Gå til innhold

Min mor lager uspiselig mat til oss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er et stort luksusproblem, eller et dilemma om du vil.

Min mor legger mye av sin identitet i å være "hjelper". Hun kan bli fornærmet om jeg takker nei til hjelp. Hun tar seg nær av kritikk, og tidligere typ truet med selvmord og lignende, men de siste årene så har jeg kunne kommet med bittesmå forespørsler om hun kan gjøre noe annerledes (f.eks. ikke gi sukker til barnet mitt), og det har gått ganske greit. Sånn type "kritikk" holder jeg imidlerid kun til det nødvendigste, det som omhandler barnet som hun passer ganske ofte - hun er en god bestemor! 

Uansett, denne hjelperrollen hun omfavner så totalt, kan være ganske slitsomt (hun kan sende meg flere meldinger før jeg har stått opp for å minne meg på å kle på barnet pga kaldere vær, hvis hun skal kjøre oss et sted spør hun alltid "har du husket bleier?" Eller lignende, ting som omhandler barnet)

Nå har hun fått for seg at jeg trenger hjelp til å bake brød, fordi jeg takket ja til et brød av henne for noen mnd siden, da jeg var syk. Ellers bruker jeg å bake selv, det går veldig kjapt, eller så kjøper jeg. Nå kommer hun med hjemmebakt brød til meg minst en gang i uka, uten å spørre. Av og til sender hun med boller eller annen bakst også. Det er veldig koselig altså, og jeg skal ikke klage..men dilemmaet ligger altså her: maten vi får er helt uspiselig. Det er superkompakte brød som verken har hevd eller er gjennomstekt, eller som lukter veldig rart, generelt så prøver jeg kanskje en brødskiver, før jeg må kaste maten, for den er faktisk ikke spiselig...

Jeg har hintet til at det går fint å lage egne brød, og ofte ligger det brød på benken når hun kommer med sitt 

Men jeg har ikke hjerte til å si at jeg ikke vil ha brødet.. hun sender ofte melding etterpå og skriver "håper brødet falt i smak❤️" og om jeg bare reagerer med et hjerte, kan hun sende flere meldinger neste dag og spørre om barnet likte brødet, osv. Noen ganger har jeg sagt at det ikke var gjennonstekt og tipset om å steke på høyere varme, men det gjør hun ikke.

Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Bare fortsatt å kaste maten? 

Anonymkode: 92ebc...82b

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får kanskje ymte forsiktig med at det ikke var gjennomstekt. 

Ellers så får dere gi det til kråkene. De er nok også sultne.

Anonymkode: 3d7c9...8c9

• Liker 6
Skrevet

Høres ut som om hun gjør det med vilje.

Det har ikke falt deg inn at dette er slik cluster b folk holder på? les deg opp.

Anonymkode: 2cb7e...64a

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høres ut som om hun gjør det med vilje.

Det har ikke falt deg inn at dette er slik cluster b folk holder på? les deg opp.

Å, dropp hobbypsykologvirksomheten og se litt færre youtubevideoer.

Anonymkode: 927ce...8e5

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Blir sikkert god stemning når hun kommer på overraske besøk eller det er krise i hjemmet hvor hun skal gjøre noe og finner brødet i søpla eller lurer på hvor det er for dere har jo ikke spist opp alt vel? Ellers må dere tas en løgn å si jo vi har spist opp alt det gode brødet som sikkert resulterer i at dere får mer😂

Vær nå ærlig.

Anonymkode: cfb74...214

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg tror hun veldig veldig gjerne vil bake og gi bort. Og kanskje hun har prøvd seg på pumpernikkel 😄 Du kjenner ikke noen som har dyr og som med glede vil ta imot matavfall som ikke er muggent?

• Liker 2
Skrevet

Vil hun også hjelpe om du spør om hjelp, eller bare ting hun finner på selv?

Du kan jo om det ikke går an å si det rett ut si noe sånt som at det er kjempesnilt at hun baker brød, men at du synes det er gøy å bake selv og det blir for mye brød så dere får ikke spist det, og spør om hun heller vil hjelpe til med noe annet konkret som du foreslår? Feks hente i barnehagen en dag eller kjøpe noe til barnet eller noe...

Anonymkode: 9d36d...903

• Liker 8
Skrevet

Det er ærketypisk cluster B, bare så du vet.

Anonymkode: 26c75...f88

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er jo så enkelt å bake brød. Vi kjøper brødmel og instruksjoner på posen om heving og steketid. Det kan ikke gå feil. 

Du må si fra til moren din. Ellers vil det pågå for alltid og det er uholdbart. 

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ærketypisk cluster B, bare så du vet.

Det er "ærketypisk" dårlig-på-kjøkkenet også.

Anonymkode: 4a870...b49

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er "ærketypisk" dårlig-på-kjøkkenet også.

Anonymkode: 4a870...b49

Beklager feilstavning. Autocorrect'en min er så føkkings språkforvirret og "retter" ting feilt uten godkjenning fra meg.  

Men nei, oppførselen er typisk cluster B samlet sett. Det er mer enn bare evner på kjøkkenet, Det er pushe-måten, falsk omsorg, og alt det annet.  

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er et stort luksusproblem, eller et dilemma om du vil.

...

Anonymkode: 92ebc...82b

Svigermor holdt på sånn, og det var jo bare snilt og hun ville bare hjelpe. Jeg greide å få henne over på arbeidsoppgaver hun gjorde bra og som var til hjelp som for eksempel å rydde i barnas klesskap og vaske kjøkkenskapene. Det ble veldig bra både for oss og henne. (dette er ikke noe jeg hater svigermorg-reie, hun er veldig søt og snill, men en ubukelig kokk). 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å, dropp hobbypsykologvirksomheten og se litt færre youtubevideoer.

Anonymkode: 927ce...8e5

:spy:

• Liker 1
Skrevet

Kjenner til dette ja. Du har et luksusproblem☺️, du trenger jo ikke spise maten. I motsetning til oss som blir invitert til måltider der det er vanskelig å få ned maten. 🫢 Ikke bra med matsvinn, men jeg ville bare ha fortsett å kaste maten var jeg deg. Av erfaring, så blir det bare enda verre hvis man forsøker å si noe.

Anonymkode: 11816...9e9

Skrevet

Jeg kaster ikke mat. Hadde brødet jeg fikk vært ustekt og uhevet ville jeg fortalt nettopp det - på en høflig måte, selvsagt. Og jeg ville nektet å ta imot flere. Er det noe hun kan lage da, som du kunne hatt lyst på? Småkaker som ikke skal heves? Knekkebrød?

Anonymkode: 831ee...74b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde det sånn med svigermoren min. Hun kom med brød som ikke var skikkelig stekt fordi hun fulgte oppskrift istedet for å sjekke om det var ferdig. Jeg sa sannheten og det gikk fint. Moren min er en annen type, hun ville kjørt furting og silent treatment i dagevis. Så jeg bor nærmere svigermor enn mor og er veldig fornøyd med det. 

Anonymkode: 6f342...b30

• Liker 3
Skrevet

Du må ta litt mindre ansvar for hennes følelser. Si at hun kanskje glemte gjær, eller hadde veldig mye grovt i, fordi brødet var kompakt heller enn luftig. Og at det er lite stekt.

Det kan være akkurat det som er problemet. Masse tungt grovmel, bittelitt hvetemel. Gjæren klarer ikke løfte den tunge deigen, og mursteinen steker dårlig. Jeg har laget noen slike da jeg prøvde finne ut godt grovbrød.

Anonymkode: b7e5d...1e9

• Liker 5
Skrevet

Hva med å sende henne et par oppskrifter og si at du har hatt lyst å forsøke, men ikke har tid og om kanskje hun ville forsøkt?

Gjerne litt annen variant enn brødet hun ellers baker. Så hun ikke føler du skal sammenligne.

• Liker 3
Skrevet

Glemte å si at jeg hadde med saft på skolen også, når jeg hadde vondt i halsen, og på siste dag før jul, turdager og sånn (ellers var det skolemelk). Drakk saften fra en plastflaske som smakte og luktet utrolig vondt. 

Skrevet

Beklager, feil tråd!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...