Gå til innhold

Hvilket smør er ikke ultraprosessert?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en boks meierismør på benken hele døgnet, noen ganger står det en uke, har aldri opplevd at det blir dårlig. Hvis du er usikker kan du begynne med en halv pakke av gangen, men vi måtte fort opp i en pakke. Bruker ca 2 pakker i uka. Bruker det til alt, både matlaging, smør til brødskiva osv. 

Anonymkode: 213ab...2fc

• Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å "lage" mitt eget type smørbare smør.

500g meierismør, 200-250g valgfri olje alt ettersom hvor mykt jeg ønsker det skal bli. Tilsetter evt litt pepper, salt eller urter for mer spennende smak. Lar smøret stå fremme til det er helt mykt, og pisker det sammen med olje til det blir luftig. Anbefales :)

Endret av Lisanna
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste akkurat om revolusjonen smør var, nettopp fordi det gjorde det mulig å lagre energien fra melk i lang tid. Prøv å lag smør selv, så ser du hva som skjer, det flytende du sitter igjen med ved siden av smøret er det som blir dårlig :)

Hvis du spiser lite smør kan du ta det du trenger for et par dager i en smørkopp. I vår familie har jeg alltid omtrent ett kilo ute i smørkopp (to stk) til en hver tid, har aldri opplevd at det blir dårlig. 

• Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker kun smør. Har en boks i porselen med ca 1/2 pk smør stående på benken alltid. Har aldri opplevd at det blir surt. Fyller på når den nærmer seg tom. 

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hva er feil med rapsolje? 

Det er sundt og er den eneste grunnen til at smørret faktisk ikke er steinhardt TS. 

Så det du spør om går i mot seg selv etter min mening. 

Smør er fløte og salt. Olje tilsettes pga mykhet. 

Tine smør er det du kan kjøpe og det kan fint stå ute i ukesvis. 

Hjelpes...

Anonymkode: d1b8c...a78

Planteoljer i store mengder er ikke bra… unntakene er oliven og avokadoolje.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har lest mye om dette. Men jeg skjønner ikke helt hvordan frøoljer i seg selv skal være så skadelige? Jeg er sikker på at mennesker spiste solsikkefrø, gresskarfrø, linfrø, chiafrø etc, og dermed fettet i frøene, lenge før 1960 tallet.

Mener du at oljen/fettet i frø er skadelige i seg selv, eller er problemet måten det utvinnes på?

Anonymkode: c3401...0d3

Vi spiste sikkert solsikkefrø og sånt når vi kom over det. Men det vil ha vært svært små mengder og mest i sesong. Totalt sett ville fett fra frø utgjøre en mikroskopisk del av kostholdet. Nesten alt fett mennesker kan sanke fra naturen uten moderne jordbruk og maskiner, er fra dyr.

Anonymkode: 8f1d8...409

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ts her. Det var det jeg tenkte også 😅 og til dere som sier at smør ikke trenger å stå i kjøleskapet, hvordan har det seg? Smør inneholder jo ofte f. eks fløye, det vil vel bli dårlig i romtemperatur?😅 en setter jo heller ikke melkekartongen på bordet over natta

Anonymkode: 15baf...7ce

Da tar du og skjærer av et dagsforbruk ca og har i skapet - det tåler kjempefint å stå ute 😊 

Anonymkode: 1fbb6...a9a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skjærer smør med ostehøvel, det er lettvint og gir et jevnt lag. Smør er smør, margarin har mer til felles med plast enn menneskeføde. 

Anonymkode: 7ea5b...72d

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en "butter crock" eller smørklokke som de oversetter det til. Smøret harskner jo litt på kantene om det står ute på benken. Med en slik er det noe mer beskyttet fra luftens oksideringsevne. Usikker på hvor billig det er å få tak i da med de nye importreglene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tebrok skrev (3 minutter siden):

Jeg bruker en "butter crock" eller smørklokke som de oversetter det til. Smøret harskner jo litt på kantene om det står ute på benken. Med en slik er det noe mer beskyttet fra luftens oksideringsevne. Usikker på hvor billig det er å få tak i da med de nye importreglene. 

Dette kan du kjøpe hvorsomhelst i Norge 😊 IKEA , europris, tilbords, obs osv . Smørklokke med glasslokk eller smørboks i plast. Vært i bruk i alle år. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tebrok skrev (4 minutter siden):

Heter det ikke smørkopp på norsk? 

Har hørt eldre si smørbutt, men det tror jeg egentlig er trebøtten man oppbevarte smøret i stabburet. 

Noen som vet? 

Anonymkode: 3f8eb...399

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Rapsolje sunt? Hjelpes... Nei, det er noe av det mest usunne du kan spise. Muligens mer usunt enn raffinert sukker.

Det er mye som er galt med rapsolje. Blant annet at den er ultraprosessert, inneholder gift og helseskadelige stoffer.

For å lage det må du bruke bensin på rapsen. Mmm, kjempegodt... Og så smaker den jævlig, så de må gjøre mye mer med den for å få den spiselig, blant annet bleke den og tilsette parfyme.

Rapsolje inneholder en gift som heter erukasyre. Rapsolje i EU har så mye som 1-2% ren gift! https://www.mattilsynet.no/mat-og-drikke/uonskede-stoffer-i-mat/biologiske-gifter/plantegifter-plantetoksiner/dette-er-de-mest-kjente-plantegiftene

Rapsolje inneholder masse linolensyre, som er veldig usunt. Ca 25% linolsyre i rapsolje! Linolsyre er en omega-6-fettsyre og vi får i oss mange ganger mer omega-6-syrer enn vi bør, og det skader helsa vår. Det øker oksidering (som er forbundet med blant annet hjertsykdom og kreft), og er forbundet med insulinresistens (som kan bli diabetes type 2 hvis det får pågå lenge nok), overvekt og kroniske sykdommer. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10386285/

Anonymkode: 2af6a...5f1

Du vet at kroppen din inneholder hydrogen peroxid som brukes i blekemiddel, tannbleking osv. 

Selvom det brukes i slike produkter er det ikke automatisk skadelig selvom det i ren form er farlig. 

Faktisk ville du ikke hatt det særlig bra uten hydrogen peroxid i kroppen.  

Anonymkode: fee38...79d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Heter det ikke smørkopp på norsk? 

Har hørt eldre si smørbutt, men det tror jeg egentlig er trebøtten man oppbevarte smøret i stabburet. 

Noen som vet? 

Smørklokke / smørboks / smørkopp er mer eller mindre det samme 😊 smørbutt er i tre ja, vi har en hjemme ( som ikke er i bruk), den ser ut som en rund tine med lokk med kiler i hver «ende». - på min dialekt kalles dette ammår ( amber), men det er det samme. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Smørklokke / smørboks / smørkopp er mer eller mindre det samme 😊

Smørklokke er noe litt annet i mine øyne. Det er en asjett med en klokke over.

Smørboks er en enkel boks, ofte i plast. 

Mens smørkopp er en sånn som AB linket til.

Det er sånn jeg tenker😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette kan du kjøpe hvorsomhelst i Norge 😊 IKEA , europris, tilbords, obs osv . Smørklokke med glasslokk eller smørboks i plast. Vært i bruk i alle år. 

Vi snakker nok om forskjellige ting her. Enig i at sånne smørbokser er å få tak i overalt. 

En "butter crock" (som kanskje ikke heter smørklokke allikevel) er en annen slags dings en enn vanlig boks. Poenget med en slik er at smøret faktisk ligger delvis i vann. 

Skjermbilde 2024-01-18 kl. 23.42.39.png

Skjermbilde 2024-01-18 kl. 23.45.36.png

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du vet at kroppen din inneholder hydrogen peroxid som brukes i blekemiddel, tannbleking osv. 

Selvom det brukes i slike produkter er det ikke automatisk skadelig selvom det i ren form er farlig. 

Faktisk ville du ikke hatt det særlig bra uten hydrogen peroxid i kroppen.  

Anonymkode: fee38...79d

Hva har det med saken å gjøre? Noen stoffer er vi ikke ment å innta, selv om kroppen produserer små mengder av det. Kroppen produserer også formaldehyd. Jeg anbefaler ikke å tilsette formaldehyd til noe likevel og påstå at siden kroppen lager bittelitt, så er det ikke skadelig å innta det. Det beste er å spise naturlig mat som vi har spist lenge. Smør er naturlig og sunt.

Anonymkode: 2af6a...5f1

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.1.2024 den 23.06):

Nja. Brelett inneholder mye rart. Dessverre også rapsolje 😕

image.png.dab969cf808a3e851e27ed50eed54dee.png

Anonymkode: 0b07b...5de

Forskjell på Brelett og bremykt da. Er ikke det samme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...