Gå til innhold

Må man ha bedriftskonto hvis man har ENK?

Nev

Anbefalte innlegg

Inspirert av tråden her:
https://forum.kvinneguiden.no/topic/990990-enk-og-bankkonto/

Så ble jeg litt usikker. Jeg har 2 ENK og må bytte min bank fra bank2 til en annen siden de avvikler bedriftskonto. Men for de av dere som har ENK. Bruker dere bare en vanlig privat brukskonto som bedrift? For ENK blir jo registrert på personnummeret. Noen her som vet?  Pr dags dato så har jeg to bedriftskontoer (som jeg altså må skifte). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Du trenger ikke egen bedriftskonto.

Men det er anbefalt. Bare å åpne en vanlig konto i banken og kalle det for bedriftskonto.

Bedriftsavtaler med banken er noko for AS osv.

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke din egen private konto eller en separat konto til ENK. Det kan du bestemme selv.
Det er smart og praktisk å bruke separat konto til ENK, blant annet på grunn av bankavstemming.
Men også for å følge med på hvordan det går økonomisk osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke bedriftskonto, men det er å anbefale å ha en egen konto med eget kort du bruker så du skiller privatøkonomien din fra næringsdelen. 

Hilsen regnskapsfører (hvis jobb blir mye enklere (og billigere……) hvis du skiller privat og næring så godt som mulig). 

Anonymkode: f06c3...fda

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. Er det ikke sånn at banken kan kreve at man oppretter en bedriftskonto hvis man har ENK? Eller gjelder dette for AS? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nev skrev (1 minutt siden):

takk for svar. Er det ikke sånn at banken kan kreve at man oppretter en bedriftskonto hvis man har ENK? Eller gjelder dette for AS? 

De gjorde ikke det med meg, og jeg fikk heller ingen problemer da jeg avviklet bedriften (brukte regnskapsfører da, og ba om at hun ga beskjed om jeg hadde gjort noe feil). 

Anonymkode: 702b9...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De gjorde ikke det med meg, og jeg fikk heller ingen problemer da jeg avviklet bedriften (brukte regnskapsfører da, og ba om at hun ga beskjed om jeg hadde gjort noe feil). 

Anonymkode: 702b9...f8d

Jeg tok nettopp å ringte bank2 og de krevde at man skal ha bedriftskonto. Det samme er for feks BNbank:
https://www.bnbank.no/bedrift/bli-kunde/

Antar trikset er å bare opprette en ny konto under privatkonto selv og håpe på det beste? Hvis det er lov å disponere en seperat privatkonto som bedrift for ENK så forstår jeg ikke hvorfor disse feks krever at man har bedriftskonto 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nev skrev (15 minutter siden):

Jeg tok nettopp å ringte bank2 og de krevde at man skal ha bedriftskonto. Det samme er for feks BNbank:
https://www.bnbank.no/bedrift/bli-kunde/

Antar trikset er å bare opprette en ny konto under privatkonto selv og håpe på det beste? Hvis det er lov å disponere en seperat privatkonto som bedrift for ENK så forstår jeg ikke hvorfor disse feks krever at man har bedriftskonto 

Et ENK er strengt tatt deg selv, din økonomi og ENKets økonomi er i teorien samme sak, og det høres merkelig ut at en bank krever at du skal en bedriftskonto! Er du sikker på at ikke noe er "lost in translation" her?

En fornuftig og ryddig måte å gjøre dette på er å gå inn i den vanlige nettbanken du har, og opprette tre nye kontoer til hvert ENK. Disse gir du egne navn, f.eks ENK Driftskonto, ENK Skatt, ENK Mva.

De fleste banker har forhåpentligvis mulighet til å lage nærmest så mange kontoer du bare vil (i alle fall dnb). I banken ser de kontoene, men de ser ikke hvilke navn du gir dem.

AS er en helt annen greie, og der må det opprettes bedrifskonto(er).

Anonymkode: 1d87c...420

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nev skrev (54 minutter siden):

Nei, bankene krever ikke dette for ENK

Anonymkode: 22dfa...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggsinfo: Det jeg har skrevet i innlegg 9 er basert på egen erfaring. Har og har hatt både ENK og AS samtidig i mange år. 

Aldri noen som har skapt noe fuzz rundt hvordan jeg organiserer bankkontoer i ENK. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egen konto til ENK, men den er opprettet som privat konto. Ingen bedriftskobto. Banken vet vel heller ikke at jeg har ENK, eller at det er formålet med kontoen.

Anonymkode: 550ab...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har egen konto til ENK, men den er opprettet som privat konto. Ingen bedriftskobto. Banken vet vel heller ikke at jeg har ENK, eller at det er formålet med kontoen.

Men betaler du beløp til utlandet for feks varekjøp? For det er noe man (såvidt jeg har undersøkt) hos banker er noe man må søke om. Og da må man oppgi en grunn til at man feks skal overføre opptil 100K i året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nev skrev (2 minutter siden):

Men betaler du beløp til utlandet for feks varekjøp? For det er noe man (såvidt jeg har undersøkt) hos banker er noe man må søke om. Og da må man oppgi en grunn til at man feks skal overføre opptil 100K i året. 

Nei, verken kjøper eller selger varer. Ville ikke gjort det med ENK.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nev skrev (11 minutter siden):

Det er stemmer vel ikke. Det må være feilkommunikasjon. Har overført mer enn det til utenlandsk konto ( riktig nok en utenlandsk konto i mitt navn – altså min egen utenlandske konto) flere ganger uten problemer. 

Men misforståelsen her tror jeg er at ved overføringer over 100' så må dette rapporteres inn i valutaregisteret med en kode. Man søker selvsagt ikke. No problem!

En annen sak er at dersom en driver import og salg av varer så øker risikoen (både økonomisk og ansvar) for deg som driver et ENK kontra et AS. Magefølelsen sier at ENK ikke er noe gunstig alternativ da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det er stemmer vel ikke. Det må være feilkommunikasjon. Har overført mer enn det til utenlandsk konto ( riktig nok en utenlandsk konto i mitt navn – altså min egen utenlandske konto) flere ganger uten problemer. 

Men misforståelsen her tror jeg er at ved overføringer over 100' så må dette rapporteres inn i valutaregisteret med en kode. Man søker selvsagt ikke. No problem!

En annen sak er at dersom en driver import og salg av varer så øker risikoen (både økonomisk og ansvar) for deg som driver et ENK kontra et AS. Magefølelsen sier at ENK ikke er noe gunstig alternativ da.

Jeg snakket her om at man må sende inn søknad for å i ta i bruk utenlandsbetaling hvis man ikke har brukt tjenesten før. Det vil si at den må aktiveres.  Har man en brukskonto og aldri sendt til utlandet så må man nå (vet ikke hvordan det var før men tror ikke det var sånn før) først søke om det og der er et det et felt for hvorfor du skal sende til utlandet. Da må jeg jo oppgi varekjøp og da blir det nok sikkert nektet og de sier jeg må opprette bedriftskonto. Har sjekket med dnb, nordea og bnbank. Samme opplegg om at man må søke.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Et ENK er strengt tatt deg selv, din økonomi og ENKets økonomi er i teorien samme sak, og det høres merkelig ut at en bank krever at du skal en bedriftskonto! Er du sikker på at ikke noe er "lost in translation" her?

En fornuftig og ryddig måte å gjøre dette på er å gå inn i den vanlige nettbanken du har, og opprette tre nye kontoer til hvert ENK. Disse gir du egne navn, f.eks ENK Driftskonto, ENK Skatt, ENK Mva.

De fleste banker har forhåpentligvis mulighet til å lage nærmest så mange kontoer du bare vil (i alle fall dnb). I banken ser de kontoene, men de ser ikke hvilke navn du gir dem.

AS er en helt annen greie, og der må det opprettes bedrifskonto(er).

Vel..bnbank tilbyr kun èn ENK per person (chattet med de). Så har du flere bedrifter med ENK så får man ikke ha mer èn pga slik systemet er bygd opp. 

Snakket med bank2 og de sa det var ikke lov å bruke privat brukskonto som ENK hos de. De skal uansett avvikle bedrift innen midten av februar så det er derfor jeg må flytte alt. Så her virker det bare som om man bare må oppretter flere brukskonto under privatkontoen og bare bruker det som firma, i håp om at de ikke finner det ut. Virker ikke som det er noe lovverk rundt dette. ENK og privatperson er essenesielt det samme..så det må bare være snakk om at bankene bruker argumentet om at "Driver du med firma så må du ha bedriftskonto" for å kunne tjene penger, selv om man omsetter for feks mindre enn èn million.  Idiotisk og forvirrende.

Endret av Nev
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 hours ago, Nev said:

Inspirert av tråden her:
https://forum.kvinneguiden.no/topic/990990-enk-og-bankkonto/

Så ble jeg litt usikker. Jeg har 2 ENK og må bytte min bank fra bank2 til en annen siden de avvikler bedriftskonto. Men for de av dere som har ENK. Bruker dere bare en vanlig privat brukskonto som bedrift? For ENK blir jo registrert på personnummeret. Noen her som vet?  Pr dags dato så har jeg to bedriftskontoer (som jeg altså må skifte). 

Unnskyld må bare spørre. Hvordan klarte du få til to enk? *nysgjerrig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...