AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #1 Skrevet 17. januar 2024 Hei! Det er ca 1 år siden jeg fikk bekreftet at jeg er i overgangsalderen. Jeg hadde ikke vært meg selv de siste årene, og opplevde alle de typiske symptomene. Vekten har aldri vært et problem for meg før nå. Går på østrogengele og ikke noe annet, fordi jeg har hatt livmorhalskreft og mangler livmor. Jeg har gått opp ca 5 kilo det siste året, samtidig som jeg har tatt østrogen, spiser sunt, trener og er generelt aktiv: fra 63 til 68 kg. Nå har jeg lest at progesteron er viktig å erstatte i overgangsalderen, hovedsakelig for å hindre tykke slimhinner i livmoren og livmorkreft, men at det også forebygger vektøkning. Er det noen som har erfaring med dette selv, som ikke har livmor? Jeg fikk beskjed fra gynekolog at jeg kun skal ha østrogen fordi jeg ikke har livmor, men nå er jeg usikker. Kan det være farlig å ta progesteron uten livmor? Jeg får jo kun tilført ett av tre hormoner jeg mister/har mindre av. Har og brystkreft i familien (mor), men ikke påvist arvelighet. Finner generelt lite om progesteron og problemstilling for de uten livmor. Noen som blant annet har gode erfaringer med vektnedgang etter å ha begynt på progesteron, på resept eller krem man kan kjøpe i helsekost? Blir veldig glad for svar! ps blir også glad for tips om hvordan få av de ekstra kiloene som har lagt seg rundt magen. Anonymkode: c11de...3a5 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2024 #2 Skrevet 23. februar 2024 Har du forsøkt en hormonveileder? Kan anbefale «naturlighormonveileder» på Instagram. Anonymkode: 9bb9b...d37
Gjest jegerrinne Skrevet 23. februar 2024 #3 Skrevet 23. februar 2024 Gynokologe jeg var hos sa at folk kunne gå opp 5 til 10+ pga overgangsalder uavhengig om en fikk hormoner eller ikke. Fikk en også litt mannlig hormon. Kunne der hjelpe. Men var ikke alle som ville gi kombinasjons behandling selv om der Kunne hjelpe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå