Gå til innhold

hvis huset er verdt 4,2 mill, når er man innenfor 60% belåningsgrad?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Men du er jo her på Kvinneguiden, skriver og leser kommentarer. Så vite at du kan lese og skrive, og bruke internet. Så du kunne godt brukt google til å søke "hva er 60% av 4.200.000?" og du hadde fått svaret som første resultat. Du må PRØVE å hjelpe deg selv litt. 

Anonymkode: 3c207...d83

Ikke like enkelt for alle da, besserwisser :) 

Blåttvann skrev (35 minutter siden):

Skremmende.

Huff, enig, skremmende at folk trykker TS nedenom og ned pga et spørsmål DU synes er enkelt 🤗

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det handler ikke om å trykke ned noen, dette kunne du funnet svar på ved et kjapt googlesøk TS men du gadd ikke ta deg bryet! Du kunne garantert stått i matte også om du hadde orket tror jeg. 

Anonymkode: 7ac23...07c

Gadd ikke? Hjelpes! Gratulerer med 1 poeng i å trykke noen ned. Flere i andre tråder i dag kanskje? Tenkte hvis du fører seieren din inn i et skjema, så har du hvertfall 1 poeng så langt 🤗🥳

endo skrev (10 minutter siden):

Helt enig med deg. Så her burde jo banken aldri ha gitt lån. Da lånetaker har så lite kunnskaper om basis økonomi at dette antagelig ikke går bra 😕

Dette har da ingenting med å kvalifiseres til lån eller ei å gjøre? De fleste har ikke så mye peiling på lån annet enn hva de klarer å betale pr mnd. Men, gratulerer til deg også - du fikk trykket ned noen ved å vise hvor perfekt du er og hvor dum TS er 🤗🥳 Hvor mange poeng i dag?? 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

60 prosent av noe, da bare ganger du med 0,6. 70 prosent av noe finner du ved å gange med 0,7. 40 prosent av et tall finner du ved å gange med….. ja, riktig! 0,4.

Var det ikke enkelt?

Anonymkode: c02b8...ed9

Joda, kjempeenkelt når man vet det :) 

Anonymkode: 7eaa4...499

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Visste du at man kan bli tallblind i voksen alder? Og likevel ha både god økonomi og god kontroll, selv om man sliter med å regne ut ting og tallene hopper?

Anonymkode: 0fc41...675

Enig, men dessverre mange tøffinger her inne som trenger å trykke andre ned for å overleve selv 😕 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo enklere enn å spør på kvinneguiden, og man får svar med en gang, besserwisser. 

Anonymkode: 3c207...d83

• Liker 2
Skrevet

Men TS flere ting spiller inn. Om huset ditt har gått opp i verdi siden du kjøpte det så kan det godt hende du er innenfor selv om du ikke har nedbetalt 40 % av taksten da du kjøpte huset. Så få en megler til å ta oppdatert takst. Selv om prisene har sunket de siste månedene gikk de faktisk en del opp både i 2022 og 2023

Anonymkode: 0604b...28d

Skrevet

Til TS: jeg har dyskalkuli og har funnet ut at det er veldig kjekt å spørre ChatGPT om slike spørsmål. Så har du et råd til neste gang ❤️

Anonymkode: 994b3...5d8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Huff, enig, skremmende at folk trykker TS nedenom og ned pga et spørsmål DU synes er enkelt 🤗

Gadd ikke? Hjelpes! Gratulerer med 1 poeng i å trykke noen ned. Flere i andre tråder i dag kanskje? Tenkte hvis du fører seieren din inn i et skjema, så har du hvertfall 1 poeng så langt 🤗🥳

Dette har da ingenting med å kvalifiseres til lån eller ei å gjøre? De fleste har ikke så mye peiling på lån annet enn hva de klarer å betale pr mnd. Men, gratulerer til deg også - du fikk trykket ned noen ved å vise hvor perfekt du er og hvor dum TS er 🤗🥳 Hvor mange poeng i dag?? 

Joda, kjempeenkelt når man vet det :) 

Du er vel ikke særlig mye bedre selv her du da, men...

Alle vet hva 10% av en gitt sum er, uten å tenke seg om. Og for å få 60% må man gange de 10 prosentene med 6. Man trenger ingen formel for dette hvis man har lært helt grunnleggende matematikk, det er ren logikk.

10% av 4.200.000 = 420.000.

420.000 × 6 = 2.520.00.

• Liker 1
Skrevet

Hvis boligen din har denne verdien/ taksten i dag, hva sitter du med i lån? 
eks. Bolig verdt 4 mill. Du har 1,5 i lån- du er innenfor 60% 

Anonymkode: c89cc...e1d

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

60% av 4,2 millioner... Hvis du ikke klarer og regne ut det, bør du ikke ha boliglån. 
Er vel pensum i 2.-3.klasse på barneskolen....🤔

Anonymkode: 1dbc2...b7f

Hvorfor gidder du å svare i en tråd når du ikke gir ts svar på det hun spør om? 
Tydeligvis klarer du ikke regne det ut selv siden du svarer slikt. Og er nedlatende og sier hun er for dum til å ha boliglån.. ts har jobb og kan betjene et lån, kan du? 
2-3 klassinger jobber ikke med prosentregning.. 

siden du svarte som du gjør vet ikke du det heller.. verdien på boligen måles i lånet man har igjen og hva som er nedbetalt, da finner man ut hvor stor prosent man eier av huset 

Skrevet
16 minutter siden, Blåttvann said:

Du er vel ikke særlig mye bedre selv her du da, men...

Alle vet hva 10% av en gitt sum er, uten å tenke seg om. Og for å få 60% må man gange de 10 prosentene med 6. Man trenger ingen formel for dette hvis man har lært helt grunnleggende matematikk, det er ren logikk.

10% av 4.200.000 = 420.000.

420.000 × 6 = 2.520.00.

Ren logikk holder vel ikke som argumet. Det er ingenting ulogisk med derivasjon heller, men de fleste aner jo ikke hvordan man gjør det likevel.

Forøvrig enig i at basic prosentregning er noe som alle burde kunne.

Anonymkode: 5b937...a90

Skrevet
endo skrev (4 timer siden):

Helt enig med deg. Så her burde jo banken aldri ha gitt lån. Da lånetaker har så lite kunnskaper om basis økonomi at dette antagelig ikke går bra 😕

Herregud, ta deg en bolle! Vi er mange som har dysklakuli! Jeg hadde topp karakterer i alle fag, men kom meg nesten ikke gjennom matematikk. 

Anonymkode: 53383...359

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

siden du svarte som du gjør vet ikke du det heller.. verdien på boligen måles i lånet man har igjen og hva som er nedbetalt, da finner man ut hvor stor prosent man eier av huset 

Ikke helt. Først må man ha verdien på huset. Om det er noen år siden kjøp så er det lurt med en ny takst. 
så tar man: restlån/boligverd = belåningsgrad

eks: lån på 3 mill. Huset har økt til 9 mill.

3/9=0.33 =33% som er din belåningsgrad.

Anonymkode: 5b937...a90

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Enig, men dessverre mange tøffinger her inne som trenger å trykke andre ned for å overleve selv 😕 

Å påpeke at grunnleggende hverdagsmatte forventes å være minimumskunnskap er da helt legitimt og har ingenting med tøffinger som trykker andre ned å gjøre.

Lett å sparke utover når man egentlig burde ta ansvar for eget liv og gå i seg selv.

Anonymkode: 76577...d9a

• Liker 1
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

?

Anonymkode: 2571b...b6d

TS, det kan være lurt å vurdere å børste støv av gamle lærerbøker eller prøve å lese deg litt opp på ting du slet med på skolen, rett og slett fordi det kan være nyttig i hverdagen. Hvordan håndterer du fenomenet "salg" i butikker, om du ikke klarer å orientere deg om banal prosentregning? 30% salg sier deg ingenting? Hva blir sluttsummen på kassalappen om en butikk har 40% rabatt er ganske greit å ha en formening om

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er ikke ts, men føler for å forsvare vedkommende. Som sagt er det ikke alle som fikk den hjelpen de trengte i matematikken, meg inkludert.

Jeg har gode karakterer i alle andre fag og tjener i dag over 800.000 i året. Og gjett hva - min jobb innebærer medikamentregning, som jeg forøvrig er blitt svært god på 😉 Jeg er jammen meg under 30 også!

Noen hull i et fag betyr ikke at vi er håpløse sjeler. Ikke bry deg om bedreviterne, Ts. Takk for meg!

Anonymkode: 5a16f...3a3

Jeg måtte ta matte på nytt og er elendig i matte og er ikke flau over å si det høyt. Jeg tjente nesten 1.2 mill i årer. Enkelte altså så frekke folk det er her inne!

Anonymkode: b6e19...ad4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...