar over at de også kan jobbe overtid. Er derfor lønnsstatistikk burde oppgi om det er med eller uten overtid. Jeg mistenker at 670 000 noe tusen for sykepleiere er må være med ALLE tillegg inkludert overtid. Og noen jobber ekstremt mye overtid og drar nok Er litt greit å vite hva man sammenligner som sådan. Men jeg kjenner dog ingen ingeniører som jobber natt på samme måte som sykepleiere. Der de må være våken hele natten og våke over og pleie pasienter. Dette er underbetalt spør du meg. 56 kroner i timen for kveldstillegg og kun 70 for natt. 14 kroner mer i timen for nattarbeid er stusselig Og nei er nok ikke alltid at sykepleierne ikke vil påta seg. Kommunen velger de som er billigere å betale overtid noen ganger. Men uansett hva ingeniører tjener eller ikke bør natt kveld og helgetillegg opp for sykepleiere. Og alle i helse for den saks skyld. Eneste måten å sikre fagkompetanse på natt, kveld og helg. Og så bør man med fordel skrote hele helseforetaksmodellen med det samme. Hvis ikke vil jo ikke sykehusene være villig til å betale sykepleierne sine mer heller. For de skal gå med overskudd. Som jo forsåvidt er noe tull når det kommer til helse. Endret 21. januar 2024 av mitch92 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mitch92 Skrevet 21. januar 2024 #126 Del Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): https://snl.no/ingeniør Ingeniørtittelen er ikke beskyttet. Jeg har flere kolleger med ingeniørstilling, og samtlige har master. De er ikke siv.ing. Anonymkode: 7821b...dcc Men linken jeg sendte nevnte spesifikt mer lønn med 2 årig ekstra vs kun 3 årig. Men kan sikkrrt hende de med master trekker snittlønna opp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mitch92 Skrevet 21. januar 2024 #127 Del Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 18.1.2024 den 8.28): Jeg tjener det. Kreftsykepleier med over 10 års ansiennitet Anonymkode: c43ff...3c2 Men da har du jo 1,5 års utdanning etter sykepleien? Blir feil å inkludere i sykepleieindeksen. Reelt sett vil nok vanlige sykepleiere da ha råd til langt mindre enn det statistikken i denne artikkelen viser. Og forsåvidt alle andre med lavere enn 674 000 som jo er ganske mange. Medianlønnen i Norge er jo lavere enn snittet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 12. februar 2024 #128 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 18.1.2024 den 7.52): Trodde ikke sykepleierlønna var så høy? https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/stenger-vanlige-folk-ute-katastrofale-tall/16381988/ Anonymkode: 3576a...50a Dette er mer reelle tall https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JQ0VpP/innleie-av-sykepleiere-ann-mari-42-tar-fri-kun-fem-dager-i-aaret Gjennomsnittslønn for sykepleiere er ca 540.000 i året. De som tjener best, har en årslønn på drøyt 600.000 kroner. Tallene er hentet fra flere kilder, blant annet BEMLO som er en guide for sykepleiere som vil leie seg ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå