AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #21 Skrevet 18. januar 2024 Jeg kjenner ingen sykepleiere med den lønna, er sykepleier selv, med grunnlønn på 505 000. Blir veldig feil om sykepleierindeksen tar med spesialsykepleiere og ledere. Klart noen sykepleiere kan tjene over en million med leder eller videreutdanning, men ingen vanlige sykepleiere tjener disse summene, hvis de ikke jobber mye overtid. Anonymkode: 17976...ce4 2
Petra200 Skrevet 18. januar 2024 #22 Skrevet 18. januar 2024 Man må jo sammenligne grunnlønn med grunnlønn, alt av tillegg/helligdag er kompensasjon for alle ubekvemme tider som det naturlig nok blir endel av når man er spl. Men å regne total brutto mot brutto blir feil, for det koster oss veldig mye i annet enn kroner og øre å være på jobb til alle døgnets tider, helligdager osv. 2 2
newman01 Skrevet 18. januar 2024 #23 Skrevet 18. januar 2024 11 minutter siden, Petra200 said: Man må jo sammenligne grunnlønn med grunnlønn, alt av tillegg/helligdag er kompensasjon for alle ubekvemme tider som det naturlig nok blir endel av når man er spl. Men å regne total brutto mot brutto blir feil, for det koster oss veldig mye i annet enn kroner og øre å være på jobb til alle døgnets tider, helligdager osv. Men er det ikke det man blir betalt ekstra for da? Tilleggene er en del av lønna. Tillegg står på lønnslippen, man betaler skatt av tillegg og den gir feriepengegrunnlag og er også grunnlag for sykepenger. Ergo er det lønn. Lottogevinster og utbytte fra aksjer er derimot ikke lønn, og skal ikke med i beregningsgrunnlaget. En renholder som jobber i Nordsjøen tjener bedre enn en renholder på fastlandet, rett og slett fordi de får offshoretillegg og ubekvem arbeidstidstillegg. Og tillegget er lønn. 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #24 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg kjenner ingen sykepleiere med den lønna, er sykepleier selv, med grunnlønn på 505 000. Blir veldig feil om sykepleierindeksen tar med spesialsykepleiere og ledere. Klart noen sykepleiere kan tjene over en million med leder eller videreutdanning, men ingen vanlige sykepleiere tjener disse summene, hvis de ikke jobber mye overtid. Anonymkode: 17976...ce4 Ja, lønna i artikkelen er jo mer på linje med min sjefs lønn, i en privat ingeniørbedrift. Høres bare veldig rart ut, haha. Anonymkode: 3576a...50a 1
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 18. januar 2024 #25 Skrevet 18. januar 2024 Jeg er vanlig sykepleier som tjener godt over det som bemanningssykepleier og med noe overtid, men mest fordi jeg får mye ekstra på sommeren når de faste skal ha ferie og fordi jeg jobber mye røde dager. Men det er et stort men. Setningen jeg skrev over er totalt irrelevant fordi jeg som sykepleier som ikke jobber fast i kommune eller foretak ikke regnes som arbeidende sykepleier, jeg og mine ca tusen andre norske bemanningssykepleier-kollegaer fins ikke med i statistikken over sykepleiere. Statistikk, dere, er noe man skal ta med en stor klype salt.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #26 Skrevet 18. januar 2024 Petra200 skrev (25 minutter siden): Man må jo sammenligne grunnlønn med grunnlønn, alt av tillegg/helligdag er kompensasjon for alle ubekvemme tider som det naturlig nok blir endel av når man er spl. Men å regne total brutto mot brutto blir feil, for det koster oss veldig mye i annet enn kroner og øre å være på jobb til alle døgnets tider, helligdager osv. Hvis man skal regne grunnlønn mot grunnlønn så må dere også kun sammenligne rene dagtidsstillinger mot andre yrkesgrupper. Da kan dere ikke bruke argumenter om ubekvem arbeidstid, slitasjen ved å gå vakter, det at man må jobbe helger og helligdager, pålegges dobbeltvakter etc, som argument i lønnsforhandlingene. Er du sikker på at det er en god ide? For snakker vi kun grunnlønn og ikke den type sykepleiearbeid som gir tillegg, så har jo sykepleiere bedre grunnlønn enn de fleste med like kort utdannelse. Anonymkode: 113c7...88a 4 4
Petra200 Skrevet 18. januar 2024 #27 Skrevet 18. januar 2024 newman01 skrev (14 minutter siden): Men er det ikke det man blir betalt ekstra for da? Tilleggene er en del av lønna. Tillegg står på lønnslippen, man betaler skatt av tillegg og den gir feriepengegrunnlag og er også grunnlag for sykepenger. Ergo er det lønn. Lottogevinster og utbytte fra aksjer er derimot ikke lønn, og skal ikke med i beregningsgrunnlaget. En renholder som jobber i Nordsjøen tjener bedre enn en renholder på fastlandet, rett og slett fordi de får offshoretillegg og ubekvem arbeidstidstillegg. Og tillegget er lønn. Selvfølgelig er det lønn, men vi gjør jo akkurat den samme jobben om det er tirsdag dag eller julaften kveld, men vi kompenseres
Petra200 Skrevet 18. januar 2024 #28 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis man skal regne grunnlønn mot grunnlønn så må dere også kun sammenligne rene dagtidsstillinger mot andre yrkesgrupper. Da kan dere ikke bruke argumenter om ubekvem arbeidstid, slitasjen ved å gå vakter, det at man må jobbe helger og helligdager, pålegges dobbeltvakter etc, som argument i lønnsforhandlingene. Er du sikker på at det er en god ide? For snakker vi kun grunnlønn og ikke den type sykepleiearbeid som gir tillegg, så har jo sykepleiere bedre grunnlønn enn de fleste med like kort utdannelse. Anonymkode: 113c7...88a Jeg har aldri sagt at vi har dårlig lønn, tvert i mot er jeg ok fornøyd med lønna isolert sett, men ikke når man setter lønnsnivået opp mot ansvaret. Men jobben jeg gjør er helt lik i dag på dagtid som julaften kveld, men vi kompenseres for at prisen vi betaler for å faktisk jobbe julaften kveld når alle andre er med familiene sine.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #29 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Var heller noe sånt jeg trodde var mer vanlig for en sykepleier, ja. Synes bare hele "sykepleier-indeksen" er rar, trodde den skulle gjenspeile vanlige arbeidsfolks lønn i større grad. Medianlønna i Norge er jo vesentlig lavere enn sykepleierlønna fra artikkelen, så jeg klarer ikke å forstå hvorfor de bruker så høye tall, liksom 😅 Anonymkode: 3576a...50a Ja, det er jo veldig dumt fordi det får folk til å tro at vi tjener mye mer enn det vi gjør. Jeg får ikke engang masterkoden selv om jeg har master, og tjener derfor 50K mindre i året selv om jeg har like lang utdanning som andre yrkesgrupper med mastergrad. Hadde jeg ikke forhandlet meg til lønn, hadde spriket vært 70K.... Jeg synes ikke det er rettferdig at min masterkompetanse er ansett som mindre verdt, for masterarbeidet mitt har gjort at jeg er en ressurs for kommunen. Anonymkode: d4d14...bdf 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #30 Skrevet 18. januar 2024 Vikarsykepleier skrev (13 minutter siden): Jeg er vanlig sykepleier som tjener godt over det som bemanningssykepleier og med noe overtid, men mest fordi jeg får mye ekstra på sommeren når de faste skal ha ferie og fordi jeg jobber mye røde dager. Men det er et stort men. Setningen jeg skrev over er totalt irrelevant fordi jeg som sykepleier som ikke jobber fast i kommune eller foretak ikke regnes som arbeidende sykepleier, jeg og mine ca tusen andre norske bemanningssykepleier-kollegaer fins ikke med i statistikken over sykepleiere. Statistikk, dere, er noe man skal ta med en stor klype salt. Det er jo veldig misvisende. Statistikken altså, ikke innlegget ditt. Anonymkode: 7821b...dcc
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #31 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det finnes allerede en tråd om det. Hos oss stemmer det med gjennomsnittlønn. Gjennomsnittet her er 584 000 + kveld/helgetillegg som utgjør ca 90 000. Jobber i kommune. Det betyr at vi har flere sykepleiere som tjener mer enn dette også. Sykepleierne med master tjener minimum 700 000 + tillegg. Anonymkode: b0766...12c Jeg synes dette høres rart ut. Jeg er sykepleier med en tverrfaglig master, jobber ikke lenger som sykepleier. Har lønn på 700.000 i vanlig dagstilling. Da gikk jeg bort fra sykepleie/sykepleie med master, nettopp pga den dårligere lønnen. Kjenner ingen sykepleiere med master som tjener over 650.000. Og med master er de jo heller ikke sykepleiere lenger. De er anestesisykepleiere, ledere, spesialsykepleiere, helsesykepleiere, jordmødre osv. Ergo bør ikke disse lønningene regnes inn i sykepleierindeksen. Anonymkode: 4a35b...517 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #32 Skrevet 18. januar 2024 Petra200 skrev (8 minutter siden): Selvfølgelig er det lønn, men vi gjør jo akkurat den samme jobben om det er tirsdag dag eller julaften kveld, men vi kompenseres Strengt tatt er jo all lønn kompensasjon. Anonymkode: 7821b...dcc 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #33 Skrevet 18. januar 2024 Jeg tjener 650 000kr. Dette inkluderer nattillegg (jobber kun natt), helg og helligdagstillegg og rekrutteringstillegg. 12års ansiennitet. Anonymkode: c0ee6...90e
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #34 Skrevet 18. januar 2024 Noen som vet lønna til nyutdannede sykepleiere i 2023/24? Er det fortsatt ordninger i utvalgte kommuner som gir en effektivt ekstra ansiennitet ved oppstart? Anonymkode: 02228...dc1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #35 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Noen som vet lønna til nyutdannede sykepleiere i 2023/24? Er det fortsatt ordninger i utvalgte kommuner som gir en effektivt ekstra ansiennitet ved oppstart? Anonymkode: 02228...dc1 485 500 kroner er lønnen til nyudannede sykepleiere. Det er ikke lønnsøkning før ved 6 års annsinitet. Anonymkode: 846ff...8a5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #36 Skrevet 18. januar 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg synes dette høres rart ut. Jeg er sykepleier med en tverrfaglig master, jobber ikke lenger som sykepleier. Har lønn på 700.000 i vanlig dagstilling. Da gikk jeg bort fra sykepleie/sykepleie med master, nettopp pga den dårligere lønnen. Kjenner ingen sykepleiere med master som tjener over 650.000. Og med master er de jo heller ikke sykepleiere lenger. De er anestesisykepleiere, ledere, spesialsykepleiere, helsesykepleiere, jordmødre osv. Ergo bør ikke disse lønningene regnes inn i sykepleierindeksen. Anonymkode: 4a35b...517 Hva er rart? At du ikke kjenner noen spesialsykepleiere med gjennomsnittlig lønn? Er det sååå rart? Husk at gjennomsnittet representerer hele landet og ulike organisasjoner med sine lønnsforskjeller. Du har garantert ikke inngående kjennskap til lønn hos alle du kjenner. Men jeg sitter med lønnsnivået til hver eneste sykepleier i min kommune og kjenner derfor lønnsnivået på desimalet. Hos oss er som sagt gjennomsnittlønn for en sykepleier UTEN master 584 000. Inkl tillegg ca 675 000. Noen tjener mindre, noen tjener mer. Dette er ikke ledere eller noe slikt, men de som jobber ute i drift i sykehjem, hjemmetjeneste, psykiatri osv. Det er ingenting unikt med vår kommune, annet enn at vi på lik linje med andre må sloss for hver sykepleier vi ansetter og gå inn i lønnsforhandlinger. Anonymkode: b0766...12c 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #37 Skrevet 18. januar 2024 Jeg er spesialsykepleier og ligger på 665 000 i året. Havner på litt over 800 000 med tillegg mener jeg. Anonymkode: b6f00...f72
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #38 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Husker da norwegianpilotene streiket for noen år siden. Da hevdet de at piloter tjener 1,4-1,5 mill i året. Jaha? Det gjorde ikke mannen min med mange års ansiennitet som kaptein…? Så viste det seg at mediene tok utgangspunkt i en av flygesjefene og hans lønn, inkludert overtid og andre tillegg. Det er ikke sikkert det mediene hevder alltid er rett. Anonymkode: 76c04...0d1 Det er ikke mediene som har laget sykepleierindeksen, og den versjonen som har vært i media er den som kommer fra eiendom Norge. Har du lest rapporten? Det er veldig godt forklart mvh ikke regnestykker som er gjort. Vet ikke hvor de har hentet gjennomsnittsinntekten fra, men antar at det kanskje er sykepleierforbundet? For de er vel de eneste som har denne oversikten - media har ikke det. Skulle likt at de hadde brukt medianlønn, men det er klart at all jobb/lønn må med i rapporten. Om det så er overtid, røde dager eller turnus, så er det penger man får for å jobbe. Synes det er svært merkelig med all sutring fra lærere og sykepleiere. Det er jo helt ok lønn, dere har valgt det selv, og veldig mange med mastergrader i tyngre fag tjener mindre enn dere. Jurister, psykologer, økonomer, you name it. 675900 kr i året er bra for en med bare bachelorgrad. Anonymkode: cbc6d...17e 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #39 Skrevet 18. januar 2024 Rosa Dartle skrev (6 timer siden): Jeg skjønner ikke helt hvordan overtid kan være relevant. De må jo regne det ut ifra en 100 % stilling. Røde dager, turnustillegg osv. bør derimot regnes med. Jeg har for øvrig sykepleie som grunnutdanning selv, og tjente vel rundt 500.000 selv i 100 % stilling, med tillegg. Overtid er relevant når vi snakker hva folk tjener i snitt som sykepleier. For de pengene man tjener er de man kan bruke til å kjøpe bolig. Det er ikke sammenligning med andre yrker, det er snakk om hva den gjennomsnittlige sykepleier har råd til å kjøpe for den gjennomsnittlige lønna si. Og mange jobber jo overtid - og er tydeligvis mer tiltrukket av pengene de får for det enn fritiden de kunne fått om de ikke tok overtidsvakta (da bør man jo for så vidt ikke klage heller). Anonymkode: cbc6d...17e 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #40 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Overtid er relevant når vi snakker hva folk tjener i snitt som sykepleier. For de pengene man tjener er de man kan bruke til å kjøpe bolig. Det er ikke sammenligning med andre yrker, det er snakk om hva den gjennomsnittlige sykepleier har råd til å kjøpe for den gjennomsnittlige lønna si. Og mange jobber jo overtid - og er tydeligvis mer tiltrukket av pengene de får for det enn fritiden de kunne fått om de ikke tok overtidsvakta (da bør man jo for så vidt ikke klage heller). Anonymkode: cbc6d...17e Helt enig. Det er utrolig mye klaging fra denne gruppen. Det er mange yrker som er vel så viktige for å få samfunnet til å gå rundt, men sjelden hører man de klage. Sykepleier er ikke et dårlig betalt yrke. Anonymkode: 6bba7...b31 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå