Majer Skrevet 17. januar 2024 #1 Skrevet 17. januar 2024 Dersom det blir født stadig færre barn og vi får stadig mer sentralisering vil vi vel se en voldsom prisnedgang i distriktene? Per nå er det svindyrt å kjøpe noe i distriktene siden folk hamstrer på hus og bruker de som ferieboliger eller til de dør Med svindyrt mener jeg i forhold til hvor det ligger. Er man feks fra Oslo og har alt nettverket her vil det koste ganske mye å reise fra Hardanger til Oslo to ganger i måneden. Det vil også ta såpass mye tid at det vanskelig kan rettferdiggjøres med de prisene som er der Sånn som situasjonen er nå vil det være lurest å kjøpe i Oslo, leie ut deler av boligen og bli i byen. Det vil aldri lønne seg å flytte til distriktene sånn som det er nå. Vil det bare bli enda verre med tiden?
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #2 Skrevet 17. januar 2024 På sikt vil man nok kunne sanke boliger i distriktene for en slikk og ingenting, for de som er interessert i det. Anonymkode: 6882f...a3c
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #3 Skrevet 17. januar 2024 Driveren til at prisene har gått opp i byene er vel innføringen av 2-inntektsfamilier, redusert pris på mat/klær/elektronikk/…, kreative låneprodukter, store kull og urbanisering? Tar du for gitt at hus i by kommer til å fortsette å gå brattere opp i verdi enn lønna? Anonymkode: 694b2...358
Amossa Skrevet 17. januar 2024 #4 Skrevet 17. januar 2024 Jeg tror boligprisene i de store byene vil øke mer enn i distriktet, og aller mest i Oslo. Grunnen er at det bygges for lite der, og etterspørselen er stor i forhold til tilbudet. Da blir det for dyrt for de fleste å holde en akseptabel bostandard. Familiene flytter derfor til mindre byer i nærheten, f.eks. Drammen, Moss osv. Så bor de tett i tett, i blokk eller i byggefelt med minimale tomter. Pendler med hurtigtog til jobb, henter og bringer barn og trenger hytte for å slappe av i helgene. Men siden etterspørselen er stor, er de fineste hyttene så dyre at byfolk må akseptere å bo tett i tett på fjellet også. Hytte på fjellet har de færreste råd til. Er man fra byen og har familie der, aksepterer folk dette. Derimot tror jeg at innflyttere etter hvert ønsker seg ut av dette hamsterhjulet. De vokste opp i annet, og ønsker seg mer. Den teknologiske utviklingen vil stadig gjøre det lettere for folk å bo hvor som helst. Derfor tror jeg at mange kommer til å ønske å flytte ut av byene i de neste 10 år. Allerede i dag er ordet "småbruk" et av de mest brukte søkeord på f.eks. finn.no. Det sier noe om folks drømmer. Boligprisene utenfor storbyene og i distriktene stiger de også, men ikke så mye som i byene. Det vil de fortsette å gjøre. Dette til tross for attraktive tomter og nybygging. Trenden i dag er at de eldre selger sine eneboliger og flytter inn i nye leilighetskomplekser med sjøutsikt. Unge familier kjøper eneboligene deres, ofte som første bolig. Så kjøper de seg opp etter noen år. Jeg tror ikke på nedbygging av bygde- og utkant-norge i de nærmeste 10 år. Mange som flytter kommer tilbake. Helårsturismen vil øke og gi mange arbeidsplasser. De som bor i utkanten kommer til å kjøpe opp boliger, oppgradere dem og leie ut dyrt til turister. At folk skal kunne bo her i distriktene betinger imidlertid at der føres en politikk som gjør det mulig for oss. Vi trenger sykehus, skoler, kultur osv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå