AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #1 Skrevet 17. januar 2024 Har et barn på litt over 7 år som ikke trives hos samværsforelder. Når hun er på samvær ringer hun meg ofte og gråter fordi far kjefter og skriker. Far har også forlatt henne alene ved flere anledninger, noe hun ikke liker og blir redd av, selvfølgelig. Har prøvd å prate med faren, men han bare snakker det vekk og tar lett på det. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, datteren min vil ikke dit og jeg prøver å motivere henne. Men det er vanskelig å motivere når jeg selv er bekymret for henne. Anonymkode: b4d97...fb3 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #2 Skrevet 17. januar 2024 Snakk med familievernkontoret. Anonymkode: 4ead4...e63 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #3 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Snakk med familievernkontoret. Anonymkode: 4ead4...e63 Det har jeg prøvd. Nå vurderer jeg barnevernet. Faren hører ikke på noen og bare skylder på at barnet er pysete. Anonymkode: b4d97...fb3 1 6
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #4 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har et barn på litt over 7 år som ikke trives hos samværsforelder. Når hun er på samvær ringer hun meg ofte og gråter fordi far kjefter og skriker. Far har også forlatt henne alene ved flere anledninger, noe hun ikke liker og blir redd av, selvfølgelig. Har prøvd å prate med faren, men han bare snakker det vekk og tar lett på det. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, datteren min vil ikke dit og jeg prøver å motivere henne. Men det er vanskelig å motivere når jeg selv er bekymret for henne. Anonymkode: b4d97...fb3 Du sender virkelig ikke barnet dit når far gjør sånt! Fvk NO! Meld til bv om det er så gale eller verre. Ikke greit! Stakkars barn! Anonymkode: 80a23...920 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #5 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det har jeg prøvd. Nå vurderer jeg barnevernet. Faren hører ikke på noen og bare skylder på at barnet er pysete. Anonymkode: b4d97...fb3 Da melder du til bv. Er det flere barn eller bare ett? Anonymkode: 80a23...920 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #6 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Snakk med familievernkontoret. Anonymkode: 4ead4...e63 De er helt forbanna ubrukelig og kan like gjerne avvikles. Slutt å gi det som råd, du kaster bort tiden til barna det gjelder. Det er advokat som gjelder om du faktisk vil ha svar og råd . Anonymkode: 01275...5a3 3 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #7 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det har jeg prøvd. Nå vurderer jeg barnevernet. Faren hører ikke på noen og bare skylder på at barnet er pysete. Anonymkode: b4d97...fb3 Koble på advokat. Kritisk viktig at du gjør dette i ryddig rekkefølge. Far eller andre trenger ikke vite hvor du får rådene dine fra. Anonymkode: 01275...5a3 1
Gjest Sprite Skrevet 17. januar 2024 #8 Skrevet 17. januar 2024 Hvorfor svarer folk FVK? hva faen skal de hjelpe med egentlig i denne situasjonen? Svar meg gjerne på det
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #9 Skrevet 17. januar 2024 Sprite skrev (24 minutter siden): Hvorfor svarer folk FVK? hva faen skal de hjelpe med egentlig i denne situasjonen? Svar meg gjerne på det Og barnevernet kan heller ikke hjelpe. De går ikke inn i samværshjem. I verste fall får ts beskjed om at hun er uegnet som forelder hvis hun sender barnet dit, for så å tape en rettssak om omsorgen pga «samværssabotasje». Enig i råd om advokat. Anonymkode: c5f32...5b5 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #10 Skrevet 17. januar 2024 La barnet snakke med helsesøster, lærere, fvk og bli hørt der, så kan du ta kontakt med BV etterpå. Anonymkode: 2ee01...023 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #11 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): La barnet snakke med helsesøster, lærere, fvk og bli hørt der, så kan du ta kontakt med BV etterpå. Anonymkode: 2ee01...023 Hun bør ikke gjøre en dritt uten advokat. Advokat trumfer alle hobbyjurister på KG. Barnet mitt tapte mye tid fordi jeg leste om erfaringene til folk på nett i stedet for å snakke med en som faktisk kan familierett. Anonymkode: 01275...5a3 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #12 Skrevet 17. januar 2024 Sprite skrev (39 minutter siden): Hvorfor svarer folk FVK? hva faen skal de hjelpe med egentlig i denne situasjonen? Svar meg gjerne på det Hvprfor banner du??? Anonymkode: f2cc8...433
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #13 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): De er helt forbanna ubrukelig og kan like gjerne avvikles. Slutt å gi det som råd, du kaster bort tiden til barna det gjelder. Det er advokat som gjelder om du faktisk vil ha svar og råd . Anonymkode: 01275...5a3 Nei det er de ikke, slutt p gi råd du også da! Anonymkode: f2cc8...433
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #14 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei det er de ikke, slutt p gi råd du også da! Anonymkode: f2cc8...433 Mitt råd er ihvertfall ikke bortkastet. Kjenner absolutt ingen som har hatt nytte av fvk, veren til små eller store saker. De sitter bare der å glor og gir i beste fall noen nøytrale råd om å rette spørsmålene andre steder. Det eneste fvk duker til er meklingsattest. Anonymkode: 01275...5a3 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #15 Skrevet 17. januar 2024 Det følger av barneloven at barn som har fylt 7 år har rett til å bli hørt om hva som er deres mening i forbindelse med barnefordelingen. Barn under 7 år kan også høres dersom de er modne nok og har evne til å danne seg synspunkter om saken. Anonymkode: eec14...e63 1
regine Skrevet 17. januar 2024 #16 Skrevet 17. januar 2024 Det du må gjøre, TS, er selvsagt å kontakte advokat. Men du bør også sørge for at jenta snakker med ander enn deg, som feks. Helsesøster på skolen eller sin klasselærer og sier til dem at hun ikke vil til far. At du, som mor, sier at jenta ikke vil, tas ikke på alvor fordi «mor er jo bare ute etter å sverte far og sabotere samvær». Det holder altså ikke at du både ser og vet at dette ikke fungerer, jenta må snakke om det til andre og. Samtidig må du faktisk støtte jenta di i hennes opplevelser av situasjonen, dvs at du ikke sier ting som at «far mener det sikkert ikke - han er glad i deg, blablabla». Du skal selvsagtikke snakke stygt om han, men vær nøytral når du snakker om han. Hun skal ha lov til å være både lei seg og sint over situasjonen. Nå vet ikke jeg hva slags samværsavtale dere har, men jeg ville også vurdert å holde jenta hjemme innimellom, for å vise henne at du faktisk tar det hun sier på alvor. Samtidig er det lurt å gjøre dette i samråd med advokat, feks at det går et brev til far fra advokaten om at dette kommer til å skje, fordi jenta ikke har det bra der. Dersom du bor et sted med et velfungerende FVK så KAN det ha noe for seg - det vil jo hjelpe om jenta også der sier at hun ikke vil og hvorfor hun ikke vil på samvær. Hun SKAL høres i hennes alder, selv om det ikke betyr at hun bestemmer. Det gjør de voksne. Nå kan ikke FVK bestemme noe som helst, men det at jenta selv uttrykker sin mening kan gjøre at FVK er mer villige til å høre på deg. Fryktelig vanskelig og vond situasjon, så ønsker både deg og jenta all mulig lykke til! 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #17 Skrevet 17. januar 2024 regine skrev (19 minutter siden): Det du må gjøre, TS, er selvsagt å kontakte advokat. Men du bør også sørge for at jenta snakker med ander enn deg, som feks. Helsesøster på skolen eller sin klasselærer og sier til dem at hun ikke vil til far. At du, som mor, sier at jenta ikke vil, tas ikke på alvor fordi «mor er jo bare ute etter å sverte far og sabotere samvær». Det holder altså ikke at du både ser og vet at dette ikke fungerer, jenta må snakke om det til andre og. Samtidig må du faktisk støtte jenta di i hennes opplevelser av situasjonen, dvs at du ikke sier ting som at «far mener det sikkert ikke - han er glad i deg, blablabla». Du skal selvsagtikke snakke stygt om han, men vær nøytral når du snakker om han. Hun skal ha lov til å være både lei seg og sint over situasjonen. Nå vet ikke jeg hva slags samværsavtale dere har, men jeg ville også vurdert å holde jenta hjemme innimellom, for å vise henne at du faktisk tar det hun sier på alvor. Samtidig er det lurt å gjøre dette i samråd med advokat, feks at det går et brev til far fra advokaten om at dette kommer til å skje, fordi jenta ikke har det bra der. Dersom du bor et sted med et velfungerende FVK så KAN det ha noe for seg - det vil jo hjelpe om jenta også der sier at hun ikke vil og hvorfor hun ikke vil på samvær. Hun SKAL høres i hennes alder, selv om det ikke betyr at hun bestemmer. Det gjør de voksne. Nå kan ikke FVK bestemme noe som helst, men det at jenta selv uttrykker sin mening kan gjøre at FVK er mer villige til å høre på deg. Fryktelig vanskelig og vond situasjon, så ønsker både deg og jenta all mulig lykke til! Tusen takk for råd! Jeg har allerede fått time hos Helsesykepleier på skolen hennes. Det er nettopp å bli beskyldt for sabotasje jeg er redd for, det er vanskelig. Hun er hos faren sin annenhver helg og hver onsdag. I dag ble hun hjemme både fra skolen og far pga magevondt, og det har nok en sammenheng. Det er godt å høre at hun har rett til å bli hørt allerede nå, jeg håper bare at hun faktisk blir det også. Hva konkret kan en advokat gjøre i en sånn situasjon? Anonymkode: b4d97...fb3 3
GammelKaktus Skrevet 17. januar 2024 #18 Skrevet 17. januar 2024 Barnet skal jo blir hørt men problemet er jo at det er relativt "lett" å påvirke barna slik at de gjør som de tror den ene forelderen ønsker. Men altså, barnet skal jo bli hørt når det er 7 og når de er 12 så skal det tillegges større vekt. Advokat er alltid greit å ha i bakhånd om den ene parten er vanskelig. Spesielt om du tenker å prøve å få minimert samvær med far. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #19 Skrevet 17. januar 2024 FrøkenMånestråle skrev (2 timer siden): Barnet skal jo blir hørt men problemet er jo at det er relativt "lett" å påvirke barna slik at de gjør som de tror den ene forelderen ønsker. Men altså, barnet skal jo bli hørt når det er 7 og når de er 12 så skal det tillegges større vekt. Advokat er alltid greit å ha i bakhånd om den ene parten er vanskelig. Spesielt om du tenker å prøve å få minimert samvær med far. Jeg ønsker ikke å få minimert samværet, han har allerede ganske lite samvær. Men jeg tror han kunne hatt godt av et foreldrekurs eller veiledning fra noen. Han hører ikke på meg, men kanskje han hadde hørt på noe andre.. feks Helsesykepleier eller barnevernet. Jeg vet ikke.. Jeg vil bare at han skal lytte til datteren vår og ikke kimse av følelsene hennes hele tiden på ting som gjør henne redd og usikker.. ts Anonymkode: b4d97...fb3 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #20 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Har et barn på litt over 7 år som ikke trives hos samværsforelder. Når hun er på samvær ringer hun meg ofte og gråter fordi far kjefter og skriker. Far har også forlatt henne alene ved flere anledninger, noe hun ikke liker og blir redd av, selvfølgelig. Har prøvd å prate med faren, men han bare snakker det vekk og tar lett på det. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, datteren min vil ikke dit og jeg prøver å motivere henne. Men det er vanskelig å motivere når jeg selv er bekymret for henne. Anonymkode: b4d97...fb3 Hvis du tror at barnet ditt ikke blir tatt vare på så får du holde igjen samvær. Anonymkode: 973d3...b40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå