Gå til innhold

Hvilket smør er ikke ultraprosessert?

Anbefalte innlegg

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Men finnes det smøremyke smørtyper da?😅 jeg orker ikke steinhardt smør som lager hull i brødskiva når du smører det på om legger seg i klumper🙈 ts

Anonymkode: 15baf...7ce

Da oppbevarer du det i romtemperatur 

Anonymkode: ff9a2...b31

• Liker 3
  • Nyttig 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts her. Det var det jeg tenkte også 😅 og til dere som sier at smør ikke trenger å stå i kjøleskapet, hvordan har det seg? Smør inneholder jo ofte f. eks fløye, det vil vel bli dårlig i romtemperatur?😅 en setter jo heller ikke melkekartongen på bordet over natta

Du kan skjære smøret i biter på størrelse med det dere bruker på et par dager og ha det på kjøkkenbenken. Det blir ikke harskt etter en dag eller to. 

Anonymkode: 46d40...000

• Liker 5
  • Nyttig 11
Skrevet

Margarin er alltid ultraprossessert så det kan du trygt gå bort i fra. Vi bruker Røros smør, eller Tine meierismør. Vi bruker smørskål på kjøkkenbenken og tar ut en bit fra kjøleskapet når det begynner å bli tomt. Bremykt er et godt alternativ om du vil ha smør med få ingredienser som er lett å smøre rett fra kjøleskapet :) 

Anonymkode: 7d63f...5e9

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men finnes det smøremyke smørtyper da?😅 jeg orker ikke steinhardt smør som lager hull i brødskiva når du smører det på om legger seg i klumper🙈 ts

Jeg spiser kun «ekte» smør, det står på kjøkkenbenken og jeg har aldri opplevd at det blir dårlig

Anonymkode: bf6f0...465

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Smør inneholder i utgangspunktet bare fløte, og litt salt. Eller rettere sagt inneholder det fettet fra fløten. Og melkefettet har mye bedre holdbarhet i romtemperatur enn fløte. 

Anonymkode: 4ccd0...f21

Takk for oppklaring🙂 min mormor er superfrisk og rask, over 90 år og har spist bremykt så lenge jeg kan huske. Hun har smøret frem i romtemperatur på dagen og setter det inn i kjøleskapet om natta😅 jeg har alltid tenkt at det er veldig rennende og ekkelt i romtemperatur (det blir jo nærmest flytende) men når man ser ingrediensene så er det jo ikke så rart (sunne, gode ingredienser altså👍🏼)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Margarin er alltid ultraprossessert så det kan du trygt gå bort i fra. Vi bruker Røros smør, eller Tine meierismør. Vi bruker smørskål på kjøkkenbenken og tar ut en bit fra kjøleskapet når det begynner å bli tomt. Bremykt er et godt alternativ om du vil ha smør med få ingredienser som er lett å smøre rett fra kjøleskapet :) 

Takk for tips! Da skal jeg ønske meg smørskål til bursdagen min😄 skal sjekke ut rørossmør, har hørt mye bra om det :)  Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her igjen. Nå går det litt i surr for meg her, det spiller egentlig ikke så stor rolle om det er smør eller margarin så lenge det ikke er ultraprosessert, kan smøres rett på brødskiva og ikke koster skjorta (typ det må finnes på rema, ikke helsekostbutikker🤑)

Sitat

Det går i surr for deg fordi du, som mange andr,ikke skjønner forskjell på smør og margarin, og kaller alt for smør.

Anonymkode: b03ea...1c2

• Liker 25
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan skjære smøret i biter på størrelse med det dere bruker på et par dager og ha det på kjøkkenbenken. Det blir ikke harskt etter en dag eller to. 

Anonymkode: 46d40...000

Takk for tips, jeg prøver det! :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for tips! Da skal jeg ønske meg smørskål til bursdagen min😄 skal sjekke ut rørossmør, har hørt mye bra om det :)  Ts

De har en veldig fin smørskål på søstrene grene nå så jeg :) Jeg har arvet min, hvis ikke skulle jeg kjøpt en selv. 

• Hjerte 1
Skrevet

Hva er feil med rapsolje? 

Det er sundt og er den eneste grunnen til at smørret faktisk ikke er steinhardt TS. 

Så det du spør om går i mot seg selv etter min mening. 

Smør er fløte og salt. Olje tilsettes pga mykhet. 

Tine smør er det du kan kjøpe og det kan fint stå ute i ukesvis. 

Hjelpes...

Anonymkode: d1b8c...a78

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Bruk ostehøvel og skjær så mye smør som du trenger f.eks til frokost. Smøret blir mykt i løpet av noen minutter, og som bonus ser det ganske stilig ut (smøret krøller seg når du skjærer det med ostehøvel).

Anonymkode: 3f4cb...43a

• Liker 5
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Skal bytte ut min kjære brelett da jeg ikke ønsker at barna mine skal spise så mye ultraprosessert mat💔 men hva bytter jeg til? Synes det virker som alle smørtypene har konserveringsmidler etc. kan heller ikke være for dyrt

meierismør, kvitseidsmør?

• Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er feil med rapsolje? 

Det er sundt og er den eneste grunnen til at smørret faktisk ikke er steinhardt TS. 

Så det du spør om går i mot seg selv etter min mening. 

Smør er fløte og salt. Olje tilsettes pga mykhet. 

Tine smør er det du kan kjøpe og det kan fint stå ute i ukesvis. 

Hjelpes...

Anonymkode: d1b8c...a78

Rapsolje sunt? Hjelpes... Nei, det er noe av det mest usunne du kan spise. Muligens mer usunt enn raffinert sukker.

Det er mye som er galt med rapsolje. Blant annet at den er ultraprosessert, inneholder gift og helseskadelige stoffer.

For å lage det må du bruke bensin på rapsen. Mmm, kjempegodt... Og så smaker den jævlig, så de må gjøre mye mer med den for å få den spiselig, blant annet bleke den og tilsette parfyme.

Rapsolje inneholder en gift som heter erukasyre. Rapsolje i EU har så mye som 1-2% ren gift! https://www.mattilsynet.no/mat-og-drikke/uonskede-stoffer-i-mat/biologiske-gifter/plantegifter-plantetoksiner/dette-er-de-mest-kjente-plantegiftene

Sitat

Erukasyre er en enumettet omega-9 fettsyre som finnes i oljerike frø fra Brassicaceae-familien av planter, spesielt i rapsfrø og sennep. Den kommer hovedsakelig inn i næringskjeden når rapsolje brukes i industriell matproduksjon og hjemmekokkelering i noen land. Data viser også at rapsolje  og fiskeolje er hovedkildene til eruka syre i fôr til oppdrettsfisk. Eruka syre -innholdet øker med totalt fettinnhold, både hos oppdretts- og ville fisk, og det er spesielt høyt i fiskelever, fiskeolje og fet fisk, som makrell.

Erukasyre kan knyttes til hjerte-, kar- og leverskader.

Rapsolje inneholder masse linolensyre, som er veldig usunt. Ca 25% linolsyre i rapsolje! Linolsyre er en omega-6-fettsyre og vi får i oss mange ganger mer omega-6-syrer enn vi bør, og det skader helsa vår. Det øker oksidering (som er forbundet med blant annet hjertsykdom og kreft), og er forbundet med insulinresistens (som kan bli diabetes type 2 hvis det får pågå lenge nok), overvekt og kroniske sykdommer. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10386285/

Anonymkode: 2af6a...5f1

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet (endret)

Soft flora er ikke ultraprossesert 🙂

Endret av Gladikaffe
Skrevet
Gladikaffe skrev (7 minutter siden):

Soft flora er ikke ultraprossesert 🙂

Eh, jo. 

Anonymkode: 9d000...740

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

All margarin er ultraprosessert. 

Anonymkode: 4ccd0...f21

Alle frøoljer må ultraprosesseres for å kunne fordøyes av mennesker. 

I gamle dager ble frøoljer (enten det kom fra raps, soyabønner eller solsikkefrø) bare brukt som smøremidler i maskiner. Frøoljer var ikke mat. 

Frøoljer var ikke mat, kort og godt fordi frøoljer fra naturens side ikke er mulig å fordøye for mennesker. Først på 1960tallet fant noen opp prosesser der frøoljer behandles med varme og kjemikalier som gjør dem fordøyelige. Mennesker har aldri brukt frøoljer som mat før på 1960tallet.

Frem til frøoljene ble omgjort fra maskinolje til matolje, ble margarin laget av fett fra havet (som oljer fra sild og hval). 

Anonymkode: 6d9fd...38a

• Liker 3
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ts her. Det var det jeg tenkte også 😅 og til dere som sier at smør ikke trenger å stå i kjøleskapet, hvordan har det seg? Smør inneholder jo ofte f. eks fløye, det vil vel bli dårlig i romtemperatur?😅 en setter jo heller ikke melkekartongen på bordet over natta

Vi har smøret stående på kjøkkenbenken. Har alltid gjort det. Holder seg godt. Skjærer av et stykke og har i smørkoppen, resten i kjøleskapet.

Anonymkode: 721f0...1d8

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Alle frøoljer må ultraprosesseres for å kunne fordøyes av mennesker. 

I gamle dager ble frøoljer (enten det kom fra raps, soyabønner eller solsikkefrø) bare brukt som smøremidler i maskiner. Frøoljer var ikke mat. 

Frøoljer var ikke mat, kort og godt fordi frøoljer fra naturens side ikke er mulig å fordøye for mennesker. Først på 1960tallet fant noen opp prosesser der frøoljer behandles med varme og kjemikalier som gjør dem fordøyelige. Mennesker har aldri brukt frøoljer som mat før på 1960tallet.

Frem til frøoljene ble omgjort fra maskinolje til matolje, ble margarin laget av fett fra havet (som oljer fra sild og hval). 

Anonymkode: 6d9fd...38a

Oi, interessant, dette visste jeg ikke. 

Hvordan er olivenolje da?  Til matlaging er det altså bedre å bare bruke smør, og ikke olje i det hele tatt? Hvis man ønsker ikke-ultraprosessert mat altså.

Anonymkode: 81cc8...4a1

• Liker 1
Skrevet

Rørossmør er laget på rømme. Fantastisk godt smør. 

Anonymkode: 82fed...07a

• Liker 2
  • Hjerte 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tåler ikke melk så spiser ikke smør. Min mor derimot nekter å spise noe annet enn smør. Hun tar alltid ut en liten bit og har fremme på kjøkkenbenken. Det gir faktisk noen gode minner når jeg tenker på det, for det er så henne. 

Glemmer du å ta ut, så kan du som annen sa ta en ostehøvel og høvle over smøret og du får likevel skjært av. Til nøds går det også an å ta det noen sekunder i mikroen. 

Du får det som vane, og finner ut hvor mye smør du skal ta ut om gangen etter behovet. 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...