Gå til innhold

Jobb og AAP, noen med erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sykemeldt et år å føler meg ganske rådvill. Det er nå snakk om AAP, men jeg vet svært lite om dette. Er det mulig å jobbe 50 % og samtidig motta 50% AAP? Hvordan vil dette bli økonomisk? Vil det si at jeg får 100 %  lønn for de 50% jeg jobber, mens de resterende 50 % jeg ikke jobber vil jeg få 66% av via AAP?

Hvordan blir det med jobben? Jeg har 100 % stilling. Må jeg da si opp 50 %? Eller har jeg noen andre rettigheter her, for eksempel permisjon fra deler av stillingen? Planen er jo at jeg på sikt skal klare å tilbake i full jobb.

blir uendelig takknemlig for svar. 

Anonymkode: 51289...46f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare pass på så du ikke havner i uførefella. Google it.

Anonymkode: 73e15...8ff

Skrevet

Hei 😊 
Du kan ikke jobbe mer enn 50% for å ha rett på AAP de resterende prosentene. Du får da 100% lønn fra ordinært arbeid ut i fra den prosenten du jobber og 66% i AAP. 

Anonymkode: a2fb8...917

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hei 😊 
Du kan ikke jobbe mer enn 50% for å ha rett på AAP de resterende prosentene. Du får da 100% lønn fra ordinært arbeid ut i fra den prosenten du jobber og 66% i AAP. 

Anonymkode: a2fb8...917

Tusen takk for svar ❤️ Vet du om jeg kan motta klp uførepensjon i tillegg?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Uff ja, har dessverre lest om dette, men akkurat nå har jeg ikke noe annet alternativ.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vell bare om du får uføretrygd 

Skrevet

Du kan jobbe inntil 60% på AAP, kan også få 80% for en periode på inntil 12mnd når du et klar for dette.

Anonymkode: 57367...e8f

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Du får vanlig lønn for de timene du jobber, og så får du aap på resterende opptil full stilling. Du sender inn meldekort for å si hvor mye du har jobbet i periodene.

Angående jobben så må du snakke med dem. Du kan søke om ulønnet permisjon for den prosenten du har aap, noen steder innvilges det automatisk.

Du kan få midlertidig uførepensjon fra KLP, for den prosenten du er arbeidsufør.

Anonymkode: 1a19f...626

• Liker 2
Skrevet

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har sykemeldt et år å føler meg ganske rådvill. Det er nå snakk om AAP, men jeg vet svært lite om dette. Er det mulig å jobbe 50 % og samtidig motta 50% AAP? Hvordan vil dette bli økonomisk? Vil det si at jeg får 100 %  lønn for de 50% jeg jobber, mens de resterende 50 % jeg ikke jobber vil jeg få 66% av via AAP?

Hvordan blir det med jobben? Jeg har 100 % stilling. Må jeg da si opp 50 %? Eller har jeg noen andre rettigheter her, for eksempel permisjon fra deler av stillingen? Planen er jo at jeg på sikt skal klare å tilbake i full jobb.

blir uendelig takknemlig for svar. 

Jeg fikk automatisk permisjon fra jobben, har ikke skrevet eller søkt noe, min leder har bare ordnet det med HR-avdelingen. Men jeg jobber i det private.

Jeg jobber 40% og får da AAP for 60%. Leverer meldekort hver 14.dag. (må si det er et utrolig dustete opplegg å få utbetaling hver 14.dag. Jeg er da et voksent menneske og klarer fint å forholde meg til utbetaling én gang i mnd.  Noen ganger får man 2 utbetalinger pr mnd, noen ganger 3, det er uforutsigbart selv om intensjonen sikkert er god)

Anonymkode: beed7...ea9

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk automatisk permisjon fra jobben, har ikke skrevet eller søkt noe, min leder har bare ordnet det med HR-avdelingen. Men jeg jobber i det private.

Jeg jobber 40% og får da AAP for 60%. Leverer meldekort hver 14.dag. (må si det er et utrolig dustete opplegg å få utbetaling hver 14.dag. Jeg er da et voksent menneske og klarer fint å forholde meg til utbetaling én gang i mnd.  Noen ganger får man 2 utbetalinger pr mnd, noen ganger 3, det er uforutsigbart selv om intensjonen sikkert er god)

Anonymkode: beed7...ea9

Tusen takk for svar ❤️ Må du skatte 36% eller er det vanlig skattesats på AAP?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er ikke det hvis man IKKE mottar AAP eller uføretrygd?

Anonymkode: 0446e...2ea

• Liker 2
Skrevet

Ja det kan du. Du får også barnetillegg om du har barn. 

Uff ja, har dessverre lest om dette, men akkurat nå har jeg ikke noe annet alternativ.

Det er ikke det som er uførefella :) 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo. Det er hvis man bare reduserer stillingen sin og kun får uføretrygd fra klp/spk. 

Anonymkode: 95f3d...719

• Liker 2
Skrevet

Jeg har lagt inn inntekt i en kalkulator på nav. Det står at jeg får tillegg for barn. Er summen jeg får opp at jeg får utbetalt hver andre uke inkludert barnetillegget, eller kommer dette utenom?

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg har lagt inn inntekt i en kalkulator på nav. Det står at jeg får tillegg for barn. Er summen jeg får opp at jeg får utbetalt hver andre uke inkludert barnetillegget, eller kommer dette utenom?

Det er inkludert så lenge du svarte at du forsørger barn. Barnetillegget er 35 kr pr barn pr dag.

Anonymkode: 8960b...387

Skrevet

Det er vel gjerne hvis man går ned i stillingsprosent uten å være i et aap-løp. Hvis man da noen år fram i tid blir ufør får man et mye lavere beregningsgrunnlag for trygden.

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det kan være at jeg tar feil, men du kan vel ikke få klp uførepensjon hvis du er på Aap? Jeg vil jo tro du vil få den hvis du blir ufør? Altså, det står jo der, det er en uførepensjon. 

Anonymkode: ee459...589

Skrevet

Hei :) jeg er i samme situasjon som deg nesten. Jobber 40 prosent, fører disse timene på meldekort og har resterende fra aap. Har også uførepensjon fra klp i tillegg og siden jeg har to barn tilsvarer den rundt 4000kr før skatt. Taper derfor ikke så mye penger på å være på aap. Jeg søkte permisjon fra halve stillingen og har hatt det nå i to år på aap. Nå er jeg i den situasjon at arbeidsgiver ønsker at jeg sier opp halve stilling, men tillitsvalgt og lege fraråder dette. De må si meg opp. Masse lykke til❤️

Anonymkode: f9279...e13

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei :) jeg er i samme situasjon som deg nesten. Jobber 40 prosent, fører disse timene på meldekort og har resterende fra aap. Har også uførepensjon fra klp i tillegg og siden jeg har to barn tilsvarer den rundt 4000kr før skatt. Taper derfor ikke så mye penger på å være på aap. Jeg søkte permisjon fra halve stillingen og har hatt det nå i to år på aap. Nå er jeg i den situasjon at arbeidsgiver ønsker at jeg sier opp halve stilling, men tillitsvalgt og lege fraråder dette. De må si meg opp. Masse lykke til❤️

Tusen hjertelig takk for svar ❤️ Kan jeg spørre hvor lenge du har hatt medlemskap i klp? Ser at dette har en del å si for utbetalingen. Masse lykke til videre til deg også ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tusen hjertelig takk for svar ❤️ Kan jeg spørre hvor lenge du har hatt medlemskap i klp? Ser at dette har en del å si for utbetalingen. Masse lykke til videre til deg også ❤️

11 år :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

11 år :)

Uff, da er nok satsen litt dårligere for meg. 6 år har jeg. Synd det ikke finnes en kalkulator en kan regne ut dette på😞

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...