AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #1 Skrevet 17. januar 2024 …frivillig velger å tjenestegjøre førstegangstjenesten i Skjold miltærleir i indre Troms? Husker når jeg måtte ta førstegangstjenesten i militæret for mange år siden, så var den største skrekken blant alle å bli sendt til Skjold. En bortgjemt plass langt oppi gokk med en bensinstasjon, et solstudio og en matbutikk. Husker jeg ble så lettet når jeg slapp å sone der oppe. Sone ja…føltes nesten som å ble sendt til en straffeleir i Sibir. Så når prinsesse Ingrid Alexandra velger å dra dit frivillig må jeg innrømme jeg får større respekt for henne. Anonymkode: 97137...21e 8 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #2 Skrevet 17. januar 2024 Jeg har aldri hørt om denne plassen. Jeg er bare imponert over at hun drar inn i militæret i det hele tatt jeg! Anonymkode: 31e06...085 1 1
Ullvott Skrevet 17. januar 2024 #3 Skrevet 17. januar 2024 Å komme til Skjold var skrekken for de fleste av guttene i min omgangskrets, også. Det var på 1990-tallet. Da de var ferdige, var det derimot mange som hadde hatt det helt supert der oppe. Jeg regner med at prinsessen har gjort et helt bevisst valg i samråd med både familien og Forsvaret. Jeg regner også med at valget er basert på mange ulike faktorer som er viktige å vurdere når en tronarving skal i førstegangstjeneste. Jeg synes det er kult at hun velger Nord-Norge, da jeg ikke tror at noen av forgjengerne hennes var så "langt hjemmefra" i sin militærtjeneste. 11 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #4 Skrevet 17. januar 2024 Skrekken vår med Skjold var jo mangelen på steder å feste. Festing var vel ikke planen hennes i utgangspunktet. Miltært sett er Skjold en bra leir. Uanhengig av det så er hun i ferd med å bli en flott dame. Vi bør være stolt av både henne og resten av kongehuset❤️ Anonymkode: 18320...9d5 3 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #5 Skrevet 17. januar 2024 Tror denne "skrekken" mot slike plasser som Skjold er ganske endret i dag. Nå er det jo så å si bare folk som er motiverte som gjennomfører førstegangstjeneste, og da er man jo også ofte ute etter en opplevelse a la det man får ved Skjold og lignende steder. Slik var det i alle fall for min del. Anonymkode: 7c9f6...64f 6 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #6 Skrevet 17. januar 2024 Får verken mer eller mindre respekt for henne av at hun reiser til Troms. Tiden vil vise hva slags person hun er. Anonymkode: 79a59...bc0 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #7 Skrevet 17. januar 2024 Synes det er kjempe flott! Litt off topic, men må livvakten hennes være med? 🤭 Anonymkode: a8c40...4a7
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #8 Skrevet 17. januar 2024 For henne er det sikkert en fordel å være på et lite sted hvor hun kan få være mest mulig i fred. Tror hun blir en strålende dronning en dag. Anonymkode: f1b15...01f 7
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #9 Skrevet 17. januar 2024 Ullvott skrev (13 minutter siden): Å komme til Skjold var skrekken for de fleste av guttene i min omgangskrets, også. Det var på 1990-tallet. Da de var ferdige, var det derimot mange som hadde hatt det helt supert der oppe. Jeg regner med at prinsessen har gjort et helt bevisst valg i samråd med både familien og Forsvaret. Jeg regner også med at valget er basert på mange ulike faktorer som er viktige å vurdere når en tronarving skal i førstegangstjeneste. Jeg synes det er kult at hun velger Nord-Norge, da jeg ikke tror at noen av forgjengerne hennes var så "langt hjemmefra" i sin militærtjeneste. Jeg kødder ikke. Men jeg husker til og med befalet vi hadde på den tiden truet med at du ble sendt til Skjold hvis du gjorde noe ureglementert. At du ville bli overført dit om du fant på noe sprell. Anonymkode: 97137...21e 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #10 Skrevet 17. januar 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Synes det er kjempe flott! Litt off topic, men må livvakten hennes være med? 🤭 Anonymkode: a8c40...4a7 Selvfølgelig må de være med! Vi husker da alle da Haakon Magnus studerte i USA, og da var hans livvakter med. Som sagt, de ble jo 'kamuflert' som andre internasjonale studenter. De var vel også rundt hans alder om jeg ikke tar feil? De fikk en 'gratis' utdanning. Ja, de måtte jo da studere det samme som han. Anonymkode: 20e69...df7
Ullvott Skrevet 17. januar 2024 #11 Skrevet 17. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg kødder ikke. Men jeg husker til og med befalet vi hadde på den tiden truet med at du ble sendt til Skjold hvis du gjorde noe ureglementert. At du ville bli overført dit om du fant på noe sprell. Anonymkode: 97137...21e Men kjenner du til noen som noensinne ble "forvist" dit, sånn bortsett fra at alle ble spredt utover landet etter rekruttskolen? Befalet er jo ikke akkurat uorientert. Når jeg, som 18-åring uten verneplikt, hadde hørt at Skjold var alles skrekk, kjente selvsagt alt befal til det samme. Dermed var jo trusler om Skjold verdens enkleste (og mest gjennomskuelige) virkemiddel. Endret 17. januar 2024 av Ullvott
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #12 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Synes det er kjempe flott! Litt off topic, men må livvakten hennes være med? 🤭 Anonymkode: a8c40...4a7 Livvaktene er med, og de har gjort om på hvem som bor i hvilke brakker osv for at det skal være mest mulig praktisk. Anonymkode: 23ac0...9ca 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #13 Skrevet 17. januar 2024 Haha, Skjold hadde jo Karma. En fantastisk uteplass, bare synd den brant ned. Skjold er en grei plass, en bra plasskommandant har de selv om han er ganske fersk i stillingen. Det er alfa og omega for hvordan opplevelsen av garnisonen er. Det eneste er at det er en kald plass, temperaturen har ligget mellom 20-35 blå i flere uker, og spesielt i Mauken. Men det er da man får det beste utbyttet av tjenesten, når man må lære seg å kle seg😅 Tror hun får en kjempeflott førstegangstjeneste på Skjold. Anonymkode: afbd0...603
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #14 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Skrekken vår med Skjold var jo mangelen på steder å feste. Festing var vel ikke planen hennes i utgangspunktet. Miltært sett er Skjold en bra leir. Uanhengig av det så er hun i ferd med å bli en flott dame. Vi bør være stolt av både henne og resten av kongehuset❤️ Anonymkode: 18320...9d5 Ehhhh Ikke alltid like stort av hele gjengen nei Anonymkode: bcdfb...4ab 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #15 Skrevet 17. januar 2024 28 minutter siden, Ullvott said: Å komme til Skjold var skrekken for de fleste av guttene i min omgangskrets, også. Det var på 1990-tallet. Da de var ferdige, var det derimot mange som hadde hatt det helt supert der oppe. Tror det gjelder mange. Jeg er mann og tjenestegjorde også på Skjold for 20 år siden. Jeg digget det selv om jeg hadde fått advarsler. Førstegangstjenesten er et sted med enormt mye sladder og vandrehistorier. Så før man selv har vært der så kan man ha fått veldig misvisende inntrykk av hvordan det er å tjenestegjøre. I tillegg liker folk selvsagt ulike ting. Ingen steder er for alle. 32 minutter siden, Ullvott said: Jeg regner med at prinsessen har gjort et helt bevisst valg i samråd med både familien og Forsvaret. Jeg regner også med at valget er basert på mange ulike faktorer som er viktige å vurdere når en tronarving skal i førstegangstjeneste. Jeg synes det er kult at hun velger Nord-Norge, da jeg ikke tror at noen av forgjengerne hennes var så "langt hjemmefra" i sin militærtjeneste. Ja, fordelen til prinsessen er at hun sikkert har tatt beslutningen i samråd med familie og Forsvaret slik at hun tar beslutningen på sann informasjon fremfor rykter. Tror for øvrig også det er lurt å ta førstegangstjenesten i Nord om man vil ha den fulle erfaringen med førstegangstjeneste. De jeg kjente som tok førstegangstjeneste rett ved der de bodde var som regel hjemme i helgene. Jeg tror ikke man får samme samholdet om man kan dra hjem hver helg og være med ens familie og gamle venner. Husker også at en del da jeg tok førstegangstjeneste valgte kontortjeneste, vektertjeneste, osv. Det gir jo mening om man er tvunget inn i forsvaret og absolutt ikke vil være der. Men om man velger å være der frivillig så bør man jo ta en tjeneste som er unik for forsvaret slik man får gjort ting man ellers ikke ville fått gjort om man jobbet i det sivile. Anonymkode: 9aac8...c16 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #16 Skrevet 17. januar 2024 Ullvott skrev (11 minutter siden): Men kjenner du til noen som noensinne ble "forvist" dit, sånn bortsett fra at alle ble spredt utover landet etter rekruttskolen? Befalet er jo ikke akkurat uorientert. Når jeg, som 18-åring uten verneplikt, hadde hørt at Skjold var alles skrekk, kjente selvsagt alt befal til det samme. Dermed var jo trusler om Skjold verdens enkleste (og mest gjennomskuelige) virkemiddel. Ja. Kjente til ihvertfall ett tilfelle der jeg var inne. Men det hadde vel kanskje med at han mistet sikkerhetsklareringen (begikk lovbrudd) og da ble sendt til Skjold. Dette var etter rekrutten under tjeneste i Garden. Anonymkode: 97137...21e
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #17 Skrevet 17. januar 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Tror det gjelder mange. Jeg er mann og tjenestegjorde også på Skjold for 20 år siden. Jeg digget det selv om jeg hadde fått advarsler. Førstegangstjenesten er et sted med enormt mye sladder og vandrehistorier. Så før man selv har vært der så kan man ha fått veldig misvisende inntrykk av hvordan det er å tjenestegjøre. I tillegg liker folk selvsagt ulike ting. Ingen steder er for alle. Ja, fordelen til prinsessen er at hun sikkert har tatt beslutningen i samråd med familie og Forsvaret slik at hun tar beslutningen på sann informasjon fremfor rykter. Tror for øvrig også det er lurt å ta førstegangstjenesten i Nord om man vil ha den fulle erfaringen med førstegangstjeneste. De jeg kjente som tok førstegangstjeneste rett ved der de bodde var som regel hjemme i helgene. Jeg tror ikke man får samme samholdet om man kan dra hjem hver helg og være med ens familie og gamle venner. Husker også at en del da jeg tok førstegangstjeneste valgte kontortjeneste, vektertjeneste, osv. Det gir jo mening om man er tvunget inn i forsvaret og absolutt ikke vil være der. Men om man velger å være der frivillig så bør man jo ta en tjeneste som er unik for forsvaret slik man får gjort ting man ellers ikke ville fått gjort om man jobbet i det sivile. Anonymkode: 9aac8...c16 Edit: Og selvsagt er det sikkert en del forskjeller på hvordan ting er i dag og hvordan de var for 20 år siden. Men ryktene kan henge igjen lenge etter at ting har endret seg. Da jeg var i førstegangstjenesten hørte jeg de samme vandrehistoriene som da min far var i førstegangstjenesten. Anonymkode: 9aac8...c16 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #18 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Selvfølgelig må de være med! Vi husker da alle da Haakon Magnus studerte i USA, og da var hans livvakter med. Som sagt, de ble jo 'kamuflert' som andre internasjonale studenter. De var vel også rundt hans alder om jeg ikke tar feil? De fikk en 'gratis' utdanning. Ja, de måtte jo da studere det samme som han. Anonymkode: 20e69...df7 Hva skjedde hvis de strøk på eksamen? Anonymkode: 49d29...5d5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #19 Skrevet 18. januar 2024 Forstår ikke valget, nei. Anonymkode: f9a07...250
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #20 Skrevet 18. januar 2024 Tja. Hun er sannsynligvis allerede nå mer voksen og dugende enn mor og halvbror noen gang kan bli. Men jeg ligger ikke nesegrus bare fordi en privilegert vernepliktig avtjener plikten på Skjold. Anonymkode: 54048...f81 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå