Gå til innhold

Briller til barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos øyelege for synsundersøkelse med barnet (snart 4 år), og må ha briller. De hadde ikke tid til å forklare noe, og papirene er ikke fylt ut slik at jeg kan bestille på nett. 

Dro til nærmeste butikk som selger briller, som er 1,5 timer å kjøre hver vei. De hadde ingen briller til barn inne så gutten fikk ikke prøvd noe, men de kunne bestille inn. Jeg trodde støtten fra nav skulle dekke en brille, men fikk beskjed om at vi må betale ca 7500 i tillegg til støtte for et par. Han må vel også ha flere briller, til aktiviteter, svømming, solbriller osv? 

Må jeg kontakte fastlege for ny henvisning til øyelege for å få fylt ut brilleseddel? Optiker ville ikke ta synstest på barn under 5 år, og det koster også ca 900kr. 

Er det slik at nav dekker nye glass når de må byttes? Vi skal inn hver 3. måned fremover og fikk beskjed om at styrken måtte justeres mye i starten. 

Anonymkode: c8ee3...e12

Skrevet

Det hørtes dyrt ut for briller. Jeg har et barn som må ha briller med ganske stor styrke, vi betaler ca 4000 også får vi dekker rundt 3000 fra NAV. Hvor mye NAV dekker kommer vel an på årsaken til at barnet må ha briller, i vårt tilfelle er det på grunn av skjeling på øyet. Det er jo også stor forskjell på prisen på brillen i butikk, vi pleier å kjøpe briller som koster rundt 400. I tillegg kjøper vi alltid briller på specsavers, da får vi 2 briller for prisen av 1. De skal ha skjema til NAV liggende i butikken som de fyller ut for deg, også sender du det selv i posten etter du har kjøpt brillen. Hvis brillene blir ødelagt kan du bestille nye fra butikken, du må bare ha nytt NAV skjema. Hvis du må ha ny styrke må du ha NAV skjema fra øyelegen. Hvis jeg var deg ville jeg gått til en annen brillebutikk, det høres ikke ut som at den butikken du har vært på har så mye erfaring med briller til barn. 

Anonymkode: c3bf4...5ce

Skrevet

Dette vil jo tydeligvis by på masser merarbeid for deg siden du tydeligvis bor i gokk. Som regel er ikke dette noe problem altså, de skikkelige brillebutikkene fyller ut og fikser papirene for deg. Her har vi alltid benyttet oss av enten interoptik for de vet hva de holder på med eller en lokal brillebutikk som bare finnes her i byen. Du må gå på et skikkelig sted som har peiling og et godt utvalg av barnebriller. Veldig rart at du ikke fikk brilleseddel fra øyelegen, det er jo standard det. Ring og hør om kanskje han har glemt å sende med den.

Støtten fra NAV er latterlig, var mye bedre før. Når min var liten så ble alt dekket, altså en brille jeg la bare mer penger i innfatningen, slik er det ikke i dag. Som regel så gir brillebutikken deg et godt tilbud slik at du får med gratis solbriller. Ellers så kan du få kjøpt svømmebriller med styrke på https://www.brilleslangen.no/ Der har de og kule øylapper om du trenger det. :)     

Anonymkode: a2c20...b84

• Liker 1
Skrevet

Dere skal få brilleseddel, kontakt øyelegen igjen. Nav dekker en del av brillen, satsen avhenger av styrken, men de dekker ikke alt. Hvor mange briller dere trenger avhenger av styrken, livsstil osv, så det vil variere. Vårt barn har f.eks bare én brille, og det er nok. Nav gir tilskudd til en brille hvert kalenderår. 

Anonymkode: e03bc...a35

• Liker 1
Skrevet

Vi må ha dyre glass, men sparte helst ikke på hvilke brille, siden det var viktig at barnet likte dem, pluss at man kan klipse på (magnetisk) solbrille. Så vi kom nok opp i den summen, hvis ikke mer. Det var høyre som tok vekk mye av støtten forrige gang de satt ved bordet. Jeg synes det er helt sykt at slike støtter, som egentlig ikke koster samfunnet de store verdiene, blir tatt bort. Tenkte på dem som ikke har økonomi til dette. Da er det barna det går utover! Blir sint av å tenke på det, men det er en annen sak. 

Stemmer at man må gå til øyelege for kontroll, men optikeren vi går til, tar også kontroll, så der tenker jeg er bare fint. Gå til en optiker som har peiling. Vi spurte andre foreldre som hadde brillebarn, hvor de var fornøyd mm. Høres dog ut som du bor en plass hvor det ikke er så mange valg, men hvis det er, så hør på dem med erfaring. 

Anonymkode: cf1db...b14

• Hjerte 1
Skrevet

Støtten du får avhenger av styrken på glassene til barnet, vi får dekket absolutt alt.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dere skal få brilleseddel, kontakt øyelegen igjen. Nav dekker en del av brillen, satsen avhenger av styrken, men de dekker ikke alt. Hvor mange briller dere trenger avhenger av styrken, livsstil osv, så det vil variere. Vårt barn har f.eks bare én brille, og det er nok. Nav gir tilskudd til en brille hvert kalenderår. 

Anonymkode: e03bc...a35

Vi har fått brilleseddel men den er bare delvis utfylt. På den delen fra legen står det +1,75 høyre +4,75 venstre men på seddelen står det 1,5/3,75 og sylinder og pd mangler. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vi har fått brilleseddel men den er bare delvis utfylt. På den delen fra legen står det +1,75 høyre +4,75 venstre men på seddelen står det 1,5/3,75 og sylinder og pd mangler. 

Kontakt øyelegen og be om at de fyller ut det som mangler. Det er ikke uvanlig at man prøver seg frem med glass som er «svakere» enn den styrken de sier man har. Dette kan være pga hornhinnen og diverse andre faktorer 

Anonymkode: 9ba05...865

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er to ulike grupper nå, det er alt jeg vet: de som må betale en god del selv og de som får dekket. Vårt barn er sterkt langsynt på ett øye og får dekket briller fordi det går under behandlingsbrille. Vet ikke om vi får dekket ett par per år eller om vi får dekket flere par. Det er ingen i nav som kan svare på dette, og øyelegen kjenner ikke til den nye ordningen. De på brillebutikken sier litt forskjellig, noen tror det er 1 par per kalenderår, og noen tror vi får dekket flere. Jeg har tenkt å sende inn søknadsskjema når vi kjøper neste brille så ser vi nå om vi får penger eller ikke.

Du må få fullstendig utfylt brilleseddel i hvert fall. 

Anonymkode: 41171...406

Skrevet

Ts her. Takk for mange gode svar. Jeg har prøvd å kontakte øyelegens kontor i hele dag og fikk telefonsvar med at jeg blir ringt tilbake, men ikke hørt noe enda. Drar til et annet sted med flere butikker på lørdag, der er det synsam og specsavers så håper de er litt mer til hjelp. 

Jeg blir ikke helt klok på nav sin side, slik jeg leser det er det kun en brille inkl glass per år, men ser noen sier at man får nye glass dekt med ny brilleseddel/øyekontroll. 

Dersom vi må ha 3 par og glassene må byttes flere ganger i året blir det en betydelig sum. Jeg sjekket prisen for voksne i ca samme styrke og fikk opp ca 3000 for glass uten arbeid/innfatning så da blir det ca 25000 i året om man trekker fra 2000 fra nav. Vi har råd til dette men synes det er en ganske syk sum! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts her. Takk for mange gode svar. Jeg har prøvd å kontakte øyelegens kontor i hele dag og fikk telefonsvar med at jeg blir ringt tilbake, men ikke hørt noe enda. Drar til et annet sted med flere butikker på lørdag, der er det synsam og specsavers så håper de er litt mer til hjelp. 

Jeg blir ikke helt klok på nav sin side, slik jeg leser det er det kun en brille inkl glass per år, men ser noen sier at man får nye glass dekt med ny brilleseddel/øyekontroll. 

Dersom vi må ha 3 par og glassene må byttes flere ganger i året blir det en betydelig sum. Jeg sjekket prisen for voksne i ca samme styrke og fikk opp ca 3000 for glass uten arbeid/innfatning så da blir det ca 25000 i året om man trekker fra 2000 fra nav. Vi har råd til dette men synes det er en ganske syk sum! 

Brillestøtten er veldig dårlig nå. 

da min var 4 ble det nye briller 3-4 ganger i året pga styrken endrer seg samt nesa endrer seg. 

du trenger nok ikke så mange ulike par. Se om du kan få fargeskiftende glass. Det hadde vi. Ble da solbriller ute. 

vi begynte med linser da han var 7-8 år. Så når det var svømming så hadde vi linser og vanlige svømmebriller 

Anonymkode: 34405...e86

• Nyttig 1
Skrevet

Spørs styrken. Men dessverre er støtten mye mindre enn før! Et av det regjering har fått mye klager på.

Vi får dekket ca 3000 tror jeg,men et barn trenger jo flere briller! Og høy styrke +3 og noe

Så valgte abonnement til 2000 kr for briller og aktivitetsbriller. 3 par. Og dreit i støtten....

Ville kostet 3000 bare for et par briller så måtte jeg uansett ha dekket reserve briller osv. Funker dårlig med kun et par briller for et aktiv barn..

Anonymkode: 2b489...898

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Før i tiden fikk man dekket nye glass flere ganger i året. Nå er det kun én gang i året. 

Vårt barn har hatt briller siden han var 2. Han har den høyeste satsen pga svært langsynt, og får dekket mesteparten av glasset. NAV dekker kun ca 500 kr av innfatningen. Vi har valgt en innfatning fra Lindberg som er dyr, ca 3700 men den varer minimum ett år uten å bli skadet av hard lek. Veldig god kvalitet (titan). Har aldri hatt problemer med den innfatningen og har kun byttet pga barnet har vokst og trengt større brille. 

Vi har ikke egen sportsbrille da innfatningen sitter svært godt på. Har dog kjøpt svømmebriller med styrke. 

Anonymkode: 15424...82a

• Nyttig 1
Skrevet

Disse abonnementene er de på 2000 per måned? Og da reparerer, bytter og fikser de uten kostnad når barnet vokser og synet endrer seg? Er litt redd for å bli lurt men det virker enkelt og greit. 

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Pd måler de i butikken. Det høres ikke ut som barnet trenger korreksjon for cylinder, derfor er ikke den fylt inn. Cylinder er det samme som hornhinneskjevhet. 

Anonymkode: 2cb81...399

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Disse abonnementene er de på 2000 per måned? Og da reparerer, bytter og fikser de uten kostnad når barnet vokser og synet endrer seg? Er litt redd for å bli lurt men det virker enkelt og greit. 

Abonnementene styres av prisene på glass og innfatninger slik jeg har skjønt det. De som opererer med abonnement er Synsam og Brilleland. Avtalene er vel med minst 3 briller. Da byttes glass ved endret styrke og det er forsikring. I Synsam sitt abonnement får barn under 15 år bytte alle brillene som vokse ut garanti fikk vi informert. Vi fikk pris på 500kr i måneden, men vårt barn har ikke skrekkelige høye styrker.

Anonymkode: 2cb81...399

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg svarte over her. Vi bruker ca 8750 kr i året, hvor NAV betaler 5000 kr av dette (brilleglassene og 500 for innfatning) og vi betaler 3250 for innfatning. Hvis vi skulle gått for et abbonnement til 2000 kr i måneden ville det blitt 24 000 kr i året. Utrolig mye dyrere. 

Anonymkode: 15424...82a

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

2000 for 2 år betaler jeg. Vokse ut garanti ja,men du binder deg for 1 år ekstra om innfatning må byttes i større. Alt i alt greit for da får jeg 3 par briller for denne prisen. Dekker skade/tap ja samt alltid nye glass og gratis synstest hvert år

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

2000 for 2 år betaler jeg. Vokse ut garanti ja,men du binder deg for 1 år ekstra om innfatning må byttes i større. Alt i alt greit for da får jeg 3 par briller for denne prisen. Dekker skade/tap ja samt alltid nye glass og gratis synstest hvert år

84 kr pr måned...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...