Gå til innhold

Lærere kan sykemelde seg, men hva med elevene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er læreren som ville selge huset, kjøpe to leilighet og si opp lærerjobben, uten å ha en ny jobb å gå til, fordi jeg var så lei. Jeg fikk mange råd om å sykemelde meg i den tråden og jammen hadde dere rett. Jeg dro til legen og etter noen tester fant hun ut at jeg var i ferd med å bli utbrent. Jeg fortalte fastlegen om planene mine (selge huset, jobbe deltid i butikk osv.) og hun påpekte at det i seg selv var ett tegn på at her var det noe fryktelig galt. Enden på visa ble hvert fall to ukers sykemelding.

Nå er alle lærerne på trinnet vårt sykemeldt, mine to kollegaer har vært det en god stund allerede. Nå er jeg også borte fra jobben. Og nå er det visst verre enn noen sinne på trinnet vårt. Min gode nabo som også jobber på skolen fortalte at det var ville tilstander. Det er stol kasting, skriking og hyling. Det er 2-3 i klassen som «styrer showet», mens de 20 andre elevene er redde, engstelige, morer seg over å se de «gærne kidsa» klikke eller er lei. Det er definitivt lite læring og dårlig kvalitet på undervisningen, de unge vikarene rett fra videregående gjør så godt de kan, men det blir kaos og oppbevaring uansett. 

Jeg fikk veldig dårlig samvittighet da jeg hørte dette, vet at brannslukkingen min var viktig for å holde det hele gående. Jeg kan jo sykemelde meg, men hva med elevene? Dette er jo hverdagen deres! Håper dere foresatte tar tak hvis barnet deres forteller at enkeltelever ødelegger undervisningen gjentatte ganger. Og at det er de samme elevene hver gang… Da hjelper dere lærerne ved å sette press på skoleledelsen. 

Anonymkode: 4add0...711

• Liker 1
  • Hjerte 22
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldrene kan vel melde 9a-sak? 

• Liker 3
Skrevet

Hva gjør ledelsen ved skolen? Dersom samtlige lærere blir sykemeldte etter å ha stått i alt alene over tid vitner det om svak ledelse. Hvor er trinnansvarlig/ledelse og sosiallærer? Kan man ikke sende den værste på gangen så resten får fred?

Anonymkode: 2f522...acf

• Liker 25
  • Nyttig 2
Skrevet

Går det ikke an å ta urokråkene ut av klasserommet?

Anonymkode: d6e18...017

• Liker 1
Skrevet

Foreldrene kan ikke gjøre noe, dessverre. Noen ganger går det an å bytte skole, men det er ikke alltid det finnes noen skoler med ledige plasser i nærheten. Uansett er de fleste skoler slik nå, i større eller mindre grad, så skolebytte har ikke så mye for seg.

Jeg tror hjemmeskole kommer til å ta av framover.

Anonymkode: b180e...3a0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

etter noen tester fant hun ut at jeg var i ferd med å bli utbrent. Jeg fortalte fastlegen om planene mine (selge huset, jobbe deltid i butikk osv.) og hun påpekte at det i seg selv var ett tegn på at her var det noe fryktelig galt.

Dette er jo bare trolling.

Anonymkode: c5038...81c

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Supersmurf skrev (13 minutter siden):

Det kan foreldrene. Kapittel 9A handler om elevenes rett til et trygt og godt skolemiljø. Dersom ditt barn ikke har det, så har skolen aktivitetsplikt. Sammen med elev og foreldre må skolen finne tiltak. Dersom flere elever i en klasse har 9A-saker som følge av manglende klasseledelse, som kan være en av utfordringene her, så vil skolen måtte gjøre noe. Foreldre må involveres i dette. 

Anonymkode: 2eb1d...982

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg tror hjemmeskole kommer til å ta av framover.

Tviler jeg på. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan foreldrene. Kapittel 9A handler om elevenes rett til et trygt og godt skolemiljø. Dersom ditt barn ikke har det, så har skolen aktivitetsplikt. Sammen med elev og foreldre må skolen finne tiltak. Dersom flere elever i en klasse har 9A-saker som følge av manglende klasseledelse, som kan være en av utfordringene her, så vil skolen måtte gjøre noe. Foreldre må involveres i dette. 

Da har man møter, og flere møter og lager noen planer. Dessverre har ikke skolen noen mulighet til å ta i bruk tiltak som virker (som å ta de barna som lager bråk og bruker vold ut av klasserommet), så ingen forbedring skjer.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvem skal ha resten av klassen? Luksus dersom man er mer enn en voksen i klasserommet, ikke lenger normalen hos oss, dessverre. 

Anonymkode: 42164...d21

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da har man møter, og flere møter og lager noen planer. Dessverre har ikke skolen noen mulighet til å ta i bruk tiltak som virker (som å ta de barna som lager bråk og bruker vold ut av klasserommet), så ingen forbedring skjer.

Hvis man er uenig i skolens tiltak, eventuelt mener de ikke virker, kan man klage til statsforvalteren. Jeg kan love deg at rektor, og ikke minst skoleeier (kommunen) tar på alvor pålegg fra statsforvalter. Konsekvensen av å ikke følge 9a kan også få personlige rettelige følger for rektor. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

men hva med elevene?

Det er rektors og kommunens ansvar.

Du må tenke på deg selv og din helse. Verken rektor eller barnas foreldre vil takke deg om du faktisk blir helt utbrent!

Anonymkode: e4ad5...fea

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Supersmurf skrev (33 minutter siden):

Jeg er i prinsippet enig, men hva hjelper det å teppebombe skolen med paragrafer og krav når lærerne er sykemeldt?

Lærerne mangler verktøy til å få ro i klassen.

Hele uføret starter med at elevene har krav på ditt og datt. De har krav på å være i klasserommet selv om de saboterer. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei, vi har ikke lov til det. Det er bare en lærer i klasserommet, og du har ikke lov til å ha elever på gangen eller på et grupperom alene. De gangene en elev har rasert klasserommet har jeg ringt nærmeste leder og tatt med hele resten av klassen ut. Vi har ikke lov til å fysisk ta i en elev, så hvis en elev vil kaste stoler og bord rundt må vi ta med resten av gjengen ut, eleven som raserer klasserommet får fortsette. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er rektors og kommunens ansvar.

Du må tenke på deg selv og din helse. Verken rektor eller barnas foreldre vil takke deg om du faktisk blir helt utbrent!

Jeg er helt enig. Jeg er den 7 læreren som «rygger ut» på få år 😓

Skrevet

Jeg byttet skole på mine. De går nå på privatskole. 

Anonymkode: c1e72...042

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er helt enig. Jeg er den 7 læreren som «rygger ut» på få år 😓

Hva gjør rektor på skolen om dette da?

Det burde vel kanskje vært meldt inn en kraftig sak til kommune, ppu, barnevernet og alle andre aktuelle instanser. Det høres jo ut som galematias på trinnet.

• Liker 5
Skrevet
Isambard skrev (3 minutter siden):

Jeg er i prinsippet enig, men hva hjelper det å teppebombe skolen med paragrafer og krav når lærerne er sykemeldt?

Lærerne mangler verktøy til å få ro i klassen.

Hele uføret starter med at elevene har krav på ditt og datt. De har krav på å være i klasserommet selv om de saboterer. 

Som skrevet over - ingen rektor eller skoleeier i landet tar lett på pålegg fra statsforvalteren. Hvis det i ytterste konsekvens er der saken havner. Rektor har dessuten et personlig ansvar i 9A-saker, og kan i prinsippet rettsforfølges dersom han eller hun ikke ivaretar elevens rett i slike saker. Så jeg tror nok du bagatelliserer litt vel mye betydningen av kapittelet 9A. Det at alle elever har rett å tilhøre en klasse i nærskolen er dessuten ingen ny bestemmelse. Slik har det vært i sikkert 30 år. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hva gjør ledelsen ved skolen? Dersom samtlige lærere blir sykemeldte etter å ha stått i alt alene over tid vitner det om svak ledelse. Hvor er trinnansvarlig/ledelse og sosiallærer? Kan man ikke sende den værste på gangen så resten får fred?

Anonymkode: 2f522...acf

De sitter og har møter på kontoret sitt 😅 De lar ting surre og gå til alle blir sykemeldte. Så kommer de nok til å fylle opp med vikarer, mens de håper på at vi skal komme tilbake på jobb igjen. Du har ikke lov til å sende noen ut på gangen eller på et grupperom uten en voksen, og den ekstra voksne har du ikke. Selv hvis du har en ekstra voksen tilgjengelig så kan du ikke tvinge en elev ut av klasserommet. «Løsningen» har ofte vært at vi følger hele klassen ut, for å la en elev rasere klasserommet. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, vi har ikke lov til det. Det er bare en lærer i klasserommet, og du har ikke lov til å ha elever på gangen eller på et grupperom alene.

Det er ikke riktig. Læreren har lov å vise elever ut av timen i følge opplæringsloven. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...