AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #1 Del Skrevet 17. januar 2024 Kan man aldri behandle nyoppståtte vennskap på tvers av kjønn på samme måte som om man fikk en ny venn av samme kjønn? Når begge er gift og voksne? Syns det er så synd at det skal være helt feil om man vil finne på noe sammen og trives godt sammen, når man "tilfeldigvis" er av ulike kjønn. Det er jo ingen som hadde blitt sjalu eller stusset om man gikk på tur eller kafé med en ny venn av samme kjønn? Dessverre er det jo slik at man må være forsiktig for at det ikke skal se ut som at man er utro, og det skal alltid oppfattes som "galt" om en mann og en kvinne tilbringer tid alene sammen uten kone/mann. Men hva om man faktisk har funnet et veldig godt vennskap, da? Kan det virkelig aldri fungere? Må man virkelig gi slipp på et potensielt nytt og godt vennskap på grunn av kjønn? Anonymkode: c4b60...908 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 17. januar 2024 #2 Del Skrevet 17. januar 2024 Vennskap på tvers av kjønn fører rett som det er til følelser, spesielt når man bonder gjennom opplevelser, alkohol osv. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 17. januar 2024 #3 Del Skrevet 17. januar 2024 (endret) Hvem er det som sier dette? Dette er jo noe man finner ut sammen som par. Det er ingen som sier at det er feil eller riktig, det kan jo kun partene i forholdet være enige om. Jeg har vel liten tro på at man klarer å være platoniske hvis det er snakk om nyoppstått vennskap, men det er meg. Ofte vil en av partene få følelser. Men det er også mange faktorer som spiller inn, som alder, interesser, hvor vennskapet har oppstått osv. For meg er ihvertfall ikke dette skrevet i sten. Samtidig, ville jeg reagert om kjæresten min heller ville hengt sammen med sin "nye venninne" framfor meg. Allikevel, hvis samboer f.eks driver med en hobby og finner seg en venninne der sammen med de andre kompisene sine, så hadde jo ikke det vært et problem. Det kommer an på. Og så er jo åpenhet og ærlighet svært viktig. Det er ikke noe man kan finne ut i etterkant sånn helt tilfeldig. Jeg tenker dette ikke er svart-hvitt, man må finne ut hva som passer for ens eget forhold, og man må kunne snakke rolig og saklig om det uten beskyldninger. Heldigvis har samboer og jeg ganske like tenker rundt dette. Endret 17. januar 2024 av SPOCA 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #4 Del Skrevet 17. januar 2024 Det funker dårlig. Beste å holde seg unna. Anonymkode: 2b91b...c6c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadeJarl Skrevet 17. januar 2024 #5 Del Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kan man aldri behandle nyoppståtte vennskap på tvers av kjønn på samme måte som om man fikk en ny venn av samme kjønn? Når begge er gift og voksne? Syns det er så synd at det skal være helt feil om man vil finne på noe sammen og trives godt sammen, når man "tilfeldigvis" er av ulike kjønn. Det er jo ingen som hadde blitt sjalu eller stusset om man gikk på tur eller kafé med en ny venn av samme kjønn? Dessverre er det jo slik at man må være forsiktig for at det ikke skal se ut som at man er utro, og det skal alltid oppfattes som "galt" om en mann og en kvinne tilbringer tid alene sammen uten kone/mann. Men hva om man faktisk har funnet et veldig godt vennskap, da? Kan det virkelig aldri fungere? Må man virkelig gi slipp på et potensielt nytt og godt vennskap på grunn av kjønn? Anonymkode: c4b60...908 Ja dessverre er det sånn. Hvis mannen er homofil eller asexuell går det fint.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #6 Del Skrevet 17. januar 2024 Har ikke fått følelser for mine kompiser, og tror ikke jeg er smaken deres heller. Det er risiko, men folk flest er ikke tiltrukket hverandre. Anonymkode: e5060...775 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #7 Del Skrevet 17. januar 2024 Trist at det skal være så komplisert når det ikke trenger å være det. Man går jo ikke rundt og forelsker seg i alle man møter av motsatt kjønn, så at det alltid skal antas at det ligger noe mer bak, er jo bare kjipt! Man kan jo gå glipp av fine vennskap. Men merker jo at jeg ikke spør om vi skal finne på noe en dag, slik jeg ville gjort med en venninne, så det er vel ikke bare bare å overse at det kan mistolkes. -TS Anonymkode: c4b60...908 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #8 Del Skrevet 17. januar 2024 Desverre… på et eller annet tidspunkt vil de fleste menn få følelser for en venninne, nokså ofte også om han er i et forhold. Har opplevd dette noen ganger å det er vanskelig for alle (å det er ikke noe spesielt med meg vil jeg si, er en helt vanlig dame på 45+) Anonymkode: a6d8e...ad9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #9 Del Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Desverre… på et eller annet tidspunkt vil de fleste menn få følelser for en venninne, nokså ofte også om han er i et forhold. Har opplevd dette noen ganger å det er vanskelig for alle (å det er ikke noe spesielt med meg vil jeg si, er en helt vanlig dame på 45+) Anonymkode: a6d8e...ad9 Det er ikke følelser, de vil ligge med deg. Men opplever det samme Anonymkode: 85482...4dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #10 Del Skrevet 17. januar 2024 Mannen min har venninner, og jeg har kompiser. Går helt fint siden vi stoler på hverandre. Anonymkode: 31777...b77 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #11 Del Skrevet 17. januar 2024 Jeg har en nær kompis som jeg ble kjent med for 3 år siden. Vært sammen med mannen i 18. Denne mannen betyr mye for meg og jeg er utrolig glad for at jeg er gift med en som stoler på meg, for dette er en vennskap som gir meg mye i livet. Aldri tenkt tanken på å ligge med fyren, men vi snakker om (nesten) alt og jeg lader batteriene skikkelig når vi er sammen. Anonymkode: cc3e5...6e2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 17. januar 2024 #12 Del Skrevet 17. januar 2024 Jeg har hatt flere gode, lange vennskap med kvinner. Helt uten følelser og baktanker, så selvfølgelig går det an. Det er faktisk de beste vennskapene jeg har hatt. Men når man er i et forhold så blir ting mer komplisert, særlig om man ønsker å få til et nytt vennskap med motsatt kjønn, og enda mer komplisert blir det når den nye vennen også er i et forhold. Partnerne har ofte vansker med å akseptere det. Og da er det beste for forholdet å ikke inngå vennskapet. For det blir bare drama av det, og vennskapet koster mer enn det smaker. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #13 Del Skrevet 18. januar 2024 Bombasi skrev (10 timer siden): Jeg har hatt flere gode, lange vennskap med kvinner. Helt uten følelser og baktanker, så selvfølgelig går det an. Det er faktisk de beste vennskapene jeg har hatt. Men når man er i et forhold så blir ting mer komplisert, særlig om man ønsker å få til et nytt vennskap med motsatt kjønn, og enda mer komplisert blir det når den nye vennen også er i et forhold. Partnerne har ofte vansker med å akseptere det. Og da er det beste for forholdet å ikke inngå vennskapet. For det blir bare drama av det, og vennskapet koster mer enn det smaker. Når begge er single blir ting annerledes, så fort den ene får kjæreste endres jo hele vennskapet...da vil man heller bruke tiden sin på kjæresten. Anonymkode: 2b91b...c6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #14 Del Skrevet 18. januar 2024 Jeg kan ikke innlede vennskap med motsatt kjønn. Det vil alltid være en følelse av at han er nettopp det, og det faller innunder en radar hos meg. Trolig libidoet som snakker, uten at det har noen betydning. Det betyr ikke at jeg ønsker å ligge med ham eller har/får følelser, men jeg har likevel denne bevisste følelsen av at han er mann, og jeg er en heterofil kvinne. Jeg har samboer på attende året også. Jeg kan ikke forstå hvordan noen vennskap med motsatt kjønn kan være fullstendig uten følelser. Libido-følelser. Ikke seksuelt, ikke kjærlighet, kun den bevisstheten av at han er en mann. Anonymkode: dc7fc...b08 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #15 Del Skrevet 18. januar 2024 Ikke sjans. Før eller senere blir en eller begge forelsket, eller en eller begge vil ha sex. Alltid. Anonymkode: 6f1f9...553 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #16 Del Skrevet 18. januar 2024 Så lenge det er åpenhet om det og gjensidig respekt fra alle parter. Ting som jeg synes vil kunne ødelegge er; Hvis det blir brukt så mye tid på å pleie vennskapet at det går ut over tiden en burde ha brukt på partneren. At ting som ville ha vært naturlig å snakke om med partneren, heller blir diskutert med vennen først. At tonen med vennen, en eller begge veier, blir flørtende eller kjærlig, selv om det er på tull (for det kan jo ikke partneren vite). Anonymkode: 65196...f76 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #17 Del Skrevet 18. januar 2024 Tenker på det samme... Og hva hvis man er bifil/homofil? Kan ikke ha venner av samme kjønn heller da? Ingen? Anonymkode: 84e4a...e25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #18 Del Skrevet 18. januar 2024 Tror ikke noe på det. Eller...d.v.s. jeg tror på at kvinner oppriktig kan ønske platoniske vennskap til menn, siden menn er opptatt av ting utenfor seg selv, og sånn sett kan være interessante samtalepartnere og "vennemateriale". Men jeg har ingen tro på at menn kan finne kvinner interessante som kun platonisk vennemateriale. Anonymkode: 806a8...5d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #19 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Tror ikke noe på det. Eller...d.v.s. jeg tror på at kvinner oppriktig kan ønske platoniske vennskap til menn, siden menn er opptatt av ting utenfor seg selv, og sånn sett kan være interessante samtalepartnere og "vennemateriale". Men jeg har ingen tro på at menn kan finne kvinner interessante som kun platonisk vennemateriale. Anonymkode: 806a8...5d4 Hvorfor tror du mindre om menn? Etter min erfaring er det mange menn som verdsetter ting ved meg som ikke er relatert til seksualitet eller romantisk. Er det så vanskelig å tro? At en mann kan være interessert i mye ved et menneske uten at det knyttes til sex? Tror du det er det eneste som er verdt noe i en manns øyne? Er ikke det en veldig dyrisk, enkel og nedvurderende måte å se et helt kjønn under ett på? Halve klodens befolkning liksom? Anonymkode: 84e4a...e25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #20 Del Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Tror ikke noe på det. Eller...d.v.s. jeg tror på at kvinner oppriktig kan ønske platoniske vennskap til menn, siden menn er opptatt av ting utenfor seg selv, og sånn sett kan være interessante samtalepartnere og "vennemateriale". Men jeg har ingen tro på at menn kan finne kvinner interessante som kun platonisk vennemateriale. Anonymkode: 806a8...5d4 Og hva med a-romantiske og a-seksuelle menn? De driter i mennesker generelt de da? Anonymkode: 84e4a...e25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå