AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #21 Del Skrevet 27. februar 2024 Jeg har hatt NKK registrert EB som pustet ok, men måtte avlives tidlig pga allergi. Har hatt både jakt- og brukshunder tidligere, men ingenting kan sammenlignes med personligheten til en bulldog. Jeg kommer ikke til å kjøpe flere pga helsen deres, men savnet er dypt. Ja jeg syntes de er fine å se på, men for meg er det totalpakken. Hadde bulldogen hatt personligeten til en terrier hadde jeg aldri kjøpt en. Anonymkode: 8543d...da8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2024 #22 Del Skrevet 27. februar 2024 Gliffy skrev (14 timer siden): Hvis det er den pomeranianen, så hadde jo den 30 avkom allerede da de filmet, så da er det jo litt seint å sette avlssperre. Og faren hans igjen hadde 70 avkom! Er det ikke noen regler mot matadoravl på pomeranian? Ja, og oppdretter ville fortsatt avle mer på den. NKK har ingen mulighet til å stoppe avl som ikke går gjennom dem. Det er derfor det blir rart å angripe NKK på akkurat det. Anonymkode: cf728...185 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 27. februar 2024 #23 Del Skrevet 27. februar 2024 11 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, og oppdretter ville fortsatt avle mer på den. NKK har ingen mulighet til å stoppe avl som ikke går gjennom dem. Det er derfor det blir rart å angripe NKK på akkurat det. Anonymkode: cf728...185 Det at hundene er NKK-registrert fremheves jo av oppdretter når de skal selge hundene, og det brukes som et kvalitetsstempel. De 30 avkommene til denne syke hunden var jo registrert i NKK. NKK og raseklubbene har full mulighet til å sette regler for avl, for eksempel at hundene skal være helsetestet med forskjellige kriterier eller max antall valper eller kull per hannhund og tispe. Det gjøres allerede så det er ikke tvil om at mulighten er der, men de er alt for slappe. Det settes jo krav til f. eks HD-status, så de kan jo si at de ikke godtar registrering av valper fra foreldre som ikke har attest på fri for patellaluksasjon for eksempel. Hvis NKK skal være det godkjenningsstempelet de påstår å være, må de bli MYE strengere på restriksjonene, og de må være kjappere til å innføre nye når en rase har helseproblemer. Krav til BOAS-status på bulldogger kom jo ikke før etter at de hadde blitt saksøkt av dyrebeskyttelsen, selv om bulldoggene har hatt pusteproblemer lenge før det. Jeg syns hele greia er veldig trist, fordi det er jo absolutt bedre at hundene blir registrert med data om helsetester og foreldredyr i en sentral database der man kan følge med på avlen. Jeg ønsker ikke at all hudeavl skal bli helt tilfeldig, vi har buk for ulike typer hunder til forskjellig bruk, og da må man drive systematisert avl. Så jeg heier på tanken bak NKK, men jeg er dessverre veldig skuffet over hvordan de forvalter sin makt som monopolist når det gjelder raseavl i Norge. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå