AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #1 Skrevet 17. januar 2024 Hei! Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget.. Baby er 6 uker på søndag, og har de siste par ukene slitt mye med magen. Hun hadde vanlig morsmelkbæsj til da, kornete gul. Den er nå gått over til å bli gul og slimete (kan nesten se ut som gelé) , samt at det kommer mye når det først kommer. Hun sliter tilsynelatende mye med luftsmerter og gråter mye på grunn av dette (smertegråt). I tillegg hører jeg at hun "jobber" mye med magen hele døgnet. Konstant grynting ala trykkelyder, om det gir mening. Vi hadde en veldig vanskelig start på ammereisen, og hun fikk for lite mat da melka mi ıkke kom ordentlig før på dag 6. Hun var derfor svært sulten, gråt mye og gikk ned 9% i vekt. Vi ga henne derfor litt MME i begynnelsen, som ble avsluttet da melka kom og hun gikk opp i vekt. Hun var en lykkelig baby, men så begynte mageproblemene å melde seg, i tillegg til at hun ikke la på seg noe særlig. I samråd med helsesykepleier ga vi igjen MME, da mistanken var at jeg ikke hadde nok melk til henne. Vi ble anbefalt å prøve nutramigen pga mistanke om melkeproteinallergi, og har gitt henne 30 ml hver 3 time etter at hun har "mettet" seg på brystet først. Tanken med dette var at hun skulle få overskudd til å jobbe på brystet mer fordi jeg har melk til henne, hun bare virker ikke som om hun orker å få den ut. Etter at dette ble innført virker det som om hun sliter mer med magen, og det er etter vi begynte med denne erstatningen at disse bleiene med masse slim har kommet (de lukter forsåvidt forferdelig). Jeg har kuttet ut melk fra kosten selv, men vet at det kan ta tid før det har noen effekt. Var på helsestasjonen idag og da hadde hun gått opp 240 gram på 5 dager, om det skulle ha noe å si. Er det noen med lignende erfaringer? Hva i alle dager kan dette være? Hilsen bekymra og sliten førstegangsmamma Anonymkode: 94865...ed8
kunstnerfluen Skrevet 17. januar 2024 #2 Skrevet 17. januar 2024 (endret) For meg så ser den avføringen ut som hun reagerer på noe. Jeg hadde en sønn med kolikk og han fikk slik avføring også, min søster har hatt 2 barn med allergi som også hadde slik avføring. Virker som tarmene ikke har det så godt, ville ha tatt det opp igjen med helsesøster. Det som kan hjelpe litt mot smerter i tarmene når det kommer til luft er baby massasje. Er flere som tilbyr kurs i dette, Kan også hjelpe å få tak i et bære sjal. Det brukte jeg for min sønn, den støtter opp hode og gir lindring til babyen ved at du bærer hun inntil kroppen din, samtidig får du frie armer. Stryk på magen og ta beina hennes litt opp mot magen, det kan også hjelpe når hun har vondt. ❤️ Det er også veldig viktig at du får hvilt deg, snakk med folk rundt deg og tørr å spør om litt avlastning. ❤️ Bare vit at jeg vet hvordan du har det og forstår at du er sliten. Det blir bedre. Ville også begynne å kartlegge alt, skriv ned hva du spiser og test ut om hun kan reagere på noe du spiser. ( om du fremdeles ammer), Ville også ha skrevet ned rutinene og hvor lang tid det går mellom hver gang hun spiser og til hun får smerter osv. Dokumenter alt. Det virker som mye men det kan føre til en fortere forklaring på hvorfor hun har det vondt. Stå på å søk hjelp, både fra helsesøster og lege. Om du føler ingenting hjelper ville jeg gått rett til en privat barnelege. Helsesøstrer og leger har ikke uendelig med kunnskap, noen ganger må du til flere for å finne ut hva problemet er. Endret 17. januar 2024 av kunstnerfluen
kunstnerfluen Skrevet 17. januar 2024 #3 Skrevet 17. januar 2024 kunstnerfluen skrev (4 minutter siden): For meg så ser den avføringen ut som hun reagerer på noe. Jeg hadde en sønn med kolikk og han fikk slik avføring også, min søster har hatt 2 barn med allergi som også hadde slik avføring. Virker som tarmene ikke har det så godt, ville ha tatt det opp igjen med helsesøster. Det som kan hjelpe litt mot smerter i tarmene når det kommer til luft er baby massasje. Er flere som tilbyr kurs i dette, Kan også hjelpe å få tak i et bære sjal. Det brukte jeg for min sønn, den støtter opp hode og gir lindring til babyen ved at du bærer hun inntil kroppen din, samtidig får du frie armer. Stryk på magen og ta beina hennes litt opp mot magen, det kan også hjelpe når hun har vondt. ❤️ Det er også veldig viktig at du får hvilt deg, snakk med folk rundt deg og tørr å spør om litt avlastning. ❤️ Bare vit at jeg vet hvordan du har det og forstår at du er sliten. Det blir bedre. Ville også begynne å kartlegge alt, skriv ned hva du spiser og test ut om hun kan reagere på noe du spiser. ( om du fremdeles ammer), Ville også ha skrevet ned rutinene og hvor lang tid det går mellom hver gang hun spiser og til hun får smerter osv. Dokumenter alt. Det virker som mye men det kan føre til en fortere forklaring på hvorfor hun har det vondt. Stå på å søk hjelp, både fra helsesøster og lege. Om du føler ingenting hjelper ville jeg gått rett til en privat barnelege. Helsesøstrer og leger har ikke uendelig med kunnskap, noen ganger må du til flere for å finne ut hva problemet er. Kjøp Ergobaby Aura Bæresjal, Grey Stripes | Jollyroom Babymassasje – Støtter foreldre og respekterer barnet
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #4 Skrevet 18. januar 2024 Det er ingen trøst, men noen babyer sliter enormt med magen i begynnelsen. Hun er bare 6 uker, og alt er fremdeles under utvikling. Hun har også vært innom en del på denne tiden og av erfaring tar det minst 2 uker når man innfører nye ting. Syns fargen på den bæsjen ser helt normal ut, med unntak av slimet. Hør med jordmor idag, men jeg ville også, hvis de sier det kan være helt vanlig, prøvd å ha litt is i magen. Det skulle jeg ønske vi hadde - at vi bare godtok noen uker med «okay, dette er et lite menneske med umodne tarmer, det kan gå seg til» enn å involvere og prøve x antall ting og tang, på en så liten baby. Anonymkode: ff1d4...21d
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #5 Skrevet 18. januar 2024 6 uker, kan det bare være en liten bivirkning av rotavirusvaksinen? Kan også være melkeproteinallergi. Men må si at det kan også være helt normalt. vår baby fikk også slik avføring rundt seks uker, og hadde masse magevondt. Vi var hos legen og tok prøve, prøvde melkefritt kosthold og alt det der. Magevondten forsvant på tre måneder, men avføringen har vært sånn helt til han begynte på fast føde😅 Fikk beskjed om å ikke bekymre oss så lenge han ikke virket syk og gikk normalt opp i vekt. Anonymkode: 7e012...2c5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #6 Skrevet 18. januar 2024 17 minutter siden, AnonymBruker said: 6 uker, kan det bare være en liten bivirkning av rotavirusvaksinen? Kan også være melkeproteinallergi. Men må si at det kan også være helt normalt. vår baby fikk også slik avføring rundt seks uker, og hadde masse magevondt. Vi var hos legen og tok prøve, prøvde melkefritt kosthold og alt det der. Magevondten forsvant på tre måneder, men avføringen har vært sånn helt til han begynte på fast føde😅 Fikk beskjed om å ikke bekymre oss så lenge han ikke virket syk og gikk normalt opp i vekt. Anonymkode: 7e012...2c5 Vi hadde også «unormal» farge på avføring. Og konsistens. Som liksom ikke «passet» inn i noen boks av det som burde vært MME- eller MM-bæsj. Anonymkode: ff1d4...21d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå