AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #1 Skrevet 17. januar 2024 Bor i en privat vei, og vi som bor her har en avtale med en mann med traktor som skal komme og brøyte veien ved snø. Problemet er at han kommer så sent. Jeg har måkt veien, plassen bilen min står på, foran søpla (som skulle tømmes i dag) og postkassene. Og nå, åtte timer og null snø senere, kommer han. Han koster meg 400 kroner hver gang han kommer (vi spleiser, de andre betaler like mye unntatt en nabo som ikke er med) og jeg synes det er vilt bortkastede penger. Men de andre som bor her vil gjerne ha han, for han måker foran deres garasje (jeg har ikke garasje). Spørsmålene mine er: Er jeg kjip om jeg sier jeg ikke vil være med og betale når jeg allerede har måkt veien og alt det andre jeg trenger? Kan jeg si fra at jeg ikke vil være med og betale? Jeg må jo ut med bilen om morgenen, ikke klokka ti på kvelden… Anonymkode: 19d11...d57 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #2 Skrevet 17. januar 2024 Nei du er ikke kjip. Anonymkode: 109f2...4b3 11
lillesnillelilla Skrevet 17. januar 2024 #3 Skrevet 17. januar 2024 Du tror ikke han har vært ute og måkt i mange timer allerede når han kommer til deg da? 10 4
Sofakona Skrevet 17. januar 2024 #4 Skrevet 17. januar 2024 Måker han bare hos dere liksom? Vil tro at har litt for mye p gjøre idag 6 1
lillevill Skrevet 17. januar 2024 #5 Skrevet 17. januar 2024 Vet ikke hvordan det var der men her var det igjenblåst med snø i veien ute etter 20 min. 2 1
Belima Skrevet 17. januar 2024 #6 Skrevet 17. januar 2024 Har tidligere bodd med privat måking, men som du sier han kom også sent. Alle vi visste, at han først og fremst måtte måke for kommunen, hovedveier og veier som var viktigere enn vår vei. 7 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #7 Skrevet 17. januar 2024 lillesnillelilla skrev (51 minutter siden): Du tror ikke han har vært ute og måkt i mange timer allerede når han kommer til deg da? Sofakona skrev (48 minutter siden): Måker han bare hos dere liksom? Vil tro at har litt for mye p gjøre idag Jada, dette er ikke et innlegg for å klage på han. For all del, skjønner stort behov osv. problemet for min del er at jeg betaler ganske dyrt for noe jeg likevel må gjøre selv. Anonymkode: 19d11...d57 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #8 Skrevet 17. januar 2024 Og det er ikke bare i dag, men alltid. Ts. Anonymkode: 19d11...d57 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #9 Skrevet 17. januar 2024 Dette blir et rent tapsprosjekt for deg, så her kan du melde deg ut med god samvittighet. Hadde det vært snakk om en langt lavere sum per brøyterunde ville jeg kanskje vært solidarisk nok til å tilby meg å betale ut denne vinteren, men ikke for 400 kr per gang. For under den prisen kan man jo få en tenåring til å måke for hånd før skoledagen starter, eller bare gjøre det selv helt gratis, som du uansett gjør nå. Anonymkode: 15182...2a0 7 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #10 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette blir et rent tapsprosjekt for deg, så her kan du melde deg ut med god samvittighet. Det er akkurat det jeg også tenker. Hadde han enda brøytet på området jeg har behov for, der bilen min står, så hadde det vært noe annet. Men jeg ser ingen fordeler for meg med denne ordningen slik den er nå. Anonymkode: 19d11...d57 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #11 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bor i en privat vei, og vi som bor her har en avtale med en mann med traktor som skal komme og brøyte veien ved snø. Problemet er at han kommer så sent. Jeg har måkt veien, plassen bilen min står på, foran søpla (som skulle tømmes i dag) og postkassene. Og nå, åtte timer og null snø senere, kommer han. Han koster meg 400 kroner hver gang han kommer (vi spleiser, de andre betaler like mye unntatt en nabo som ikke er med) og jeg synes det er vilt bortkastede penger. Men de andre som bor her vil gjerne ha han, for han måker foran deres garasje (jeg har ikke garasje). Spørsmålene mine er: Er jeg kjip om jeg sier jeg ikke vil være med og betale når jeg allerede har måkt veien og alt det andre jeg trenger? Kan jeg si fra at jeg ikke vil være med og betale? Jeg må jo ut med bilen om morgenen, ikke klokka ti på kvelden… Anonymkode: 19d11...d57 Har dere en skriftlig avtale? hva er betingelsene på den? Skal dere varsle selv at det snør hos dere eller bor han såpass nære at han ser det selv? Hvor mye snø må være på bakken for at han skal komme og når? Vår brøyte avtale har for eksempel hvor mange mm snø utløser tiltak, og frister for brøyting ved snø overnatta. Anonymkode: 77c75...a47 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #12 Skrevet 17. januar 2024 lillesnillelilla skrev (2 timer siden): Du tror ikke han har vært ute og måkt i mange timer allerede når han kommer til deg da? Det spiller vel liten rolle om han uansett kommer etter ts har måttet måke selv. Jeg måtte avlyse avtalen med traktoren som skulle måke for meg i fjor, da han aldri kom før jeg uansett måtte måke meg ut, så det var helt bortkastede penger. Jeg holdt selvsagt ikke det i mot ham, skjønner at han hadde andre som var viktigere, men da trenger ikke jeg å betale for en tjeneste jeg allerede har utført selv. Nei ts, du er absolutt ikke kjip. Anonymkode: 157aa...1ee 1 2
Maskinfører Skrevet 17. januar 2024 #13 Skrevet 17. januar 2024 Vi har det travelt vettu hilsen mann i Fendt med snøplog og fres 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #14 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har dere en skriftlig avtale? hva er betingelsene på den? Skal dere varsle selv at det snør hos dere eller bor han såpass nære at han ser det selv? Hvor mye snø må være på bakken for at han skal komme og når? Vår brøyte avtale har for eksempel hvor mange mm snø utløser tiltak, og frister for brøyting ved snø overnatta. Anonymkode: 77c75...a47 Ingen skriftlig avtale, en av de andre naboene kjenner brøytepersonen - så han brøyter nok mest for henne. Tror hun bare sender ham melding. Men hun merker ikke at jeg har brøytet veien, virker det som… Tenker at hvis vi skal ha en slik avtale senere må den være mye ryddigere. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det spiller vel liten rolle om han uansett kommer etter ts har måttet måke selv. Jeg måtte avlyse avtalen med traktoren som skulle måke for meg i fjor, da han aldri kom før jeg uansett måtte måke meg ut, så det var helt bortkastede penger. Jeg holdt selvsagt ikke det i mot ham, skjønner at han hadde andre som var viktigere, men da trenger ikke jeg å betale for en tjeneste jeg allerede har utført selv. Nei ts, du er absolutt ikke kjip. Anonymkode: 157aa...1ee Det som er dumt, er jo at det blir mer å betale for de andre. Men samtidig får jo de noe igjen for det, siden han brøyter foran garasjene deres. Anonymkode: 19d11...d57 1
enkefru Skrevet 17. januar 2024 #15 Skrevet 17. januar 2024 (endret) Dere er kanskje sistemann på roden til brøytehjelpen (denne vinteren da) ? Mulig det er mest praktisk for brøyteren slik? Ekstra betaling kan muligens bøte på det i så fall Endret 17. januar 2024 av Fjugur 1
Gjest jegerrinne Skrevet 17. januar 2024 #16 Skrevet 17. januar 2024 Vi og har privat vei her. Her så vet vi at til tider blir det ikke brøytet før seint på eftan hvis han som brøyter er på jobb. Noen ganger hvis det kommer mye så får gubben, guttungen eller jeg spørsmål om å dra ned å hente traktoren å dra over Mange som har brøyting har og annen jobb og brøyting. Og hvis de har brøyting offentlig må de ta de stedene før privat. Private veier er ofte sist på lista
endo Skrevet 17. januar 2024 #17 Skrevet 17. januar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Bor i en privat vei, og vi som bor her har en avtale med en mann med traktor som skal komme og brøyte veien ved snø. Problemet er at han kommer så sent. Jeg har måkt veien, plassen bilen min står på, foran søpla (som skulle tømmes i dag) og postkassene. Og nå, åtte timer og null snø senere, kommer han. Han koster meg 400 kroner hver gang han kommer (vi spleiser, de andre betaler like mye unntatt en nabo som ikke er med) og jeg synes det er vilt bortkastede penger. Men de andre som bor her vil gjerne ha han, for han måker foran deres garasje (jeg har ikke garasje). Spørsmålene mine er: Er jeg kjip om jeg sier jeg ikke vil være med og betale når jeg allerede har måkt veien og alt det andre jeg trenger? Kan jeg si fra at jeg ikke vil være med og betale? Jeg må jo ut med bilen om morgenen, ikke klokka ti på kvelden… Anonymkode: 19d11...d57 Kan ikke du da inngå en avtale med naboene om å få betalt? Da du allerede gjør jobben? Jeg ser rett og slett ikke problemstillingen? Ellers kan du selvsagt ta en alvorsprat med han som brøyter og forlange at uansett hvor mye snø som kommer så skal du ha høyest prioritet av hans kunder. Og at han da også må se bort i fra sin eventuelle vanlige jobb. Mulighetene er mange
Traktor Skrevet 17. januar 2024 #18 Skrevet 17. januar 2024 lillesnillelilla skrev (4 timer siden): Du tror ikke han har vært ute og måkt i mange timer allerede når han kommer til deg da? Det har ingenting med saken å gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #19 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingen skriftlig avtale, en av de andre naboene kjenner brøytepersonen - så han brøyter nok mest for henne. Tror hun bare sender ham melding. Men hun merker ikke at jeg har brøytet veien, virker det som… Tenker at hvis vi skal ha en slik avtale senere må den være mye ryddigere. Det som er dumt, er jo at det blir mer å betale for de andre. Men samtidig får jo de noe igjen for det, siden han brøyter foran garasjene deres. Anonymkode: 19d11...d57 Høres ut som et skikkelig lite proff opplegg. Jeg hadde aldri gått på den, får hun faktura og dere vippser eller er dette hel svart? Du får snakke med henne, avtalen funker ikke for deg så dere må finne ut av det, eller du er ut av den (som den andre naboen du snakka om). Anonymkode: 77c75...a47
Blåttvann Skrevet 17. januar 2024 #20 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er akkurat det jeg også tenker. Hadde han enda brøytet på området jeg har behov for, der bilen min står, så hadde det vært noe annet. Men jeg ser ingen fordeler for meg med denne ordningen slik den er nå. Anonymkode: 19d11...d57 Da avslutter du. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå