Gå til innhold

Krav om regnskapsprogram - årsoppgjørsprogram for AS

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Merkelig små AS skal pålegges krav om slike systemer som jo koster penger, at det ikke her gjøres unntak for de selskapene som tidligere hadde forenklet løsning ved innlevering.

Finnes gratis, godkjente, programmer?

Anonymkode: 6164e...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo begrenset hva det koster da. Ikke mange tusenlappene i året jeg betaler for Fiken og det er så enkelt at det er verdt hver en krone i stedet for å sitte å knote med de skatteskjemaene selv. 

Men årsaken er jo at skatteetaten ser at det blir mye mindre feilrapportering når man bruker et system. Tenker det er bra. Har du ikke råd til 2-3 lapper i året for et faktura og regnskapssystem så tenker jeg du bør revurdere hele firmaet ditt. 

Anonymkode: 08f5c...598

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er jo begrenset hva det koster da. Ikke mange tusenlappene i året jeg betaler for Fiken og det er så enkelt at det er verdt hver en krone i stedet for å sitte å knote med de skatteskjemaene selv. 

Men årsaken er jo at skatteetaten ser at det blir mye mindre feilrapportering når man bruker et system. Tenker det er bra. Har du ikke råd til 2-3 lapper i året for et faktura og regnskapssystem så tenker jeg du bør revurdere hele firmaet ditt. 

Dette 100%. 

For et sted å være gnien på, tenker jeg… 

Anonymkode: ecda4...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regankapsprogrammet er en minimal kostnad ift mange andre ting. Jeg gikk 100 000kr i minus i fjor, blant annet fordi jeg betalte ca 60 000kr til regnskapsfører, og ca 5000 til programvare. Blir fiken i år gitt. Evt å melde oppbud. Bare bedriftshelseteneste er 2500kr(jeg må betale for meg og vikar).

Off topic, men: Hvem gidder dette i legden? 

Anonymkode: 10f9f...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Merkelig små AS skal pålegges krav om slike systemer som jo koster penger, at det ikke her gjøres unntak for de selskapene som tidligere hadde forenklet løsning ved innlevering.

Finnes gratis, godkjente, programmer?

Nei, det er ikke merkelig i det hele tatt.

AS er en selskapsform som flytter enorme mengder ansvar og forpliktelse til samfunnet : et minimumskrav må være etterrettelig økonomistyring.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.1.2024 den 16.34):

Dette 100%. 

For et sted å være gnien på, tenker jeg… 

Synes det er rart du sier det - om det er snakk om et AS som ligger i midlertidig dvale og for tiden ikke har kapitel/likviditet og kun skal innrapportere historiske tall som myndighetene allerede har, er det kjipt å betale 3000 kroner ut av egen lomme... Er ikke det et urimelig krav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Synes det er rart du sier det - om det er snakk om et AS som ligger i midlertidig dvale og for tiden ikke har kapitel/likviditet og kun skal innrapportere historiske tall som myndighetene allerede har, er det kjipt å betale 3000 kroner ut av egen lomme... Er ikke det et urimelig krav?

The end justifies the mean. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

The end justifies the mean. 

Hva om han rett og slett ikke har mulighet i privatøkonomien akkurat nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva koster det å få regnskapsfører, eller er det revisor, til å gjøre jobben, tro? Føre tall inn i et regnskapssystem, og levere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Igjen:

årsaken er at skattemyndighetene ser at krav til innsending fra systemer gir mye mindre feilrapportering. Jeg mener kravet på ingen måte er urimelig da dette gir stor samfunnsøkonomisk gevinst. 

Har du ingen posteringer i løpet av året og kun trenger årsoppgjøret kommer du nok unna med en del mindre enn 3000,- 

kjøp f.esk Fiken 1 mnd ( eller conta eller eacounting eller whatever…) legg inn IB, la programmet gjøre årsavslutningen og send inn. Så avslutter du abbonementet og laster ned en backup av filen. Burde koste drøye tusenlappen og være gjort på en halvtime. 
Har du ikke råd bør du avvikle AS ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva om han rett og slett ikke har mulighet i privatøkonomien akkurat nå? 

Hva i alle dager har privatøkonomien til noen med dette å gjøre? 

Uansett situasjon skal et selskap ha forsvarlig egenkapital og være likvid, og hvis selskapet ikke møter dette kravet utløser det en handlingsplikt for styret som skal vurdere om selskapet skal avvikles. 

Det er ikke de 3000 kr som er problemet, det er betalingsvilligheten hos eier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva i alle dager har privatøkonomien til noen med dette å gjøre? 

Uansett situasjon skal et selskap ha forsvarlig egenkapital og være likvid, og hvis selskapet ikke møter dette kravet utløser det en handlingsplikt for styret som skal vurdere om selskapet skal avvikles. 

Det er ikke de 3000 kr som er problemet, det er betalingsvilligheten hos eier. 

Ja dette stemmer. Orka ikke gå så nøye inn på det men de som er i tvil kan ta en titt i aksjelovens § 3 om krav til likvividitet. Har man ikke penger til å betale dette så kan det nok stilles store spørsmål ved om selskapet har livets rett. Jeg ville nok avviklet. 

Dette er et AS og har ingenting med privatøkonomien til eieren å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva koster det å få regnskapsfører, eller er det revisor, til å gjøre jobben, tro? Føre tall inn i et regnskapssystem, og levere?

Dette lurer jeg også på. 

Anonymkode: eefe6...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mer enn du tror. Mye formaliteter rundt å dokumentere opp et oppdrag utover å bare «gjøre jobben». Det koster mer enn de tre tusen som nevnes her for lisens til programmet

Anonymkode: 6e396...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Mer enn du tror. Mye formaliteter rundt å dokumentere opp et oppdrag utover å bare «gjøre jobben». Det koster mer enn de tre tusen som nevnes her for lisens til programmet

Anonymkode: 6e396...9aa

Men om et AS ikke har omsetning i løpet av året er det rimelig grei skuring å ta dette årsoppgjøret selv i et av desse programmene. Og da koster det slett ikke mye. Mitt argument var bygd på det scenarioet. 

Om man skal benytte regnskapsfører er kostnaden selvsagt en helt annen. Men jeg ser ikke helt at det er problemet her. TS klager jo over kostnader til å måtte bruke et system å sende inn. Altså underforstått har han tenkt å gjøre dette selv, og kunne helst bare tenkt seg å gjøre alt manuelt.

Gir lite mening å klage på KG over å måtte bruke et system hvis han benytter regnskapsfører? Alle regnskapskontor bruker jo et eller annet regnskapssystem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette lurer jeg også på. 

Anonymkode: eefe6...ce0

Jeg har både regnskapsfører og revisor. Betaler regnskapsfører ca 4500 kr i året, og revisor rundt 18000.

Anonymkode: e9b92...735

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...