AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #1 Del Skrevet 18. januar 2024 Dette plager meg. Jeg er uføretrygdet og har vært dette i mange år. Livet er lagt opp etter diagnoser, helsetilstand og livssituasjon. Jeg har planlagt og lagt opp økonomien etter mitt utgangspunkt. Jeg har aldri arvet en krone, fått penger eller hatt behov for kredittkort. Jeg har nedbetalt et hus, biler og er gjeldsfri. Jeg skammer meg over å ha penger til overs. Jeg skammer meg over å ha penger til det jeg måtte trenge når jeg regner det. Jeg merker at folk rundt ikke unner meg dette? Andre er missunnelig på et lavt forbruk og verdier som sakte er bygget opp rundt det utgangspunktet som har vært med sykdom. Jeg klarer ikke annet en å skamme meg når jeg har penger til overs på en minstepensjon uføretrygd. Jeg føler at samfunnet forventer at uføretrygda mennesker skal ha det vanskelig? Det er ikke lov å være flink meg penger. Er det virkelig blitt sånn at jeg ikke kan si høyt at det går helt fint å leve bra på en uføretrygd. Jeg er livredd for å nevne økonomi for venner som sliter med gode lønninger. Venner som har belånt seg til pipa i voksen alder og idag sliter med renta. Sitter å lurer på hvor pengene til folk blir av.. Jeg har penger i aksjer, krypto, sparekonto og røyker elrøyk. Har faste utgifter til lege og medisiner. Det må jo være flere som meg? Hvordan takler andre uføretrygdet som klarer seg med det som kommer på konto? Kjenner dette plager meg fryktelig! Har angst daglig når jeg snakker med bekjente og venner. Alle sliter jo om dagen, føles rart å delta i en samtale hvor jeg later som jeg har det tøft økonomisk når det ikke er sant. Å lyve om dette er teit men jeg klarer ikke si at jeg klarer meg kjempebra og har penger til overs hver måned. Vet ikke hva jeg håper med dette innlegg. Kanskje at vi er flere, at noen sier det er greit å faktisk være ufør å ha god råd. Anonymkode: c621a...d84 1 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #2 Del Skrevet 18. januar 2024 Regner med du har vært på dette forumet før? Regner med at du allerede vet at dette blir en tråd for alle som hater uføretrygdede mennesker. Alle som syns uføre er late. Regner med du startet denne tråden for å provosere frem all dritten folk tenker om uføre? Anonymkode: 92687...6a4 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #3 Del Skrevet 18. januar 2024 Ikke snakk om økonomi med noen, det fører ikke noe godt med seg. Din økonomi er en privatsak. Vær glad for at du har vært smart og forsiktig med pengene dine, at andre har gjort ting annerledes er ikke ditt problem. Hvor pengene til andre har forsvunnet er heller ikke din sak, samlivsbrudd, utgifter på diverse unger og andre ting tidligere i livet får være deres problem. Si ja og ha og svada neste gang temaet kommer opp. Anonymkode: 39571...d72 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #4 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Regner med du har vært på dette forumet før? Regner med at du allerede vet at dette blir en tråd for alle som hater uføretrygdede mennesker. Alle som syns uføre er late. Regner med du startet denne tråden for å provosere frem all dritten folk tenker om uføre? Anonymkode: 92687...6a4 Nei så absolutt ikke! Jeg regner med du er ufør og ikke får det til å gå rundt? Du virker bitter og lar dette gå utover meg. Jeg laget tråden fordi dette virkelig plager meg! Jeg har endel alvorlige sykdommer og ferdes på ulike forum. Føler aldri jeg kan glede meg over noe, vise frem noe nytt eller legge ut bilde fra resturant. Nettopp fordi det ikke er "akseptert" å klare seg rimelig greit på en ufør. Anonymkode: c621a...d84 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #5 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei så absolutt ikke! Jeg regner med du er ufør og ikke får det til å gå rundt? Du virker bitter og lar dette gå utover meg. Jeg laget tråden fordi dette virkelig plager meg! Jeg har endel alvorlige sykdommer og ferdes på ulike forum. Føler aldri jeg kan glede meg over noe, vise frem noe nytt eller legge ut bilde fra resturant. Nettopp fordi det ikke er "akseptert" å klare seg rimelig greit på en ufør. Anonymkode: c621a...d84 Jeg lever veldig godt faktisk. Ingen gjeld, spiser det jeg vil, reiser litt. Fantastisk familie. Ingenting å klage over. Men jeg blir sett ned på av andre. Det er vondt. Anonymkode: 92687...6a4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #6 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke snakk om økonomi med noen, det fører ikke noe godt med seg. Din økonomi er en privatsak. Vær glad for at du har vært smart og forsiktig med pengene dine, at andre har gjort ting annerledes er ikke ditt problem. Hvor pengene til andre har forsvunnet er heller ikke din sak, samlivsbrudd, utgifter på diverse unger og andre ting tidligere i livet får være deres problem. Si ja og ha og svada neste gang temaet kommer opp. Anonymkode: 39571...d72 Det er akkurst sånn jeg har tenkt og penger er aldri noe jeg snakker om. Dette har blitt et problem siste 2-3 årene. Min omgangskrets består mest av mennesker i jobb uten sykdom og uføre på ulike SoMe kanaler. Det blir spørsmål og det er vanskelig å ikke si noe. Er en taus å svarer fraværende tror alle jeg har arvet eller fått penger. Liker ikke å snakke om økonomi men skulle ønske jeg ikke trengte skamme meg over å ha råd til resturant, reiser eller nye klær. Fikk slengt til meg for litt siden at det var lukrativt med en uføretrygd siden jeg kunne bruke 2000.- på en genser. Ikke hyggelig å måtte forsvare meg. Handler sjeldent klær, bruker maks 4000.- i året. Anonymkode: c621a...d84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #7 Del Skrevet 18. januar 2024 Jeg har kjent på noe av det samme. Ikke at jeg har skammet meg, men jeg har kjent på at jeg er takknemlig for hvor bra jeg klarer meg, og føler veldig med andre. Jeg er på ung ufør-sats, og kan spare 6000kr i måneden. Det kan jeg fordi jeg leier billig. Jeg har flere tusen i medisiner hver måned. Livet mitt handler om helseavtaler og hvile, og jeg har minimalt med nettverk, og har ikke så mye å bruke penger på. Er enslig uten barn. Jeg deler ikke at jeg klarer meg så bra offentlig. Jeg klager selvsagt ikke, men jeg vet at ting kan snu. Jeg velger som nevnt å være takknemlig og spare, for nå har jeg muligheten til det. Jeg kunne lagt meg opp til en annen livsstil, men velger å ikke gjøre det. Du har tatt noen kloke valg, og det bør du være stolt over. Du skal ikke skamme deg over gode valg. Så kan livet plutselig svinge, men da har du buffer, som jo er kjempebra. Vi er flere som klarer oss, så du er ikke alene. Jeg vet likevel at det veldig fort kan snu, og prøver derfor å være bevisst der jeg kan, akkurat som du er. Anonymkode: 3eb38...6a3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 18. januar 2024 #8 Del Skrevet 18. januar 2024 (endret) Men du tenker jo totalt feil! Du skal være superglad og stolt, ikke skamme deg! Her må du bare jobbe med hodet ditt og ikke la det du tror er misunnelse dytte deg NED når du er SÅ flink! Jeg tror at det du føler på er mer at andre føler seg litt kjipe nettopp fordi du som er ufør klarer deg bra! Og det er faktisk ikke ditt problem! Det er på DEM, ikke DEG! Du trenger selvsagt ikke å snakke om økonomi, men hvis du gjør det, så si at du har vært nødt til å prioritere veldig hardt i alle år og derfor faktisk klarer deg bra nå. Det er jo sannheten! At andre har levd som fulle sjømenn er ikke din feil! Du lærte tidlig, andre lærer nå. Ryggen rak og slutt å dytte deg selv ned for noe du burde juble for hver dag og klapp deg selv på skuldern! Endret 18. januar 2024 av Ulla Ullsokk 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #9 Del Skrevet 18. januar 2024 Det finnes flere som deg! Det handler om at man har lært å leve et greit liv med begrensede midler og dermed har en annen standard enn de som har høyere inntekt. jeg unner deg virkelig å ha penger til overs, selv om min familie har det krevende nå pga høye renteutgifter. Du har ikke samme mulighet som meg for å få lønnsøkning, eller bonuser fra jobb, så uansett hvordan man vrir og vender på det så har du en mer begrenset økonomi enn meg i full jobb. Derfor er det enda bedre at du har penger til overs slik at du har midler til å betale for uforutsette utgifter og vedlikehold av bolig når det trengs. den dårlige samvittigheten MÅ du legge vekk. Vær heller stolt over at du har klart å skape deg økonomisk trygghet i en fremtid som ikke gir samme økonomiske gunst som de som er i full jobb. Disse verdiene bør du nesten lære vekk, for alle de som nå sliter, trenger å lære av de som har klart å finne en måte å leve et godt liv med begrenset inntekt. Måteholdet ditt har gitt deg stor gevinst og det skal du NYTE! Anonymkode: 452c7...bb3 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #10 Del Skrevet 18. januar 2024 Så du har klart og skaffe deg hus og biler på minstertrygd? Det høres bare så lite sannsynlig ut. Jeg tror også dette er en trolletråd for og provosere. jeg er ufør og har god økonomi fordi jeg ble gjeldsfri før jeg ble syk. Og kjøpe seg hus og biler på minstetrygd høres lite realistisk u. Anonymkode: 99614...8ba 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #11 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei så absolutt ikke! Jeg regner med du er ufør og ikke får det til å gå rundt? Du virker bitter og lar dette gå utover meg. Jeg laget tråden fordi dette virkelig plager meg! Jeg har endel alvorlige sykdommer og ferdes på ulike forum. Føler aldri jeg kan glede meg over noe, vise frem noe nytt eller legge ut bilde fra resturant. Nettopp fordi det ikke er "akseptert" å klare seg rimelig greit på en ufør. Anonymkode: c621a...d84 Høres ut som du har et fryktelig sterkt behov for å fremheve deg selv, skryte og å trykke ned andre. Det er ikke sin sak hva andre «roter vekk pengene sine på». Kjenner meg forøvrig overhodet ikke igjen i at det ikke er lov å si at man har det ok på uføretrygd, jeg har også det, pga høy lønn dør jeg ble syk, forsikringer og en mann med grei inntekt å dele utgiftene med. Men i motsetning til deg har jeg ikke behov for å gni det inn i trynet på andre som sliter mer - heller ikke de som bare ikke er særlig flinke med penger. De færreste er flinke på alle områder. Noen er gode på økonomistyring, noen på trening og kosthold, noen er empatiske og gode venner. Hadde du syntes det var greit å gni inn sixpacken sin til overvektige venner også? Det er nemlig nøyaktig det samme… Anonymkode: ebfb2...226 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 18. januar 2024 #12 Del Skrevet 18. januar 2024 Det var godt å lese at du klarer deg bra. Jeg synes du driver med selvpisking som ikke er bra for noen. Du overtenker. Det er ikke et mål at de på trygd skal slite og lide. Målet med velferdsstaten er at alle skal ha det bra. Samtidig kan man ikke ta fra folk alt ansvar for eget liv. Derfor vil noen i jobb med høy lønn også slite økonomisk hvis de gaper over for mye. (Lån, hytte, biler etc) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #13 Del Skrevet 18. januar 2024 Du føler skam over god økonomi? Lenge siden jeg har lest noe dummere. Jeg har en enkel løsning, du kan jo donere penger istedet for å spare. Da får noen som har det vanskelig bedre og du er kvitt skammen. Win-win. Jeg har det forresten som deg, en lav uføretrygd men nedbetalt hus og en raus mann med god inntekt. Jeg er klar over at jeg ville hat det veldig mye dårligere dersom vi hadde skilt lag, så at jeg kan unne meg ting er ikke min fortjeneste. Anonymkode: 1a7f1...876 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #14 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg har kjent på noe av det samme. Ikke at jeg har skammet meg, men jeg har kjent på at jeg er takknemlig for hvor bra jeg klarer meg, og føler veldig med andre. Jeg er på ung ufør-sats, og kan spare 6000kr i måneden. Det kan jeg fordi jeg leier billig. Jeg har flere tusen i medisiner hver måned. Livet mitt handler om helseavtaler og hvile, og jeg har minimalt med nettverk, og har ikke så mye å bruke penger på. Er enslig uten barn. Jeg deler ikke at jeg klarer meg så bra offentlig. Jeg klager selvsagt ikke, men jeg vet at ting kan snu. Jeg velger som nevnt å være takknemlig og spare, for nå har jeg muligheten til det. Jeg kunne lagt meg opp til en annen livsstil, men velger å ikke gjøre det. Du har tatt noen kloke valg, og det bør du være stolt over. Du skal ikke skamme deg over gode valg. Så kan livet plutselig svinge, men da har du buffer, som jo er kjempebra. Vi er flere som klarer oss, så du er ikke alene. Jeg vet likevel at det veldig fort kan snu, og prøver derfor å være bevisst der jeg kan, akkurat som du er. Anonymkode: 3eb38...6a3 Takk! Det er akkurat det.. Ting kan snu så fort og da vil jeg være forberedt. Det er ekstra ille når mennesker som tidligere har hatt langt bedre råd en meg nå ikke har penger til annet en boutgifter. Det er jo på grunn av valg som er tatt. Jeg er så klart takknemmelig over valg jeg har tatt som gir meg denne muligheten men skulle ønske ikke folk tenker som så : Ufør=dårlig økonomi. Anonymkode: c621a...d84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 18. januar 2024 #15 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Dette plager meg. Jeg er uføretrygdet og har vært dette i mange år. Livet er lagt opp etter diagnoser, helsetilstand og livssituasjon. Jeg har planlagt og lagt opp økonomien etter mitt utgangspunkt. Jeg har aldri arvet en krone, fått penger eller hatt behov for kredittkort. Jeg har nedbetalt et hus, biler og er gjeldsfri. Jeg skammer meg over å ha penger til overs. Jeg skammer meg over å ha penger til det jeg måtte trenge når jeg regner det. Jeg merker at folk rundt ikke unner meg dette? Andre er missunnelig på et lavt forbruk og verdier som sakte er bygget opp rundt det utgangspunktet som har vært med sykdom. Jeg klarer ikke annet en å skamme meg når jeg har penger til overs på en minstepensjon uføretrygd. Jeg føler at samfunnet forventer at uføretrygda mennesker skal ha det vanskelig? Det er ikke lov å være flink meg penger. Er det virkelig blitt sånn at jeg ikke kan si høyt at det går helt fint å leve bra på en uføretrygd. Jeg er livredd for å nevne økonomi for venner som sliter med gode lønninger. Venner som har belånt seg til pipa i voksen alder og idag sliter med renta. Sitter å lurer på hvor pengene til folk blir av.. Jeg har penger i aksjer, krypto, sparekonto og røyker elrøyk. Har faste utgifter til lege og medisiner. Det må jo være flere som meg? Hvordan takler andre uføretrygdet som klarer seg med det som kommer på konto? Kjenner dette plager meg fryktelig! Har angst daglig når jeg snakker med bekjente og venner. Alle sliter jo om dagen, føles rart å delta i en samtale hvor jeg later som jeg har det tøft økonomisk når det ikke er sant. Å lyve om dette er teit men jeg klarer ikke si at jeg klarer meg kjempebra og har penger til overs hver måned. Vet ikke hva jeg håper med dette innlegg. Kanskje at vi er flere, at noen sier det er greit å faktisk være ufør å ha god råd. Anonymkode: c621a...d84 Slutt å si at du sliter eller har det tøft da vel. Si tydelig at du klarer deg bra da du har tatt grep i mange år og nå har det veldig bra nettopp pga disse grepene. Du vil få det lettere med mindre angst om du blir ærlig med deg selv og de rundt deg ang dette 💓 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #16 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Så du har klart og skaffe deg hus og biler på minstertrygd? Det høres bare så lite sannsynlig ut. Jeg tror også dette er en trolletråd for og provosere. jeg er ufør og har god økonomi fordi jeg ble gjeldsfri før jeg ble syk. Og kjøpe seg hus og biler på minstetrygd høres lite realistisk u. Anonymkode: 99614...8ba Vel, jeg vet om flere som har klart det, til tross for uførhet fra 30 års alder, tilogmed som enslig. Det er ikke lite realistisk, det er utrolig imponerende fordi det ikke er rent enkelt og det krever enorm innsats. Hun har nok ikke en bil til en million altså.. Hva med å vise støtte til en som faktisk er i samme situasjon som deg? Anonymkode: 452c7...bb3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #17 Del Skrevet 18. januar 2024 Slutt å skam deg, og lev livet etter beste evne. En dag er det slutt.. Anonymkode: 8aeb5...0d6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #18 Del Skrevet 18. januar 2024 Er i lignende sko. På minstesats AAP (UTEN ung tillegg) fikk jeg faktisk boliglån fordi banken så at jeg hadde orden i sysakene. Jeg gikk 7 år på AAP. Det var brutalt. Glemmesak med bil, og helt villt å tenke tilbake på at jeg klarte det. Lange gåturer i all slags vær, stusselige middager. Skjeldent råd til noe ekstra. Jeg er på litt motsatt kant, jeg skammer meg overhodet ikke, jeg gjorde beinharde prioriteringer, og er glad for at jeg klarte det, for dette var bare for noen få år siden, og boligmarkedet har blitt enda vanskeligere siden det. Jeg blir provosert når jeg ser folk har VESENTLIG høyere satser, og nekter å tilpasse seg. Minstesatsene er faktisk ekstreme å klare seg på (når man ikke får ungtillegget er det helt latterlig) , men mange uføre sitter helt okey i det. Man er ikke automatisk lutfattig fordi man er ufør. Vær stolt at det du har fått til. At andre ikke gjør det har ingenting med deg og din situasjon å gjøre. Anonymkode: d3ae5...ded 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #19 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Så du har klart og skaffe deg hus og biler på minstertrygd? Det høres bare så lite sannsynlig ut. Jeg tror også dette er en trolletråd for og provosere. jeg er ufør og har god økonomi fordi jeg ble gjeldsfri før jeg ble syk. Og kjøpe seg hus og biler på minstetrygd høres lite realistisk u. Anonymkode: 99614...8ba Jeg vet ikke hvordan jeg skal kunne bevise dette for deg. Det er akkurat dette jeg opplever daglig. Anonymkode: c621a...d84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #20 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk! Det er akkurat det.. Ting kan snu så fort og da vil jeg være forberedt. Det er ekstra ille når mennesker som tidligere har hatt langt bedre råd en meg nå ikke har penger til annet en boutgifter. Det er jo på grunn av valg som er tatt. Jeg er så klart takknemmelig over valg jeg har tatt som gir meg denne muligheten men skulle ønske ikke folk tenker som så : Ufør=dårlig økonomi. Anonymkode: c621a...d84 Her vil jeg bare rette deg litt for det er et faktum at ufør = vesentlig mindre inntekt enn full jobb (dårlig økonomi på folkemunne). Men at man kan disponere pengene på en så måte som gjør at man lever bra, er en annen sak. Det er helt innafor at folk syns det er krevende å leve på uføretrygd, men fantastisk at du har fått det til så bra! Anonymkode: 452c7...bb3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå