Topsi Skrevet 18. januar 2024 #61 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Noen ingeniører er ansatt i det offentlige, ja, og da må offentlig sektor være konkurransedyktige ift. lønn for å rekruttere og beholde. Hvordan du mener at dette har noen relevans ift. lønna til en sykepleier er meg en gåte. 🤷♀️ Men det er ikke et argument for at ingeniører i offentlig sektor skal ha en høyere lønn enn sykepleiere generelt. Det er et argument for at enkeltkommuner på samme møte som for sykepleiere, kan konkurrere på lønn. Ikke for at ingeniører lønnsnivå generelt skal være høyere enn vårt i det offentlige 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #62 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Lengden på utdanningen til en sivilingeniør og anestesisykepleier som sammenliknes her er helt lik, en mastergrad. Ingeniøren i tråden som ikke var sivilingeniør (3-årig utdanning), sammenliknet lønnen sin med lønnen til en anestesisykepleier (5-årig utdanning). Du som er så god i matte klarer sikkert å regne ut forskjellen i i utdanningslengde, Denne ingeniøren må sammenlikne lønnen sin med en sykepleier uten master, og da kommer han MYE bedre ut. Anonymkode: b41a2...599 Jada, og en med doktorgrad i gitarspilling må jo ha mye høyere inntekt enn Bruce Springsteen for han har jo mye flere år enn Springsteen på skolebenken.... Anonymkode: ff1a3...989 1 2
Portia Catonis Skrevet 19. januar 2024 #63 Skrevet 19. januar 2024 (endret) 3 hours ago, Topsi said: Men det er ikke et argument for at ingeniører i offentlig sektor skal ha en høyere lønn enn sykepleiere generelt. Det er et argument for at enkeltkommuner på samme møte som for sykepleiere, kan konkurrere på lønn. Ikke for at ingeniører lønnsnivå generelt skal være høyere enn vårt i det offentlige Grunnen til at ingeniører får høyere lønn enn andre offentlig ansatte er at det er vanskelig å få tak i ingeniører. Derfor må kommunen lokke med høy lønn. Den dagen sykepleiere blir like vanskelig å få tak i går lønna deres også opp. Endret 19. januar 2024 av Portia Catonis
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #64 Skrevet 19. januar 2024 Jeg vet ikke hva sykepleiere tjener, men jeg syns det er viktig at disse yrkene er godt betalt. De fortjener hver krone de får. Det samme gjelder hjelpepleiere, renholdere osv. Omsorgsyrkene kommer til å være ekstremt nødvendige når den stadig økende aldrende befolkningen trenger mer og flere tilbud. Det må være attraktivt å jobbe med dette og da må lønnen være deretter. Jeg vet ikke hvordan politikerne tenker å løse dette. De burde begynne å jobbe med det nå, da det kommer til å ramme dem. Anonymkode: a2138...21b 1
newman01 Skrevet 19. januar 2024 #65 Skrevet 19. januar 2024 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg vet ikke hva sykepleiere tjener, men jeg syns det er viktig at disse yrkene er godt betalt. De fortjener hver krone de får. Det samme gjelder hjelpepleiere, renholdere osv. Omsorgsyrkene kommer til å være ekstremt nødvendige når den stadig økende aldrende befolkningen trenger mer og flere tilbud. Det må være attraktivt å jobbe med dette og da må lønnen være deretter. Jeg vet ikke hvordan politikerne tenker å løse dette. De burde begynne å jobbe med det nå, da det kommer til å ramme dem. Anonymkode: a2138...21b Jada, tror egentlig ingen er imot at sykepleiere og andre yrkesgrupper får betalt for den jobben de gjør. Tror det som plager og irriterer litt i tråden her er at lønnsdiskusjonen ikke forholder seg til samme tallgrunnlag. Om en renholder har 350'000 i grunnlønn er det en skikkelig dårlig lønn. Men om samme personen har 80'000 i fast smusstillegg, 50'000 i kompensasjon for å trille en vasketralle, ytterligere tillegg for å bøye seg og på toppen får risikotillegg for å blande såpe slik at total lønn passerer 550'000 har man ikke lenger så dårlig lønn som man gir uttrykk for... 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #66 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja, ingeniørutdanning er bachelor. Anestesisykepleier er master (eller minimum 90 studiepoeng etter bachelor for de som ble utdannet for noen år siden). Og han jobber ikke helg, natt eller helligdager. Selvsagt tjener en anestesisykepleier mer enn en ingeniør, det skulle bare mangle. En spesialsykepleiers grunnlønn må sammenliknes med en sivilingeniørs grunnlønn om noe, de har like mange studiepoeng. Anonymkode: b41a2...599 Ingeniører jobber da både kveld, natt og helg. I tillegg har de også et ganske stort ansvar og er en del av Norges beredskap. Vi er avhengige av at bruer holder, at it-sikkerheten er på topp, at veiene takler tung trafikk, at flyene ikke faller ned. Som helsepersonell selv, er jeg så lei av at vi ikke kan se at andre også har samfunnskritiske jobber som utføres hele døgnet. Anonymkode: 76c42...d9d 6 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #67 Skrevet 19. januar 2024 Portia Catonis skrev (8 timer siden): Grunnen til at ingeniører får høyere lønn enn andre offentlig ansatte er at det er vanskelig å få tak i ingeniører. Derfor må kommunen lokke med høy lønn. Den dagen sykepleiere blir like vanskelig å få tak i går lønna deres også opp. 🤣🤣 Anonymkode: e9864...d14 3
Rosa Dartle Skrevet 19. januar 2024 #68 Skrevet 19. januar 2024 Portia Catonis skrev (8 timer siden): Grunnen til at ingeniører får høyere lønn enn andre offentlig ansatte er at det er vanskelig å få tak i ingeniører. Derfor må kommunen lokke med høy lønn. Den dagen sykepleiere blir like vanskelig å få tak i går lønna deres også opp. Hehe.. Dette faller på sin egen urimelighet. 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #69 Skrevet 19. januar 2024 Portia Catonis skrev (9 timer siden): Grunnen til at ingeniører får høyere lønn enn andre offentlig ansatte er at det er vanskelig å få tak i ingeniører. Derfor må kommunen lokke med høy lønn. Den dagen sykepleiere blir like vanskelig å få tak i går lønna deres også opp. Sykepleiere og ellers alt innen helse og omsorg er de det er aller størst manko på. «Størst mangel i helsesektoren Mangelen på arbeidskraft er størst innenfor helse, pleie og omsorg, der det er estimert et behov for 15 750 flere ansatte, 2 300 flere enn i fjor. Det er særlig stor mangel på sykepleiere (5900)» https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kunnskap/analyser-fra-nav/nyheter/norske-virksomheter-mangler-70.000-arbeidstakere Anonymkode: e9864...d14 1
Topsi Skrevet 19. januar 2024 #70 Skrevet 19. januar 2024 Portia Catonis skrev (9 timer siden): Grunnen til at ingeniører får høyere lønn enn andre offentlig ansatte er at det er vanskelig å få tak i ingeniører. Derfor må kommunen lokke med høy lønn. Den dagen sykepleiere blir like vanskelig å få tak i går lønna deres også opp. Det tror jeg ikke, vår lønn er knyttet automatisk til f eks barnehagelærere, da må en legge om lønnssystemet i kommunene 1
Portia Catonis Skrevet 19. januar 2024 #71 Skrevet 19. januar 2024 36 minutter siden, AnonymBruker said: Sykepleiere og ellers alt innen helse og omsorg er de det er aller størst manko på. «Størst mangel i helsesektoren Mangelen på arbeidskraft er størst innenfor helse, pleie og omsorg, der det er estimert et behov for 15 750 flere ansatte, 2 300 flere enn i fjor. Det er særlig stor mangel på sykepleiere (5900)» https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kunnskap/analyser-fra-nav/nyheter/norske-virksomheter-mangler-70.000-arbeidstakere Anonymkode: e9864...d14 Poenget er at det er flere å ta av enn hos spesialiserte ingeniører. Det utdannes fortsatt mange sykepleiere hvert år.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #72 Skrevet 19. januar 2024 Portia Catonis skrev (3 minutter siden): Poenget er at det er flere å ta av enn hos spesialiserte ingeniører. Det utdannes fortsatt mange sykepleiere hvert år. Var ikke poenget at når det var vanskelig å få tak i kompetansen så øker lønnen? Det er KJEMPESTOR etterspørsel av sykepleiere uten av det reflekteres på lønnen. Noen få kommuner forsøker å rekruttere ved lønn, men de fleste gjør ikke det. Der jeg jobber er 3 av 6 sykehjemsavdelinger helt uten sykepleier eller de har kun én sykepleier på avdeling. Det reflekteres verken i lønn eller arbeidsoppgaver. Anonymkode: e9864...d14 1
Portia Catonis Skrevet 19. januar 2024 #73 Skrevet 19. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Var ikke poenget at når det var vanskelig å få tak i kompetansen så øker lønnen? Det er KJEMPESTOR etterspørsel av sykepleiere uten av det reflekteres på lønnen. Noen få kommuner forsøker å rekruttere ved lønn, men de fleste gjør ikke det. Der jeg jobber er 3 av 6 sykehjemsavdelinger helt uten sykepleier eller de har kun én sykepleier på avdeling. Det reflekteres verken i lønn eller arbeidsoppgaver. Anonymkode: e9864...d14 Ja, men det utdannes fortsatt flere sykepleiere enn de ingeniørene det er mangel på. Nyutdannede ingeniører har mange flere arbeidsgivere å velge mellom (mange av dem i det private), derfor er det vanskelig å få dem til kommunen. Uansett er ikke det tema for tråden. Spørsmålet var hvilke sykepleiere som tjener over 675.000, og det har dere fått svar på. 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #74 Skrevet 19. januar 2024 Portia Catonis skrev (20 minutter siden): Ja, men det utdannes fortsatt flere sykepleiere enn de ingeniørene det er mangel på. Nyutdannede ingeniører har mange flere arbeidsgivere å velge mellom (mange av dem i det private), derfor er det vanskelig å få dem til kommunen. Uansett er ikke det tema for tråden. Spørsmålet var hvilke sykepleiere som tjener over 675.000, og det har dere fått svar på. Jeg som anestesisykepleier har en temmelig høyspesialisert utdanning. For å få lov til å legge folk i narkose må du enten være anestesilege eller anestesisykepleier. Det er skrikende behov for flere anestesisykepleiere både i nord-Norge og på på sørøstlandet. Om jeg ønsker ny jobb i disse områdene så kan jeg velge og vrake. Men jeg får ikke noe mer betalt, siden det er skattepenger som skal lønne meg. Det er privat sektor som er (og skal) være lønnsdriveren. Dette er «prisen vi betaler» for å ha et helsevesen for alle, det det offentlige rydder opp. Om vi på sikt får et mye større privat helsevesen, så vil trolig sykepleierlønnen kunne stige mer, om det blir reell konkurranse mellom privat og offentlig (snittlønnen for anestesisykepleiere i USA i fjor var 255000$, de har flere oppgaver enn vi har i Norge og er ikke direkte sammenlignbare men det viser noe av poenget). Anonymkode: f0d25...553 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #75 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ingeniører jobber da både kveld, natt og helg. I tillegg har de også et ganske stort ansvar og er en del av Norges beredskap. Vi er avhengige av at bruer holder, at it-sikkerheten er på topp, at veiene takler tung trafikk, at flyene ikke faller ned. Som helsepersonell selv, er jeg så lei av at vi ikke kan se at andre også har samfunnskritiske jobber som utføres hele døgnet. Anonymkode: 76c42...d9d Joda, men jeg tror det det finnes veldig få ingeniører som må sitte våkne på en 10-timers nattevakt i tilfelle en bro kollapser? De ingeniørene jeg kjenner som jobber ubekvemme arbeidstider har bakvaktsordninger, der de kan sove hjemme i sin egen seng. Anonymkode: b41a2...599 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #76 Skrevet 19. januar 2024 Topsi skrev (18 timer siden): Men det er ikke et argument for at ingeniører i offentlig sektor skal ha en høyere lønn enn sykepleiere generelt. Det er et argument for at enkeltkommuner på samme møte som for sykepleiere, kan konkurrere på lønn. Ikke for at ingeniører lønnsnivå generelt skal være høyere enn vårt i det offentlige Det er klart det er det. Alt avhenger av hvor stor konkurranse det er om arbeidskraften - utenfor det offentlige - og hva lønnsnivået er i det private. For det offentlige vil helst unngå å konkurrere med seg selv, selv om det skjer i noen grad mellom kommuner. Ingeniører (vel, mange av dem) har god tilgang på godt betalte jobber i det private næringslivet. Sykepleiere har ikke den samme tilgangen. Anonymkode: 7821b...dcc
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #77 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Var ikke poenget at når det var vanskelig å få tak i kompetansen så øker lønnen? Det er KJEMPESTOR etterspørsel av sykepleiere uten av det reflekteres på lønnen. Noen få kommuner forsøker å rekruttere ved lønn, men de fleste gjør ikke det. Der jeg jobber er 3 av 6 sykehjemsavdelinger helt uten sykepleier eller de har kun én sykepleier på avdeling. Det reflekteres verken i lønn eller arbeidsoppgaver. Anonymkode: e9864...d14 Det offentlige ønsker jo ikke å overby seg selv! Anonymkode: 7821b...dcc
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #78 Skrevet 19. januar 2024 En annen side av saken er at det høye antallet sykepleiere i en kommune er negativt for lønnsnivået. La oss si at en kommune har fem ingeniører ansatt. Om de må betale hver av dem 900k i året i stedet for 550k, betyr det lite for kommuneøkonomien. Men hvis samme kommune har 70 sykepleiere ansatt, vil en økning fra 550 til 900k i året bli en uoverkommelig høy sum. Anonymkode: 7821b...dcc 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #79 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Joda, men jeg tror det det finnes veldig få ingeniører som må sitte våkne på en 10-timers nattevakt i tilfelle en bro kollapser? De ingeniørene jeg kjenner som jobber ubekvemme arbeidstider har bakvaktsordninger, der de kan sove hjemme i sin egen seng. Anonymkode: b41a2...599 Til din informasjon er det plenty av ingeniører og sivilingeniører som er utstasjonert på prosjektkontor, altså at de må uke-eller dagpendle til jobb. Døgnkontinuerlig skiftordninger med arbeidstider som LANGT overstiger sykepleiernes 33,6 timer i uka finnes også, men er ikke spesielt vanlig. Den lengste ukentlige arbeidstiden tillatt av Arbeidstilsynet i en slik skiftordning er vel 72 timer i uka. Topsi skrev (7 timer siden): Det tror jeg ikke, vår lønn er knyttet automatisk til f eks barnehagelærere, da må en legge om lønnssystemet i kommunene Dette stemmer på ingen måte. Innen KS-området er det fremforhandlet et minstelønnsregulativ og det er ikke tariffstridig å lønne noen høyere enn dette. Faktisk så gjøres dette allerede i dag, da mange kommuner lønner sykepleiere i turnus høyere enn andre yrkesgrupper med 3-årig høyskoleutdannelse. Ja; I grunnlønn. Anonymkode: 0b59d...a6b 1
Topsi Skrevet 19. januar 2024 #80 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Til din informasjon er det plenty av ingeniører og sivilingeniører som er utstasjonert på prosjektkontor, altså at de må uke-eller dagpendle til jobb. Døgnkontinuerlig skiftordninger med arbeidstider som LANGT overstiger sykepleiernes 33,6 timer i uka finnes også, men er ikke spesielt vanlig. Den lengste ukentlige arbeidstiden tillatt av Arbeidstilsynet i en slik skiftordning er vel 72 timer i uka. Dette stemmer på ingen måte. Innen KS-området er det fremforhandlet et minstelønnsregulativ og det er ikke tariffstridig å lønne noen høyere enn dette. Faktisk så gjøres dette allerede i dag, da mange kommuner lønner sykepleiere i turnus høyere enn andre yrkesgrupper med 3-årig høyskoleutdannelse. Ja; I grunnlønn. Anonymkode: 0b59d...a6b Ja, jeg er klar over at enkelte kommuner, inkludert min egen, lønner ansatte i stillingskode sykepleier høyere enn andre, noe som kommer av lokale forhandlinger, men i sentrale forhandlinger kan ikke sykepleiere få mer enn barnehagelærere. Det skjer kun ved at ulempetilleggenme endres, grunnlønnen, bortsett fra koblinger mot stillingskode i lokale forhandlinger, er knyttet til alle 3-årige utdanninger innen helse og utdanning i KS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå