Gå til innhold

Føler ikke det hjelper nok med tilrettelegging

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er gravid i uke 26. Er i jobb men jobben har tilrettelagt slik at jeg jobber kortere dager og jeg slipper å gjøre ting som feks tunge løft.

Det har seg slik at for at arbeidsgiver skulle klare å tilrettelegge, måtte jeg endre på arbeidstiden min. Så istedetfor å starte kl 08 som jeg vanligvis pleide å gjøre, må jeg nå starte kl 06:30, noe som gjør at jeg sliter med å komme meg opp om morgenene, jeg sliter med å sove i utgangspunktet. Så jeg møter på jobb uten noe som helst energi. 

Jeg kjenner veldig på at jeg gjerne skulle startet senere på jobb, og faktisk enda senere enn kl 8. Kanskje nærmere kl 9 eller 9:30 slik at jeg får nok søvn og jeg kan yte best mulig på jobb. 

Jeg har en 3 åring hjemme som krever sitt, og jeg er så sliten om dagene at jeg legger meg ofte samtidig som 3 åringen. 

Jeg har også begynt å få mye kynnere mens jeg er på jobb, hva som utløser dette vet jeg ikke da jeg kan få dette gjennom hele arbeidsdagen. 

Så det jeg egentlig spør etter her er, hva skriver jordmødrene deres i tilretteleggingsskjemaet som dere leverer på jobb slik at du får en så god atbeidsdag som mulig som gravid? Jeg vil selvfølgelig være lengst mulig i jobb før jeg går ut i permisjon, men slik jeg har det nå vil jeg helst bare sykemelde meg, men synes det blir feil det også da jeg ikke er syk.

Anonymkode: 1d4ff...bdd

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke helt det du spør om, men hva med å sykmelde deg 50% en periode hvis jobben har vansker med å tilrettelegge? Det er ikke noe nederlag. Jeg hadde også en del kynnere på jobb før jul pga en del gåing og stress (er lærer). Så fikk jeg mensensmerter i tillegg rundt uke 29, som jeg våknet av på natta. Gikk til legen og fikk sykmelding uten problemer, selv om jeg ikke følte meg syk. Det viktigste du gjør nå er jo å være gravid! 😊

Jeg har aldri vært sykmeldt før og det føles litt rart når resten av kroppen er i fin form, men mensensmertene forsvant på dagen og jeg hadde mye færre kynnere. Så anbefaler å dra til legen, i alle fall for å diskutere det.

Anonymkode: 9cdb7...165

Skrevet

Hvorfor må du starte 06:30? Og ikke 08? Å tilrettelegge betyr også å høre på den gravide. Jeg ville sagt at dette er det du trenger for å stå i jobb, bare snakk med arbeidsgiver, og si at hvis det ikke går å tilrettelegge, må du sykemelde deg en prosent - eller potensielt styrer det ut mot full sykemelding - for å få det til å gå opp. 

Anonymkode: 13b7b...aa6

Skrevet

Gå i ny dialog med arbeidsgiver. Og du må huske at det er barnet i magen som er prioriteten din nå. Din gode arbeidsmoral er ikke bra for barnet. Blir ikke lettere for kroppen resten av ukene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...