AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #1 Skrevet 17. januar 2024 Vet noen noe om dette? Jeg har fått jern intravenøst på offentlig sykehus, og det var fantastisk å føle seg så frisk og pigg! Jernlagrene mine tømmes raskt da jeg har veldig kraftige mensturasjoner, og tilskudd tar så mange måneder. Selvsagt er denne typen jern noe som må prioriteres for de som trenger det mest, og det er kostbart, og jeg aksepterer det om jeg ikke får det denne gangen. Forventer egentlig at legen skal avvise en henvisning. Jernspøryter har jeg også prøvd, men det er for mye bivirkninger for meg. Derfor lurer jeg jeg på om jeg kan betalte for en jernoverføring selv, privat? Har noen her erfaring med det? Lurer på hva det koster, men jeg er faktisk villig til å betale ganske mye for å slippe å alltid være utmattet, svimmel, kvalm og ha hjertebank 😕 Har googlet, men finner ikke noe sørlig om det. Fant muligens et sted, og har mailet de. Del om du har tips! Anonymkode: cb0b2...e1d
Lofilteret Skrevet 18. januar 2024 #2 Skrevet 18. januar 2024 Om du stadig får tømte jernlager pga kraftige mensturasjoner er det kanskje mulig å gjøre noe med blødningene? F.eks hormonspiral? Jeg tror at om du tar det opp med legen finner dere en løsning. 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #3 Skrevet 18. januar 2024 Det er vel enklere å bruke hormonspiral eller cerazette? Anonymkode: 4cce2...87d
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #4 Skrevet 18. januar 2024 Jeg fikk MYE lettere blødninger ved å legge om kosthold. Ble samtidig kvitt pms plager med sterke magekramper osv. Anbefaler at du sjekker om du har godt lager med d vitamin (og egentlig også b-12), for det påvirker hormonbalansen. Du bør ligge langt over nedre grense. Anonymkode: 0ae30...495
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #5 Skrevet 18. januar 2024 Opptak av jern styres av et hormon som heter hepcidin. https://sml.snl.no/hepcidin Hvis du har problemer med å regulere ned hepcidinnivået når jernlageret tømmes, vil du ikke greie å ta opp jern fra fordøyelsen. Har du fått sjekka hepcidinnivået? Anonymkode: 971f3...da0
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #6 Skrevet 18. januar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg fikk MYE lettere blødninger ved å legge om kosthold. Ble samtidig kvitt pms plager med sterke magekramper osv. Anbefaler at du sjekker om du har godt lager med d vitamin (og egentlig også b-12), for det påvirker hormonbalansen. Du bør ligge langt over nedre grense. Anonymkode: 0ae30...495 I tillegg, spis rødt kjøtt. Altså av rent storfe og viltkjøtt. Det er beste formen for jern fra mat. Anonymkode: 0ae30...495
Lofilteret Skrevet 18. januar 2024 #7 Skrevet 18. januar 2024 Jeg vet du ikke spør om kosthold, men slenger med en kommentar om det likevel: Grovt brød med leverpostei og paprika - og appelsinjus til. Det øker opptaket. Melk hemmer opptaket.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #8 Skrevet 18. januar 2024 Kan dessverre ikke svare på om man kan få jern intravenøst privat. Skader ikke å ringe og høre eller sende e-post til en privat klinikk? Vil bare legge til at kaffe og te også hemmer opptaket av jern. Ville jobbet med kostholdet samt tatt jerntilskudd, gjerne i samråd med lege eller klinisk ernæringsfysiolog. Anonymkode: 7b271...3d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå