AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #1 Skrevet 18. januar 2024 Jeg har ei god venninne gjennom mange år, ei som jeg har sett på som min aller nærmeste som jeg har delt absolutt alt med, som nå de siste årene har fått meg til å tvile på hensiktene og motivene hennes. Vi bodde langt fra hverandre i en periode over mange år hvor vi kanskje så hverandre en gang i året, men for noen år siden flyttet hun nærmere meg og dermed ble det til at vi traff hverandre på nærmest daglig basis. Ting som kanskje jeg har «sett gjennom fingrene» på tidligere er umulig å unngå lengre. Hun bruker mennesker, om noen har penger eller «sosial status» forandrer hun væremåte, hun smisker og skryter av seg selv og snakker ned andre. Hun kontrollerer andre rundt seg, og blir sint om hun ikke får viljen sin. Hun lyver om alt, fra småting til mer alvorlige ting og hun fraskriver seg alt av ansvar og legger skylden på de rundt seg. Hun tar inn folk som går gjennom vanskelige perioder i livet sitt og er dermed sårbare og utnytter dem økonomisk m.m, og rettferdiggjør det ved at hun «hjelper de». Hun skal alltid være midtpunktet i alle sosiale tilstelninger, og snakker nedsettende om andre rett foran de med «humor». Eks «Du har ikke gjort så mye ut av livet ditt du, men du er iallfall skikkelig flink til å bake» Hun kan vise empati og støtte når du åpner deg om en vanskelig situasjon, og du får følelsen av å ha en skikkelig bra venn, men med en gang hun er hjemme ringer hun rundt å forteller alle andre om hvor tåpelig du er som har satt deg i denne situasjonen, og neste dag kommer hun med is og trøstemat på døren din. Hun kontrollerer mannen sin ved å ha fullstendig kontroll over økonomien hans. Hun gir han 500 kr i «månedslønn» fra hans egen lønn, mens hun har bankkortet hans samt innlogging til nettbanken hans. Hun har tatt opp store lån i hans navn og legger skylda på andre «at de måtte låne penger» (hun har selv fortalt meg om lånene og kredittene hun har tatt) og nå har han lønnstrekk og tror at venninnene hennes er grunnen. Jeg fant også nylig ut av at hun har spredd masse falske rykter om meg til våres felles venner, og den ene gangen jeg konfronterte henne med dette så la hun skylden på en annen person. Dette er løgner og rykter som setter meg i et svært dårlig lys, og jeg ble advart av personen som fortalte meg dette om henne. Nå kjenner jeg meg ganske rådvill, jeg vil ikke skape masse drama ved å konfrontere henne (for drama og løgner blir det 100%) samtidig kjennes det skikkelig sårt at hun driver på som hun gjør. Jeg har nå ligget halve natten og tenkt og tenkt, og lurer på om dette faktisk kan være narsissistiske trekk? Jeg vet man ikke skal «slå rundt seg» med diagnoser, men når alt er satt i sammenheng så er det nesten umulig å ikke se.. Anonymkode: 2014d...68f 1 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #2 Skrevet 18. januar 2024 Hva får deg til å tro at dette handler om narsissisme? Anonymkode: caf1e...902 6
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #3 Skrevet 18. januar 2024 Hun høres veldig usikker ut, siden hun hele tiden har to sider. Støttende og dømmende i samme sak. trekker folk til seg, smisker inn her og der og driver med splitt og hersk. Hun er nok opptatt av å ha mange rundt seg og være midtpunkt, og veldig redd andre skal ha vennskap hun ikke har kontroll over. Har hun blitt mobbet? Vanskelig barndom? Opplevd ting der hun bodde? Ser ingen poeng med å ta opp dette med henne, da det blir fornektelse og kan skape drama. Hun er ikke til å stole på, og er giftig. Trist men sant. Hun er manipulerende og får folk glad i seg og gjør at folk blir usikker som du er nå. Kjenner meg igjen i noe av det du skriver. Har også ei venninne som er superhyggelig og støttende, men som likevel elsker å sladre. Hun har ikke den normale lojaliteten, tillit, moral som andre har. Skuffer meg stadig. Samtidig tar jeg meg selv i å ringe henne først og åpne meg. Hun lytter og er der alltid. men har lært.. er mer forsiktig med hva jeg deler, og har funnet en måte å være venn på samtidig som jeg holder kortene tett til brystet. vær forsiktig med henne. Men ikke legg deg borti hennes prioriteringer med økonomi. La hun styre. Men ikke del ting du ikke vil skal ut Anonymkode: d65d9...e49 7
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #4 Skrevet 18. januar 2024 At du orker. Jeg hadde faset henne ut og fokusert på gode venner i stedet. Anonymkode: 29186...e86 9 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #5 Skrevet 18. januar 2024 Jeg har en slik narcissist venninne. Hun trykker meg ned for å føle seg bedre. Hun klager hele tiden om hvor vanskelig at er for henne snakker hele tiden on seg selv, lytter minimalt. Gir råd på en aggressiv måte. Er aggressiv og passiv aggressiv. Hun nærmest krever ar jeg skal springe og hjelpe henne med alt mulig. Har masse problemer på jobb... smisker mer med folk med status. Hun ser heller ikke at noe er på grunn av henne, det er bare alle andre det er bie galt med. Jeg har kuttet henne ut nå og føler meg faktisk bedre. Anonymkode: 63022...e03 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #6 Skrevet 18. januar 2024 Hadde tenkt personlighetsforstyrrelse. Har en kollega som er lik. Anonymkode: ef098...e65 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #7 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva får deg til å tro at dette handler om narsissisme? Anonymkode: caf1e...902 Dette er jo definisjonen på det da Anonymkode: 548f8...6bf 4 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #8 Skrevet 18. januar 2024 Uansett diagnose, er hun ev venninne du vil ha? Nei, vel da kan du jo bare kutte henne ut og bare treffes sammen med andre om dere har felles venninner. Anonymkode: 0f8da...819 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #9 Skrevet 18. januar 2024 Ja, hun har narsissistiske trekk, og jeg ville faset ut vennskapet.. Ikke svart, sagt det ikke passer, osv osv helt til hun er ute av livet. Anonymkode: e423c...a47 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #10 Skrevet 18. januar 2024 Jeg ville kuttet henne ut, og tatt en prat med mannen hennes. Slik du forklarer det fremstår hun som en narsissist. Stakkars mannen hennes. Han må ta tilbake kontrollen over egen økonomi og flytte for seg selv. Håper hun ikke har lurt ham mht eierskap i bolig. Stakkars mann. Anonymkode: 7820b...369 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #11 Skrevet 18. januar 2024 Høres veldig narsissistisk ut ja. Jeg ble kjent med en sånn dame, da jeg gikk gjennom samlivsbrudd. Jeg er en oppegående person med ressurser(men jeg skryter ikke og jeg er en ganske tilbakeholden og introvert person) men merket at hun hadde ett behov for å fremstå som min heltinne og gjøre meg mer stakkarslig enn jeg er for å fremstå fantastisk i andre sine øyne. Stjele min interiørstil, klesstil osv. prøve å spleise meg med menn som jeg overhodet ikke synes var noe fin. Hun og mannen har god økonomi, og hun kjøpte alltid ting eller forandret på boligen slik jeg ville ha hatt det om ikke det var for at jeg ble aleine. Utrolig vondt når man innser at enkelte mennesker er sånn som dette… har tatt avstand, men tok lang tid før hun forstod at jeg trakk meg unna. Mesteparten av tiden gikk til å høre på henne, og mye kritikk til meg. Hun fremstår som en vandrende suksess, for hun får jo til ting. Men hun er ikke en person som man bør inngå en nær relasjon med. Anonymkode: f80b7...fb6 3 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #12 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hadde tenkt personlighetsforstyrrelse. Har en kollega som er lik. Anonymkode: ef098...e65 Dette! ☝️ Har også ei venninne med personlighetsforstyrrelser er helt lik venninnen din. Folk med den diagnosen er ikke klar over handlingene dems dessverre. Anonymkode: fc76a...6d5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #13 Skrevet 18. januar 2024 Takk for alle svar! Vet helt ærlig ikke hva jeg skal tenke eller tro. Toppen av isberget var vel da jeg fikk høre hva hun hadde sagt om meg til flere av våre felles venner og hvordan hun hadde totalt svartmalt meg uten noen klar årsak eller grunn. Men ved å svartmale meg så kommer hun bedre ut av det og «ser bedre ut» foran de hun ser opp til av materielle årsaker.. Anonymkode: 2014d...68f 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #14 Skrevet 18. januar 2024 Hvorfor i alle verden bryr du deg om og bruker mye tid på Å FORSTÅ hvorfor hun gjør som hun gjør?! Det du allerede vet er at hun behandler andre svært dårlig, rett og slett en rævvaperson- det er alt du trenger å vite for å fade henne ut over tid! Du trenger ikke å utdanne deg til psykolog. Anonymkode: 188f4...7cb 2
Larissa 2 Skrevet 18. januar 2024 #15 Skrevet 18. januar 2024 Hadde kuttet henne ut tvert! Dette er vel ingen god venninne akkurat.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #16 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva får deg til å tro at dette handler om narsissisme? Anonymkode: caf1e...902 Fordi mange av trekkene er der? Hvorfor kommentere og "ta diagnosen i forsvar" om du ikke en gang vet hva narsissisme handler om? Anonymkode: ba7d0...3be 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #17 Skrevet 18. januar 2024 Er det så nøye om hun har en diagnose? Hun oppfører seg som en utedass, okke som. Er det ikke bare å ta på dramabuksene å konfrontere henne? Det høres jo ikke ut som et vennskap som er kjipt å miste uansett. Anonymkode: 27ace...1fd
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #18 Skrevet 18. januar 2024 10 hours ago, AnonymBruker said: Dette er jo definisjonen på det da Anonymkode: 548f8...6bf Er det? Det beskrives bare en rekke handlinger. Anonymkode: caf1e...902 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #19 Skrevet 18. januar 2024 24 minutter siden, AnonymBruker said: Fordi mange av trekkene er der? Hvorfor kommentere og "ta diagnosen i forsvar" om du ikke en gang vet hva narsissisme handler om? Anonymkode: ba7d0...3be Hvilke konkrete trekk? Hva baserer du diagnostiseringen din på og hvilke vurderinger har du gjort for å utelukke eventuelle andre diagnoser? Du må gjerne forklare meg hva kjernen i narsissime er. Du trenger ikke å copy/paste en symptomliste fra en eller annen nettside for det kan jeg finne selv, men forklar med egne ord hva narsissme er. Anonymkode: caf1e...902 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #20 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Takk for alle svar! Vet helt ærlig ikke hva jeg skal tenke eller tro. Toppen av isberget var vel da jeg fikk høre hva hun hadde sagt om meg til flere av våre felles venner og hvordan hun hadde totalt svartmalt meg uten noen klar årsak eller grunn. Men ved å svartmale meg så kommer hun bedre ut av det og «ser bedre ut» foran de hun ser opp til av materielle årsaker.. Anonymkode: 2014d...68f Hva sier dine felles venner til dette da? Er de også like god venninne med henne? Har ingen av dere konfrontert henne i fellesskap? Anonymkode: 17ee5...a03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå