Gå til innhold

Dårlig samvittighet over god økonomi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du er knallflink med økonomi, disiplinert og det er imponerende!

Har selv skam rundt god livssituasjon, er ikke uføretrygdet, men har god økonomi og tjener godt, men kommer fra nøysomme, endog fattige, kår. Særlig besteforeldre og deres fartigdom under krigen osv kjenner jeg er vanskelig å tenke på. Så den følelsen du beskriver skjønner jeg litt. 

Anonymkode: 53f1d...08c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Høres ut som du har et fryktelig sterkt behov for å fremheve deg selv, skryte og å trykke ned andre. Det er ikke sin sak hva andre «roter vekk pengene sine på».

Kjenner meg forøvrig overhodet ikke igjen i at det ikke er lov å si at man har det ok på uføretrygd, jeg har også det, pga høy lønn dør jeg ble syk, forsikringer og en mann med grei inntekt å dele utgiftene med. Men i motsetning til deg har jeg ikke behov for å gni det inn i trynet på andre som sliter mer - heller ikke de som bare ikke er særlig flinke med penger.

De færreste er flinke på alle områder. Noen er gode på økonomistyring, noen på trening og kosthold, noen er empatiske og gode venner. 

Hadde du syntes det var greit å gni inn sixpacken sin til overvektige venner også? Det er nemlig nøyaktig det samme…

Anonymkode: ebfb2...226

Du hadde blitt overrasket over hvor feil du tar av meg som menneske. 

Anonymkode: c621a...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Du føler skam over god økonomi? Lenge siden jeg har lest noe dummere.

Jeg har en enkel løsning, du kan jo donere penger istedet for å spare. Da får noen som har det vanskelig bedre og du er kvitt skammen. Win-win.

Jeg har det forresten som deg, en lav uføretrygd men nedbetalt hus og en raus mann med god inntekt. Jeg er klar over at jeg ville hat det veldig mye dårligere dersom vi hadde skilt lag, så at jeg kan unne meg ting er ikke min fortjeneste.

Anonymkode: 1a7f1...876

Jeg gir fast til ulike hjelpetiltak i byen og er i tillegg frivelig.  Det høres kanskje dumt om for deg men dette er et problem faktisk. Det er lissom ikke lov å klare seg fordi en har spart og gjort fornuftige investeringer siden ung alder. Trist, men jeg vet vi er flere. Hørt om Firi? Det er grunnen til at jeg har spart i alle år. Jeg har alltid hatt en drøm om å bli økonomisk uavhengig fra en viss alder. Grunnet sykdom har dette blitt langt tøffere en jeg trodde. Men jeg er på god vei, jeg tør bare ikke si det til andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Vel, jeg vet om flere som har klart det, til tross for uførhet fra 30 års alder, tilogmed som enslig. Det er ikke lite realistisk, det er utrolig imponerende fordi det ikke er rent enkelt og det krever enorm innsats.
Hun har nok ikke en bil til en million altså..

Hva med å vise støtte til en som faktisk er i samme situasjon som deg?

Anonymkode: 452c7...bb3

Takk! Nei, jeg har ikke bil til en million, har heller ikke et luksushus med luksusmøbler. Jeg lever forholdsvis nøkternt med hus på landet, selvberget på frukt, grønnsaker, bær og sopp. Høster av naturen og lager mat fra bunnen. Takk for støtten, det er faktisk slitsomt å ha klart seg godt tross ufør i en alder av 20 år. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler denne dårlige samvittigheten om at du kanskje kunne ha jobbet i stedet for å motta uføretrygd?

Anonymkode: 18e69...e4f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunnelse ødelegger mye. Klapp deg på skuldra for det du har fått til. Og ikke snakk økonomi med folk.

Anonymkode: cb50d...126

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Handler denne dårlige samvittigheten om at du kanskje kunne ha jobbet i stedet for å motta uføretrygd?

Så absolutt ikke. Jeg skulle gjerne jobbet, tro meg. Har 5 kroniske sykdommer, 2 genetiske. Alle vil alene kvalifisere til ufør. Er avhengig av medikamenter IV på sykehus mnd for å overleve. Jeg er heller en av de som hadde gjort hva som helst for å kunne jobbe. Få vet jeg er ufør, få vet om mine diagnoser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skammer deg? På ordentlig? 

Da bør du skaffe deg hjelp. Skam er noe religiøse mennesker driver med fordi dem trur dem må. For alle andre er det et sykdomstegn. Utover det virker du selvopptatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Regner med du har vært på dette forumet før? Regner med at du allerede vet at dette blir en tråd for alle som hater uføretrygdede mennesker. Alle som syns uføre er late.

Regner med du startet denne tråden for å provosere frem all dritten folk tenker om uføre? 

Anonymkode: 92687...6a4

Du skal ha for å slå an en dårlig tone i tråden fra start.

Anonymkode: 75840...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er modig av deg å ta opp dette temaet. Alt som går på personlige livsstilsvalg, uansett hvor trivielle, vil folk gå i klinsj over, og sloss om å forsvare dårlige valg andre gjør - fordi det midlertidig lindrer den dårlige samvittigheten de selv har for sine egne dårlig valg. Vi ser det på områder som privatøkonomi, helse, rus. Dette er blitt mulig idet velferdsordninger ikke lenger bare er ment å være et sikkerhetsnett for de uheldige, men har blitt et system for å premiere dårlige avgjørelser og ansvarsfraskrivelse.

Mennesker som tar gode avgjørelser - sammenfattet som å velge bort noe glitrende på kort sikt for å oppnå noe solid på lengre sikt - har det ikke i seg å føle stolthet, til gjengjeld har de ofte mye empati, så det blir veldig vanskelig å bare være stolt over hva man har oppnådd, og holde det for seg selv.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du pirker i et åpent sår her. Mange som er på uføretrygd gremmer seg antakelig over hvor mye inkompetanse som blir belønnet. En del uføretrygdede kunne ha bidratt med mye bra om arbeidslivet hadde ønsket det. Men samfunnet er annerledes nå, opplysningstiden går mot slutten, og folk flest har helt andre verdier.

Anonymkode: dc750...deb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at du har altfor mye fritid og overtenker ting. Lev livet ditt og nyt at du har vært økonomisk smart. Ikke tenk på hva andre mener om deg, livet er for kort til det!

Anonymkode: ed7a2...ca4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er offer for det som kalles «spotlight -effekten». Siden du er hovedpersonen i ditt eget liv og tenker mye på deg selv og ditt (kanskje enda mer enn andre, siden du har god tid), så tror du at andre mennesker også er veldig opptatt av deg. Det er de ikke. De skjenker deg knapt en tanke.

Anonymkode: 6bd85...738

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke dårlig samvittighet. Det er ikke min feil at andre sliter økonomisk. Hva de holder på med har ingenting med meg å gjøre.

Anonymkode: 22c79...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker, ts, at de som klarer seg godt ikke sier noe om det. Men, ja, det er absolutt forventet at man klarer seg helt fint med utbetalingen en får som ufør. Gitt normale økonomiske evner skla den dekke utgiftene til en livskvalitet som er helt kurrant.

Men de 1000 som klarer seg helt fint går ikke til vg. De 2 som er økonomisk uansvarlige? De går til vg. Så når du ser artikkel etter artikkel om folk som sliter? Anta de er 2% av det segmentet av befolkningen de tilhører. Og at den tause majoriteten har det helt fint. Du kan trygt anta det samme om alt - fra økonomi til psykisk helse og konfliktnivå via barneoppdragelse til politikk. Folk flest holder kjeft fordi den 2% som roper er skikkelig skummel.

Anonymkode: 24ec8...828

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/18/2024 at 7:35 AM, AnonymBruker said:

Dette plager meg. Jeg er uføretrygdet og har vært dette i mange år. Livet er lagt opp etter diagnoser, helsetilstand og livssituasjon. Jeg har planlagt og lagt opp økonomien etter mitt utgangspunkt. Jeg har aldri arvet en krone, fått penger eller hatt behov for kredittkort. Jeg har nedbetalt et hus, biler og er gjeldsfri. Jeg skammer meg over å ha penger til overs. Jeg skammer meg over å ha penger til det jeg måtte trenge når jeg regner det. Jeg merker at folk rundt ikke unner meg  dette? Andre er missunnelig på et lavt forbruk og verdier som sakte er bygget opp rundt det utgangspunktet som har vært med sykdom. 

Jeg klarer ikke annet en å skamme meg når jeg har penger til overs på en minstepensjon uføretrygd. Jeg føler at samfunnet forventer at uføretrygda mennesker skal ha det vanskelig? Det er ikke lov å være flink meg penger. Er det virkelig blitt sånn at jeg ikke kan si høyt at det går helt fint å leve bra på en uføretrygd. Jeg er livredd for å nevne økonomi for venner som sliter med gode lønninger. Venner som har belånt seg til pipa i voksen alder og idag sliter med renta. Sitter å lurer på hvor pengene til folk blir av.. Jeg har penger i aksjer, krypto, sparekonto og røyker elrøyk. Har faste utgifter til lege og medisiner. 

Det må jo være flere som meg? Hvordan takler andre uføretrygdet som klarer seg med det som kommer på konto? Kjenner dette plager meg fryktelig! Har angst daglig når jeg snakker med bekjente og venner. Alle sliter jo om dagen, føles rart å delta i en samtale hvor jeg later som jeg har det tøft økonomisk når det ikke er sant. Å lyve om dette er teit men jeg klarer ikke si at jeg klarer meg kjempebra og har penger til overs hver måned. 

Vet ikke hva jeg håper med dette innlegg. Kanskje at vi er flere, at noen sier det er greit å faktisk være ufør å ha god råd. 

Hei. Jeg er trygda og har ikke noe spes dårlig råd. Men jeg er en person med enkle gleder. Er ikke noe luksusdyr, trenger ikke fancy mat hver dag, driter i om jeg går litt uflidd kledd. Så, theres that. Har overhodet ingen dårlig samvittighet for å ha grei økonomi, ass.

Anonymkode: 42f05...1a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...