Gå til innhold

Forsvaret kan kreve bilen din som del av beredskapen, men hva med el.biler ?


Gjest Acer

Anbefalte innlegg

Gjest Acer

Mange vil venteleg få brev i posten en av de nermeste dagene om at forsvaret kan kreve å rekverere bil din som del av en beredskapsplan. El.bilene, og bussene  har vist seg å  takle vinterkulda  heller dårleg ved en evntl evakuering, og undres på  hvilke beredskapsplener klimaaktivistene ser for seg når det meste av fedrelandet er stømløst ?  

Strøm kan ein forvente vil   bli sårbart ved ein evntl. innvasjon, og skulle oppstå krig  Norge,

 

https://www.tv2.no/broom/kan-kreve-bilen-din-na-far-flere-tusen-brev-fra-forsvaret/16385149/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er det vel så enkelt at det er mindre sjans for at de nabber bilen din. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se for meg en moderne krig uten reklamepauser. I disse kan elbilene lades.

Anonymkode: 4ee27...585

  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvaret vil ikke ha elbilene til folk. 
 

vil du beholde bilen din i krig, bytt til elbil. 
 

men på den andre siden - når hele bilparken består av elbiler, så har jo ikke forsvaret så mye valg heller ;) de tar det de kan få. 

Anonymkode: 575a7...088

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok tredje eller fjerde gangen det samme temaet tas opp her. Veldig praktisk å ha elbil i tilfelle krig både fordi drivstoff vil bli rasjonert (men ikke solcelleanlegget ditt så du forblir mobil), og fordi du faktisk kan beholde bilen. Ikke så rart at alle elbiler under 100kkr selges til Ukraina den dagen i dag.

Anonymkode: f7eb0...9b1

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acer skrev (På 17.1.2024 den 15.42):

Mange vil venteleg få brev i posten en av de nermeste dagene om at forsvaret kan kreve å rekverere bil din som del av en beredskapsplan. El.bilene, og bussene  har vist seg å  takle vinterkulda  heller dårleg ved en evntl evakuering, og undres på  hvilke beredskapsplener klimaaktivistene ser for seg når det meste av fedrelandet er stømløst ?  

Strøm kan ein forvente vil   bli sårbart ved ein evntl. innvasjon, og skulle oppstå krig  Norge,

 

https://www.tv2.no/broom/kan-kreve-bilen-din-na-far-flere-tusen-brev-fra-forsvaret/16385149/

Tja, det er heller tvilsomt at el-bil blir førstevalget. Om ikke pga strøm, men fordi det finnes svært få el-biler med god fremkommelighet, god nok rekkevidde og ikke minst plass til mye utstyr. 

"Dette betyr i praksis mellomstore biler som vans og varebiler i klassen Caravelle, Hiace med flere. Av personbiler er det først og fremst større SUV-modeller med firehjulsdrift som er aktuelle"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elbilene har jo vist seg å takle vinterkulda bedre. Det er dieselbilene som står og blinker langs veien, og som stopper dobbelt så ofte som elbilene.

Som en annen viser til, så er det blitt veldig populært med elbiler i Ukraina. De kan jo lades på vanlig stikk i tillegg, når drivstoff blir utfordrende å få tak i.

Og Model 3 har allerede støtte for å kunne brukes som Powerwall, altså at den kan brukes til nødstrøm: https://itavisen.no/2020/05/20/teslas-store-hemmelighet-avslort-hva-med-a-kunne-drive-hele-huset-med-strom-fra-tesla-en/

Endret av Rosa Dartle
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (16 minutter siden):

Tja, det er heller tvilsomt at el-bil blir førstevalget. Om ikke pga strøm, men fordi det finnes svært få el-biler med god fremkommelighet, god nok rekkevidde og ikke minst plass til mye utstyr. 

"Dette betyr i praksis mellomstore biler som vans og varebiler i klassen Caravelle, Hiace med flere. Av personbiler er det først og fremst større SUV-modeller med firehjulsdrift som er aktuelle"

Model Y. God fremkommelighet, rekkevidde, og god plass til utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (Akkurat nå):

Model Y. God fremkommelighet, rekkevidde, og god plass til utstyr.

God nok for hvermannsen, men jeg tviler på at den vil bli godt nok i en forsvarssituasjon. Hvor mye får du egentlig inn i den i forhold til feks en Caravelle? Og hvordan er den på typiske skogsveier og traktorstier vs en Hiace? 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo ann på om strømmen er sabotert eller ikke.

Anonymkode: 560bc...f10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kommer jo ann på om strømmen er sabotert eller ikke.

Anonymkode: 560bc...f10

Da finnes det aggregat. Verre om det har vært et emp angrep. Da sliter alle biler, unntatt de aller eldste som er uten elektronikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Troyamin said:

Tja, det er heller tvilsomt at el-bil blir førstevalget. Om ikke pga strøm, men fordi det finnes svært få el-biler med god fremkommelighet, god nok rekkevidde og ikke minst plass til mye utstyr. 

"Dette betyr i praksis mellomstore biler som vans og varebiler i klassen Caravelle, Hiace med flere. Av personbiler er det først og fremst større SUV-modeller med firehjulsdrift som er aktuelle"

Ok, da utelukkes det kanskje mine to. Én VW Golf stasjonsvogn med forhjulsdrift og en Tesla Y. (Jeg kan kjøre 256km på «full» tank, (skal jo ikke lades til 100%)- mitt hjemsted til et parkeringshus på Skøyen og tilbake igjen, men det skjer bare ikke når det er kaldt). 

4 minutter siden, Troyamin said:

 Og hvordan er den på typiske skogsveier og traktorstier vs en Hiace? 

Er ikke spesiell demping på den, så et hull i veien slenger deg hit og dit. Skogsvei? Glem det.

Dessuten lager min en merkelig skjærende lyd foran ved hjulakselen ved kjøring til venstre, men det er visst normalt ifølge Tesla? 

Anonymkode: a232c...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acer skrev (På 17.1.2024 den 15.42):

Mange vil venteleg få brev i posten en av de nermeste dagene om at forsvaret kan kreve å rekverere bil din som del av en beredskapsplan. El.bilene, og bussene  har vist seg å  takle vinterkulda  heller dårleg ved en evntl evakuering, og undres på  hvilke beredskapsplener klimaaktivistene ser for seg når det meste av fedrelandet er stømløst ?  

Strøm kan ein forvente vil   bli sårbart ved ein evntl. innvasjon, og skulle oppstå krig  Norge,

I praksis viser det seg nå at i en krigssituasjon er det strøm man har tilgang på, ikke bensin og diesel. Alt av rimelige elbiler blir eksportert til Ukraina for tiden. Fienden fokuserer på å ta ut mål som raffinerier og oljelagre, mens strømnettet er ganske redundant og det er vanskelig å ta ut større deler av det. Det er dessuten mye enklere å reparere strømnettet enn et oljeraffineri. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (1 minutt siden):

Da finnes det aggregat. Verre om det har vært et emp angrep. Da sliter alle biler, unntatt de aller eldste som er uten elektronikk. 

EMP av en slik dimensjon? Eneste som fikser det er vel en atmosfærisk detonasjon av de største atombombene. Da har vi andre problemer enn å få ladet bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

-jk- skrev (5 minutter siden):

EMP av en slik dimensjon? Eneste som fikser det er vel en atmosfærisk detonasjon av de største atombombene. Da har vi andre problemer enn å få ladet bilen. 

Absolutt! Men litt krisemaksimering må jo til på et kvinneforum😉

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (33 minutter siden):

God nok for hvermannsen, men jeg tviler på at den vil bli godt nok i en forsvarssituasjon. Hvor mye får du egentlig inn i den i forhold til feks en Caravelle? Og hvordan er den på typiske skogsveier og traktorstier vs en Hiace? 

Model Y har veldig god fremkommelighet. Men hvis man bare skal begynne å trekke inn varebiler så får man spesifisere det. Slik det ble formulert, var som om ingen elbiler har noen av delene, noe som er feil. Men det er noe annet enn å kreve at det må være en varebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (2 minutter siden):

Model Y har veldig god fremkommelighet. Men hvis man bare skal begynne å trekke inn varebiler så får man spesifisere det. Slik det ble formulert, var som om ingen elbiler har noen av delene, noe som er feil. Men det er noe annet enn å kreve at det må være en varebil.

Og hvor god fremkommelighet har den i forhold til det forsvaret har gått ut med at de ønsker? Det er jo det som er spørsmålet her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, jabx said:

Model Y har veldig god fremkommelighet. Men hvis man bare skal begynne å trekke inn varebiler så får man spesifisere det. Slik det ble formulert, var som om ingen elbiler har noen av delene, noe som er feil. Men det er noe annet enn å kreve at det må være en varebil.

Du bare ønsker at elbiler skal bli tatt?

Anonymkode: a232c...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...