Gå til innhold

Jeg har fått ukjent inkasso sak som jeg ikke kjenner til!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gjelder et kundeforhold som jeg hadde tidligere hos en telefonoperatør, inkassoselskapet sier at det er noe regninger som jeg ikke har betalt tidligere, men jeg har ikke fått noe forvarssel om de før, første gang jeg hører om de er inkasso. Jeg har bestridet kravet, men dem kommer med ulike besvarelser og vil ikke bestride kravet. Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: 9f18a...4f3

Skrevet

Bestrid kravet, be om å få se opprinnelige krav (altså de fakturaene som de mener er ubetalt) og gi dem kvitteringer på at de er betalt. 

hvor gamle er kravene? 

Anonymkode: 648cd...956

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du fått inkassovarsel i posten nå, eller betalingsoppfordring? 

betalingsoppfordringen er første steget i en inkassosak. et inkassovarsel er ikke en aktiv inkassosak. 

Skrevet

Du motsier kravet hos inkassoselskapet. Enkelt og greit. Om kreditor har en reell sak, så kan den forhandles i en domstol. Punktum.

Inkasso er noko dritt og hadde ikke forholdt meg til det. Prøv å ta kontakt direkte med kreditor. Som regel den beste måten å ordne utestående krav.

Håper det ordner seg.

Schmuhu

Skrevet

Kun fått inkassokrav. 

Ingen tidligere betalingsoppfordringer verken i posten eller på mail.

• Liker 1
Skrevet

Be om opprinnelig faktura. Du vil jo kunne se i nettbanken din om du har betalt eller ikke.

Skrevet (endret)

.

Endret av bvp
Leste HI litt for fort. :)
Skrevet

Ta kontakt med selskapet og spør om de har sendt det til deg og hvorfor. 
Kanskje er det svindel/falsk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bestrid kravet, be om å få se opprinnelige krav (altså de fakturaene som de mener er ubetalt) og gi dem kvitteringer på at de er betalt. 

hvor gamle er kravene? 

Og deretter sender du et motkrav som tilsvarer den tiden du har brukt på å undersøke gamle nettbanktransaksjoner og evt tlfsamtaler med bank. 

Anonymkode: 5a01b...e44

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kun fått inkassokrav. 

Ingen tidligere betalingsoppfordringer verken i posten eller på mail.

Hva mener du med inkassokrav? Hva står det på brevet? 

varsel om utleggsforretning? Betalingsoppfordring? Inkassovarsel? Purring? 

Skrevet

Jeg ville først ringt politiet om råd.

Ja, jeg vet at det kan hende er en overreaksjon, men det er mye svindel ute å går nå. Jeg ringte politiet anngående noe lignende. De var veldig glad for henvendelsen og de skulle følge opp. 

Og om det ikke er svindel, så er de mer enn behjelpelig med å gi deg råd og vink til hva du skal gjøre!

Jeg vet ikke om det er bare at jeg er heldig med mitt politidistrikt, men ja, de vil hjelpe.

Anonymkode: 2021f...491

• Liker 1
Skrevet

Purring - inkassovarsel - betalingsoppfordring - varsel om utleggsforretning. 

de to første er IKKE inkassosaker, men såkalt pre-collection. Betalingsoppfordring er første steget i en aktiv inkassosak. 

Mye misforståelser her, så vi kan ikke hjelpe deg før du svarer på hba slags brev du har fått. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Har du snakket med inkassoselskapet på telefon? Har du sjekket at eventuelt telefonnummer stemmer overens med bedriften sitt telefonnummer? Tenker på eventuell svindel.

Du ber om opprinnelige faktura. Du kan også ringe tidligere telefonoperatør og spørre om ubetalte regninger er gått videre til inkasso fra deres side. De må vel ha dokumentasjon på det, slik du får bekreftet/avkreftet det.
Har du flyttet i det siste? Da kan eventuelle påminnelser ha kommet til feil adresse. 

Endret av Luckiness
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Purring - inkassovarsel - betalingsoppfordring - varsel om utleggsforretning. 

de to første er IKKE inkassosaker, men såkalt pre-collection. Betalingsoppfordring er første steget i en aktiv inkassosak. 

Mye misforståelser her, så vi kan ikke hjelpe deg før du svarer på hba slags brev du har fått. 

Trenger ikke både purring og inkassovarsel. Mange hopper over purringen og kjører direkte på inkassovarsel. 

Anonymkode: 13713...070

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Trenger ikke både purring og inkassovarsel. Mange hopper over purringen og kjører direkte på inkassovarsel. 

Anonymkode: 13713...070

Jeg kjører Direct Mail.

Anonymkode: 6e104...dd4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...