Gå til innhold

Rundtur i Europa og praktiske ting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bortsett fra noen flyturer hit og dit i 6-10 dager, så har jeg veldig lite peiling på hvordan man skal løse ting på lengre turer. Til sommeren har vi bestemt oss for å ta båten til Kiel før vi kjører nedover i Europa. 

Men å pakke klær for 3-4 uker blir jo helt umulig. Så mye klær har jeg ikke engang tror jeg. Er det noen som vet hvordan det er med mulighet for klesvask nedover i Europa? Og hvordan er det med overnattingsmuligheter hvis man ikke vil bestille i forkant for å slippe tidspress? 

og er det noe annet vi må tenke på!

Anonymkode: 4b442...f75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vask av klær er som regel ikke noe problem, det finnes vaskeriet mange plasser, de kan ordne det på de fleste hoteller eller du kan vaske selv for hånd.

Jeg har vært mye på farten i Europa, og jeg bestiller som regel alltid underveis. Eneste gangene jeg booker på forhånd er om jeg skal på noen store arrangementer hvor jeg vil være sikker på å få plass i nærheten. 

Anonymkode: 99a21...a70

• Liker 2
Skrevet

Aldri noe problem å vaske klær. Kan enten gjøres der man overnatter eller finne vaskerier. Jeg pakker aldri for mer enn en uke av gangen selv om jeg er borte i flere uker.

Så lenge dere ikke skal bo på de største turiststedene midt i turistsesongen, er det heller ikke noe problem å bestille overnatting under veis. Bør heller ikke være noe problem selv midt i turistsesongen, da folk ofte avbestiller i siste liten.

Anonymkode: 12e1b...da2

Skrevet

Anbefaler noen netter på airbnb med vaskemaskin,  men i mange byer er det også myntvaskeri. 

Å booke underveis er null problem så lenge det ikke akkurat er et digert arrangement der dere skal være. Anbefaler å laste ned airbnb-app pg sjekke booking.com (men sjekk alltid om det er bedre å bestille direkte på overnattingsstedets hjemmeside). Er jo bare å sjekke raskt når det nærmer seg. Med bil er dere jo fleksible. 

Anonymkode: bef09...6df

Skrevet

Et tips: les dere litt opp på trafikkregler der dere skal kjøre. I Tyskland har dere vikeplikt for biler som er på motorveien når dere veksler fra akselerasjonssporet f.eks., og når det er kø,  er det straffbart å ikke danne Rettungsgasse på motorveien (legge seg godt til høyre om dere er i høyre felt og godt til venstre om dere er i venstre, slik at det dannes fri passasje til utrykningskjøretøy mellom feltene).

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bortsett fra noen flyturer hit og dit i 6-10 dager, så har jeg veldig lite peiling på hvordan man skal løse ting på lengre turer. Til sommeren har vi bestemt oss for å ta båten til Kiel før vi kjører nedover i Europa. 

Men å pakke klær for 3-4 uker blir jo helt umulig. Så mye klær har jeg ikke engang tror jeg. Er det noen som vet hvordan det er med mulighet for klesvask nedover i Europa? Og hvordan er det med overnattingsmuligheter hvis man ikke vil bestille i forkant for å slippe tidspress? 

Bare husk at i perioden 14 juni til 14 juli spilles Fotball-EM i Tyskland. Så kan være greit å vente til etter dette. Da det fort både blir veldig dyrt og vannskelig å få overnatting i Tyskland mens det pågår.

• Liker 1
Gjest Linny111
Skrevet
19 minutter siden, Kjetil E said:

Bare husk at i perioden 14 juni til 14 juli spilles Fotball-EM i Tyskland. Så kan være greit å vente til etter dette. Da det fort både blir veldig dyrt og vannskelig å få overnatting i Tyskland mens det pågår.

Er også sommer-OL i Paris 26. juli til 11. august, så greit å unngå det området også.

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Booking.com bruker som regel hvis jeg booker hotel/leilighet spontant etter jeg har allerede ankommet en by eller et sted. (eller rett før). Airbnb funker bra selv om jeg bestiller dette i forkant.

Ellers er det å løse problemstillinger litt av sjarmen med det å reise.

• Liker 1
Skrevet
Kjetil E skrev (13 timer siden):

Kan man klare å kjøre gjennom Tyskland på en dag? Jeg har virkelig ikke peiling. Men det er kanskje ikke hele Tyskland som er «rammet» heller? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Et tips: les dere litt opp på trafikkregler der dere skal kjøre. I Tyskland har dere vikeplikt for biler som er på motorveien når dere veksler fra akselerasjonssporet f.eks., og når det er kø,  er det straffbart å ikke danne Rettungsgasse på motorveien (legge seg godt til høyre om dere er i høyre felt og godt til venstre om dere er i venstre, slik at det dannes fri passasje til utrykningskjøretøy mellom feltene).

Takk for tipset! Jeg har hørt mye om motorveien i Tyskland og har vel tenkt at jeg nok holder meg i høyre feltet. Men det er greit å vite en del andre ting. 

Skrevet
Bigote skrev (4 timer siden):

Booking.com bruker som regel hvis jeg booker hotel/leilighet spontant etter jeg har allerede ankommet en by eller et sted. (eller rett før). Airbnb funker bra selv om jeg bestiller dette i forkant.

Ellers er det å løse problemstillinger litt av sjarmen med det å reise.

Ja vi har et telt for sikkerhets skyld. Men jeg har en reumatisk sykdom som ikke er så glad i å ligge «på bakken». Så håper å unngå det i det lengste. Trenger ikke være luksushoteller. Men rene senger og en ren do/dusj føler jeg er en nødvendighet. 

Skrevet

Uansett om du bare skal på do på en kafe. Gå aldri ifra lader mobil, pass og lommebok. 

Jeg har hørt om en buss som kjørte fra noen jenter i gokk uten pass og alt.

Anonymkode: 26b28...a44

Skrevet

Vi har vært på bilferie i europa et par ganger, det går helt fint å bestille overnatting samme dag. Selv med store idrettsarrangementer i nærheten (ville kanskje prøvd å unngå OL da :D) Hos oss har gjerne passasjeren bestilt i bilen mens vi kjører. 

I storbyer (f.eks Paris) kan hotellene enten bli dyre og/eller kjipe hvis man er der på feil tidspunkt og bestiller sent, men hvis dere er litt fleksible går det stort sett greit det og. Husk at parkering kan være en utfordring i sentrum, hoteller som har inkludert parkering har stort sett veldig få plasser tilgjengelig, og parkering utenfor hotellområdet kan koste like mye som rommet. Av den grunn bor vi ofte litt utenfor sentrum, men i nærheten av kollektivtransport. 

Skrevet
Amys skrev (3 minutter siden):

Vi har vært på bilferie i europa et par ganger, det går helt fint å bestille overnatting samme dag. Selv med store idrettsarrangementer i nærheten (ville kanskje prøvd å unngå OL da :D) Hos oss har gjerne passasjeren bestilt i bilen mens vi kjører. 

I storbyer (f.eks Paris) kan hotellene enten bli dyre og/eller kjipe hvis man er der på feil tidspunkt og bestiller sent, men hvis dere er litt fleksible går det stort sett greit det og. Husk at parkering kan være en utfordring i sentrum, hoteller som har inkludert parkering har stort sett veldig få plasser tilgjengelig, og parkering utenfor hotellområdet kan koste like mye som rommet. Av den grunn bor vi ofte litt utenfor sentrum, men i nærheten av kollektivtransport. 

Vi er nok begge sånne som ikke er så opptatt av sentrum og attraksjoner. Vi vil finne de små perlene rundt omkring. Og vi kommer nok til å satse på Danmark, Tyskland, Østerrike og Italia og se om vi får mer tid etter det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi er nok begge sånne som ikke er så opptatt av sentrum og attraksjoner. Vi vil finne de små perlene rundt omkring. Og vi kommer nok til å satse på Danmark, Tyskland, Østerrike og Italia og se om vi får mer tid etter det. 

Anbefaler Sveits og Lichtenstein også, mye fine småbyer, fantastisk natur og turområder som er lett tilgjengelig for bilturister. F.eks gondol opp på fjell og gå til fots ned. 

Vær obs på at Italia er helt forderdelig å kjøre i når man kommer fra Tyskland, røde lys og stoppskilt er kun veiledende, og parkeringsplassene er tilpasset Fiat 500. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Kan man klare å kjøre gjennom Tyskland på en dag? Jeg har virkelig ikke peiling. Men det er kanskje ikke hele Tyskland som er «rammet» heller? 

Spørs hvor du skal, skal dere til Nederland, Belgia eller muligens nordlige Frankrike bør det ikke by på problemer. Skal dere til Sveits eller Østerike blir det ihvertfall en tøff langtur. Det går men det tar mange timer fra Kiel, så ikke noe jeg vil annbefale med barn.

Kampene spilles i Hamburg, Berlin, Leipzig, Gelsenkirchen, Dortmound, Dusseldorf, Køln, Frankfurt A.M., Stutgart og Munchen.

Husk og at Hamburg er en skikkelig flaskehals og beregn at det kan ta tid og passere byen.

Vær og klar over at du bør ha et slikt miljøoblat for å kjøre i Tyskland Miljøoblat Tyskland - Umweltplakette (miljooblat.no) da en god del tyske byer krever dette. Og avhengi av hvilket oblat bilen din får kan det være enkelte byer du IKKE får kjøre inn i.

Det er å ganske vanlig at det er strenge begrensninger på hvilke biler som for kjøre inn i italienske byer, og for sikkerhets skyld så er skiltene som opplyser om dette kun på italiensk.

Endret av Kjetil E
  • Liker 1
Skrevet (endret)

slettet av kjetil

Endret av Kjetil E
Skrevet (endret)
Amys skrev (22 minutter siden):

Anbefaler Sveits og Lichtenstein også, mye fine småbyer, fantastisk natur og turområder som er lett tilgjengelig for bilturister. F.eks gondol opp på fjell og gå til fots ned. 

Vær obs på at Italia er helt forderdelig å kjøre i når man kommer fra Tyskland, røde lys og stoppskilt er kun veiledende, og parkeringsplassene er tilpasset Fiat 500. 

Sveits er et fantastisk land å kjøre i, men relativt dyrt da de krever oblat. Og det må kjøpes for et helt år. Østerike har og oblat men der kan du kjøpe for eks for 10 dager.

Endret av Kjetil E
Skrevet
30 minutter siden, Amys said:

Veldig avhengig av hvor i Italia. I nord går det greit, når du nærmer deg Roma blir det litt hårete og når du kommer til Napoli er det en vits. 

Anonymkode: b0978...c92

Skrevet

Tok biltur i Europa i sommer og her er våre notater for neste tur;

Sjekk opp LEZ. Mange byer du ikke kan kjøre inn i uten godkjenning. Bruk park&ride, parkering utenfor storbyene tett på kollektivtransport.

Ta med skjøteledning, ekstremt lite stikkontakter på hotellene.

Kjøp med håndvaskemiddel og få vasket litt klær på de hotellene dere skal være flere dager.

Ha mye mer kontanter enn du tror. 
Vi ble bitt av basillen og bestilt ny tur en annen vei til sommeren😍

Anonymkode: 180f4...5d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...