Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Kan man fjerne tannsten selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er klar over at det ikke er anbefalt. Men forrige gang jeg gjorde det hos tannlegen var det utrolig vondt, og det ble utført av en tannpleier uten bedøvelse. Pluss at det er dyrt.

Så jeg lurer på om noen her har klart å fjerne det hjemme med suksess? Evt. hvordan?

(Blekingen tar det ikke)

Anonymkode: 18f9d...e6c

Skrevet

Nei, det må nok rett utstyr til det. Om du er plaget med mye tannstein så bør du gå regelmessig. 

Anonymkode: b2117...9a6

• Liker 2
Skrevet

Jeg slet med tannstein. Det som hjalp meg var  1)  Bedre tannhygiene. Jeg måtte passe på å pusse tennene 2 ganger om dagen, og måtte bruke rundt 30 sekunder med tannpuss på stedene jeg var plaget med tannpuss hver gang jeg pusset. I tillegg bruke tanntråd/tannpirker.  Jeg begynte også med elektrisk tannbørste etter anbefaling av tannlegen men vet ikke hvor mye det hadde å si. Jeg kjøpte en billig elektrisk tannbørste. 

2)I tillegg går jeg til tannlegen hver 9 måned.  Det er kanskje ikke et alternativ til deg om du ikke har råd til å gå så ofte, men bedre tannhygiene det koster  jo ingenting.

Jeg fikk synlig tannstein i løpet av 2 uker om jeg kun pusset tennene 1 gang om dagen og om jeg ikke tok 30 sekunder tannpuss på stedene jeg var plaget med tannstein. 

Anonymkode: 11c42...688

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg slet med tannstein. Det som hjalp meg var  1)  Bedre tannhygiene. Jeg måtte passe på å pusse tennene 2 ganger om dagen, og måtte bruke rundt 30 sekunder med tannpuss på stedene jeg var plaget med tannpuss hver gang jeg pusset. I tillegg bruke tanntråd/tannpirker.  Jeg begynte også med elektrisk tannbørste etter anbefaling av tannlegen men vet ikke hvor mye det hadde å si. Jeg kjøpte en billig elektrisk tannbørste. 

2)I tillegg går jeg til tannlegen hver 9 måned.  Det er kanskje ikke et alternativ til deg om du ikke har råd til å gå så ofte, men bedre tannhygiene det koster  jo ingenting.

Jeg fikk synlig tannstein i løpet av 2 uker om jeg kun pusset tennene 1 gang om dagen og om jeg ikke tok 30 sekunder tannpuss på stedene jeg var plaget med tannstein. 

Altså 30 sekunder per sted man får tannstein, ikke 30 sekunder totalt med å pusse tennene. Jeg er plaget med tannstein på 4 steder så jeg bruker 2 minutter på de stedene i tillegg til normal tannpuss på de andre tennene.  I tillegg bruker jeg tannpirker, men tannlegen min anbefalte tanntråd siden det er mer skånsomt mot tennene. Så jeg burde gå over til tanntråd. 

Skrevet

Gå heller og få det gjort oftere, da trenger de ikke «ta i» sånn… 

Skrevet

Ingen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg er klar over at det ikke er anbefalt. Men forrige gang jeg gjorde det hos tannlegen var det utrolig vondt, og det ble utført av en tannpleier uten bedøvelse. Pluss at det er dyrt.

Så jeg lurer på om noen her har klart å fjerne det hjemme med suksess? Evt. hvordan?

(Blekingen tar det ikke)

Ja! Det som fungerer her er elektrisk tannbørste, og bruke denne morgen og kveld. Da får du ikke tannsten. Men får jeg litt så greier jeg å pirke det bort. Har veldig tette tenner så da bruker jeg tuppen på en neglefil for å pirke det bort. 

Anonymkode: ea31b...88d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja! Det som fungerer her er elektrisk tannbørste, og bruke denne morgen og kveld. Da får du ikke tannsten. Men får jeg litt så greier jeg å pirke det bort. Har veldig tette tenner så da bruker jeg tuppen på en neglefil for å pirke det bort. 

Er du ikke redd for å få betennelse i tannkjøttet? En neglefil er vel ikke akkurat sterilisert. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er du ikke redd for å få betennelse i tannkjøttet? En neglefil er vel ikke akkurat sterilisert. 

Tannbørsten min eller heller ikke sterilisert altså...

Anonymkode: a2f1a...186

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gjort det på meg selv, men jeg er tannlegestudent. Jeg bruker riktige instrumenter og vet i tillegg hvordan det gjøres.

Jeg fraråder deg på det sterkeste å gjøre det på deg selv da du risikerer å skade tannen og fjerne viktig tannsubstans selv med de beste instrumentene.. 

Om du ikke ønsker å gjøre dette hos tannlegen så oppfordrer jeg deg til å bruke tanntråd eller interdental børste ofte, få tannlege/tannpleier til å vise deg hvordan dette og tannpuss gjøres riktig for å slippe å få tannstein.

lykke til!

Anonymkode: 47356...84a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tannbørsten min eller heller ikke sterilisert altså...

Anonymkode: a2f1a...186

Pleier du ha tannbørsten din under neglene? 

Anonymkode: 96ac2...6e3

• Liker 2
Skrevet

Nei. Bommer du feil ødelegger du emaljen på tennene. Kun tannpleier, med 3-årig helsefaglig profesjonsutdanning ved universitet og høyskole kan gjøre dette. 

Anonymkode: f2a79...714

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har klart å ta små mikroskopiske deler av tannstein som har vært synelig etter iherdig børsting og etter å ha fått en munnskyll som er vanlig å bruke etter diverse inngrep (tok visdomstann) som er ganske heftig som dreper "alt" men nei du kan ikke fjerne tannstein selv. Eller du kan om du virkelig vil så finner du jo utstyr for det på nettet men dette er litt som å operere på seg selv og jeg hadde heller kontaktet tannlegen å forklart meg om problemet å hørt om det var mulig for smertelindring eller eventuelt få en tannlege til å gjøre det men husk at det er alltid verst den første gangen så kan være at det blir mye triveligere besøk andre gang når det er mindre å ta.

Anonymkode: da57a...453

Skrevet

Det kan du.. men er ikke anbefalt å gjøre det.

Anonymkode: 9d521...b0d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

jeg steriliserer den jo 

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

(Blekingen tar det ikke)

Tannpleieren som er kvinne på min tannklinikk, er hardere enn hva tannlegen min er som er en mann. Siden jeg har ekstremt tannlegeskrekk i tillegg. Foretrekker jeg tannlegen. Mye vondere etterpå når tannpleieren har fått holdt på.

Anonymkode: 9d521...b0d

Skrevet

Jeg får nesten ikke tannstein når jeg er flink med tannpuss, tanntråd og en sånn liten tannbørste mellom tennene. Du må bare rengjøre ordentlig, så blir det ikke så mye 😊

Anonymkode: ce87b...31d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg får nesten ikke tannstein når jeg er flink med tannpuss, tanntråd og en sånn liten tannbørste mellom tennene. Du må bare rengjøre ordentlig, så blir det ikke så mye 😊

Anonymkode: ce87b...31d

Jeg har så lite plass mellom tennene at det er sp vidt jeg får tanntråden mellom, så sånn liten tannbørste er kkke snakk om. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har så lite plass mellom tennene at det er sp vidt jeg får tanntråden mellom, så sånn liten tannbørste er kkke snakk om. 

Sliter med det selv enkelte steder, men jeg prøvde den minste mellomromsbørsten jeg fant og det gikk utrolig nok.

Jeg får tannstein ganske ofte også, og det er forebyggende, forebyggende, forebyggende som gjelder for å holde det unna. Være nøye med tannpuss, pusse to ganger om dagen, bruke mellomromsbørste, tannpirkere, tanntråd, liten tannbørste beregna for folk som har regulering. Da slipper jeg å reise så mye til tannlegen for å rense.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble tipset om å prøve tannkrem av merke Parodontax av tannlegen, inntrykk av at det funker. Smaker usedvanlig også.

Anonymkode: 28b29...020

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...